راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با محصولات خلاقانه‌ استارت‌آپ‌های بیمه‌ای جهان / کارگاه «مدل‌های کسب‌وکار نوین در بیمه» در کنفرانس فین‌تک برگزار شد

کارگاه «اینشورتک؛ فناوری در کسب‌وکارهای بیمه» یکی از کارگاه‌های روز دوم کنفرانس فین‌تک ایران بود که ۱۴ شهریورماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. «مدل‌های کسب‌وکار نوین در بیمه» عنوان یکی از کلاس‌های این دوره بود که محمود کریمی،‌ مدیر ارشد شبکه نوآفرینی پلنت و ایمان جلیلی، مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت، به صورت مشترک تدریس در این کلاس را بر عهده داشتند.

.

برای بقا باید به سلیقه مشتری پاسخ داد

«حجم داده‌هایی که در مدت دو روز در اینترنت جابه‌جا می‌شود برابر است با میزان جابه‌جایی کل داده‌ها از زمان خلقت بشر تا سال 2015» محمد کریمی با اشاره به این آمار، بر تغییر الگوهای سنتی تاکید کرد. به گفته مدیران پلنت، امروزه مخاطبان تمایل دارند که تمام مسائل مطابق با سلیقه‌ آنها باشد و صنعت بیمه و محصولات آن هم از این قاعده مستثنی نیست. امروزه مشتریان وفادار نیستند؛ آنها تنوع را دوست دارند و محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنند.

اینجاست که اینشورتک اهمیت پیدا می‌کند. کریمی در ادامه اینشورتک را اینگونه تعریف کرد: «استفاده از ابزارهای تکنولوژی و نوآوری در زنجیره ارزش صنعت بیمه برای حل مساله‌های شناخته‌شده و شناسایی فرصت‌های ناشناخته با هدف ایجاد ارزش برای مشتریان.»

ایمان جلیلی در ادامه مسائلی مانند رشد داده‌ها، تکنولوژی محور شدن همه چیز، تاثیر بلایای طبیعی، تغییر نیازها و خواسته‌های مشتری و تغییر الگوی جمعیتی به سمت کهن‌سالی را از جمله دیگر تحولاتی دانست که در تغییر نگاه‌ها به صنعت بیمه تاثیرگذار بوده‌اند و باعث شده‌اند تا بیمه‌ها بیش از پیش نیاز به چابک شدن داشته باشند.

جلیلی با اشاره به اینکه کلان داده، امکان تحلیل رفتار مشتری، تنوع خدمات و قیمت‌ها،‌ کاهش ریسک و سرعت در پرداخت خسارت را موجب شده، گفت که مدل‌های سنتی بیمه دیگر جوابگو نیستند و بیمه‌ها برای جذب مشتری و بقا باید قواعد قدیمی را به هم بزنند.

.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی صنعت بیمه ایران

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ در سال 97 گزارشی با عنوان «بررسی تجربیات جهانی اینشورتک» منتشر کرده است. کریمی و جلیلی در ادامه کلاس، برخی از چالش‌ها و فرصت‌های کلیدی حوزه بیمه که در این گزارش مطرح شده بودند را معرفی کردند.

به گفته آنها،‌ افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای و ارائه خدمات یکسان عمومی از سوی آنها و عدم حرکت به سمت ارائه خدمات متنوع و یا تخصصی، یکی از چالش‌های فعلی صنعت بیمه ایران است و به همین دلیل مشتریان درباره خدمات بیمه‌ها دچار ابهام هستند. همچنین نبود پلتفرم‌های مدیریت بیمه به منظور مدیریت تمام بیمه‌های فرد به صورت یکپارچه از دیگر کمبودهای صنعت بیمه ایران است.

از طرف دیگر، استفاده از داده‌های مشتریان به منظور رفتارسنجی و اعتبارسنجی هر فرد در راستای ارائه بسته‌های خدمات بیمه‌ای متناسب و حرکت به سمت شخصی‌سازی خدمات و همچنین امکان تحلیل رفتار جامعه با استفاده از کلان داده‌ها به منظور اخذ رویکرد مناسب با شرایط توسعه شرکت‌های بیمه و بهبود پیشنهاد‌های خدمات و پیشگیری از خسارت‌های احتمالی از فرصت‌های پیش‌روی صنعت بیمه ایران هستند.

یکی دیگر از فرصت‌های پیش‌روی بیمه ایران، تغییر در مدل‌های کسب‌وکار سنتی شرکت‌های بیمه و نوآوری در ارائه خدمات مانند ایجاد بیمه‌های اشتراکی، تسهیم ریسک گروهی و … است.

محمود کریمی،‌ مدیر ارشد شبکه نوآفرینی پلنت

.

4 محور اصلی فعالیت استارت‌آپ‌های بیمه

این دو مدیر پلنت،‌ در ادامه 4 محور اصلی که استارت‌آپ‌های بیمه در آنها فعالیت می‌کنند را معرفی کردند. ارائه خدمات نوین و متنوع بیمه، پلتفرم آنلاین مقایسه و آموزش خدمات حوزه بیمه و ابزارهای مدیریت بیمه برای بیمه‌شوندگان سه حوزه‌ای هستند که استارت‌آپ‌های بسیاری در آنها فعالیت می‌کنند و به مشتریان بیمه خدمات می‌دهند. ارائه خدمات پشتیبان به شرکت‌های بیمه، حوزه چهارم فعالیت‌ استارت‌آپ‌هاست که b2b است.

کریمی در ادامه، لیستی از استارت‌آپ‌های مطرح جهان در هر کدام از این 4 حوزه ارائه داد. به گفته او، 68 درصد شرکت‌های استارت‌آپی بر مشتری‌مداری تمرکز دارند و یک‌سوم استارت‌آپ‌های بیمه، به اهمیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در زنجیره ارزش خود پی برده‌اند و از این دو فناوری بهره می‌برند.

ایمان جلیلی، مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت

.

آشنایی با محصولات خلاقانه استارت‌آپ‌های بیمه‌ای جهان

ایمان جلیلی، برخی از استارت‌آپ‌های فعال جهان در زمینه ارائه خدمات نوین بیمه و محصولات آنها را معرفی کرد.

برخی از این استارت‌آپ‌ها مانند clover health در حوزه بیمه‌های سلامت و زندگی فعال بودند. Apixio‌ نام شرکتی است که به شرکت‌های بیمه سلامت امکان تحلیل رفتار مشتریان خود و دسترسی به اطلاعاتی از کیفیت زندگی و سلامتی آنان را ارائه می‌دهد.

Inspool استارت‌آپی است که امکان بیمه همتا به همتا را فراهم می‌کند. در این پلتفرم، گروه‌ها حق بیمه را با هم به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند و با اعتماد به یکدیگر هر زمانی که خسارتی برای یک عضو از آنها اتفاق بیفتد، حق بیمه را مطالبه می‌کنند.

Root Insurance، ارائه‌دهنده بیمه مبتنی بر تلفن همراه است که از یک برنامه برای ارزیابی رانندگان بر اساس رفتار رانندگی آنها استفاده می‌کند. Claim Di هم اپلیکیشنی را در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌دهد که با آن، فرایند درخواست رانندگان برای خسارت تصادف‌ها و بررسی ادعای آنان تسهیل می‌شود.

جلیلی خلاقانه‌ترین محصول را متعلق به شرکت لیموناد دانست. لیموناد، در 3 دقیقه، خسارت وارد به خودرو را پرداخت می‌کند. این شرکت با شعار «هر چیزی که درباره بیمه می‌دانی را فراموش کن»، بسیاری از روندهای بروکراتیک قبلی برای دریافت خسارت را حذف کرده و با استفاده از هوش مصنوعی و اقتصاد رفتاری در 3 دقیقه، خسارت را پرداخت می‌کند و در ادامه، بررسی‌های بیشتری درباره صحت ادعا انجام می‌دهد.

.

حوزه‌هایی برای پیوند با اینشورتک و خلق محصول جدید

کریمی و جلیلی در ادامه به معرفی استارت‌آپ‌های فعال در صنعت بیمه ایران پرداختند. جلیلی به درخواست‌ها و مراجعه‌های فراوانی که به پلنت برای طراحی سایت فروش بیمه می‌شود اشاره کرد و تاکید کرد که اینشورتک فقط راه‌اندازی وب‌سایت و طراحی اپلیکیشن فروش و مقایسه آنلاین نیست.

محمود کریمی، سلامت،‌ گردشگری، حمل‌ونقل، شهرهای هوشمند، بلاکچین، اینترنت اشیا، میکرو اینشورنس، بازی‌وارسازی، یادگیری ماشین کلان‌داده و نرم‌افزار به عنوان سرویس ابری را از جمله حوزه‌ها و مفاهیمی دانست که می‌توانند با اینشورتک مرتبط شوند و ارزش خلق کنند.

.

روشی برای ارائه محصول خلاقانه استارت‌آپی

بخش پایانی کلاس «مدل‌های کسب‌وکار نوین در بیمه»، یک تمرین گروهی به منظور خلق ارزش برای مشتریان بیمه بود.

ایمان جلیلی، سه سناریو و خدمت بیمه‌ای در حوزه بیمه خودرو و بیمه سلامت مطرح کرد. هر گروه باید یکی از این سناریوها را انتخاب می‌کردند و هر یک از اعضا، محصولی مطابق با آن سناریو را نقاشی می‌کرد.

.

سپس کاغذ میان افراد چرخیده می‌شد و فرد بعدی، بدون صحبت با همگروهی خود،‌ باید بر مبنای برداشتی که از محصول نقاشی‌شده داشت، آن را تکمیل می‌کرد. در پایان هر گروه، با توجه به نقاشی‌های تکمیل‌شده، محصولی طراحی و آن را به دیگران ارائه کردند.

برای دریافت فایل ارائه کارگاه «مدل‌های کسب‌وکار نوین در بیمه»، اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.