راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریستین لاگارد به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی اروپا معرفی شد / هشدار رئیس جدید درباره بیت‌کوین و کریپتوها

بسیاری از بانکداران و اقتصاددانان درخصوص بی‌ثباتی بیت‌کوین و دیگر کریپتوکارنسی‌ها هشدار می‌دهند و برخی نیز ابتکار آنها را ستایش می‌کنند. جهش قیمت بیت‌کوین در امسال، دیدگاه‌هایی را تغییر داده است؛ هرچند برخی درباره عدم پیشرفت بیت‌کوین و دیگر رمزارزها هشدار می‌دهند.

کریستین لاگارد دو سال زودتر از سمت پنج ساله مدیرعاملی صندوق بین‌المللی پول (IMF) کناره‌گیری کرده و چند وقت پیش به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی اروپا (ECB) و جایگزین ماریو دراگی معرفی شد.

دوره دوم فعالیت لاگارد در صندوق بین‌المللی پول، مصادف شد با دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و موجی از درگیری‌های کسب‌وکاری میان اقتصادهای بزرگ دنیا؛ که به گفته وزیر سابق امور دارایی فرانسه، تهدید منحصربه‌فردی برای اقتصاد جهان است. همزمان، لاگارد از فشارهای ناشی از جهانی‌شدن گفت که صنایع را مختل کرده و کارگران را به حشایه رانده است را تهدید می‌کند.

هم‌چنین لاگارد در ابتدای سال جاری، درباره کریپتوکارنسی‌ها هشدار داد که آنها می‌توانند موجب تغییر سیستم شوند و به همین دلیل ممکن است رویکرد بانک مرکزی اروپا در رابطه با بیت‌کوین و پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده تغییر پیدا کند.

به گفته لاگارد:

«ساختارشکنان و هرچیزی که فناوری دفاتر کل توزیع‌شده استفاده می‌کند،  از کریپتوها گرفته تا دارایی‌ها، ارزها و هرچیزی دیگری، به وضوح سیستم را به لرزه می‌اندازد. ما آنقدری تغییر سیستم نمی‌خواهیم که ثبات لازم را از دست دهیم.»

لاگارد در مصاحبه‌ای در سال 2017 نیز درباره‌ قدرت کریپتوکارنسی هشدار داده بود و معتقد بود که فناوری پایه آن یعنی بلاکچین را نباید نادیده گرفت. با این حال، انجمن کریپتوکارنسی و بیت‌کوین، از انتخاب لاگارد به‌عنوان ریاست جدید بانک مرکزی اروپا استقبال کردند و برخی امیدوارند که خوشبینی لاگارد نسبت به کریپتوها برای این صنعت مثبت و کمک‌کننده باشد.

ماتی گرین‌اسپن، تحلیل‌گر ارشد بازار کارگزاری eToro در شیکاگو گفت:

«افراد معتقدند که رئیس بعدی بانک مرکزی اروپا ازدوستداران کریپتوکارنسی‌ها محسوب می‌شود. لاگارد که از تاریخ اول نوامبر به جای دراگی فعالیت خود را آغاز می‌کند، بسیار موافق با ارزهای رمزنگاری شده است.»

هم‌چنین گرین‌اسپن به این نکته اشاره کرد که لاگارد حامی رمزارزهایی به‌غیر از بیت‌کوین است؛ آنهایی که پشتوانه دولتی دارند و توکن‌هایی مانند XRP و JPM. به اعتقاد او، افراد حامی کریپتوکارنسی در این جایگاه برای صنعت بسیار مناسب هستند.

لاگارد دیدگاه متفاوتی با دراگی نسبت به بیت‌کوین و کریپتوکارنسی دارد. از نظر دراگی کریپتوکارنسی‌ها، ارز نیستند، بلکه دارایی‌هایی با ریسک بالا به شمار می‌روند. او همچنین ECB و دیگر بانک‌های مرکزی را از داشتن کریپتو و قانون‌گذاری در این حوزه ممنوع کرد.

با وجود علاقه‌مندی رسانه‌های بزرگی مانند فیس‌بوک و بانک‌های وال‌استریت از جمله جی‌پی‌مورگان به بیت‌کوین، بلاکچین و کریپتوکارنسی، از رده خارج‌کردن آنها توسط نهادهایی مانند ECB دشوارتر خواهد شد . به همین خاطر لاگارد باید بیشتر به بیت‌کوین و رمزارزها توجه کند.

منبع: Forbes و Business line

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.