راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در صنعت بیمه کشور باید به چه مسائلی تا پایان 1398 توجه کرد؟ / نظر کارشناسان این حوزه

بازار بیمه که یکی از بازارهای بسیار مهم و اثربخش در اقتصاد و بخش مالی است، می‌تواند با توسعه فناوری ضمن ارائه خدمات مناسب و متناسب با نیاز مشتریان، اعتماد عمومی جامعه را در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی بهبود بخشد. «سوئیچ بیمه»، «Core Insurance»، «کدینگ واحد»، «Open Insurance»، «تحلیل دیتا»، «تقویت بنیان‌های بیمه‌ای در زمینه صادرات کالا و خدمات»، «بازتعریف محصولات از نگاه مشتری» و «رضایت مشتری» ازجمله موضوعات مهمی هستند که کارشناسان صنعت بیمه معتقدند تا پایان سال 98 باید به آنها توجه ویژه‌ای شود. در ادامه نظر 8 نفر از کارشناسان صنعت بیمه در خصوص مهم‌ترین موضوع و فناوری که در حوزه بیمه باید تا پایان امسال به آن توجه شود، آمده است.

پیش‌تر نیز در دو مطلب مجزا، مهم‌ترین موضوعات و فناوری‌هایی که باید در صنعت بانکی و بورس کشور تا پایان سال جاری به آنها توجه شود را موردبررسی قرار داده بودیم.

فایل باکیفیت تصویر زیر را می‌توانید با کلیک روی آن مشاهده کنید

.

قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی
قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی

قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی:

به نظر بنده مهم‌ترین موضوع فناوری در حوزه بیمه در شش ماه دوم مقوله سوئیچ بیمه است؛ زیرا این سوئیچ به‌نوعی زیرساخت لازمه حضور اینشورتک‌ها در صنعت بیمه را فراهم می‌کند و مقدمه مبارکی برای تحول صنعت بیمه به کمک اینشورتک‌ها خواهد بود. البته صرف سوئیچ کفایت نمی‌کند ولی سهم بسیار بالایی در تحقق موضوع دارد. منافع سوئیچ استانداردسازی تبادل داده، تحول در نحوه ارائه مکانیزه خدمات بیمه‌ای، امکان تعریف محصول‌های بیمه‌ای جدید، زمینه‌ساز دیجیتال ترانسفورمیشن و … است.

ناصر سلوکی، تکنوکرات صنعت بیمه
ناصر سلوکی، تکنوکرات صنعت بیمه

ناصر سلوکی، تکنوکرات صنعت بیمه:

با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ما، مهم‌ترین موضوع اقتصادی در شش ماه دوم 1398 تقویت سازوکارهای مربوط به صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی از تمام جنبه‌های موجود اعم از بانکی، گمرکی، مجوزهای سازمان‌ها و … در سریع‌ترین زمان ممکن است و در حوزه بیمه‌ای نیز تقویت بنیان‌های بیمه‌ای در زمینه صادرات کالا و خدمات با ایجاد پوشش‌های بیمه‌ای مناسب برای پشتیبانی صادرکنندگان است.

مهدی ملکی، معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی
مهدی ملکی، معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی

مهدی ملکی، معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی:

به نظر بنده مهم‌ترین موضوعی که لازم است شرکت‌های بیمه به آن توجه کنند، ساماندهی و بهره‌برداری مناسب از دیتای تولیدشده در شرکت‌های بیمه است. در حال حاضر نیز در دنیا سازمان‌های پیشرو سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای روی تحلیل دیتا انجام داده‌اند و از نتایج آن در بهبود کسب‌وکار استفاده می‌کنند. ازآنجاکه یکی از فعالیت‌های اصلی یک شرکت بیمه تحلیل ریسک است، تحلیل دیتا یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به تحلیل دقیق‌تر ریسک منجر شود و از آنجا که شرکت‌های بیمه دارای داده‌های زیادی هستند می‌توانند در تحلیل دیتا به مدل‌های دقیق و مناسبی برای تحلیل ریسک دست یابند.

یکی دیگر از مزایای تحلیل دیتا، موضوع کشف تقلب است. تقلب در شرکت‌های بیمه موضوع بسیار مهمی است که همیشه شرکت‌ها در کشف و مقابله با آن مشکل داشته‌اند. با بهره‌گیری از قابلیت‌های تحلیل دیتا می‌توان در فرآیند کشف و مقابله با تقلب‌ها به دستاوردهای دقیق و مطلوبی رسید و با توجه به آمار و ارقامی که در خصوص میزان تقلب در صنعت بیمه وجود دارد، سرمایه‌گذاری روی تحلیل دیتا می‌تواند به افزایش درآمد و کاهش زیان شرکت‌های بیمه کمک شایانی کند.

رضا جمالی، مدیر فناوری اطلاعات بیمه تعاون
رضا جمالی، مدیر فناوری اطلاعات بیمه تعاون

رضا جمالی، مدیر فناوری اطلاعات بیمه تعاون:

مهم‌ترین دغدغه‌ای که فناوری اطلاعات بیمه تعاون دارد و از موضوعات پراهمیت هست، موضوع دیتا ماینینگ و تحلیل دیتاها است که در حال فعالیت در این حوزه هستیم و بیشتر در حوزه خودرو این کار را انجام می‌دهیم و قصد داریم گزارش‌هایی را به دست آوریم که مدیران شرکت بتوانند بر اساس آن تصمیم‌گیری‌های خوبی را انجام دهند و بر اساس آن تحلیل‌ها بتوانیم بیمه‌نامه‌های جدیدی را تولید کنیم. موضوع بعدی که برای ما بسیار اهمیت دارد و از اواخر پارسال آن را شروع کردیم، طراحی اپلیکیشن‌هایی بود که در سازمانمان به آنها نیاز داشتیم؛ برای مثال یکی از اپلیکیشن‌ها این بود که افرادی که در بیمه تعاون بیمه‌نامه درمان دارند می‌توانند از طریق این اپلیکیشن، خسارت‌ها و هزینه‌هایی که کرده‌اند را پیگیری کنند؛ این اپلیکیشن راه‌اندازی شده است و در حال فعالیت است و در حوزه بیمه‌نامه‌های بدنه نیز در حال طراحی یک اپلیکیشن هستیم ولی موضوعی که موجود دارد است که این اپلیکیشن‌ها را خودمان بنویسیم یا آنها را برون‌سپاری کنیم و با استارت‌آپ‌های این حوزه همکاری کنیم. درنتیجه این موضوعات نیازهای ماست که باید به آنها توجه کنیم.

مجید خاکور، مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره
مجید خاکور، مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره

مجید خاکور، مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره:

صنعت بیمه کشور، برای تحقق اهداف خود، آن‌گونه که در اسناد بالادستی همچون برنامه ششم توسعه به‌تفصیل موردبررسی قرار گرفته یا رویکرد جدیدی که معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد برای حرکت به سمت اقتصاد هوشمند و دیجیتال طراحی کرده است، نیازمند تعریف یک نقشه راه جامع است؛ لیکن برای دستیابی به این اهداف تعریف شده، در برخی حوزه‌ها نیاز به بهبود وجود دارد که هنوز اقدام خاصی در مورد آن صورت نپذیرفته است و یا برنامه‌هایی هستند که گرچه شروع شده‌اند، اما باید حرکت آن تسریع شود.

سامانه «سنهاب» یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌هایی است که از سمت بیمه مرکزی تعریف شده است. اگرچه نقدهایی به شیوه تعریف و مدیریت این پروژه وارد است، لیکن با امید برطرف شدن مشکلات، می‌توان آن را به‌عنوان شاه‌کلید «یکپارچگی درون صنعتی» و تعامل فناورانه ذینفعان داخل صنعت بیمه قلمداد کرد. علاوه بر این، «سنهاب» امکان هرگونه تبادل اطلاعات و سرویس‌های مختلف را بین صنعت بیمه با سایر صنایع فراهم می‌آورد. برای تحقق هرچه بهتر اهداف این پروژه، پسندیده است که اقداماتی در جهت انطباق حداکثری آن با فرآیندهای رایج در صنعت صورت پذیرفته و از سویی دیگر، سازوکاری برای ایجاد یک ادبیات مشترک برای تبادل اطلاعات بین ذینفعان داخلی در قالب «کدینگ واحد» تعریف شود.

از سویی دیگر، بررسی مجدد قوانین وضع شده در دوره پیش از فناوری، آن‌گونه که در اقتصادهای توسعه یافته نیز به نتایجی شایان توجه منتج شده است، افزایش ظرفیت‌های بهره‌مندی از توانمندسازهای فناورانه را به همراه خواهد داشت. ساماندهی به وضعیت «استارت‌آپ‌ها» و برطرف کردن ابهامات به‌کارگیری APIهای موجود توسط موسسات ثالث نیز، ازجمله فعالیت‌هایی است که سرعت بخشی به آن، نیازمندی‌های امروز صنعت بیمه کشور را شکل می‌دهد. علاوه بر این موضوعات، تقویت رویکرد تصمیم‌گیری داده محور، یکی دیگر از حوزه‌هایی است که در سایر صنایع مالی نظیر بورس و بانک، وضعیت بهتری به نسبت صنعت بیمه دارد و برای بهبود آن عزمی همگانی موردنیاز است. همچنین، مقایسه ضریب نفوذ بیمه در ایران با سایر کشورهایی که جایگاه بالاتری دارند، اهمیت توجه به بیمه‌های زندگی و مستمری را بیش از پیش نشان می‌دهد و ترکیب این بیمه‌ها با سایر پوشش‌ها می‌تواند محصولات جذاب‌تری را به ارمغان بیاورد.

محمد سپه‌کار، مشاور عالی مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره
محمد سپه‌کار، مشاور عالی مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره

محمد سپه‌کار، مشاور عالی مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره:

یکی از مهم‌ترین مواردی که عرصه فن‌آوری اطلاعات در حوزه بیمه بایستی موردتوجه قرار گیرد،‌ حرکت به سمت مرزهای باز یا Open Insurance است. امروزه و با پیشرفت فن‌آوری،‌ سیستم‌های الکترونیکی چنان با زندگی روزمره مردم عجین شده‌اند که تصور عدم استفاده از آنها نیز بسیار بعید به نظر می‌رسد. در صنعت بیمه اما متاسفانه توجه کافی به این موضوع نشده که منجر به عقب افتادگی آن در زمینه فن‌آوری اطلاعات شده است.

نرم‌افزارهای Core Insurance موجود در کشور حداکثر به‌عنوان یک زیرساخت ایستا به ایفای نقش می‌پردازند و به نظر می‌رسد تنها راه ورود فن‌آوری اطلاعات به صنعت بیمه از مسیر استارت‌آپ‌هایی می‌گذرد که به‌تازگی به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند. در عصر جدید استفاده از فن‌آوری جهت انجام امور روزمره امری اجتناب‌ناپذیر است. طبیعتا موضوع بیمه نیز از این مسئله مستثنا نیست.

بیمه‌گذاران می‌خواهند به‌سادگی بتوانند با استفاده از تلفن‌های هوشمند و … نسبت به کسب اطلاعات لازم در خصوص بیمه‌نامه‌های خود و یا خرید بیمه‌های جدید اقدام کنند. همچنین مسئله رقابت در حوزه کسب‌وکار و امکان مقایسه شرایط و گزینه‌های متنوعی که شرکت‌های بیمه می‌توانند در اختیار بیمه‌گذاران قرار دهند، یکی از مسائل دیگری است که در این زمینه حائز اهمیت خواهد بود. در صورت وجود فضای رقابتی سالم و دسترسی درست و سریع مردم به اطلاعات، دیگر شرکت‌های بیمه نمی‌توانند از روش‌های سنتی استفاده کرده و برای حفظ بقا در بازار جدید بایستی به روش‌های جدید و استفاده از فناوری‌های نوین و ارائه محصولات بیمه‌ای جدید، خلاقانه و مقرون‌به‌صرفه با توجه به نیازمندی‌های جدید مشتری، روی آورند.

در صورت تحقق چنین موضوعی است که شرکت‌های بیمه‌ای تحول‌خواه می‌توانند با استفاده از فناوری در انجام امور بیمه گری، به‌سرعت رشد کرده و سهم خود را از بازار ارتقا دهند؛ اما یکی از چالش‌های مهمی که در این رابطه وجود دارد موضوع کدینگ یکسان در صنعت بیمه است. متاسفانه با وجود محدودیت تعداد Core Insurance های موجود،‌ سطح یکپارچه‌سازی اطلاعات درون صنعت بیمه در حد غیرقابل باوری پایین است. هر چند در سال‌های اخیر بیمه مرکزی با راه‌اندازی سامانه سنهاپ سعی کرده است قدم‌هایی را در این زمینه بر دارد ولی متاسفانه هنوز فاصله زیادی تا یکپارچه‌سازی اطلاعات در صنعت بیمه وجود دارد که این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک چالش جدی در مسیر حرکت به سمت مرزهای باز مطرح باشد.

محمود کریمی، مدیر ارشد شبکه نوآفرینی پلنت
محمود کریمی، مدیر ارشد شبکه نوآفرینی پلنت

محمود کریمی، مدیر ارشد شبکه نوآفرینی پلنت:

مهم‌ترین موضوع «بازتعریف محصولات از نگاه مشتری» است. محصولات بیمه‌ای که سال‌ها پیش تعریف شده و به مشتری عرضه می‌شوند، حال مشتری امروز را خوب نمی‌کنند. مشتری امروز و محیط پیرامون او، تغییرات اساسی کرده‌اند. آنلاین شدن، موبایلی بودن، نوخواهی، هیجان‌زدگی، سهم‌خواهی و جستجوگری از ویژگی‌های این مشتری است. باید محصولات بیمه را از منظر او و از نو ببینیم و بازتعریف کنیم.

اگر چنین شود، فرایندهای بازاریابی و فروش و ارائه خدمات بیمه‌ای با همه پیچیدگی‌های فنی احتمالی، دستخوش تغییر اساسی می‌شوند؛ شاید نه در خود محصول، بلکه در شیوه ارائه آن‌ها. مشتری‌های امروز آماده مشارکت در بازطراحی فرایندها و محصولات هستند. با هم‌افزایی بازیگران فعال در اکوسیستم نوآوری و هم‌نشینی با ایشان، می‌توان مزه محصولات بیمه‌ای را متفاوت کرد و از ابزارهای مختلفی که بخشی از آن‌ها گره‌خورده با فناوری اطلاعات هستند، گام معناداری در دیجیتالی کردن صنعت بیمه برداشت. فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، نقش مؤثری در برداشتن این گام دارند. زنجیره ارزش محصولات بیمه را باید شفاف ببینیم و پیش چشم بیاوریم و بعد فرصت‌های نوآوری را با تگ کردن عدد و رقم‌های مرتبط، شکار کنیم.

ایمان جلیلی، مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت
ایمان جلیلی، مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت

ایمان جلیلی، مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت:

به نظر من مهم‌ترین مسئله‌ای که بیمه‌ها باید روی آن تمرکز کنند «رضایت مشتری» است. فکر می‌کنم با گسترش دایره انتخاب‌ها و با توجه به اینکه در صنعت سنتی بیمه وفاداری مشتری چندان معنایی ندارد، برای حفظ سهم بازار یا گسترش آن شرکت‌های بیمه ناچارند بیش از قبل به مشتری توجه کنند. مسئله اصلی مشتریان در حال حاضر فرآیندهای گیج‌کننده و پیچیده بیمه‌ای است. آن‌ها به‌طور شفاف نمی‌دانند چطور می‌توانند بهترین محصول را انتخاب کنند. نه در جستجوهای اینترنتی و نه حتی زمان مراجعه به نمایندگان و بازاریابان معمولا اطلاعات مفیدی که به انتخاب بهتر محصول بیمه‌ای کمک کند در اختیار مشتری قرار نمی‌گیرد.

همچنین بعد از انتخاب هم او دچار فرآیند وقت‌گیر صدور می‌شود. همین اتفاق در فاز خسارت‌دهی هم برای مشتریان می‌افتد. سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که امروز به‌عنوان استارت‌آپ‌های اینشورتکی در ایران کار مقایسه و فروش بیمه‌نامه را انجام می‌دهند نیز تا حد زیادی گرفتار همین فرآیندهای پیچیده هستند. در حال حاضر بیمه‌ها نیاز به نوآوری در بخش‌های مختلف را درک کرده‌اند اما متاسفانه واکنش‌ها همچنان سنتی و به دور از نوآوری است. تاکید روی فروش و گسترش شبکه بازاریابان و نمایندگان ممکن است سوددهی روی یک محصول خاص بیمه‌ای را افزایش دهد اما در بلندمدت کمکی به مسئله رضایت مشتری نخواهد کرد. این در حالی است که با بررسی تجربه‌های موفق اینشورتک در دنیا همین الان می‌توان راه‌حل‌هایی استخراج کرد که با تسهیل فرآیندهای صدور و خسارت‌دهی حس بهتری به مشتری بدهد و درنتیجه وفاداری او را برای خریدهای بعدی تقویت کند. این قطعا روش ماندگارتری خواهد بود.

4 دیدگاه
  1. علیرضا می‌گوید

    درود ، مهمترین مسائل توسعه فرهنگ بیمه جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه و همچنین ارائه راهکارهای کاربردی جهت حمایت نمایندگان و فعالین این حوزه با افزایش اپ ها و سامانه های فروش اینترنتی خود شرکتهای بیمه!

  2. ظهیری می‌گوید

    با درود و احترام
    مقاله بسیار مفیدی بوده و با کمی توجه به مطالبش میشه برنامه ریزی درستی برای بازاریابی در آینده داشت در صنعت بیمه.
    سپاس

  3. ترجمه تخصصی پزشکی می‌گوید

    سلا. عذر میخوام امکان استفاده از اینفوگرافیک با ذکر منبع هست؟

    1. رسول قربانی می‌گوید

      بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.