راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین مسائلی که در حوزه فناوری اطلاعات در بورس باید به آنها توجه شود، چیست؟ / نظر کارشناسان این حوزه

پیش‌تر در مطلب «نگاهی به مهم‌ترین موضوع و فناوری حوزه بانکی که باید تا پایان ۱۳۹۸ به آن توجه شود» نظر ۱۲ کارشناس صنعت بانکی را در خصوص مهم‌ترین موضوع و فناوری که در حوزه بانکی باید تا پایان امسال به آن توجه شود جویا شدیم. در این گزارش نیز قصد داریم نگاهی داشته باشیم به مهم‌ترین مسائل و فناوری که باید در حوزه بورس به آنها توجه کرد؛ در همین راستا با 9 نفر از کارشناسان حوزه بورس گفت‌وگو کردیم و نظرشان را در این خصوص پرسیدیدم. موضوعاتی مانند «فناوری هسته معاملاتی»، «معاملات الگوریتمی»، «رگ‌تک»، «پشتیبانی سیستم‌های بازار سرمایه»، «Social Trading» و «مشاوره‌های سرمایه‌گذاری به افراد تازه‌کار»، «حمایت از فین‌تک‌ها»، «مقررات‌زدایی» و «مدیریت فنی توسعه ابزارهای مالی نوین» ازجمله مواردی بودند که این افراد به آنها اشاره کردند.

در ادامه پاسخ هر یک از این کارشناسان به‌طور کامل آمده است و در اینفوگرافیک زیر نیز می‌توانید خلاصه صحبت‌های آنها را مشاهده کنید.

فایل باکیفیت تصویر زیر را می‌توانید با کلیک روی آن مشاهده کنید

.

احمد سحرخیز، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار
احمد سحرخیز، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار

احمد سحرخیز، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار:

ازجمله موضوعات حائز اهمیت در حوزه فناوری اطلاعات بازار سرمایه که در فهرست اولویت‌های مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار قرارداد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پیشرانی و مدیریت فنی توسعه ابزارهای مالی نوین در بازار سرمایه از قبیل فروش تعهدی (short sell) و معاملات آتی سبد سهام
  • ایجاد سازوکار نظارت بهینه بر معاملات الگوریتمی در کنار کمک به ارتقاء و رونق به‌کارگیری این نوع معاملات
  • تسهیلگری، مقررات‌زدایی و حمایت از فین‌تک‌ها

شناسایی عمیق‌تر چالش‌ها و کمک به رفع موانع پیش روی شرکت‌های فین‌تکی جهت ارائه خدمات در حوزه بازار سرمایه ازجمله اهداف اساسی مدیریت فناوری اطلاعات سازمان در نیمه دوم سال 1398 است. در این خصوص فعالیت‌های ارزشمندی در حیطه فناوری اطلاعات بازار سرمایه صورت گرفته و برداشتن چندین گام تأثیرگذار نیز در دستور کار قرار دارد. «معاملات برخط»، «معاملات الگوریتمی»، «تحلیل و پردازش اطلاعات بازار سرمایه» و «نرم‌افزارهای مرتبط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری» ازجمله حوزه‌های پرطرفدار به شمار می‌روند که غالب شرکت‌های فین‌تک بازار سرمایه در آن فعال هستند. در همین راستا، سازمان بورس نگاه ویژه‌ای به حوزه رگ‌تک نیز دارد و سعی بر این است که فعالیت‌ها و اقدامات خود در این حوزه را بیش‌ازپیش توسعه دهد.

#فروش_تعهدی  #معاملات_آتی_سبد_سهام  #نظارت_بر_معاملات_الگوریتمی  #مقررات‌زدایی  #حمایت_از_فین‌تک‌ها

رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی
رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی

رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی:

به نظر من، اولین موضوعی که باید به آن توجه شود، فناوری هسته‌های معاملاتی و ترید انجین‌های جدیدتر است که کشش حجم جدید بازار را داشته باشند چراکه در این صورت سرعت معاملات نیز بالاتر می‌رود. دومین موضوع نیز تکنولوژی معاملات الگوریتمی برای بازار ایران است که یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم در بورس است؛ این دو درگاه اصلی ایجاد عمق و کارایی در بازار بورس هستند و هر کاری که در حوزه بورس قصد انجام داشته باشد در پرتو یک بازار عمیق و کارا صورت خواهد گرفت.

#فناوری_هسته_معاملاتی  #تکنولوژی_معاملات_الگوریتمی

حسین نظام دوست، رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس
حسین نظام دوست، رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس

حسین نظام دوست، رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس:

برای پاسخ به این سوال ابتدا می‌خواهم در مورد برنامه‌های فرابورس ایران در شش ماه دوم سال 98 صحبت کنم و بعد به مسئله مهم فناوری در حوزه بازار سرمایه بپردازم. تیم ما در فرابورس ایران طی سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی به‌منظور ایفای نقش خود از دو بعد تأمین مالی نوآوری و ارائه راهکارهای مقرراتی به کسب‌وکارهای فعال در بازار سرمایه طراحی کرده که برخی از آنها هم‌اکنون در مراحل اولیه اجرا نیز قرار دارند و انتظار داریم در شش ماهه دوم امسال به ثمر بنشینند. در ابتدای راه تحت عنوان واحد تحقیق و توسعه فرابورس ایران، نقشه تأمین مالی کسب‌وکارها در طول عمر خود از ایده، جوانه و ارائه محصول اولیه تا تأمین مالی از طریق سرمایه‌گذاران خصوصی و جسورانه و نهایتا عرضه عمومی در بازار را طراحی کردیم و در راستای تکمیل این سیر قدم برداشتیم.

در این خصوص، 6 مجوز فعالیت و 9 موافقت اصولی تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه به ارزش جمعا 5400 میلیارد ریال پس از تأیید کمیته بررسی مستقر در فرابورس ایران از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد و یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی به ارزش 500 میلیارد ریال موافقت شد. همچنین در حوزه مقررات، پس از تصویب دستورالعمل تامین مالی جمعی، 4 موافقت اصولی به عاملین تأمین مالی جمعی اعطا شد. همچنین فرابورس ایران از سال 1396 اقدام به برگزاری رویداد سالانه فین استارز به‌عنوان پلتفرمی برای ارتباط کسب‌وکارهای فین‌تکی از نوپا تا بالغ، سرمایه‌گذاران، سیاست‌گذاران، نهادهای مالی، مربیان کسب‌وکار، شتاب‌دهنده‌ها و مدیران و کارشناسان حوزه فناوری مالی کرد تا مجالی برای ارتباط موثر، آموزش و شبکه‌سازی فعالان این صنعت برقرار شود.

بنابراین مهم‌ترین موضوع شش ماهه دوم سال 98 از نگاه این‌جانب در ارتباط با بورس از دو بعد تأمین مالی نوآوری و ارائه راهکارهای مقرراتی به کسب‌وکارهای فعال در بازار سرمایه که پیش‌تر بدان پرداختیم استخراج خواهد شد.

از بعد تأمین مالی، ارزش‌گذاری بازاری کسب‌وکارهای در آستانه بلوغ در لحظه خروج سرمایه‌گذاران جسور (Venture Capitalists) موضوع بسیار مهم پیش روست. از یک سو این ارزش‌گذاری یک اکوسیستم است که در سهم‌گیری آن از اقتصاد ملی موثر خواهد افتاد و از سوی دیگر بهتر است که مبنای ارزش‌گذاری از مبادی شفاف بازار صورت گیرد. همان‌طور که عنوان شد این مبادی می‌تواند در لحظه خروج یک سرمایه‌گذار طی قرارداد با صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی یا عرضه اولیه در فرابورس ایران باشد.

همچنین از بعد ارائه راهکارهای مقرراتی به کسب‌وکارهای فعال در بازار سرمایه، تشکیل محدوده آزاد مقرراتی برای محصولات نوآورانه مالی می‌تواند در رده مهم‌ترین موضوعات شش ماهه دوم 98 باشد. در این مکانیزم محدود که به جعبه شنی (Sandbox) معروف است، خدمات یک کسب‌وکار فین‌تکی یا یک محصول مالی جدید می‌تواند بدون اخذ مجوزهای پیچیده اولیه و جدا از مقررات سخت‌گیرانه در حوزه مالی در یک مدت محدود، با میزان معین و به اشخاص حرفه‌ای ارائه شود. این موضوع باعث اجتناب از برخورد سخت قوانین سنتی با نوآوری‌های بازار شده و به کسب‌وکارها و ایده‌های نوین در صنعت مالی امکان بروز و رشد خواهد داد.

#تامین_مالی_نوآوری  #ارائه_راهکارهای_مقرراتی_به_کسب‌وکارهای_بازار_سرمایه

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران
روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران:

فارغ از تکنولوژی‌های روز در دنیای فناوری اطلاعات که مسلما باید در حوزه بازار سرمایه نیز موردتوجه قرار گیرد، به نظر می‌رسد با وجود رشد سریع و اقبال مردم به بازار سرمایه همچنان توسعه و رفع مشکلات سامانه معاملات باید در رأس و کانون توجه قرار داشته باشد. اگر اقدامات لازم در این خصوص صورت نگیرد هرگونه توسعه‌های جانبی و پرداختن به تکنولوژی‌های جدید یا بی‌اثر خواهد بود یا تاثیر گذاری مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت.

سامانه معاملات و سامانه پس از معاملات به‌عنوان اجزای حیاتی بازار سرمایه همان‌گونه که می‌توانند بسترهای مناسب برای رشد و توسعه را فراهم کنند، در صورت نبود توجه کافی می‌توانند به بزرگ‌ترین مانع در پیشروی توسعه تبدیل شوند.

آنچه برای 6 ماه دوم سال 98 و نیز سالیان آینده باید به‌عنوان برنامه توسعه ثابت همواره مدنظر حوزه فناوری اطلاعات نهادهای حاکمیتی و نیز اداره‌کنندگان بازار سرمایه باشد، توجه به سامانه معاملات و پس از معاملات و افزایش کارایی و قابلیت‌های این سامانه است. در 6 ماه آینده باید با تمام توان موجود در داخل و حتی با نیم‌نگاهی به استفاده از توان و تجربیات خارجی در راستای توسعه این سامانه گام برداریم تا بتوانیم پاسخگوی اقبال رو به رشد مردم به بازار سرمایه بوده و زیرساخت‌های موردنیاز این رشد را فراهم کنیم.

#سامانه_معاملات  #سامانه_پس_از_معاملات

علی نوروزی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین
علی نوروزی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین

علی نوروزی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین:

مهم‌ترین موضوعی که در فناوری اطلاعات در بورس باید به آن توجه شود، حوزه رگ‌تک هست. بنده اعتقاد دارم که در حال حاضر حجم و اندازه بازار سرمایه به‌شدت بزرگ شده و هر روز نیز بزرگ‌تر می‌شود و اگر به سمت مکانیزه کردن قوانینی که در بازار سرمایه وجود دارد، نرویم از دو بعد دچار مشکل خواهیم شد؛ از بعد شرکتی مانند شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردان و از بعد صنعت کارگزاری. مکانیزم‌هایی برای نظارت مکانیزه و عملیاتی روی نهادهای مالی باید وجود داشته باشد که این موضوع اگر اتفاق نیفتد، می‌تواند مشکلات اساسی را برای آینده بورس رقم بزند؛ همچنین این حوزه تنها حوزه‌ای هست که جا برای کار زیاد دارد بنابراین در این حوزه بایستی سرمایه‌گذاری شود و به نظر بنده فین‌تک‌ها خیلی خوب می‌توانند در این موضوع حضور پیدا کنند.

دومین موضوعی که در بورس باید به آن توجه شود، بحث مشاوره‌های سرمایه‌گذاری هست چراکه این حوزه نیز با توجه به اینکه مخاطبین بورس به‌شدت در حال رشد هستند و سرمایه‌گذاران تازه‌ای وارد بورس می‌شوند که عموما حرفه‌ای نیستند، به نظر بنده بایستی به مقوله‌های مشاوره سرمایه‌گذاری از بعد فناوری اطلاعات نیز توجه شود. حوزه بعدی که از بعد شرکتی مطرح و مهم هست، بحث ورود شرکت‌های بیشتر به بورس به‌منظور افزایش عمق بازار است که در این بخش نیز از بعد مکانیزاسیون و فناوری اطلاعات بایستی کار صورت بپذیرد که فرایند پذیرش شرکت‌ها سریع‌تر انجام شود و ریسک پذیرش شرکت‌های با کیفیت پایین نیز کم شود.

#رگ‌تک  #مشاوره‌های سرمایه‌گذاری

محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت:

به نظر من مهم‌ترین موضوع فناوری که در بازار وجود دارد، بحث مربوط به پشتیبانی و نگهداری سیستم‌های حیاتی بازار سرمایه است؛ مانند سیستم معاملات بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سیستم‌های شرکت‌های کارگزاری اعم از OMSها و بک آفیس‌ها به دلیل رجوع زیاد مشتریان و استقبال بی‌نظیر از بازار سرمایه توسط مشتریان خرد و افزایش تعداد دفعات معامله و ارزش معاملات، فشار زیادی روی شرکت‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های نرم‌افزاری هست که به نظر من اولویت همه ارکان بازار این است که بتوانند از این سیستم‌ها نگهداری کنند و با کیفیت مناسب‌تری به مشتریان جدید پاسخ دهند.

#پشتیبانی_سیستم‌های_ حیاتی_بازار_سرمایه

حامد حدادی، هم‌بنیان‌گذار کوانت کن
حامد حدادی، هم‌بنیان‌گذار کوانت کن

حامد حدادی، هم‌بنیان‌گذار کوانت کن:

به نظر من مهم‌ترین موضوع، بهبود کیفیت هسته معاملات است که در حال حاضر مشکل زیادی دارد و در روزهای زیادی هسته قابلیت پذیرش سفارش از فعالان آنلاین فعلی را نیز ندارد و این نشان می‌دهد که هسته نمی‌تواند در مقابل تکنولوژی‌های جدید، جوابگو باشد. دومین موضوع نیز توجه ویژه به معاملات الگوریتمی است و سازمان بورس باید بعد از آماده کردن زیرساخت خود برای پذیرش سفارش، توجه ویژه‌ای به معاملات الگوریتمی داشته باشد؛ چراکه امروز وضعیت فعلی بازار می‌طلبد که یک تکنولوژی جدید به کمک بازار بیاید و این تکنولوژی نیز معاملات الگوریتمی است. درنتیجه از بین همه نیازهایی که بازار سرمایه کشور دارد، معاملات الگوریتمی همچنان یکی از نیازهای اصلی بازار است.

#هسته_معاملات #معاملات_الگوریتمی

فاطمه جعفری، مدیرعامل سهامیاب
فاطمه جعفری، مدیرعامل سهامیاب

فاطمه جعفری، مدیرعامل سهامیاب:

مدیریت صحیح سرمایه افراد تازه‌کار در بورس که در دوره‌های رشد بازار شاهد اقبال ایشان هستیم، چالشی است که می‌تواند تبدیل به فرصت‌های فوق‌العاده شود. ایجاد عمق بازار، منفعت برای سرمایه‌گذاران، رشد صنایع، ایجاد زمینه‌های توسعه فرهنگ جامعه در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مولد در بازار سرمایه و همچنین دوری از سوداگری در بازارهای ارز، طلا و امثالهم که موجب خواب سرمایه در بازارهای غیرمولد، دامن زدن به تنش‌های مدیریت سرمایه فردی و درنهایت شکل‌گیری دومینو شکست اقتصاد کلان جامعه می‌شود، ازجمله مزایای قابل بهره‌برداری در این فرصت است. با رونق معاملات بازار سرمایه در سال جاری، بار دیگر شاهد افزایش دریافت کدهای بورسی و ورود معامله‌گران جدید در ۶ ماهه اول بوده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود این روند در ۶ ماهه دوم نیز تداوم داشته باشد.

ابزارهای معاملات اجتماعی مانند معاملات قابل کپی کردن و اجرای اتومات از سبدهای سرمایه‌گذاران خبره حقیقی، حقوقی، الگوریتم‌ها و استراتژی‌های معاملاتی برتر، بهترین راهکار توصیه شده جهانی برای تازه‌واردان است تا ضمن کسب سود از بازار، به افزایش دانش مالی و سرمایه‌گذاری خود بپردازند.

لازم است در این راستا، قانون‌گذار و نهادهای اجرایی، با دیدی همراه‌تر با تکنولوژی‌های نوین برخورد کنند و ضمن در نظر داشتن دغدغه صحیح کاهش ریسک افراد، فرصت‌های فردی و جمعی را نیز در نظر داشته باشند.

#مدیریت_صحیح_سرمایه_افراد_تازه‌کار

فرشاد شبانکاره، بنیان‌گذار صدتحلیل
فرشاد شبانکاره، بنیان‌گذار صدتحلیل

فرشاد شبانکاره، بنیان‌گذار صدتحلیل:

افراد زیادی در یک سال اخیر به سمت بازار بورس آمده‌اند. این دسته از افراد که به اصلاح تازه‌وارد هستند دانش خاصی در مورد این موضوع که چه سهامی بخرند، ندارند و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری نیز به دلیل اینکه این افراد برایشان سودی ندارد، به افراد با سرمایه کم مشاوره نمی‌دهند؛ درنتیجه یک گپ یا نیاز برای افراد زیادی که روزبه‌روز نیز به تعدادشان افزوده می‌شود، به وجود می‌آید. همچنین تجربه تلخ دی‌ماه سال ۹۲ به ما نشان داد که اگر این افراد مشاوران خوبی در کنارشان نداشته باشند در هنگام ریزش بازار، ضررهای به‌شدت سنگین را متحمل می‌شوند.

اما در کشورهای توسعه‌یافته بیش از 80 درصد مردم جامعه در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما نه به‌صورت شخصی بلکه به‌صورت غیرمستقیم. یکی از این روش‌ها Social Trading هست؛ یعنی فردی که دانش کافی ندارد از شخصی که تجربه و رزومه خوبی در این حوزه دارد کمک بگیرد. در این روش قطعا یک پلتفرم یا سایتی وجود خواهد داشت که به‌صورت واسطه عمل می‌کند و رزومه شخص باتجربه (تحلیلگر) را با تمام سود و ضررهایی که کرده و نظرات خوب و بدی که کاربران در موردش داشتند را به نمایش می‌گذارد و افراد بدون دانش (سرمایه‌گذاران تازه‌وارد) با بررسی این رزومه و مقایسه این تحلیلگران، افرادی را به‌عنوان مشاور خود انتخاب خواهند کرد و با پیشنهادات آنها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. درنتیجه در ایران نیز نیاز به Social Trading ها به‌شدت وجود دارد و تا بازار مثبت هست و مردم هم به بورس اعتماد کردند باید فکری به حال قوانین سنتی بورس کرد که همچنان برای سال ۸۴ هستند و اصلا نیازهای روز را پوشش نمی‌دهد، چراکه به‌راحتی با ریزش بازار مجدد این سیکل تکرار می‌شود و همه این سرمایه‌ها از بازار بورس خارج خواهند شد.

#Social_Trading

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.