پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
وضعیت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور چگونه است؟
فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف در دنیا بهسرعت در حال پیشرفت است و صنعت بیمه در دنیا نیز از این حرکت بینصیب نمانده است ولی ایران هنوز با کشورهای پیشرفته فاصله دارد و به عقیده یکی از متخصصان باسابقه فناوری اطلاعات بیمهای کشور، یکی از مهمترین نیازهای صنعت بیمه در حال حاضر مقوله هوشمندسازی کسبوکار بیمه با استفاده از فناوری اطلاعات است که لازم است بهصورت جدی به آن پرداخته شود.
یوسف قلاتی که در حدود بیست سال تجربه در حوزه راهاندازی سامانههای یکپارچه بیمهای در تعداد زیادی از شرکتهای بیمهای کشور دارد، با تأکید بر نیاز جدی به هوشمندسازی کسبوکار بیمه با استفاده از فناوری اطلاعات گفت: «در طول یک دهه گذشته دادههای بسیار زیادی در صنعت بیمه جمعآوریشده که لازم است این دادهها تبدیل به دانش کاربردی برای صنعت بیمه شوند و البته در طول چند سال اخیر تلاشهایی در شرکتهای بیمه در حوزه هوشمندی کسبوکار انجام شده اما به دلیل اینکه این تلاشها صرفاً بر اساس دادههای همان شرکت انجام شده است، آنطور که باید نتیجهبخش نبوده است.»
این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات بیمهای کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر به اشتراکگذاری دادهها مقولهای است که در صنعت بیمه، بهصورت جدی به آن پرداخته نشده است، گفت: «به همین علت، راهکار مناسبی برای اعتبارسنجی مشتریان، اطلاع از سوابق موضوع مورد بیمه مانند خودرو و جلوگیری از تقلبات احتمالی در زمان صدور بیمهنامه و یا پرداخت خسارت وجود ندارد. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته انرژی زیادی در این رابطه صرف کرده که منجر به ایجاد سامانهای بنام سنهاب شده است. اکنون یکی از حیاتیترین کارهایی که باید انجام شود آن است که تمام شرکتهای بیمهای بهویژه شرکتهای قدیمی و دارای دادههای بزرگ ضرورت این موضوع را بیشازپیش درک کنند و دادههای خود را بهصورت آنلاین در اختیار سامانه سنهاب قرار دهند.»
مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره در ادامه گفت: «بیمه مرکزی ایران هم لازم است علاوه بر آنکه از دادههای جمعآوریشده در بعد نظارتی استفاده میکند، نسبت به ایجاد سامانههای هوشمند بر پایه این دادهها اقدام کند. با ایجاد چنین سامانه هوشمندی بیمه مرکزی باید سرویسهای استعلام بهروز و دقیقی را در اختیار شرکتهای بیمه قرار دهد که از طریق آن شرکتهای بیمه بتوانند نسبت به اعتبارسنجی مشتریان و یا مشاهده سوابق موضوعات مورد بیمه مانند خودروها، بیمهشدگان، زیاندیدگان و موارد مشابه اقدام کرده و کسبوکار آنها دقت بالاتری خواهد داشت.»
قلاتی گفت: «علاوه بر این، بر پایه اطلاعات این سامانه، شرکتهای بیمه قادر خواهند بود شاخصهای عملکردی خود را با شاخصهای متوسط صنعت مقایسه کرده و کسبوکار خود را با هوشمندی بیشتری مدیریت کنند. سایر سازمانهای ذینفع در مقوله اطلاعات صنعت بیمه مانند نیروی انتظامی، سازمان بورس و اوراق بهادار، قوه قضاییه و گمرک نیز ازجمله سازمانهایی خواهند بود که بیمه مرکزی قادر خواهد بود دادههای موردنیاز آنها را نیز تأمین کند.»
این فعال فناوری اطلاعات بیمه کشور در پایان در مورد وضعیت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور گفت: «صنعت بیمه در یک دهه اخیر در استفاده از فناوری اطلاعات، گامهای جدی برداشته و در حال حاضر در تمام شرکتهای بیمه نرمافزارهای بیمهگری جامع و یکپارچه یا اصطلاحاً Core Insurance وجود دارد که عملیات بیمهگری، مالی و اتکایی را در هریک از شرکتها تا حدود زیادی پوشش میدهد و شرکتهای بیمه چالش جدی در این حوزه ندارند. هرچند شرکتهای بیمه به نسبت سایر صنایع مشابه مانند بانکها سرمایهگذاری جدی در حوزه فناوری اطلاعات نداشتهاند بااینحال نتایج بهدستآمده بسیار خوب بوده است. به نظرم نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که در چند روز آینده برپا خواهد شد محل مناسبی است که صنعت بیمه دستاوردهای خود را در حوزه فناوری اطلاعات به اهالی این صنعت و سایر فعالان اقتصادی علاقهمند به این حوزه ارائه کند.»
منبع: خبرآنلاین