راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت فناوران به دنبال ارائه پلتفرم باز بیمه‌ای است / آخرین دستاوردهای فناوران اطلاعات خبره در زمینه بیمه‌های زندگی معرفی شد

شرکت فناوران اطلاعات خبره،‌ آخرین دستاوردهایش در حوزه بیمه‌های زندگی را به شرکت‌های بیمه معرفی کرد. این شرکت قصد دارد با پروژه پروداکت و پلتفرم باز بیمه‌ای،‌ امکان طراحی و ارائه انواع بیمه‌های شخصی‌سازی‌شده را برای شرکت‌های بیمه فراهم کند.

نشست تخصصی رونمایی از آخرین دستاوردها و محصولات جدید شرکت فناوران اطلاعات خبره در حوزه بیمه‌های زندگی با حضور جمعی از مدیران ارشد شرکت‌های بیمه، 4 شهریورماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

.

ظرفیت خوبی برای توسعه بیمه زندگی در کشور داریم

مجید خاک‌ور، مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره، در این نشست ضمن مقایسه سهم بیمه‌های زندگی و غیر زندگی در ایران و جهان گفت: «وقتی به آمار نگاه می‌کنیم، سرانه حق بیمه‌های غیر زندگی در ایران تفاوت چشم‌گیری با جهان ندارد اما این تفاوت در مورد بیمه‌های زندگی معنادار است. کشور ظرفیت خوبی برای توسعه در بیمه‌های زندگی دارد و ما هم به عنوان ارائه‌دهنده زیرساخت سعی داریم زیرساخت‌هایی را ارائه بدهیم که امکان تولید محصولات متنوع‌تر را برای بیمه‌ها فراهم کند.»

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط خاک‌پور، ایران از لحاظ حجم دلاری، با داشتن 0.28 درصد از سهم بازار بیمه‌های غیرزندگی،‌ رتبه 36ام جهان را در این بیمه‌ها دارد؛ در بیمه‌های زندگی، با 0.04 درصد سهم بازار، رتبه 53ام را دارد و در مجموع با 0.15 سهم بازار بیمه جهان،‌ رتبه 44 جهان را دارد.

.

فناوران پلتفرم باز بیمه‌ای ارائه می‌دهد

خاک‌ور در ادامه، ایجاد سکوی توسعه محصول، یکپارچگی درون و بین صنعتی، توسعه رویکرد داده‌محور و حرکت به سمت مرزهای باز را از جمله راهبردهای فناوران خبره دانست که منجر به توجه این شرکت به پلتفرم باز بیمه‌آی شده‌اند.

خاک‌ور به برنامه‌های این شرکت در راستای ارائه پلتفرم باز بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: «با پلتفرم باز، بیمه‌ها می‌توانند محصولات بیشتر و متنوع‌تری را با کمترین نیاز به تعامل با ارائه‌دهنده زیرساخت، طراحی و به مشتریان ارائه دهند. البته در ارائه این محصول وسواس و ملاحظات ویژه‌ خواهیم داشت تا با توجه به آزادی عمل در این فناوری، صنعت بیمه دچار آسیب نشود.»

.

قابلیت ارائه محصولات بیمه‌ای متنوع با پروژه پروداکت فناوران

مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره، انعطاف‌پذیری محصولات، توسعه APIها، توسعه‌پذیری محصول، بازارمحور بودن را 4 رویکرد فناوران در ارائه محصولات جدید معرفی کرد و  ‌ارائه محصولات جدید این شرکت را بازطراحی محصولات قبلی بر اساس این 4 رویکرد و فراتر از به‌روزرسانی‌های سالانه دانست.

خاک‌ور، تولید محصول جدید عمر و سرمایه‌گذاری، تولید اولین محصول بیمه مستمری کشور و ارائه API‌ جامع عمر و سرمایه‌گذاری را از جمله دستاورد‌های فناوران در ارائه محصولات جدید دانست و ارائه محصول پروداکت (Product) را از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در حال مطالعه شرکت عنوان کرد.

او کُر اینشورنس جدید فناوران که از دو سال پیش راه‌اندازی شده را بر پایه محصول‌‌محوری عنوان کرد و در توضیح پروژه پروداکت گفت: «رشته‌های بیمه‌ای مختلف، بحث‌های مشترکی مانند شرایط استفاده، مزایا، پوشش‌ها و … دارند. فناوران در کُر اینشورنس خود، این وجوه اشتراک را در نظر گرفته و محصولی به بیمه‌ها ارائه داده تا بتوانند بر پایه آن، محصولات متنوع طراحی کنند.»

طبق صحبت‌های مدیرعامل فناوران، پوشش هماهنگ و یکپارچه مفاهیم مورد نیاز رشته‌های بیمه‌ای، تعریف مفاهیم بیمه‌ای به‌صورت ماژول‌های مشترک و قابلیت استفاده مجدد در گروه‌های بیمه‌ای مختلف، تعریف محصولات جدید از کنار هم قرار دادن مفاد مختلف، قابلیت ارائه محصولات چند رشته‌ای و پیروی از استانداردهای جهانی،‌ از جمله دستاوردهای پروژه پروداکت برای صنعت بیمه خواهد بود.

به گفته مدیرعامل فناوران، بیمه پارسیان به تازگی به عنوان بیست‌وسومین شرکت بیمه، به جمع مشتریان کر اینشورنس فناوران پیوسته است.  همچنین بر اساس آمار ارائه‌شده توسط خاک‌ور، حدود 60درصد پرتفوی صنعت بیمه، 90درصد پرتفوی بیمه‌های خصوصی، 18 میلیون بیمه‌نامه و 34 میلیون نفر بیمه‌شده بر روی کور اینشورنس سامانه جامع بیمه‌گری بنیان قرار دارند.

.

استفاده از استانداردهای یونیورسال لایف در محصول جدید عمر و سرمایه فناوران

در ادامه برنامه، یوسف قلاتی، معاون محصول شرکت فناوران اطلاعات خبره، به مقایسه محصول عمر و سرمایه‌گذاری فناوران با استانداردها و فرایندهای یونیورسال لایف (universal life)‌ پرداخت. او با بیان اینکه سال 1383، برای اولین بار محصول عمر و سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شد، گفت: «این محصول در بحث فنی مشابه یونیورسال لایف بود اما در بحث مالی، مطابق همان روال‌های پیشین صنعت بیمه بود و به همین دلیل چالش‌هایی را ایجاد کرد.»

بر اساس گفته‌های قلاتی، لزوم پرداخت اقساط به صورت کامل و در زمان معین، لزوم وجود راهکار جبران دیرکرد اقساط، شناسایی درآمد صرفا در زمان پرداخت اقساط و ارائه پوشش بیمه صرفا با پرداخت اقساط از جمله این چالش‌ها بودند.

او به مطالعه نمونه‌های آمریکایی و کانادایی در شرکت فناوران و استفاده از ایده‌های آنان اشاره کرد و با بیان اینکه آنها به بیمه به عنوان حساب ارزش نقدی (Cash Value Account) نگاه می‌کنند،‌ ویژگی‌های بارز یونیورسال لایف را معرفی کرد.

.

قلاتی با اشاره به تغییرات مورد نیاز برای ارائه نسل جدید محصول عمر و سرمایه و برگزاری جلسات متعدد با بیمه‌ها و بیمه مرکزی، ایجاد یک ساختار یکپارچه مدیریت گردش حساب برای انواع عملیات مالی بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری را دستاورد این تلاش‌ها دانست و به معرفی ویژگی‌های بارز نسل جدید نرم‌افزار عمر و سرمایه‌گذاری فناوران پرداخت.

داینامیک و انعطاف‌پذیر بودن زیرساخت فنی، APIهای جامعه بیمه‌های عمر و سرمایه، توسعه‌پذیری آسان‌تر، انعطاف در پرداخت حق بیمه، امکان اختصاص شناسه واحد به بیمه‌نامه و عدم نیاز به اختصاص شناسه به اقساط، تسهیل واریز مبالغ تعدیل اندوخته افزایشی از جمله ویژگی‌های بارز این محصول هستند.

معاون محصول فناوران در پایان حرف‌هایش از آمادگی این شرکت در مورد برنامه‌های آتی رشته عمر و سرمایه‌گذاری سخن گفت. بر اساس گفته‌های او،‌ این شرکت آمادگی دارد برداشت از اندوخته کلیه بیمه‌ها را برای تامین حق بیمه پوشش‌های بیمه‌نامه به صورت ماه به ماه برای شرکت‌های بیمه فراهم کند.

فناوران می‌تواند امکان توسعه سبدهای سرمایه‌گذاری را با ایجاد لینک مستقیم با صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم کند. با توجه به یکپارچگی در رشته‌های مختلف بیمه در نرم‌افزار جدید فناوران، امکان برداشت اقساط بیمه‌نامه سایر رشته‌های بیمه‌گذار از محل اندوخته بیمه‌نامه عمر و سرمایه فراهم شده و اینگونه، امکان محصولات متنوع و جذابی برای مشتریان وجود دارد. همچنین فناوران امکان انجام الزامات راه‌اندازی IFRS17‌ را برای شرکت‌های بیمه دارد.

ببینید: وضعیت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور چگونه است؟

.

مزایایی که داینامیک شدن برای بیمه‌های زندگی داشته است

راحله پورزادی، برنامه‌نویس ارشد تیم بیمه‌های زندگی، در ادامه برنامه به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای  فناوران در پروژه ماتریس داینامیک بیمه‌های زندگی پرداخت.

او  به شروع پروژه در سال 97 و با درخواست‌های شرکت‌های بیمه اشاره کرد و اقدامات انجام شده را، نه بهبود محصول پیشین، بلکه بازطراحی دوباره زیرساخت‌ها معرفی کرد.

توسعه سریع‌تر سیستم، امکان افزودن بیمه‌نامه خانواده، آمادگی کر اینشورنس بر اساس پروژه پروداکت، صدور API‌ بیمه عمر همراه با پوشش و توسعه بیمه عمر زمانی و تمام عمر،‌ از جمله اهداف پروژه ماتریس دینامیک بیمه‌های زندگی بوده‌اند. همچنین به گفته پورزادی، محصول جدید، با انتقال امکان دسترسی به اطلاعات جامع در بخش اطلاعات پایه‌ای، با کمترین تغییر نسبت به نسخه‌های پیشین، کاربری آسانی دارد. امکان توسعه محصولات جدید مانند پروژه مستمری هم روی همین زیرساخت فراهم شده است.

پورزادی در ادامه به اقدامات انجام‌شده برای به ثمر رسیدن پروژه اشاره کرد. او با اشاره به اینکه پیچیده بودن سورس قبلی، توسعه محصول را به کاری زمان‌بر تبدیل کرده بود، انتقال مفاهیم و منطق‌ها از سورس نرم‌افزار به بخش اطلاعات پایه را یکی از اقدامات مهم انجام شده دانست.

به گفته او، شناسایی تمام پوشش‌ها و هزینه‌های بیمه عمر و ایجاد کدینگ یکسان برای آنها،‌ تجمیع جداول نرخ در یک جدول، اضافه کردن قرارداد به انواع اطلاعات پایه، ایجاد جدول گردش حساب، حذف جداول استاتیک پوشش‌ها و تبدیل تمام فیلدهای استاتیک به داده‌ از جمله دیگر اقدامات انجام‌شده هستند.

به گفته پورزادی،‌ با توجه به چاپ انبوه فرم‌ها در بعضی از شرکت‌های بیمه، کمترین تغییرات در چاپ‌ها و آن هم با هماهنگی شرکت‌ها انجام شده است. همچنین در سیستم جدید، امکان اضافه شدن هرگونه الحاقیه در صورت نیاز وجود دارد.

.

دستاوردهای پروژه بیمه مستمری فناوران

ربابه حبیب خوشدل، مدیر محصول بیمه‌های زندگی، در معرفی بیمه‌نامه مستمری فناوران، ‌با بیان ناکافی بودن آیین‌نامه‌های داخلی و نپرداختن آنها به مسائلی مانند کارمزد فروشنده، به مطالعه نمونه‌های خارجی توسط تیم پروژه اشاره کرد و دستاوردهای این شرکت در طراحی سیستم بیمه‌های مستمری را معرفی کرد.

خوشدل گفت: «کارکرد بیمه مستمری، پرداخت مستمری است. بنابراین در طراحی جدید بیمه مستمری، رویکرد آسان‌سازی و خودکارسازی پرداخت در نظر گرفته شد تا با کاهش نقش انسان، اشتباهات انسانی کاهش پیدا کند. همچنین ساختار مستمری را بر مبنای طراحی جدید بیمه‌های زندگی طراحی کردیم تا مشکلات و چالش‌های پیشین در سیستم یکپارچه جدید ادامه پیدا نکند.»

بر اساس گفته‌های او، در پروژه بیمه‌های مستمری، مبتنی بر طراحی جدید بیمه‌های زندگی، کنترل‌ها و محاسبات،‌ دینامیک شده‌اند. طراحی زیرساخت منسجم و منعطف، تولید پکیج صندوق مستمری و پوشش‌های بیمه‌ای و انعطاف‌پذیری و امکان تغییر شرایط بیمه‌نامه در طول دوره پرداخت از جمله دیگر دستاوردهای پروژه بیمه مستمری فناوران اطلاعات خبره بوده است.

خوشدل،‌ در ادامه به سناریوهای متنوع درخواست و نیاز مشتریان و روش‌های متنوع محاسبه و پرداخت مستمری اشاره کرد و راهکارهای سیستم منعطف فناوران برای پاسخگویی به این نیازها را تشریح کرد.

.

19هزار نفر ساعت صرف پروژه بیمه‌های زندگی شده است

در بخش پایانی برنامه، افشین مهرابی، مدیر پروژه بیمه‌های زندگی، با اشاره به اینکه در بسیاری از شرکت‌های حتی بزرگ، فرایند توسعه نرم‌افزار به درستی انجام نمی‌شود، از جامع و کامل بودن فرایند پروژه در شرکت فناوران خبر داد. او با تقدیر از تیم پروژه بیمه‌های زندگی گفت: «منابع برای موفقیت یک پروژه، اهمیت بالایی دارد و مهم‌ترین منابع،‌ منابع انسانی است.»

او زمان کل پروژه را بیش از 19هزارنفر ساعت عنوان کرد و گفت: «از این میزان، 6440 نفر ساعت صرف تست و 1900 نفر ساعت صرف تحلیل تست شده است که نشان‌دهنده توجه ویژه ما به بحث تست‌ها و ملاحظات اولیه است.»

در این رویداد، با حضور هیات مدیره شرکت فناوران اطلاعات خبره، آقایان خاک‌ور، قلاتی و محمدی، از تیم اجرایی پروژه بیمه‌های زندگی تقدیر شد و لوح تقدیری به افشین مهرابی به نمایندگی از این تیم اهدا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.