راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیسبوک برنامه باگ باونتی پروژه لیبرا را با جایزه ده هزار دلاری برگزار می‌کند

فیسبوک قصد دارد میزان مشارکت متخصصان خارج از شرکت را در پروژه ارز رمزنگاری شده لیبرا افزایش دهد؛ از این رو تصمیم گرفته تا یک برنامه باگ باونتی را برگزار کند و بالاترین جایزه این برنامه ده هزار دلار خواهد بود.

انجمن لیبرا غیرانتفاعی است و توسط ائتلافی متشکل از شرکت‌هایی مانند ویزا و پی‌پال پشتیبانی می‌شود. اعضای ائتلاف علاقمند هستند که از اکوسیستم جدید بلاکچینی فیسبوک حمایت کنند. این انجمن پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد یک برنامه باگ باونتی را برگزار کند و روز سه‌شنبه این برنامه را آغاز کرد.

دیاگو مونیکا، هم‌بنیان‌گذار شرکت انکوریج و عضو انجمن لیبرا، در گفتگو با کوین‌دسک عنوان کرد: «مبلغ پاداش‌ها بر اساس نوع باگ‌ متفاوت خواهند بود. این برنامه برای انجمن لیبرا بسیار اهمیت دارد و با ارزش‌های کلی جامعه امنیت اطلاعات هماهنگ است.»

تمامی اعضای انجمن به صورت متفق‌ القول از برنامه باگ باونتی لیبرا استقبال کرده‌‌اند و در کنار مزایای فنی این اقدام، آن را یک گام مهم سیاسی دانسته‌اند.

فایننشیال تایمز پیش‌تر گزارش کرده بود که احتمال دارد دو عضو انجمن لیبرا، به دلیل نگرانی‌های رگولاتوری از این پروژه کناره‌گیری کنند. مکسین واترز که از نمایندگان کنگره ایالات متحده است و رهبری کمیته خدمات مالی داخلی را به عهده دارد، روز یکشنبه عنوان کرد که از ایجاد یک ارز جایگزین جهانی مبتنی بر حریم خصوصی توسط یک شرکت بزرگ فناور نگران است. همین نوع از اظهارات است که تعدادی از اعضای انجمن لیبرا را مردد کرده است.

در چنین شرایطی، مهیا کردن زمینه برای مشارکت داوطلبان در جنبه‌های متن‌باز پروژه لیبرا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو، انجمن لیبرا با مشارکت 50 محقق خارجی، نسبت به توسعه برنامه بتا اقدام کرده و قصد دارد از طریق پلتفرم باگ باونتی هکروان، نقاط آسیب‌پذیر این کد را شناسایی کند. عموم مردم می‌توانند در این برنامه شرکت کنند و فیسبوک را در یافتن نقاط ضعف ارز لیبرا یاری کنند.

آنچال گوپتا، مدیر امنیت شرکت فرعی کالیبرای فیسبوک، طی بیانیه‌ای عنوان کرد:

ما امیدواریم که توسعه‌دهندگان بتوانند مجموعه‌ای متنوع از نگرش‌ها و تخصص‌ها را به سمت این پروژه نوآورانه جذب کنند و سطح امنیتی لیبرای فیسبوک را به حدی ارتقا دهند که با آخرین استانداردها هماهنگی داشته باشد.

برگزاری برنامه‌های شناسایی باگ، به یک امر معمول در چرخه‌های امنیت سایبری تبدیل شده‌اند. این برنامه‌ها ارزش پروژه را تا حد زیادی افزایش می‌دهند و به افزایش سطح اعتماد عمومی کمک می‌کنند.

دانته دیسپارته، مدیر بخش ارتباطات انجمن لیبرا اشاره کرده که تست‌نت لیبرا هنوز در مرحله توسعه قرار دارد و یافتن نقاط آسیب‌پذیر می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در نسخه نهایی این محصول داشته باشد.

چینالسیس نام شرکتی است که در حوزه تحلیل‌های بلاکچینی فعالیت می‌کند. جسی اسپیرو، رئیس بخش سیاست‌گذاری این شرکت در مصاحبه با کوین‌دسک عنوان کرد: «برخی از اقدامات نوآورانه انجمن لیبرا بسیار آینده‌نگرانه هستند. اتخاذ رویکرد کنش‌گرایانه و استراتژیک برای شناسایی مشکلات کار بسیار خوبی است.»

دیسپارته در راستای پایان دادن به نگرانی‌های رگولاتوری، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

تا زمانی که نگرانی‌های رگولاتوری در نظر گرفته نشود و تاییدیه‌های رگولاتوری لازم دریافت نشود، نسبت به راه‌اندازی بلاکچین لیبرا اقدام نخواهیم نکرد.

منبع: کوین‌دسک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.