راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنجاه‌وچهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی مطرح شد / تسهیل فرایند صدور ای‌نماد توسط سامانه پایشگر هوشمند

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پنجاه‌وچهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی از راه‌اندازی سامانه پایشگر هوشمند خبر داد. در این نشست که 12 شهریورماه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت، جواد جاویدنیا، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و جمعی از مدیران و خبرنگاران حضور داشتند.

این مرکز هدف از راه‌اندازی این سامانه را برای دستگاه‌های مختلف استفاده از فناوری‌های نوین، پایش به‌موقع و مناسب و ارزیابی شاخص‌های نماد الکترونیکی با سامانه دانست. رهبری در این نشست توضیح داد: «ما در جلسات قبلی نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی درباره روش‌های نظارت صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که روش‌های نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی، سنتی است و به‌همین دلیل محدودیت‌هایی دارد که عمده آن مربوط به کمبود منابع انسانی و کنترل‌های زمان‌بندی‌شده نادر است. همچنین کنترل انسانی دارای خطاهایی عمدی و سهوی نیز است. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که این روش سنتی را در یک پنل نظارتی یکپارچه در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دهیم و آموزش‌هایی نیز برای آن داده شود.

.

پایش و کنترل سه‌هزار و 500 وب‌سایت

رهبری در این نشست با بیان اینکه نسخه اولیه سامانه پایشگر هوشمند به‌دست آمده، گفت: «در فاز اول بهره‌برداری از این پایشگر سیستمی، حدود سه‌هزار و 500 وب‌سایت مورد پایش و کنترل قرارگرفته و امیدواریم با کمک تیم مرکز سناریوهای پایشگر تقویت شود و دامنه پوشش نیز از سایت‌های دارای نماد الکترونیکی به سایت‌هایی که این نماد را ندارند و حتی شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد.»

او در ادامه به فرایندی که برای صدور نماد الکترونیکی در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: «قرار است فرایند صدور نماد الکترونیکی تسهیل شود و از سوی دیگر نظارت سیستمی را تقویت کنیم تا کسب‌وکارهای نوپا شکل بگیرند.»

به‌گفته او اکنون حدود ۷۰ وب‌سایت که کالای ممنوعه عرضه می‌کردند، شناسایی شده که شامل خریدوفروش مواردی مانند رمزارز، سکه طلا، سیگار الکترونیکی، مشروبات، اسلحه و غیره است. در این بخش شناسایی وب‌سایت‌هایی که آموزش می‌دهند با آنهایی که کالا را می‌فروشند، دشوار است که قرار است بین سیستم شناسایی و نظارتی ارتباط برقرار کنیم و این چرخه تکمیل شود.

او ادامه داد: «از اقدامات دیگر این سامانه این است که تاکنون حدود ۱۸۰ وب‌سایت که لوگوی نماد را جعل کرده بودند و در وب‌سایت خود گذاشته بودند، شناسایی شده است. همچنین حدود ۳۳۰ وب‌سایت که علی‌رغم ابطال، تعلیق یا منقضی‌شدن تاریخ اعتبار نمادشان، کماکان درگاه پرداخت فعال داشتند، شناسایی شده است.»

رهبری درباره مستندسازی اطلاعات و قابل ارائه‌بودن به مراجع قضایی توضیح داد که تقریباً اطلاعات همه پردازش‌های انجام‌شده، در سرور ذخیره می‌شود.

.

ای‌نمادهای مبتنی بر تاریخ انقضا کنترل شوند

در ادامه این نشست جواد جاویدنیا، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اشاره کرد: «ما در این مسیر از هرگونه اقداماتی که در سطح نظارت سیستمی صورت می‌گیرد حمایت می‌کنیم. این سامانه می‌تواند وحدت رویه ایجاد کند و الگوی سایر بخش‌ها هم قرار گیرد.»

به‌گفته او در بحث مستندسازی، ادله مدنظر ما درخصوص برخورد با جرائم نیست، بلکه در بخشی که در چارچوب تعلیق وب‌سایت قرار می‌گیرد، اگر مستندسازی به‌صورت کامل انجام شده باشد، در پیگیری قضایی کمک‌کننده است، در غیر این‌صورت ممکن است با مشکلاتی در اعمال مقررات نماد الکترونیکی مواجه شویم.

او اضافه کرد: «در بحث ای‌نمادها موضوعی که وجود دارد این است که باید ای‌نمادی حمایت شود که مبتنی بر تاریخ انقضای نام دامنه باشد. چراکه بسیاری از مواقع پیش آمده که پس از منقضی‌شدن نام دامنه، اشخاص دیگر از آن استفاده کرده‌اند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.