راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت مطرح شد / رمزارزها و بلاکچین چه‌طور می‌توانند به صنعت نفت ایران کمک کنند؟

کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با رویکرد مهندسی مالی و ابزارهای نوین و مبادلات مالی در صنعت نفت و گاز آذر ماه برگزار می‌شود. در این راستا امروز 29 مهرماه، کنفرانس مطبوعاتی این رویداد برگزار شد.

ببینید: کنفرانس «توسعه نظام مالی در صنعت نفت» با هدف تسهیل مبادلات مالی مبتنی بر پلتفرم‌های نوظهور مالی ۲۰ آذرماه برگزار خواهد شد

توسعه ظرفیت فین‌تک‌ها در مبادلات مالی نفت، به‌کارگیری ظرفیت اپلیکیشن‌های پرداخت در بخش مالی صنعت نفت، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به منظور افزایش مشارکت فین‌تک‌ها در مبادلات مالی نفت و توسعه ظرفیت بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت از جمله محورهای کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت خواهد بود. از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس معرفی ظرفیت فین‌تک‌های مبتنی بر بستر بلاکچین است.

در ابتدای این برنامه، علی مبینی دهکردی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس درباره اهداف برگزاری آن گفت: «همکاری بین بازار انرژی، نظام مالی، بازار بورس و ثانویه و فعالینی که در توسعه نظام مالی ایران نقش دارند، از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس است تا از این طریق هم صنعت مالی توسعه پیدا کند و هم صنعت نفت. خوشبختانه دست اندرکاران صنعت مالی کشور، ظرفیت‌های کشور را به خوبی می‌شناسند و اگر این شناخت به سمت صنعت نفت سوق پیدا کند، شرایط خوبی را شاهد خواهیم بود.»

او ادامه داد: «ما نیازمند نوآوری تکنولوژیک هستیم و باید روش‌های بهره‌برداری را دانش‌بنیان کنیم. ما به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی هم نیاز داریم اما این منابعی که در اختیار داریم را هم هوشمندانه به کار نمی‌بریم. سوال ما در این کنفرانس این است که چگونه می‌توانیم در همکاری بین صنعت انرژی و مالی، پروژه‌های بزرگ را سازمان دهیم؟»

در ادامه حسین عبده تبریزی، دبیر کنفرانس با اشاره به اینکه این صنعت، نیازمند تغییرات تکنولوژیک است، گفت: «صنعت نفت و گاز نیازمند سرمایه‌گذاری است و این مساله فروش نفت را با دشواری مواجه کرده است. یکی از بخش‌های برای مشارکت خارجی بود که در شرایط فعلی این امر، ناممکن شده اما باید این سوال را پرسید که در شرایط فعلی چگونه می‌توانیم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؟ درحقیقت از چه روش‌هایی باید مساله دنبال شود تا مشکلات تامین مالی را حل کنیم؟»

او با تاکید بر اینکه در چهل سال گذشته هر سال 22 درصد نقدینگی ایجاد شده، عنوان کرد: «بخش مصرفی امکان جذب سرمایه را ندارد. اضافه پول هم در اقتصاد در بخش سرمایه‌ای می‌نشیند و امکان اینکه نقدینگی را به بخش تولید انتقال بدهیم تا حد زیادی ممکن است. اما چگونه می‌توان مشکل سرمایه‌گذاری خارجی را با انتقال نقدینگی انجام داد؟ بازار سرمایه، نظام بانکی و صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی در اینجا چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ ابزارهایی که بتوان با آن ظرفیت اضافه نقدینگی را جذب و به بخش مولد نفت و گاز برد همین‌جاست.»

عبده در پاسخ به این سوال راه پرداخت مبنی بر اینکه چگونه می‌خواهید از فناوری بلاکچین در صنعت نفت استفاده کنید، گفت: «یکی از معضلات صادراتی نفت ایران، مساله انتقال است که به خاطر محدودیت‌های بانکی است. در حاشیه بحث تامین مالی، مساله نظام‌های انتقال مطرح است که برای این کار می‌توانیم راهکارهایی پیدا کنیم. یکی از این روش‌ها ارزرمزهاست که در حدی از رسمیت هستند. ما در گذشته سیستم تهاتر را داشتیم که محدودیت‌ها را با استفاده از آن دور زدیم. در حال حاضر هم در حوزه انتقال و مبادلات مالی روش‌هایی داریم که می‌توانیم از آن مسیر برویم.»

ببینید: اطلاعیه عجیب و غیرمنتظره بانک مرکزی در خصوص رمزارزها

او در پاسخ به سوال دیگر راه پرداخت مبنی بر اینکه طبق آخرین اطلاعیه بانک مرکزی تبادل رمزارزها در ایران ممنوع است و بازار رمزارزها برای تبادلات گسترده مانند نقل‌وانتقال پول نفت مناسب نیست، گفت: «در ایران بانک مرکزی قوانین را تدوین نکرده و مقررات‌گذاری در این حوزه از ماینینگ شروع شده است. بله؛ حجم بازار رمزارزها به حدی نیست که مساله حدود 50 میلیاردی ما را حل کند اما حقیقت این است که این حوزه ظرفیت دارد و ما از تحولات آتی آگاه نیستیم. حتی ممکن است این رمزارزها سیاست‌های پولی را تغییر دهد. آشنایی با این مقوله می‌تواند کمک کند که امکانات این حوزه بررسی شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.