راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حامیان پروژه لیبرای فیسبوک در حال روی برگرداندن از آن هستند

با شدیدتر شدن سخت‌گیری‌های رگولاتوری بر لیبرا، ارز دیجیتال فیسبوک، تعدادی از پذیرندگان زودهنگام این پروژه دچار تردید شده‌اند. خبرها حاکی از این است که دست کم سه مورد از این حامیان، به صورت مخفیانه گفتگوهایی را در خصوص جدا شدن از این اقدام ریسک‌پذیر مطرح کرده‌اند.

فیسبوک با هدف ایجاد تحول در بازار پرداخت‌های جهانی، در ماه ژوئن اعلام کرد که 28 عضو انجمن لیبرا، طی یک تعهد غیرالزام آور، پذیرفته‌اند تا مبلغی برابر با 10 میلیون دلار را در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. ویزا، مسترکارت، اوبر، اسپاتیفای و یک شرکت تابعه فیسبوک به نام کالیبرا نمونه‌هایی از اعضای این انجمن هستند.

پروژه لیبرای فیسبوک با واکنش‌های منفی سیاستمداران سراسر جهان مواجه شده و مقامات ضدانحصاری اتحادیه اروپا تحقیقات رسمی را در مورد آن انجام داده‌اند.

دو مورد از حامیان تامین مالی پروژه لیبرا در گفتگو با فایننشیال تایمز عنوان کردند که از توجه بیش از حد رگولاتورها نگران هستند و در نظر دارند که روابط خود با این پروژه را قطع کنند. یکی دیگر از حامیان نیز اعلام کرد که ترجیح می‌دهد به صورت مخفیانه از لیبرا پشتیبانی کند. این حامی عنوان کرد که اگر خبر پشتیبانی از این پروژه را به صورت عمومی اطلاع‌رسانی کند، سازمان‌های نظارتی سخت‌گیری‌های بیشتری را بر کسب‌وکار او اعمال می‌کنند.

یکی از شرکای تامین مالی این پروژه گفت: «برای آن دسته از حامیانی که ترجیح می‌دهند با الزامات رگولاتورهای خود منطبق باشند، دشوار خواهد بود که بخواهند به صورت عمومی از لیبرا پشتیبانی کنند.»

بنا به اعلام دو تن از افراد نزدیک به پروژه، مقاومت حامیان در برابر اعلام عمومی پشتیبانی از این ارز دیجیتال، موجب دلخوری فیسبوک شده است.

یکی از حامیان لیبرا گفت: «فیسبوک از این که همیشه به تنهایی در برابر حملات واکنش نشان می‌دهد، خسته شده است.»

کمپانی فیسبوک و انجمن لیبرا از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌گذاران لیبرا در مورد مفهوم این ارز جدید دیدگاه مثبتی دارند و باور دارند که این ارز می‌تواند سطح پوشش خدمات مالی را گسترش دهد؛ ولی دو مورد از شرکت‌ها در مورد اینکه گام‌های صحیحی که در آینده باید برداشته شود، بحث‌ و گفتگوهایی را مطرح کرده‌اند.

یکی از حامیان لیبرا نیز چنین گفته است: «برخی از سخنانی که امروز در مورد امور رگولاتوری مطرح می‌شود، باید پیش از راه‌اندازی پروژه مورد بحث قرار می‌گرفت. در این صورت سرمایه‌گذاران با دیدگاه‌های احتمالی رگولاتورها آشنا می‌شدند و با واکنش‌های منفی آن‌ها مواجه نمی‌شدیم.»

همزمان با افزایش تنش‌ها بین فیسبوک و شرکای آن، رگولاتورها به موشکافی در مورد طرح پیشنهادی لیبرا ادامه می‌دهند.

چند روز قبل اعلام شد که بخش رگولاتوری ضدانحصار اتحادیه اروپا، تحقیقاتی را در مورد ارز لیبرای فیسبوک انجام می‌دهد. طی ماه جاری میلادی، مقامات محافظت از داده در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، استرالیا و کانادا بیانیه‌های بسیار محکمی را علیه حفظ حریم خصوصی در این پروژه منتشر کردند. علاوه بر آن، نگرانی‌هایی نیز مطرح شده مبنی بر بالا بودن ریسک پولشویی، فرار مالیاتی و ایجاد اختلال در پایداری سیستم مالی وسیع‌تر.

ارز مذکور توجه سیاست‌گذاران آمریکایی را نیز به خود جلب کرده است. دیوید مارکوس رئیس شرکت تابعه خدمات مالی فیسبوک یعنی کالیبرا و رهبر پروژه لیبرا است. وی ماه گذشته در یک جلسه دادرسی دو روزه در شهر واشنگتن حضور داشت. این جلسه با هدف رسیدگی به احتمال وجود تعارض منافع در بین شرکا و مدیران فیسبوک برگزار شده بود.

رشیده طلیب که یکی از نمایندگان دموکرات ایالات متحده است، به رابطه نزدیکی که بین مدیران فیسبوک و شرکای این کمپانی وجود دارد، اشاره و این پرسش را مطرح کرد که آیا فیسبوک قصد دارد با ایجاد یک مافیای رمزنگاری شده، کسب‌وکار حامیانش را بیش از پیش تقویت کند؟

آقای مارکوس در جلسه دادرسی عنوان کرد: «تنها دلیل همکاری حامیان در پروژه لیبرا، ایجاد ارزش در شبکه و ارائه خدماتی بوده که با تقاضای کاربران ما تناسب دارد.»

منبع: فایننشیال تایمز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.