راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زمانی برای موفقیت اکسچنج‌های ایرانی / گزارشی از صرافی رمزارز اکسیر

با محدود شدن انجام معاملات در سایت لوکال‌بیت‌کوینز برای کاربران ایرانی، بار دیگر لزوم توجه به اکسچنج‌های ایرانی و کمک به رشد آنها نمایان شد. اکسیر یکی از همین اکسچنج‌‌هاست که بنیان‌گذارانش امید زیادی به آینده بازار ایران دارند.

ماهنامه عصر تراکنش / اکسیر، یک صرافی است؛ اما نه از آن صرافی‌هایی که نزدیک میدان فردوسی هستند و روی تابلوهای پشت ویترین‌شان قیمت دلار را درج می‌کنند و دور و برشان، پر از آدم‌های پول به دست است. اکسیر یک صرافی رمزارز است (اکسچنج رمزارز) که منابع انسانی‌اش در طبقه هشتم یک برج در نزدیکی میدان آرژانتین در یک محیط آرام و بی‌سروصدا، زیر باد کولر در حال کار هستند و مشتریانش هم به لطف فناوری بلاکچین، بدون داشتن دغدغه شلوغی خیابان، سرقت ارزهایشان یا گران‌فروشی دلال‌ها، در حال انجام معامله رمزارزهای مختلف خود هستند.

اکسیر یک اکسچنج رمزارز است که کاربران با عضویت در آن می‌توانند علاوه بر خریدوفروش ارزهای رمزنگاری‌شده، از سرویس‌های معاملات حرفه‌ای آن استفاده کنند. همچنین مانند تمام اکسچنج‌های معتبر و استاندارد دنیا، کسب‌وکارها با استفاده از APIهای اکسیر، می‌توانند سرویس‌های ارزش‌افزوده مبتنی بر رمزارزها راه‌اندازی کنند.

در بازدیدی که از اکسیر داشتیم، با احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر درباره کاری که اکسچنج‌های کریپتوکارنسی انجام می‌دهند، ضرورت وجودشان و چشم‌اندازی که برای آنها در ایران و جهان وجود دارد، صحبت کردیم. البته برای اینکه اشتباهی رخ ندهد، همان ابتدا، پیش از هر سوالی در حوزه رمزارز، از او درباره نسبتش با آن نماینده مجلس پرسیدیم و نتیجه اینکه احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر، هیچ نسبتی با احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس و پسرعموی وزیر سابق بهداشت ندارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]درباره اکسیر

اکسیر، پلتفرمی است که در اصطلاح دنیای رمزارز به آن اکسچنج می‌گویند. مشخصه‌های بارز اکسچنج‌ها را باید در داشتن بازار (Market Place)، کیف‌پول‌های امن، موتور تطابق سفارش‌ها در لحظه (Realtime matching engine) و واسط‌های برنامه کاربری (API) دانست.[/mks_pullquote]

.

تجربه بنیان‌گذاران اکسیر در اکسچنج‌های بین‌المللی و ایده خلق اکسیر

بنیان‌گذاران اکسیر، پیش از راه‌اندازی آن، در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات تحصیل کرده‌ و در فضای کریپتوکارنسی به‌عنوان معامله‌گر و مدرس دوره‌های آموزشی فعالیت داشته‌اند. همین هم باعث به وجود آمدن ایده راه‌اندازی اکسیر شده است. احسان قاضی‌زاده می‌گوید: «سال 1394 بود که دیدیم اکسچنج‌های رمزارز در کشورهای مختلف شکل گرفته‌اند و در حال رشد هستند، اما در ایران چنین پلتفرم‌هایی نداریم. از طرف دیگر، تجربه تلخ بلوکه‌شدن دارایی‌های ایرانیان روی پلتفرم‌های خارجی مثل بیترکس و همچنین انجام معاملات روی کانال‌های تلگرامی و بعضا غیرمجاز، مبادلات بیت‌کوینی کاربران ایرانی را پرریسک کرده بود. ما یک تیم داشتیم که در زمینه کرپیتوکارنسی، تجربه‌های بین‌المللی داشتند، پس وقتی این جای خالی را در بازار دیدیم، سعی کردیم یک پلتفرم اکسچنج با تمام قابلیت‌های رایج آن و در استانداردها و کلاس جهانی ارائه بدهیم.»

احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر

بنیان‌گذاران اکسیر از سال 1394، در حال تست و مطالعه برای راه‌اندازی این پلتفرم بوده‌اند و بالاخره دو سال بعد، اکسیر راه‌اندازی و در 18 دی 1396، اکسیر به‌صورت رسمی رونمایی می‌شود.

در آن تاریخ بنیان‌گذاران اکسیر و اطرافیان آنها، به‌عنوان کاربران اولیه آن، به‌صورت آزمایشی در این پلتفرم فعالیت می‌کردند، اما خیلی زود کاربران از اکسیر استقبال می‌کنند. قاضی‌زاده، بکر بودن بازار اکسچنج کریپتوکارنسی را دلیل استقبال از اکسیر می‌داند و می‌گوید: «در چند ماه اول، به‌خصوص چون نحوه برخورد جامعه و مسئولان مشخص نبود، ریسک نکردیم و هیچ تبلیغات خاصی نداشتیم، اما تنها با یک خبر از راه‌اندازی اکسیر که در شبکه‌های اجتماعی و میان فعالان این حوزه منتشر شد، به خاطر عطشی که بازار داشت، در چند هفته اول، دو تا سه هزار کاربر گرفتیم. انگار که یک منبع آب، داخل یک زمین لم‌یزرع پیدا شده باشد، کاربران اولیه با توجه به تجربه کاربری‌شان، اکسیر را به اطرافیان خود توصیه کردند و افراد زیادی به سمت اکسیر آمدند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]درباره احسان قاضی‌زاده
احسان قاضی‌زاده، متولد اردیبهشت‌ماه 1358 و دانش‌آموخته مهندسی برق از دانشگاه فردوسی مشهد است. او قبل از ورود به دنیای رمزارزها، به مدت بیش از 10 سال در صنعت مخابرات، شبکه و به‌صورت تخصصی voice over IP به‌عنوان مدیر فنی و مدیرعامل چند شرکت فعالیت داشته است.
[/mks_pullquote]

.

به فکر درآمدزایی پایدار هستیم

قاضی‌زاده معتقد است که در کوتاه‌مدت، یک سایت استاتیک یا یک کانال تلگرامی خریدوفروش رمزارز، سود بیشتری نسبت اکسچنج دارد و می‌گوید: «اکسچنج یک علم و فناوری دست‌اول است، چون ترکیبی است از دانش‌های مختلف. در سطح یک جهانی هستیم، چون از استانداردهای جهانی پیروی کردیم. تیم ما سال‌ها در بحث کریپتوکارنسی فعال بود و به این دانش رسیده بودیم که یک سیستم کامل چه ویژگی‌هایی دارد. ما هم می‌توانستیم یک سایت استاتیک یا کانال تلگرامی بزنیم، اما به‌دنبال استانداردسازی هستیم و به‌دنبال درآمد موقتی نیستیم. ما خط‌شکن هستیم و می‌خواهیم نیاز کاربر به ساختن حساب در بایننس با مدارک و پاسپورت‌های جعلی را رفع کنیم.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]بایننس، حساب کاربران ایرانی را مسدود کرد
پاییز سال گذشته، صرافی شناخته‌شده بایننس، امکان انجام معامله برای ایرانی‌ها را لغو کرد و فقط به آنها این امکان را داد تا اموال خود را هرچه سریع‌تر تسویه و از بایننس خارج کنند.
[/mks_pullquote]

.

اکسیر چه چیزی ارائه می‌دهد

قاضی‌زاده توضیح می‌دهد که اکسچنج صرفا یک محصول نیست. به گفته او، اکسچنج در درون خود یک بازار دارد و مجموعه‌ای از مایکروسرویس‌های مختلف از جمله مدیریت کیف پول‌های کریپتوکارنسی، مدیریت کلیدهای خصوصی، محافظت از دارایی‌های دیجیتال کاربران، ارائه APIها به سایر کسب‌وکارها، رعایت قوانین پولشویی، مدیریت واریز و برداشت كريپتو و… در قالب اکسچنج ارائه می‌شود.

در حال حاضر اکسیر یک کیف پول تومانی و سه کیف رمزارزی بیت‌کوین، بیت‌کوین‌کش و اتریوم را به کاربرانش ارائه می‌دهد. اکسیر یک اکسچنج کریپتو به فیات (پول رسمی یک کشور) است. کیف پول تومانی اکسیر برای واریزهای ریالی به کیف پول کاربر و برداشت‌های ریالی از آن، به سیستم بانکی کشور متصل است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]چهار کیف پول در اکسیر
اولین محصول اکسیر، معاملات بیت‌کوین به تومان و تومان به بیت‌کوین بوده و در ادامه بیت‌کوین‌کش و اتریوم هم به آن افزوده شده است. به گفته قاضی‌زاده، به‌زودی ریپل هم به اکسیر اضافه می‌شود.
[/mks_pullquote]

همچنین اکسیر یک اکسچنج ‌اسپات‌اکسچنج است؛ به این معنا که تسویه‌حساب‌های رمزارزی در آن به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌شود.

قاضی‌زاده قابلیت‌هایی مانند lending، Margin trading، leverage را از جمله قابلیت‌هایی می‌داند که روی پلتفرم‌های خارجی مشابه ارائه می‌شوند و اکسیر هم با توجه به تحقیق و توسعه‌اش، توانایی ارائه آنها را دارد، اما فعلا از لحاظ قانونی زمینه ارائه آنها وجود ندارد.

البته او توضیح می‌دهد که اکسچنج‌ها در سطح جهانی هم در روزهای اولیه‌ای که سرویس‌های جدیدشان را ارائه داده‌اند، همین محدودیت‌ها را داشته‌اند؛ در ابتدای کار، در مقیاس کوچک کار کرده‌اند؛ دچار اعمال محدودیت‌هایی از طرف قانون‌گذار شده‌اند و به‌مرور توانسته‌اند محصولات جدید خود را ارائه بدهند.

قاضی‌زاده به ظهور اکسچنج‌های غیرمتمرکز هم اشاره می‌کند و از کار تیم تحقیق و توسعه اکسیر درباره آنها خبر می‌دهد.

او می‌گوید: «در اکسچنج غیرمتمرکز، کنترل کامل پول‌تان بر عهده خودتان است. در مدل فعلی پول‌تان را به اکسچنج می‌دهید و کیف پول‌تان شارژ می‌شود، اما در اکسچنج‌های غیرمتمرکز، بدون اینکه فرد مقابل را بشناسید و واسطه‌ای در میان باشد، با او مبادله می‌کنید و اکسچنج هم صرفا کارمزد خود را برمی‌دارد. به این ترتیب، اندک نگرانی کاربران به‌دلیل بی‌اعتمادی به اکسچنج‌ها هم از بین می‌رود.»

.

سیستم اقتصاد همان‌طور که به بانک نیاز دارد، به اکسچنج هم نیاز دارد

احسان در میان صحبت‌هایش به یک مثال تاریخی اشاره می‌کند. در قرون وسطی، به‌دلیل نبود صنعت چاپ ارزان و سریع، دانش و متون مقدس و همچنین نظارت بر انتشار آنها به‌طور متمرکز در اختیار کلیساها بوده است. در نتیجه مردم عادی برای دسترسی به این منابع مجبور بوده‌اند آن را به‌صورت قطره‌‌چکانی و جهت‌دار از کلیسا دریافت کنند. صنعت چاپ کمک کرد که دانش در اختیار کلیه مردم قرار بگیرد و مردم بتوانند دانش خود را به‌راحتی با هم تبادل کنند.

او در ادامه، انقلاب بلاکچین را هم از همین جنس می‌داند و می‌گوید: «پیامی که انقلاب بلاکچین داشت هم همین بود. قبلا نظام مالی دنیا متمرکز و کنترل آن در دست بانک‌ها بود. اما با ظهور بلاکچین، مردم هم می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای با هم تبادل مالی کنند. در اقتصاد غیرمتمرکز، سیاست‌ها را یک جامعه مشخص می‌کند و در نتیجه اقتصاد پویاتر می‌شود. وقتی فناوری جدیدی می‌آید، دریچه و افق جدیدی را باز می‌کند. رمزارز عدالت را افزایش می‌دهد. بیت‌کوین می‌گوید که وقتی می‌خواهی پولی را به فلان کشور خارجی بفرستی عادلانه نیست که این ‌همه زمان و کارمزد صرف آن کنی. فناوری یک روش ارزان‌تر و سریع‌تر به کاربر می‌دهد. برای همین هم هست که انقلاب بلاکچین رخ داده و نمی‌شود جلوی آن را گرفت. مردم به‌مرور مزایای استفاده از بیت‌کوین را می‌بینند و دیگر نمی‌شود آن را کنار گذاشت.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]حضور در همایش بانکداری الکترونیک
استارت‌آپ اکسیر، بهمن‌ماه 1397، در میان استارت‌آپ‌های برگزیده در طرح نواندیشان فناوری‌های مالی در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت حاضر شد.
[/mks_pullquote]

اینجاست که وجود اکسچنج‌ها اهمیت پیدا می‌کند. او ادامه می‌دهد: «چه بخواهیم و چه نخواهیم این انقلاب شروع شده و مبادلات رمزارزی انجام خواهند شد. حالا اگر اکسچنج‌های داخلی نباشند، مبادلات به‌صورت غیرشفاف یا زیرزمینی انجام یا به پلتفرم‌های خارجی منتقل می‌شوند؛ پس اقتصاد آسیب می‌بیند، ارز از کشور خارج می‌شود و حتی بدتر، ممکن است چندصدهزار نفر، سرمایه خود را روی یک پلتفرم خارجی مانند بایننس از دست بدهند. پس اکسچنج بومی باید به‌عنوان یک گلوگاه وجود داشته باشد تا هم به کاربران خدمات امنی ارائه بدهد و هم در تعامل با منافع ملی باشد و کمک کند که قوانین مالی رعایت شوند. همان‌طور که یک اقتصاد پویا به بانک نیاز دارد، به اکسچنج کریپتو هم نیاز دارد و اگر نباشد، اقتصاد آسیب می‌بیند. اکسچنج‌ها بسته به اینکه چقدر بتوانند استانداردها و رویه‌ها را رعایت کنند و تکنولوژی‌ روز جهانی را داشته باشند، می‌توانند به یک فرصت و در صورت نداشتن موارد ذکرشده به یک تهدید برای کشور تبدیل شوند.»

اما آیا اکسچنج، با «عدم تمرکز» که یکی از ویژگی‌های اساسی بلاکچین است، منافاتی ندارد؟ قاضی‌زاده می‌گوید: «بله اکسچنج یک ناظر متمرکز را برای یک مفهوم غیرمتمرکز قرار می‌دهد، اما اتفاقا اگر می‌خواهیم به بلاکچین کمک کنیم، در این مقطع زمانی باید چنین ناظر متمرکزی وجود داشته باشد تا به‌خاطر سوءاستفاده عده‌ای، کل ماهیت بلاکچین و امنیت آن نزد عموم مردم زیر سوال نرود.»

.

تفاوت اکسچنج و OTC

قاضی‌زاده معتقد است که کل دنیا به اکسچنج کریپتو نیاز دارد و این نیاز در ایران به‌‌دلیل ایزوله‌بودن اقتصادش، پررنگ‌تر هم هست. او به تفاوت اکسچنج و OTC اشاره می‌کند و می‌گوید: «OTC مثل یک صرافی سنتی است که خودش رمزارز کاربران را می‌خرد و می‌فروشد، اما ما اکسچنج هستیم. ارزشی که اکسچنج ایجاد می‌کند، خلق یک بازار است که در آن همه می‌توانند خودشان بخرند و بفروشند و خود صاحبان اکسچنج، هیچ دخالتی در قیمت بازار نداشته باشند.»

به گفته قاضی‌زاده، اکثر رقبای داخلی اکسیر، از جنس OTC هستند، نه اکسچنج. او به نمونه‌ها و رقبای خارجی اکسیر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اکسچنج ایرانی مزیت‌های متعددی نسبت به رقبای خارجی دارد. در اکسچنج ایرانی، به‌عنوان یک ایرانی راحت می‌توانید معامله کنید و این خطر وجود ندارد که حساب کاربری‌تان بسته شود. همچنین صرافی بومی است و کاربران از پشتیبانی 24ساعته به زبان فارسی بهره‌مند می‌شوند.»

.

کاربرها به اکسیر اعتماد کرده‌اند

 قاضی‌زاده می‌گوید: «همان‌طور که افراد به بانک اعتماد می‌کنند و سرمایه‌شان را درون آن نگهداری می‌کنند، نیاز کاربران به انجام معاملات رمزارزی، باعث اعتماد آنها به اکسچنج‌ها می‌شود. درست است که هنوز مجوز و سازوکار مشخصی از طرف رگولاتوری وجود ندارد، اما خود اکسیر شفافیت را به‌طور کامل رعایت می‌کند؛ احراز هویت افراد به‌طور کامل انجام می‌شود و تمام مبادلات کاربران در نهایت شفافیت در معرض دید آنها قرار داده شده است. نتیجه رعایت تمام موارد فوق، این می‌شود که اکسیر به‌‌عنوان یک اکسچنج بیش از یک سال و نیم است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت با ارائه خدمات مناسب و شفاف، حتی در شرایط سخت مانند زمان‌های بسته‌شدن حساب‌های بانکی، هیچ مشکلی در ارائه خدمات اکسیر پیش نیامده و همین امر اعتماد کاربران را جلب كرده است.»

او به استقبال کاربران از اکسیر در روزهای اولیه پس از راه‌اندازی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: «این استقبال نشان‌دهنده خلأ و نیاز بازار است و نشان می‌دهد که کاربر ایرانی، اگر یک پلتفرم خوب و جایگزین مناسب ایرانی داشته باشد از آن استقبال می‌کند.»

.

به قانون‌گذاری حوزه رمزارز در سال 1398 امیدواریم

قاضی‌زاده معتقد است که بلاکچین و بیت‌کوین با هم متولد شده‌اند و با هم زیست خواهند کرد. او می‌گوید: «به هر حال اقتصاد بلاکچین به وجود آمده و قطعا برای جامعه از نظام فعلی متمرکز بهتر است. بیت‌کوین هم کاربرد پیدا کرده و دیگر نمی‌توان آن را از بین برد، پس چه بهتر که دولت‌ها، رمزارزها را بپذیرند و برای نظارت بهتر بر آنها اقدام کنند.»

به گفته قاضی‌زاده درست است که اکسیر مجوز رسمی ندارد، اما با بانک مرکزی و نهادهای قانونی و نظارتی، حسب مورد در تعامل است. او می‌گوید: «قانون‌گذاری در خصوص رمزارزها در ایران در وضعیت خاکستری است؛ نه مثبت است، نه منفی. برای همین هم ما تمام قوانین و مباحث اصولی را رعایت می‌کنیم؛ احراز هویت کاربران را به‌صورت کامل انجام می‌دهیم و حافظ حریم خصوصی کاربران خود هستیم و در عین حال در قبال دارایی‌های ایشان نیز احساس مسئولیت می‌کنیم.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]هفت مرحله احراز هویت
کاربران با ورود به سایت اکسیر، با هفت مرحله احراز هویت می‌شوند و سقف خدمات ارائه‌شده به کاربر با توجه به میزان احراز هویت او متفاوت است. مراحل احراز هویت اکسیر عبارتند از: احراز هویت با ایمیل، احراز هویت حساب بانکی به نام خود فرد، احراز هویت اطلاعات شخصی فرد، احراز هویت شماره موبایل و شماره خط ثابت، عکس سلفی و دست‌نوشته با کارت ملی.
[/mks_pullquote]

البته نبود قانون مشخص در خصوص رمزارزها، اکسیر را با چالش‌هایی هم مواجه کرده است. قاضی‌زاده برای مثال اشاره می‌کند که اکسیر براي اخذ درگاه بانکی و نيز APIهای لازم برای احراز هویت کاربران مانند API ثبت‌احوال، بانک‌ها و… با چالش روبه‌رو است. به گفته او، یکی دیگر از چالش‌ها هم این است که بعضی از دستگاه‌های ذی‌ربط، هنوز اکسچنج‌ها را نمی‌شناسند و اگر مشکلی پیش بیاید، تازه باید بروند و توضیح بدهند که چه هستند و چه می‌کنند.

البته او به پیش‌نویسی که زمستان 1397، بانک مرکزی در خصوص رمزارزها منتشر کرد، اشاره و ابراز امیدواری می‌کند که در سال 1398، اتفاقات مثبتی در فضای قانون‌گذاری رمزارزها رخ خواهد داد. همچنین او معتقد است که اکسچنج‌ها با توسعه بازارشان در داخل و خارج از کشور، در وهله اول از خروج ارز جلوگیری می‌کنند و در وهله دوم باعث ارزآوری می‌شوند و قاعدتا این ویژگی، برای مسئولان کشور، ارزشمند است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]پیش‌نویس بانک مرکزی در خصوص رمزارزها
بهمن 1397، بانک مرکزی پیش‌نویس سیاست‌نامه خود در خصوص رمزارزها را برای گرفتن نظرات و پیشنهادهای صاحب‌نظران منتشر کرد. این پیش‌نویس، در گروه‌ها و جلسات مختلف فعالان رمزارز بررسی شد. سایت راه پرداخت هم به این نظرات و پیشنهادها پرداخته است.
[/mks_pullquote]

.

امور بانکی و پرداختی اکسیر چگونه انجام می‌شود

کاربران اکسیر در حال حاضر، از دو طریق می‌توانند حساب کاربری‌شان را شارژ کنند. هم درگاه پرداخت اینترنتی برای کاربران وجود دارد و هم می‌توانند از طریق سیستم بانکی، مبلغ مورد نظرشان را به‌حساب اکسیر واریز کنند و با اعلام شماره رسید به پشتیبانی، حساب‌شان را در اکسیر شارژ کنند.

تسویه ریالی کاربران اکسیر یک بار در روز و آن هم در روزهای کاری هفته است.

قاضی‌زاده به مسدود شدن‌های متعدد حساب‌های اکسیر اشاره می‌کند. به گفته او تابه‌حال خود بانک‌ها به خواست خود، حساب آنها را مسدود نکرده‌اند، اما پلیس فتا بعضا به‌دلیل پرونده‌های ارجاعی و سایر دغدغه‌های ایشان، درخواست بسته‌شدن موقت یکی از حساب‌های بانکی اکسیر را به بانک می‌دهد. بعد از بسته‌شدن حساب بانکی، تیم حقوقی اکسیر با توجه به شفافیت کامل تراکنش‌ها در اکسچنج و همچنین احراز هویت‌، توضیحات لازم را به نهاد درخواست‌کننده ارائه می‌دهد و حساب بانکی مسدودشده، پس از چند روز تا چند ماه، دوباره در دسترس قرار می‌گیرد. قاضی‌زاده به پرونده‌های قضایی مختلف اکسیر اشاره می‌کند و می‌گوید که به‌صورت متناوب درگیر این‌گونه پرونده‌ها هستیم.

به‌خاطر همین مسائل، اکسیر در بانک‌های متعددی حساب دارد. بخش مالی و حسابداری اکسیر، با رصد بازار و بررسی شرایط مختلف هر بانک، سرمایه اصلی اکسیر و سرمایه پشتیبان را به‌گونه‌ای در این حساب‌های بانکی، توزیع می‌کند که اگر مشکلی برای یک حساب پیش آمد، در خدمت‌رسانی اکسیر خللی ایجاد نشود. قاضی‌زاده در این خصوص، به زمانی اشاره می‌کند که یکی از حساب‌های بانکی اکسیر در حدود شش ماه بسته شده بوده، اما به‌خاطر مدیریت سرمایه پشتیبان، هیچ مشکلی برای کاربران به وجود نیامده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]مسدود شدن حساب‌های بانکی
هر یک از حساب‌های بانکی اکسیر به درخواست نهادهای مختلف از جمله پلیس فتا، امکان مسدود شدن از چند روز تا چند ماه را دارند. برای همین، اکسیر در بانک‌های متعددی حساب دارد و تیم مالی و حسابداری اکسیر، با رصد بازار و بررسی شرایط مختلف جامعه، سرمایه اصلی اکسیر و سرمایه پشتیبان را به‌گونه‌ای در این حساب‌های بانکی، توزیع می‌کند که اگر مشکلی برای یک حساب پیش آمد، در خدمت‌رسانی اکسیر خللی ایجاد نشود.
[/mks_pullquote]

.

بیت‌کوین و تحریم‌ها

به گفته قاضی‌زاده، تیم اکسیر مطالعاتی روی شرایط و قوانین کشورهای دیگر داشته است. او معتقد است تقریبا در هیچ جای دنیا، هنوز قانون مشخصی برای صرافی‌ها وجود ندارد، اما فضا و شرایط در برخی کشورها بازتر است.

قاضی‌زاده به دو هزار کاربر خارجی که در اکسیر احراز هویت شده‌اند و خریدوفروش می‌کنند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما به فکر توسعه اکسیر در کشورهای دیگر هم هستیم. می‌خواهیم در عین ‌حال که کاربرهای ایرانی را پوشش می‌دهیم، به خارجی‌ها هم سرویس بدهیم.»

البته به‌دلیل ملاحظات قانونی و تحریم‌ها، امکان وجود ریال ایران و پول رایج سایر کشورها در یک کیف پول و بازار یکسان وجود ندارد. او می‌گوید: «در بحث تحریم‌ها، به‌طور کلی باید در لحظه عمل کرد و نمی‌شود برای آینده بلندمدت تصمیم گرفت. به همین دلیل، ما هم پلن‌های مختلفی داریم.»

قاضی‌زاده توصیه و نظر خاصی در خصوص دور زدن تحریم‌ها با رمزارز ندارد، اما این کار را تا حدی امکان‌پذیر می‌داند و می‌گوید که رمزارزها، پول‌هایی هستند که مرکزیت‌شان در اختیار سایر کشورها نیست و بنابراین ایران می‌تواند از پتانسیل آنها بهره ببرد. البته با توجه به قابل ‌ردیابی بودن کلیه نقل‌وانتقالات اکسچنج‌ها، دور زدن تحریم‌ها با اکسچنج‌ها امکان‌پذیر نیست.

.

به منابع انسانی‌مان، حقوق بیت‌کوینی نمی‌دهیم

در حال حاضر، 14 نفر نیروی انسانی در دفتر اکسیر مشغول فعالیت هستند که پنج نفر آنها، تیم پشتیبانی هستند. همچنین نفراتی برای امور مالی و حسابرسی، حقوقی و تحقیق و توسعه در اکسیر فعالیت می‌کنند. چهار توسعه‌دهنده بین‌المللی هم در زمینه توسعه پلتفرم اکسیر فعالیت می‌کنند.

به غیر از تیم پشتیبانی که به‌صورت شیفتی، در تمام ساعات روز در حال پاسخگویی به تیکت‌های کاربران هستند، سایر اعضای تیم اکسیر، فقط در ساعات کاری، فعالیت می‌کنند.

قاضی‌زاده که دو کتاب هم در زمینه منابع انسانی تالیف کرده، جذب نیروی منابع انسانی متخصص در زمینه توسعه را یکی از چالش‌های اکسیر در بحث منابع انسانی می‌داند و می‌گوید: «چون تکنولوژی اکسیر، جدید است، بسیاری از توسعه‌دهندگان بومی با آن آشنا نیستند. برای همین در توسعه پلتفرم‌مان، از همراهی تیم بین‌المللی بهره بردیم.»

به شوخی، درباره نحوه پرداخت حقوق نیروی انسانی و امکان واریز رمزارز سوال می‌پرسیم. قاضی‌زاده می‌گوید: «حقوق نیروی انسانی ایرانی، به تومان و نه هیچ ارز خارجی یا رمزارزی پرداخت می‌شود. اکسیر به‌عنوان اکسچنج، هیچ‌وقت وارد فضای معاملات بیت‌کوینی نمی‌شود و نمی‌خواهیم نیروی انسانی‌مان را هم این‌گونه به سمت چنین معاملاتی تشویق کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.