راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران
-

اینشورتک

اینشورتک یا همان فناوری‌های بیمه که معادل عبارت InsurTech است، یعنی «کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه» و یکی از 9 حوزه زیرمجموعه فین‌تک است؛ به طور کلی، اینشورتک به کاربرد نوآورانه تکنولوژی برای ارائه، توزیع و مدیریت خدمات بیمه‌ای گفته می‌شود. این صنعت با کمک بزرگ‌داده‌ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مشتریان برای ارائه خدمات بهتر بیمه‌ای متناسب با هر مشتری به طور جداگانه است. برای مثال تاکنون کسی که رانندگی پرخطر می‌کرد با کسی که رانندگی محتاطانه می‌کرد، هر دو یک قیمت برای بیمه سالانه خودرو پرداخت می‌کردند؛ اما حالا این صنعت می‌تواند با کمک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، راننده پرخطر را از راننده محتاط شناسایی کند و مبلغ بیمه سالانه متفاوتی برای برای هر راننده در نظر بگیرد.
.
علاوه بر این‌ها، اینشورتک کمک می‌کند مشتریان خارج از محدودیت‌های زمان و مکان، با کمک ابزارهایی مثل تلفن همراه هوشمند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.
.
از آنجایی که به طور کلی، کار بیمه در تمام دنیا مدیریت ریسک بوده است، مدیران این حوزه نسبت به ورود نوآوری‌های فناورانه تحت عنوان اینشورتک نیز محتاط‌تر عمل کرده‌اند و همین دلیل باعث شده است ارائه خدمات تکنولوژیک نوآورانه در حوزه بیمه نسبت به دیگر حوزه‌های فین‌تک رشد چشمگیری نداشته باشد. برای مثال در سال 96 صنعت بانکداری 4000میلیارد تومان هزینه فناوری اطلاعات کرده است در صورتی که در همین بازه، صنعت بیمه 200 میلیارد تومان هزینه فناوری اطلاعات کرده است (+). در دنیا نیز در سال 2017 بیش از 40 میلیارد دلار روی استارت‌آپ‌های فین‌تک سرمایه‌گذاری شده است در صورتی که فقط 2 میلیارد دلار آن مربوط به اینشورتک بوده است.
.
کتاب اینشورتک توسط راه پرداخت به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است. همچینن بزرگترین شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات بیمه در ایران، شرکت «فناوران اطلاعات خبره» است و «بیمیتو»، «وبیمه»، «بیملاین»، «بیمه بازار»، «بیمه کلیک» و «بیدبرگ» از مهمترین استارت‌آپ‌های فعال در حوزه اینشورتک در ایران هستند که عمدتا روی فروش غیرحضوری تمرکز دارند.
.

آخرین خبرهای روز، مقالات، یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و مطالب مربوط به حوزه اینشورتک (InsurTech) را از اینجا در سایت تحلیلی خبری راه پرداخت ببینید

هشدار به نهاد ناظر / فعالان صنعت بیمه از اجرای انحصاری سوئیچ بیمه مرکزی ابراز نگرانی می‌کنند

«با توجه به اینکه برابر الزام مرکز فاوای بیمه مرکزی نسبت به تغییر ساختار APIهای قابل ارائه به کارگزاری‌های برخط اقدام گردیده است، مستند جدید جهت پیاده‌سازی و تست ارسال می‌شود. خواهشمند است حداکثر تا پایان مورخ 1401/04/15 نسبت به پیاده‌سازی

بیمه مرکزی ۵۱ساله شد / فعالان حوزه بیمه چه انتظاراتی از نهاد ناظر دارند؟

«به‌منظور تنظیم و تعمیم و هدایت و امر بیمه در ایران و حمایت بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها، همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت مؤسسه‌ای به نام بیمه مرکزی ایران طبق مقررات این قانون به صورت شرکت سهامی تأسیس

به بهانه سالگرد تأسیس بیمه مرکزی / رگولاتور بیمه کشور کجای چالش‌های صنعت ایستاده است؟

امیر حسین عبیری، مدیر عامل آیتول / بانک جهانی، در سال ۲۰۰۶ فهرستی از ۱۰ مشخصه‌ یک رگولاتور خوب را ارائه داد. این مشخصه‌ها عبارت است از: استقلال، مسئولیت‌پذیری، شفافیت و ارتباط مؤثر عمومی، پیش‌بینی‌‌پذیری، شفافیت نقش‌ها، شفافیت و کامل‌بودن

توقف صدور مجوز کارگزاران برخط از سوی بیمه مرکزی / آیا پروژه سوئیچ شکست خورده است؟

ماجرای تعامل پرتب و تاب کارگزاران برخط بیمه با اداره نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای داستان تازه‌ای نیست؛ ماجرای نهاد ناظری که در کشاکش قوانین پیچیده بیمه باید با کمترین میزان حاشیه جانب احتیاط میان دو طیف سنتی و دیجیتال را حفظ کند.

سامانه بیمه‌گری ابریشم در بیمه دی رونمایی شد

شرکت مهندسی تحقیقاتی کارستان جوان از راهکار جامع بیمه‌گری نوین خود در حوزه بیمه‌های زندگی با نام ابریشم در شرکت بیمه دی رونمایی کرد. ابریشم یک راهکار جامع بیمه‌ای است که کلیه فرآیند‌ها و زنجیره ارزش مدیریت بیمه‌نامه از طراحی و ایجاد

چرا متروپل بیمه ندارد؟ / بیمه تضمین کیفیت؛ وامانده برنامه ششم توسعه

فاجعه متروپل آبادان بار دیگر نام پلاسکوی تهران را بر سر زبان‌ها انداخت. دو حادثه دردناک که شاید در ظاهر شباهت‌هایی با هم داشته باشند، ولی در باطن باید اذعان داشت که حادثه متروپل آبادان به‌مراتب هراس‌انگیزتر و قابل‌تأمل‌تر است. شاید بتوان

رئیس‌کل بیمه مرکزی از همراهی با استارتاپ‌ها می‌گوید / آیا روزگار خوش اینشورتک‌ها در راه است؟

رئیس‌کل بیمه مرکزی در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از همراهی نهاد ناظر با استارتاپ‌های بیمه‌ای خبر داد و از به رسمیت شناختن همیشه آنها در صنعت بیمه سخن گفت. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، مجید بهزادپور در

در نقد عملکرد منفعل روابط‌ عمومی‌های صنعت بیمه/ سریال وراثت را ببینید!

ایمان جلیلی، کارشناس ارشد ارتباطات و برندینگ / اگر صنعت بیمه را در مقایسه با صنایعی مثل بانکداری، حمل‌و‌نقل، گردشگری، غذا و... یک صنعت سنتی فرض کنیم، روابط عمومی‌های صنعت بیمه در غالب موارد 50 متر هم از خط مقدم سنتی بودن جلوترند! در

انفعال اینشورتک‎‌ها در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ / فرصتی که به همگرایی نرسید

نمایشگاه اینوتکس 2022 در حالی به کار خود پایان داد که اینشورتک‌های ایران به عنوان بازوی نوآوری صنعت بیمهکشور حضوری بسیار کم‌رنگ و کم‌جان داشتند. صنعت بیمه که امروز مدعی از سر گذراندن تجربه‌های خاص استفاده از روندهای فناوری و نوآوری

حامد کاظمی، فعال حوزه اینشورتک از چالش‌ این روزهای استارتاپ‌های بیمه‌ای می‌گوید / اینشورتک‌ها جایگاه خاص خود را ندارند

امروز تحول دیجیتالبرای صنعت بیمه نه یک انتخاب که ضرورتی است با اولویت بالا. در حال حاضر شرکت‌های بیمه در سرتاسر دنیا به این موضوع رسیده‌اند که اگر نخواهند با جریان تحول دیجیتال پیش بروند باید مترصد پیامد‌های جبران‌ناپذیری در آینده‌ای

چرا همیشه انگشت اتهام فقط به سمت استارتاپ‌های بیمه است؟ / گنه کرد در بلخ آهنگری

سال‌ها پیش بود که مدیران صنعت بیمه با امضای تفاهم‌نامه‌ای در سندیکای بیمه‌گران عهد کردند که هرگونه تخفیف مازاد در بیمه شخص ثالث ممنوع باشد و شرکت‌های بیمه تخفیفی بیش از حق‌بیمه‌های تعرفه مصوب دولت و تخفیف‌های ابلاغی بیمه مرکزی به مشتریان

سهم سنگین عوارض شرکت‌های بیمه / بیمه سهم فرهنگ‌سازی می‌دهد یا کسری بودجه دولت؟

بیمه مرکزی با ارائه فهرستی بلند از اسامی تمامی شرکت‌های بیمه، سهم قطعی هر کدام از آنها را برای واریز مبلغ مشخصی از حق بیمه‌نامه‌های شخص ثالث به خزانه کل کشور اعلام کرد. به این ترتیب صنعت بیمه کشور که تا پیش از این مجبور بود مبلغ ۴۰۰۰

وحیده نورانی، مسئول میز نوآوری پژوهشکده بیمه از ضرورت آینده‌پژوهی در صنعت بیمه می‌گوید / آینده‌پژوهی ضرورت است، نه انتخاب

تا پیش از این ساختار سنتی بیمه صرفاً بر پایه فروش و رسیدن به حجم بالایی از سهم بازار بود، اما امروز قاعده بازی در صنعت بیمهبه سبب حضور بازیگران جدید تغییر کرده است. حالا فناوری‌ها و روندهای جدید بیمه‌گری هستند و رقابت ساخت یک تجربه مشتری

بررسی موانع روند تحول دیجیتال در گفت‌وگو با مهرناز محسنی، سرپرست اداره راهبری تحول دیجیتال بیمه دی / نه داده‌ها تمیز هستند، نه مدیران همراه

تحول دیجیتال شیوه ارائه ارزش کسب‌وکار را تغییر می‌دهد و در این میان صنایع مالی دنیا با تحول مدل‌های کسب‌وکار قدیمی خود به خلق ارزش تازه تن داده‌اند، مگر صنعت بیمه که همچنان ـ نه به‌شدت گذشته ـ سعی دارد با کم‌توجهی به رویکرد تازه‌ای که

رئیس‌کل بیمه مرکزی خبر داد / رونمایی از محصولات جدید بیمه‌ای در سال ۱۴۰۱

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی از رونمایی محصولات جدید در حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و تکافل خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید بهزادپور از صدور مجوز برای بیش از 50 محصول جدید بیمه‌ای خبر داد و گفت: «در چند سال گذشته مجوز

بیمه دات‌کام رفع تعلیق شد

بیمه دات‌کام، سامانه فروش و مقایسه آنلاین بیمه با نامه رسمی از سوی نهاد ناظر رفع تعلیق شد. بر اساس نامه‌ای که مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی به مدیرعامل بیمه دات‌کام ارسال کرده است، این شرکت بعد از گذشت تنها دو روز از