راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سه چالش بانک رفاه برای ایده‌پردازی استارت‌آپ‌ها معرفی شدند / رفاتک بازار بانک رفاه را در اختیار فین‌تک‌ها قرار می‌دهد

مرکز نوآوری رفاتک در راستای هدف خود در کمک به رشد فین‌تک‌ها، سه چالش را در بانک رفاه شناسایی کرده است. این چالش‌ها در رویداد رفاتک چلنج معرفی شدند و تیم‌ها تا بیست روز آینده می‌‌توانند راهکارهای خود را برای هر کدام در سایت رفاتک ثبت کنند.

«اولین بار که به بانک رفاه رفتم؛ برای استخدام در همین فرصت شغلی مدیر مرکز نوآوری رفاتک بود.» در پنل رفاتک چلنج، مجری از دکتر هادی ویسی، مدیر رفاتک پرسید که آیا راه‌اندازی رفاتک توسط بانک رفاه به خاطر مد بودنِ توجه به استارت‌آپ‌ها بوده است؟ دکتر ویسی، در پاسخ به این سوال، جمله بالا را گفت و ادامه داد: «اگر هدف بانک رفاه تبعیت از جریان‌ها و مدهای روز بود، یک اداره زیرمجموعه بانک راه‌اندازی می‌کرد. اما این بانک ریسک کرده و به نیروهایی با تجارب متفاوت و خارج از مجموعه بانک رفاه و فضاهای سنتی بانکی فرصت داده تا در محلی در نزدیکی دانشگاه شریف و بیرون از فضاهای بانک رفاه فعالیت کنند. این نشانه عزم جدی بانک رفاه برای استفاده از نوآوری است.»

مرکز نوآوری رفاتک در همین راستا و در ماه‌های گذشته چندین رویداد را برای شناسایی ایده‌های نوآورانه برگزار کرده است. رویداد رفاتک چلنج یکی از این رویدادها بود که 21 مهرماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.

در بسیاری از رویدادهای استارت‌آپی این صاحبان ایده هستند که محصول خود را ارائه (Pitch) می‌دهند. اما رویداد رفاتک چلنج به مدل ریورس پیچ برگزار شد. در این رویداد، مشتری که بانک رفاه بود سه چالش و نیاز خود را ارائه داد و افراد در سراسر کشور به مدت 20 روز فرصت دارند راهکارها و ایده‌های خود برای این چالش را در سایت رفاتک ثبت کنند تا در صورت برگزیده شدن، مورد حمایت قرار گیرند.

حسین رحمتی

.

رگولاتوری و نظام کارمزد؛ دو چالش مهم فین‌تک‌ها

حسین رحمتی، عضو هیات مدیره بانک رفاه در ابتدای این رویداد، به تغییرات رخ‌داده در فضاهای کسب‌وکاری در صنعت بانکداری اشاره کرد و گفت: «بانک رفاه نیز تلاش دارد تا به سهم خود، فضا را برای بروز خلاقیت و رشد کسب‌وکارهای جدید فراهم کند. در سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم. از سال گذشته هم مرکز نوآوری بانک رفاه با هدف استفاده از ظرفیت‌های جوان در فین‌تک راه‌اندازی شده است.»

بر اساس صحبت‌های او، بانک رفاه در سطح کشور،  1034 شعبه و 28 میلیون مشتری و چیزی در حدود 18 میلیون کارت الکترونیک دارد و به بیش از 3 میلیون بازنشسته خدمات حضوری و غیرحضوری ارائه می‌دهد. این بانک با 61 دانشگاه علوم پزشکی و بیش از پنج هزار مرکز درمانی تعامل و همکاری دارد و همه این‌ها باعث شده تا این بانک ضمن فعالیت در حوزه بانکداری اجتماعی و بانکداری اخلاقی، فرصت خوبی برای رفع نیازهای مردم با ارائه خدمات نوین داشته باشد.

به گفته رحمتی، ظهور فناوری‌های نوین، دیجیتالی شدن، جهانی شدن، تغییرات جهانی و ظهور شعب نسل 3 و 4 و برون‌سپاری خدمات بانکی به فین‌تک‌ها از جمله کلان‌روندهای مهم صنعت بانکداری دنیا هستند.

عضو هیات مدیره بانک رفاه، در ادامه بحث رگولاتوری را یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فین‌تک‌ها دانست و گفت: «تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده مانند بانک مرکزی، قوه قضاییه و پلیس فتا، روند توسعه فین‌تک‌ها را کند کرده است. ما به عنوان بانکدار معتقدیم که بانک مرکزی باید قوانین و مقررات خاص خود را داشته باشد اما این قوانین و مقررات نباید بازدارنده و کندکننده باشند تا فین‌تک‌ها بتوانند همپا با سرعت تحولات جهان حرکت کنند.»

او دومین چالش را متفاوت بودن نظام کارمزد در ایران با سایر نقاط دنیا دانست و گفت که در حال حاضر مبلغ کارمزد و پرداخت‌کننده آن به درستی تعیین نشده و بانک‌ها این مبلغ را به بانک مرکزی پرداخت می‌کنند.

.

میل مردم به خدمات غیرحضوری، اجتناب‌ناپذیر است

در ادامه علیرضا دلیری، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سخنانی از فعالیت‌های جدی بانک رفاه و رفاتک در ماه‌های اخیر در زمینه استفاده از ایده‌های خلاقانه استقبال کرد و این اقدام را در ادامه اقدامات قبلی بانک رفاه در دادن تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

دلیری به آماری اشاره کرد که طبق آن در کشور سوئد تنها دو درصد مردم به بانک مراجعه می‌کنند و 98درصد دیگر، نیازهای بانکی خود را با استفاده از ابزارهای نوین برطرف می‌کنند. او با بیان این مثال، میل مردم به استفاده از خدمات غیرحضوری را اجتناب‌ناپذیر دانست و از اهمیت توجه بانک‌ها به دیجیتالی شدن سخن گفت.

دلیری به عنوان مثال دیگری از اجتناب‌ناپذیر بودن تغییرات، به صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: «زمانی که چند سال پیش اولین استارت‌آپ‌های بیمه کشور شکل گرفتند، شرکت‌های سنتی بیمه احساس خطر کردند و در برابر آنها واکنش نشان دادند. هفته گذشته شورای عالی بیمه، دستورالعمل بیمه‌های استارت‌آپی را ابلاغ کرده و آنها را به رسمیت شناخته و به زودی بیمه آنلاین و بدون کاغذ در کشور شکل خواهد گرفت. این اتفاق در بانک هم رخ خواهد داد.»

هادی ویسی

.

اصلی‌ترین آورده رفاتک برای تیم‌ها، بازار است

در بخش بعدی، هادی ویسی، مدیرعامل رفاتک به معرفی این مرکز پرداخت. به گفته ویسی، مرکز نوآوری رفاتک که بهمن 97 افتتاح شده و از اردیبهشت امسال فعالیت خود را آغاز کرده، در همین مدت ۱۶۹ طرح و ایده نوآورانه را بررسی کرده که از این میان، 10 طرح تایید شده و پنج طرح به مرحله قراداد همکاری رسیده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران، از حمایت رفاتک از ایده‌ها و تیم‌های ارزشمند و سرمایه‌گذاری روی آنها خبر داد و البته اشاره کرد که سرمایه اصلی رفاتک، نه پول بلکه اعتبار و بازار در ارتباط با بانک رفاه است. او گفت: «بازار مهم‌ترین نیاز استارت‌آپ‌ها است. سیاست ما داشتن smart money است. ما به صورت ارگانیک با تامین اجتماعی و جامعه میلیونی خدمات‌گیرندگان از آن در ارتباط هستیم و می‌توانیم در بهبود خدمات ارائه‌شده به آنان نقش ایفا کنیم.»

.

بانک رفاه مشتری راهکارهای ارائه‌شده در رفاتک چلنج

دکتر ویسی در ادامه به معرفی رویداد رفاتک چلنج پرداخت. به گفته او، مقدمات برای این رویداد از خردادماه آغاز شده؛ چالش‌های مطرح در پنج اداره بانک رفاه بررسی شده‌اند و در نهایت سه مساله بانک شناسایی و برای ارائه در ریوریس پیچ انتخاب شده‌اند.

صاحبان ایده تا 11 آبان مهلت دارند تا طرح‌های و راهکارهای پیشنهادی خود در این حوزه‌ها را در وبسایت رفاتک ثبت کنند. رفاتک بعد از یک بررسی دو ماهه جزئیات آنها، برای هر چالش حداقل یک طرح را انتخاب و از آن حمایت می‌کند.

طبق صحبت‌های مدیرعامل رفاتک، این طرح‌های برگزیده از همین حالا، حداقل یک مشتری بالقوه به نام بانک رفاه را خواهند داشت. همچنین اولویت رفاتک، سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌ها و نه ایده‌هاست. ویسی دراین باره گفت: «محصول را می‌شود خرید؛ ما روی فکر و نیروهای انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

.

سه چالش برای ارائه راهکار توسط صاحبان استارت‌آپ‌ها و ایده‌ها

«ارائه خدمات رفاهی به سالمندان و بازنشسته‌ها»، «پرداخت‌های ارزی برای گردشگران و گردشگران سلامت» و «روش‌های نوین نظرسنجی از مشتریان بانک» سه محوری هستند که صاحبان ایده می‌توانند در این زمینه‌ها راهکار و محصول به رفاتک پیشنهاد بدهند.

امیدی‌پسند، از اداره بانکداری اختصاصی، وحیدی از اداره بانکداری و معصومی از اداره برنامه‌ریزی، پژوهش و نوآوری بانک رفاه، این سه چالش و نیاز بانک رفاه به همراه رویکردهای توسعه فناوری این بانک را معرفی کردند. حضور در رفاتک چلنج برای کلیه صاحبان ایده امکان‌پذیر است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه رویداد رفاتک چلنج،‌ در جریان جزئیات این طرح‌ها قرار بگیرند.

.

در این مراسم، همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین بانک رفاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌های حوزه بانکداری با هدف توسعه زیرساخت‌های صندوق سرمایه‌گذاری برای ایده‌ها توسط حسین رحمتی، عضو هیات مدیره بانک رفاه و دکتر اسفندیاری از معاونت علمی فناوری به امضا رسید.

در پایان رویداد، پنلی با حضور ویسی، امیدی‌پسند، وحیدی و معصومی برگزار شد و آنها به سوالات حاضران درباره رویداد و شرایط ثبت طرح‌ها پاسخ دادند. ویسی در این پنل، از عزم جدی رفاتک برای استفاده از ایده‌‌های نو و توسعه محصولات فین‌تکی سخن گفت.

.

همچنین در محوطه بیرونی رویداد در باغ کتاب، ده تیم و استارت‌آپ حمایت شده توسط رفاتک، محصول خود را به بازدیدکنندگان معرفی کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.