راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلتفرم مدیریت زنجیره تامین سیتکس رونمایی شد / بلاکچین آسیب‌پذیری‌های زنجیره‌های سنتی تامین را برطرف می‌کند

پلتفرم‌های بلاکچینی زنجیره تامین، با توجه به توزیع داده میان بازیگران، غیرقابل‌ دستکاری‌بودن، شفافیت، قابل رصد بودن و…، آسیب‌پذیری‌های زنجیره‌های سنتی تامین مانند تخصیص منابع غیرمتعارف، واردات بی‌ضابطه، دستکاری در آمار، کالاهای تقلبی و … را ندارند.

سیتکس در راستای اهدافش در توسعه محصولات مبتنی بر بلاکچین، از محصول جدید خود با عنوان «مدیریت زنجیره تامین» رونمایی کرد. این شرکت پیش از این و از تیرماه سال جاری، چند محصول دیگر از جمله درگاه پرداخت رمزارزی، پلتفرم شبکه علمی بر پایه بلاکچین و بیمه توزیع‌شده را معرفی کرده بود.

حسین قریب، مدیرعامل سیتکس در ابتدای این نشست در صحبت کوتاهی با اشاره به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کشورهای مختلف و از جمله کشورهای همسایه در زمینه فناوری بلاکچین گفت: «دنیا در حال تمرین روی اصل موضوع بلاکچین است. ما هم باید در کشورمان به مرحله اجرا برویم و تعیین اینکه بلاکچین خوب است یا بد باید در مرحله اجرا و سندباکس مشخص شود.»

او همچنین گفت که در سال‌های اخیر تمایل زیادی در کسب‌وکارها و بانک‌های ایرانی برای ارائه محصول بلاکچینی وجود داشته است اما باید بدانیم که مهم‌تر از محصول بلاکچینی، تغییری است که بلاکچین در مدل‌ها و ساختارها ایجاد می‌کند.

.

سیتکس به رگولاتورها ‌سندباکس ارائه می‌دهد

در ادامه برنامه، رضا نورمحمدی و بنیامین عباسی از تیم فنی سیتکس به معرفی محصول جدید سیتکس در حوزه فناوری بلاکچین یعنی راهکار مدیریت زنجیره تامین پرداختند.

نورمحمدی در ابتدا به محصولات مختلف سیتکس اشاره کرد. بر اساس صحبت‌های او، محصولات این شرکت، در پنج دسته کلی توکن، پرداخت، قراردادهای هوشمند، کاربردها و هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند. درگاه پرداخت، تسویه پایاپای، کیف پول، پلتفرم اکسچنج، پلتفرم ثبت‌ داده‌ها، پلتفرم اعتبارسنجی توزیع‌شده، توسعه بلاکچین خصوصی، پلتفرم بیمه توزیع‌شده، باشگاه مشتریان و پلتفرم تشویقی و پلتفرم وام‌دهی فردبه‌فرد از جمله این محصولات هستند که اکثر آنها در مرحله اثبات کار هستند اما بعضی هم در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند.

همچنین به گفته نورمحمدی، سیتکس در کنار فعالیت‌هایی که در زمینه توسعه محصولات، مشاوره به سازمان‌ها و همکاری‌های مشترک‌ دارد، امکان ارائه سندباکس نیز به دولت و نهادهای رگولاتوری دارد. سندباکس محلی آزمایشی برای توسعه، تمرین و اجرای آزمایشی محصولات است که ضمن فراهم کردن فرصتی برای خلاقیت، آشنایی با ضعف‌های یک محصول و برطرف کردن آنها را فراهم می‌کند.

.

آسیب‌پذیری‌های زنجیره‌های سنتی تامین

در ادامه، بنیامین عباسی، به تعریف زنجیره تامین پرداخت: «زنجیره تامین،‌ تمام فعالیت‌های موردنیاز برای ارائه یک محصول به مشتری نهایی است و مدیریت زنجیره تامین در واقع مدیریت این فعالیت‌ها در زنجیره تامین است. مدیریت زنجیره تامین شامل هماهنگ ساختن تولید، موجودی و ترابری میان اجزای یک زنجیره تامین به منظور رسیدن به بیشترین کارایی و کمترین تلفات است.» عباسی با اشاره به این تعریف، از ناکارآمدی زنجیره‌های سنتی تامین و آسیب‌پذیری‌های آنان اشاره کرد.

به گفته او، تعدد مراکز تصمیم‌گیری، سخت بودن تطبیق عرضه و تقاضا و عدم اطمینان زنجیره تامین از پیش‌بینی تقاضا، بی‌ثباتی‌های سیستم در طول زمان و عدم اطمینان زنجیره تامین از زمان‌های تحویل از جمله مشکلات زنجیره‌های تامین سنتی هستند.

عباسی در ادامه مشکلات زنجیره تامین دارو را به عنوان مثال تشریح کرد. او گفت که کل کارها در زنجیره تامین دارو توسط 6 بازیگر اصلی این حوزه انجام می‌شوند اما در عمل و به مرور، تعامل و ارتباط این بازیگران در زنجیره تامین سنتی به شکلی پیچیده و با ایرادات بسیار زیاد تبدیل شده است. تخصیص منابع غیرمتعارف و غیرقانونی به داروها و شرکت‌های خاص، واردات بی‌ضابطه مواد اولیه‌ای که در داخل هم تولید می‌شوند،‌ دستکاری در آمار دارویی و فرار از شفافیت، سخت بودن فرآیند پیگیری و ردیابی محصولات و… همگی از جمله نتایج این زنجیره تامین سنتی بوده‌اند.

.

بلاکچین، آسیب‌پذیری‌های زنجیره تامین سنتی را برطرف می‌کند

عباسی در تعریف بلاکچین گفت: «بلاکچین یک دفتر حساب دیجیتالی است که تمام اطلاعات میان چند بازیگر را نگه‌داری می‌کند. بلاکچین یک واسطه نیست و نیاز به واسطه و نهاد مرکزی را هم حذف می‌کند. پس می‌توان روی آن داده جابه‌جا کرد و همچنین قراردادهای هوشمند نوشت. ضمن آنکه در این قراردادها نیازی به نهادی برای حَکَمیت وجود ندارد و تمام اطلاعات رمزنگاری‌شده و غیرقابل دستکاری هستند.»

عباسی، با اشاره به اینکه رمزنگاری، فضای مشترک، قراردادهای مشترک و اجماع چهار ویژگی مهم بلاکچین هستند، توکنایز کردن را به عنوان کاربرد مهم بلاکچین مطرح کرد و گفت: «محور بلاکچین، اینترنت ارزش است و در آن هر چیزی را می‌توان توکنایز و ارزش‌گذاری کرد. توکن همان پول یا ارزشی است که در قالب یک قرارداد هوشمند در سیستم بلاکچین تعریف می‌شود.» شبکه بلاکچین با قابلیت توکنایز، عملکردهای مختلف پول مانند ذخیره‌سازی ارزش، ابزاری برای معاملات و واحدی برای حسابرسی را دارد. ضمن آنکه با استفاده از آن می‌توان در جذب مشارکت بازیگران داخل شبکه، مدیریت دسترسی به منابع و اعطای حق رای استفاده کرد.

او در ادامه گفت که بلاکچین با توجه به قابلیت‌هایش در توزیع داده میان بازیگران، غیرقابل ‌دستکاری‌بودن، شفافیت، قابل رصد بودن و… امکان ارائه راهکاری را فراهم می‌کند که ضمن آنکه پیچیدگی‌های زنجیره تامین سنتی را ندارد، آسیب‌پذیری‌های آن را هم ندارد.

.

مزیت‌های زنجیره تامین سیتکس در صنعت دارو

عباسی و نورمحمدی در ادامه به نمایش دمویی از راهکار زنجیره تامین سیتکس پرداختند. در این راهکار که برای حوزه دارو شخصی‌سازی شده بود، شش بازیگر اصلی زنجیره تامین صنعت دارو شامل طراح دارو، قانون‌گذار، تولیدکننده،‌ توزیع‌کننده، داروخانه و بیمار در نظر گرفته شده بودند و هر کدام از این بازیگران، با ورود به پنل خود امکان اعمالی نظیر ثبت دارو، اعمال تاییده‌ آزمایش‌های انجام‌شده، پیگیری اصالت دارو و… را داشتند.

به وسیله این راهکار، فارغ از میزان تولید و فروش هر دارو،‌ حقوق معنوی طراح دارو حفظ می‌شود. ضمن آنکه ‌عرضه‌کننده و داروخانه از اصالت داروهای دریافتی خود اطمینان پیدا می‌کنند. همچنین عباسی اشاره کرد که امروزه روند تولید داروها از تولید انبوه به سمت تولید شخصی‌سازی‌شده رفته و بنابراین اصالت و صحت دارو اهمیت فراوانی دارد که بلاکچین، قابلیت اصالت‌سنجی را برای بیماران فراهم می‌کند.

 نورمحمدی هم با اشاره به اینکه اعتماد، ‌حلقه مفقوده تمام زنجیره‌های قبلی تامین بوده گفت که این اعتماد در شبکه‌های بلاکچینی، با توزیع میان کلیه بازیگران تامین می‌شود. او کمیت، کیفیت، قیمت و زمان تحویل را چهار ویژگی حیاتی برای ذی‌نفعان یک زنجیره تامین دانست که بلاکچین آنها را به خوبی فراهم می‌کند.

بنیامین عباسی، اشاره‌ای کوتاه نیز به نمونه‌های مشابه خارجی پلتفرم زنجیره تامین سیتکس داشت. Novartis ، Stratis‌و Uk Meds‌ از جمله کسب‌وکارهای موفق جهان در این حوزه هستند. به گفته عباسی در حال حاضر 31 کوین هم در حوزه سلامتی وجود دارد که MEX Token‌، Medx Token و Solve Token‌ از جمله شناخته‌شده‌ترین کوین‌های این حوزه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.