راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرصتی برای تعامل فعالان بانکداری الکترونیک / انتخابات کمیسیون بانکداری دیجیتال سازمان نصر تهران 6 مهر برگزار می‌شود

رئیس هیات‏‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ابراز امیدواری می‌کند که با مشارکت فعالان صنعت بانکداری الکترونیک، کمیسیون‌های بانکداری دیجیتال و فین‌تک این سازمان تاثیرگذاری خوبی در رفع چالش‌های فعالان این صنعت داشته باشد.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به دنبال آن است تا با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی، فعالان کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات را به منظور شناسایی و کمک به رفع چالش‌های پیش‌روی آن‏ها گرد هم جمع کند.

بر اساس آئین‌نامه تشکیل کمیسیون‌های تخصصی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، هر بخشی از بازار که حداقل 7 کسب‌وکار فعال داشته باشد می‌تواند درخواست تشکیل کمیسیون تخصصی را به هیات‌‏مدیره ارائه دهد. بر اساس همین آیین‏‌نامه، تاکنون 24 کمیسیون اعم از تخصصی و موضوعی از جمله کمیسیون‏‌های تجارت الکترونیکی، امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا)،‌ سخت‌افزار، صندوق‌های مکانیزه فروش، نرم‏‌افزارهای سلامت الکترونیک، بازی و سرگرمی‏‌های رایانه‌‏ای، عرضه‏‌کنندگان خدمات محتوایی و ارزش افزوده، در این سازمان تشکیل شده‌ است.

حالا این سازمان در آستانه برگزاری انتخابات دو کمیسیون بانکداری دیجیتال و فین‌تک قرار گرفته است.

به گفته محمدباقر اثنی‏‌عشری، رئیس هیات‌‏مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، سال گذشته ایده تشکیل کمیسیونی تحت عنوان «کمیسیون بانکداری الکترونیک» در این سازمان مطرح شد. در ادامه و در جریان جلسات هم‌اندیشی مدیران کسب‌وکارهای این حوزه، پیشنهاد شد که برای اثربخشی بهتر، به جای یک کمیسیون، دو کمیسیون تحت عنوان‌های «بانکداری دیجیتال» و «فین‌تک» تشکیل شود. محدوده این دو کمیسیون در هیات‏‌مدیره مصوب شد.

بر این اساس، کمیسیون بانکداری دیجیتال به مباحث کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانکداری الکترونیک پرداخته و کمیسیون فین‌تک، بحث‌های پرداخت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی را پوشش می‌دهد.

.

استفاده از ظرفیت‌های سازمان برای حل مشکلات کسب‌وکارها

اثنی‏‌عشری هدف از تشکیل کمیسیون‌های فین‌تک و بانکداری دیجیتال را فراهم کردن بستری می‌داند که در آن،‌ فعالان این دو حوزه گرد هم جمع شده و با هم‌اندیشی و هم‌افزایی به شناسایی و رفع چالش‌های پیش‌ روی خود کمک کنند.

او می‌گوید: «سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای یک بستر قانونی دارد و رئیس‌‏جمهور حکم رئیس آن را امضا می‌کند؛ سازمان یک ساختار تشکیلاتی در کل کشور داشته و با نهادهای مختلف از جمله وزارت‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، بانک مرکزی، شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی،‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و … در تعامل است. پس می‌تواند در اصلاح قوانین،‌ قانون‌گذاری و رفع چالش‏‌های پیش روی کسب‌‏وکارها نقش مثبتی داشته باشد.»

.

دغدغه‌های کسب‌وکارهای صنعت بانکداری

اثنی‏‌عشری به چالش‌های مطرح شده در جلسات پیشین سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای استان تهران با فعالان این دو حوزه اشاره می‌کند. در این جلسات، مدیران جمعی از بازیگران اصلی صنعت بانکداری الکترونیک حضور داشته‌اند. بحث‌های پرداختی و نیاز به تعامل شرکت‌های پرداختی با بانک‌ مرکزی در دستورالعمل‌های آن، تعرفه‏‌گذاری، مبارزه با رانت و تبعیض، تامین کالاها و تجهیزات سخت‏‌افزاری و ایجاد ارتباط و تعامل با ارگان‌های حاکمیتی از جمله مواردی هستند که در این جلسات مطرح شدند.

رئیس هیات‌‏مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ابراز امیدواری می‌کند که با تشکیل این دو کمیسیون و حضور و مشارکت کلیه فعالان این صنعت‌ها، نتایج مثبتی برای همه رقم بخورد. او می‌گوید: «مزیت کمیسیون‌های سازمان این است که در آن‏ها، کسب‌وکارها فارغ از رقابت‌های بیرونی، حضور داوطلبانه و فعالانه دارند. قبلاً هم نشان داده‌ایم که اگر همه بردارهای انرژی‏مان را یکسو کنیم می‌توانیم نتایج مثبت بگیریم. اگر قرار باشد مدام با یکدیگر در حال چالش باشیم انرژی‏مان مستهلک شده و همه‌ بازنده خواهیم بود.»

ببینید: جلسه همفکری چالش‌های ارتباطی کارت‌خوان‌های بانکی و کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف برگزار شد

.

کسب‌وکارها، در انتخاب اعضای کمیسیون مشارکت کنند

«از نظر ما همه فعالان حوزه بانکداری دیجیتال و فین‌تک به صورت بالقوه عضو این دو کمیسیون‌ سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای هستند؛ امّا با توجه به محدودیت ظرفیتی که داریم هر کمیسیون می‌تواند فقط 35 عضو داشته باشد. به همین منظور اعضای این دو کمیسیون مانند سایر کمیسیون‏‌های تخصصی با انتخابات مشخص خواهند شد.»

علی آذرکار،‌ دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌‏‏ای استان تهران با بیان این مطلب می‌گوید: «این سازمان تابستان سال گذشته فراخوان اولیه ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در کمیسیون بانکداری الکترونیک را منتشر کرد. پس از برگزاری جلسات همفکری با فعال این حوزه از یک سو و توسعه کسب‏‌وکارهای جدید در این حوزه از سوی دیگر و در نهایت تصویب هیات‏‌مدیره، مقرر شد دو کمیسیون‌ مجزای بانکداری دیجیتال و فین‌تک تشکیل شوند.»

به گفته دبیر سازمان نصر تهران، اعضای این دو کمیسیون پس از برگزاری جلسه انتخابات تعیین شده و پس از تصویب توسط هیات‌‏مدیره رسماً به عضویت کمیسیون منصوب می‌‏شوند. انتخابات کمیسیون بانکداری دیجیتال روز 6 مهرماه برگزار می‏‌شود. تاریخ برگزاری انتخابات کمیسیون فین‌تک هم به زودی اعلام می‌شود.

آذرکار با اشاره به آنکه برای کلیه شرکت‌های فعال در صنعت بانکداری برای شرکت در این انتخابات دعوت‌نامه ارسال شده، می‌گوید که شرط حضور در انتخابات فعال بودن در حوزه بانکداری الکترونیک و داشتن مجوز معتبر فعالیت سازمان است؛ علاوه بر آن افراد برای حضور در جلسه انتخابات نیاز به معرفی‌نامه از شرکت متبوع خود دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.