راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحول فرهنگ بانکداری / سه دلیلی که بانک‌ها اقدام به کاهش شعب خود کردند

با ورود تکنولوژی به حوزه بانکداری، امور مالی می‌توانند به راحتی و بدون مراجعه به شعبه انجام شوند. حال سؤال پیش می‌آید که بانک‌ها برای شعبه‌های خلوت‌تر خود چه راهکاری دارند؟

مؤسسات مالی در سراسر کشور، در پاسخ به تغییر و تحولات ایجادشده در انتظارات مصرف‌کنندگان، شعبه‌هایشان را به‌روز می‌کنند. اما گاهی آن تحولات، بانک‌ها را ملزم می‌کند که شعبه‌هایشان را نیز کاهش دهند. بانک‌ها در دهه گذشته، 9 هزار شعبه بانکی خود را تعطیل کردند.

چون کاهش شعب، منجر به کاهش کسب‌وکار و رفت‌وآمد مصرف‌کننده می‌شود، به همین خاطر اقدام به چنین کاری چندان ساده‌ای نیست.

هرچند که مراجعه به شعبه در میان آمریکایی‌ها کم شده است، اما مصرف‌کنندگان جوان همچنان به‌طور منظم به بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری خود مراجعه می‌کنند. به‌علاوه، باوجوداینکه مصرف پول نقد، به‌اندازه سابق رایج نیست، دستگاه‌های خودپرداز همچنان محبوب خواهند ماند و 46 درصد از «نسل زد»، قصد دارند که در سال 2019 حساب سپرده باز کنند.

حالا چرا بانک‌ها برخی از شعبه‌های خود را تعطیل می‌کنند. در ادامه سه دلیل برای کاهش شعب آورده شده است.

.

1- افزایش بانکداری آنلاین

همانند صنایع دیگر، اینترنت توانسته محیط بانکداری خرد و مصرف‌کننده را تغییر دهد. بر اساس نظرسنجی که در سال 2017 توسط انجمن بانکداران آمریکا انجام شد، بیش از 40 درصد آمریکایی‌ها، حساب‌های بانکی خود را بیشتر به‌صورت آنلاین مدیریت می‌کنند. علاوه بر این، حدود یک‌چهارم از آن مصرف‌کنندگان، از طریق موبایل یا تبلت به حساب‌هایشان دسترسی دارند.

مؤسسات مالی هم برای این راه‌های ارتباطی، منابع بیشتری اختصاص داده‌اند. در بیانیه خبری سال 2017، نس فدیس، معاون ارشد و مشاور ارشد حمایت از مشتری و پرداخت در انجمن بانکداران آمریکا گفت:

«ازآنجایی‌که گوشی‌های هوشمند در 10 سال گذشته، دنیا را تغییر دادند، بانک‌ها هم از تکنولوژی موبایل استفاده کردند تا رضایت و دسترسی مشتریان به حساب‌هایشان را ارتقا دهند.»

او همچنین گفت که بانک‌ها در طراحی و عملکرد شعبه‌های خود از تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند که نزد بسیاری از مشتریان محبوب است.

در بخش‌هایی از کشور که مراجعه به شعبه‌ها کاهش شدیدی داشته، ممکن است بانک‌ها برای ارائه بهتر خدمات به مشتریانشان تصمیم بگیرند تا شعبه‌های خود را کاهش دهند، زیرا این اقدام، آنها را قادر می‌سازد که سرمایه و اولویت‌های عملکردشان را تغییر دهند و بر بیشتر کانال دیجیتال تمرکز کنند.

.

2- اتمام قرارداد اجاره

زمانی که بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری، مکانی را اجاره می‌کنند و قرارداد اجاره آنها تمام می‌شود، دو راه بیشتر ندارند؛ اینکه آن را تمدید کنند یا از آنجا بلند شوند.

زمانی که آنها تصمیم می‌گیرند به قرارداد پایان دهند، کار زیادی می‌برد تا از لغو شدن حق نمایندگی سریع و کامل آن شعبه اطمینان حاصل کنند.

لیندا هیگ، مدیر پشتیبانی از حساب کاربری در شرکت برنچ‌سرو، در مصاحبه اخیر خود گفت:

«اقدامات و فرآیندی که طی می‌شود برای هر موسسه‌ای متفاوت است. برای مثال موسسه‌های مالی که در مکان‌های اجاره‌ای مستقرند، ممکن است تصمیم بگیرند تا تجهیزات خود را به‌جای اینکه نگه‌دارند، بفروشند. حالا اینکه چه چیزی فروخته، نگهداری و حذف شود، به نظر مالک بستگی دارد.»

.

3- ادغام یا مالکیت

مالکیت و ادغام هرروز در هر صنعتی اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که این فرایند در شش‌ماهه اول سال 2018 ارزشی معادل 2/5 هزار میلیارد دلار ارزش داشته است.

زمانی که بانک‌ها با هم ادغام می‌شوند، آنها برخی شعبه‌های قبلی را می‌بندند و شعبه‌های جدید دیگری باز می‌کنند. از سال 2008 که شرکت مالی ریورویو در نتیجه ادغام بانک ملی ماریسویل و هالیفکس تاسیس شد، تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت بیش از چهار برابر شده و با انجام 7 ادغام، تا 33 شعبه رشد داشته است.

هیگ می‌گوید:

«فرهنگ بانکداری تغییر کرده است. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همینطور ارائه خدمات بهتر به مشتریان، بانک‌ها اغلب نیروهای مختلفی را به کار می‌گیرند. آنها در نتیجه این ادغام، شعبه‌هایی را تعطیل می‌کنند و مکان‌های جدید را تأسیس می‌کنند. پس کاهش شعب، ابزار اصلی در این تصمیم‌گیری‌ها است.»

ممکن است تراکنش‌های یکپارچه، همان چیزی باشد که مشتریان بانکی انتظار دارند، اما در مورد شعبه باید گفت که مسائل اغلب کمی پیچیده‌تر و وقت‌گیرتر هستند و کاهش شعبه‌ها هم از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: ATM Marketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.