راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیوید مارکوس، رئیس ایرانی – رومانیایی لیبرا کیست و چطور به یک مقام کلیدی در فیس‌بوک رسید؟

دیوید مارکوس این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده، ظهور سریع و پرسروصدای لیبرا در سایه توانمندی و شهرت او صورت گرفته است. ورود غول شبکه‌های اجتماعی به بازار ارز دیجیتال تاثیر زیادی روی بلاکچین و سیستم مالی جهان خواهد داشت. از این رو همه می‌خواهند بدانند او کیست و از کجا آمده است؟

به گزارش کوین‌نیک، دیوید مارکوس در ۱۲ آوریل ۱۹۷۳ به دنیا آمد و به‌عنوان یک کارآفرین آمریکایی شناخته می‌شود.

دیوید، مدیر پیشین پی‌پال است که مدتی ریاست مسنجر فیس‌بوک را بر عهده داشت و از دسامبر ۲۰۱۷ به ریاست هیات مدیره Coinbase انتخاب شد. او این روزها مدیریت پروژه لیبرا، ارز دیجیتال فیس‌بوک را بر عهده دارد. در ادامه با مارکوس بیشتر آشنا شوید.

.

کودکی و نوجوانی دیوید مارکوس

او یک فرد به‌تمام‌معنا جهانی است. مارکوس در ۱۲ آوریل ۱۹۷۳ در پاریس متولد شد. پدر او اهل رومانی و مادرش یک ایرانی است. مارکوس بزرگ‌شده ژنو سوییس است و از ۸ سالگی برنامه‌نویسی را فراگرفت. وقتی می‌خواست دانشگاه را ترک کند از سوی خانواده حمایت شد و ابتدا کار در بانک را انتخاب کرد و پس از مدتی یک کارآفرین موفق شد.

.

ورود مارکوس به دنیای کسب‌وکار

دیوید مارکوس کار خود را از ۲۳ سالگی شروع کرد. در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار با سرمایه‌ای که در اختیار داشت، GTN Telecom که یک سرویس ارائه خدمات اینترنت و تماس‌های محلی در ژنو بود را راه‌اندازی کرد. او به‌عنوان رئیس و مدیرعامل این شرکت مشغول فعالیت شد تا زمانی که در سال ۲۰۰۰ World Access آن شرکت را خریداری کرد.

مارکوس خیلی زود یک شرکت درآمدزای دیگر با نام Echovox را تاسیس کرد که در زمینه رسانه‌های تلفن همراه فعالیت می‌کرد.

در سال ۲۰۰۸ شرکت Zong را راه‌اندازی کرد. این شرکت به کاربرانش این امکان را می‌داد که از طریق تلفن همراه خرید کنند و هزینه‌های خرید خود را از طریق قبوض تلفن همراه پرداخت کنند.

.

از ژنو تا سیلیکون ولی

در ماه اوت همان سال پی‌پال شرکت Zong را از دیوید مارکوس خرید. این همکاری با پی‌پال باعث شد تا مارکوس به‌عنوان معاون مدیرعامل به پی‌پال در این شرکت مشغول به فعالیت شود. در سال ۲۰۱۲ و پس از رفتن رئیس پی‌پال، او به‌عنوان مدیر جای گلین اسکات تامسون را گرفت و مدیریت این شرکت ۸۰۰ میلیون دلاری به او سپرده شد.

او در ژوئن ۲۰۱۴ از سمت خود به‌عنوان مدیر پی‌پال استعفا داد و به‌عنوان معاون مدیرعامل در پیام‌رسان فیس‌بوک مشغول به کار شد. درست در زمان مدیریت مارکوس بود که این نرم‌افزار در ژوئیه ۲۰۱۶ به یک میلیارد کاربر فعال دست یافت. در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان رئیس پروژه ارزهای رمزنگاری‌شده فیس‌بوک و مدیر لیبرا منصوب شد و حالا به‌عنوان مروج ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند.

.

ظهور آقای رمزارز

مارکوس به بیت‌کوین اعتقاد دارد و به‌عنوان «آقای رمزارز» از افراد موردعلاقه قانون‌گذاران سنت‌گرای آمریکا و کشورهای دیگر است. فیس‌بوک امیدوار است با کمک او و لابی در کنگره آمریکا، بتواند مجوز فعالیت رمزارز خود را دریافت کرده و در این عرصه به فعالیت بپردازد.

پیش از او صنعت رمزارز یک سخنران کلیدی و تاثیرگذار نداشت و شاید هم دلیل آن عدم تمرکزگرایی ارزهای دیجیتال بود. فلسفه لیبرا و موقعیت جدیدی که برای ارزهای دیجیتال ایجاد شد، به همراه شخصیت کاریزماتیک او، سبب شد دیوید مارکوس به‌عنوان نماینده کل فضای رمزارزها شناخته شود. چرا که قانون‌گذاران آمریکا علاوه بر لابی‌گری، به مذاکره با افراد مطرح و شناخته‌شده علاقه نشان می‌دهند و مارکوس تمام مشخصات شخصی که آن‌ها به دنبالش هستند را دارد.

او از نخستین کسانی است که به آزمایش رمزارزها در دنیای فناوری و تجارت پرداخت و اولین مدیر ارشد سیلیکون ولی است که به پذیرش و پشتیبانی از بیت‌کوین پرداخت. او در کنفرانس LeWeb پاریس که در سال ۲۰۱۳ برگزار شد، اعلام کرد که از طرفداران و دارندگان بیت‌کوین است. این حمایت از خرید بیت‌کوین آن هم در سال ۲۰۱۳ در نوع خودش قابل‌توجه است. آن هم زمانی که کسی به خریدوفروش این ارزها علاقه و تمایلی نشان نمی‌داد.

.

جذب دنیای بیت‌کوین شدن

مارکوس به حدی مجذوب این دارایی دیجیتال شد که کار در کمپانی پی‌پال، که تا آن حد موفق بود و سروصدا کرده بود را برای پیوستن به مبادلات ارز دیجیتال، رها کرد. او حتی زمانی که در پی‌پال بود امید داشت از بیت‌کوین برای اجرای عملیات پرداخت شرکت استفاده کند. از نظر او همه چیز دنیای ارزهای دیجیتال از ماینرها گرفته تا مزارع بیت‌کوین و… جذاب به نظر می‌رسید.

در نگاه نخست، پیوستن او به فیس‌بوک او را از دنیای رویایی‌اش که همان دنیای ارزهای دیجیتال بود، دور کرد. اما دست سرنوشت با لیبرا، حالا بار دیگر او را به دنیای آرزوهایش نزدیک کرده است. شاید او زیرساخت‌های فیس‌بوک را مناسب‌تر از پی‌پال می‌دید و تصور می‌کرد از این طریق راحت‌تر به خواست و آرزوهایش دست پیدا می‌کند.

.

توانمندی عجیب مارکوس

او در رد شدن از خطوط قرمز یک توانایی و مهارت جالب و عجیب دارد و همواره با اشتیاق فراوانی از کارش صحبت می‌کند تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. مارکوس برای درک این صنعت، زمان زیادی را صرف کرده و در پاره‌ای از مواقع با زیاده‌روی‌ها در این عرصه مخالفت کرده است. به‌عنوان مثال، او از تصمیم زاکربرگ در ممنوعیت تبلیغ ارزهای دیجیتال به‌منظور پیشگیری از کلاه‌برداری حمایت کرده است.

برخلاف بسیاری از مدیران «سیلیکون ولی» که تا سال‌ها از ابراز عقاید خود طفره می‌روند او همواره در بیان دیدگاه‌های خود صراحت داشته است. برای همین، بسیاری او را یک شخص محکم و انسانی قابل‌اتکا می‌دانند.

آیا این شخصیت معقول، جذاب و منطقی کاریزمای لازم برای تحت تاثیر قرار دادن کنگره آمریکا را دارد؟ باید منتظر بود و دید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.