راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به پیامک اشتباه عوارض الکترونیکی جاده‌ای چه پاسخی بدهیم؟

آنی‌رو، (طرح پرداخت الکترونیکی عوارض) همزمان با نوروز ۹۸، بستر پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی را در کشور فراهم کرده است. با راه‌اندازی این خدمت، باجه‌های موجود در ایستگاه‌های عوارضی فعلی حذف شده و مسیر تردد در آزادراه‌های کشور باز خواهد بود. مسافران می‌توانند برای پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی از طریق پرداخت موبایلی، باتوقف، بی‌واسطه و پرداخت از طریق برچسب، اقدام کنند.

ببینید: طرح پرداخت الکترونیکی عوارض در چهار بزرگراه کشور همزمان با نوروز ۹۸ اجرا می‌شود / حذف ایستگاه‌های پرداخت نقدی 

یکی از موضوعاتی که پس از الکترونیکی شدن چهار آزادراه «تهران-ساوه»، «تهران-قم»، «کرج-قزوین» و «قزوین-زنجان» برای رانندگان پیش آمده، این است که به گفته آن‌ها بدون عبور از این آزادراه‌ها، برایشان پیامک عدم پرداخت عوارض ارسال می‌شود و یا در هنگام استعلام، به آن‌ها مبلغی به‌عنوان عوارض آزادراهی نشان داده می‌شود.

بسیاری از افراد نیز به این موضوع اعتراض دارند که مبلغ عوارضی که برای آن‌ها ثبت می‌شود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبل‌تر به‌صورت نقدی پرداخت می‌کردند.

ببینید: پیگیری مشکلات پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها / شماره پشتیبانی

به گزارش ایسنا، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ضمن توضیح درباره پیامک‌هایی که اشتباها به مالکان خودروهای عبوری از آزادراه‌های دارای عوارض الکترونیکی ارسال شده است، اعلام کرد: «از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری ۲۶ میلیون خودرو از عوارض الکترونیکی چهار آزادراه تهران–ساوه، قزوین–زنجان، کرج–قزوین، تهران–قم عبور کرده‌اند و در مجموع تردد ۵.۵ میلیون پلاک خودرو ثبت شده است که از این تعداد کمتر از ۵۰ هزار خودرو به دلیل عدم پرداخت الکترونیکی عوارض، جریمه شده‌اند.

سید حسین میرشفیع در ارتباط با پیامک‌های ارسال شده به مالکان خودرو در مورد عبور از عوارض الکترونیکی آزاد راه‌های قم – تهران، تهران – ساوه، قزوین – کرج و قزوین – زنجان، اظهار کرد: «اگر پیامکی به صورت اشتباهی برای مالک خودرویی ارسال شده باشد جای نگرانی وجود ندارد و مالکان خودرو می‌توانند با ارسال شماره پلاک خودروی خود به ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ درخواست بازبینی کنند تا این مشکل برطرف شود.»

او ادامه داد: «این احتمال وجود دارد که شماره پلاک خودرویی اشتباهاً خوانده شده باشد و یا پس از آنکه مالک یک خودرو عوارض الکترونیکی خود را پرداخت کرده باشد مجدداً برای او پیامکی مبنی بر عبور از عوارض الکترونیکی آزادراه‌های مربوطه ارسال شده باشد که در مورد دوم نیازی به پرداخت مجدد وجود ندارد.»

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین تاکید کرد که اگر مالک خودرویی اشتباهاً عوارضی را پرداخت کرده باشد جای نگرانی وجود ندارد و این رقم یا به حساب او بازگردانده شده و یا برای آن پلاک ذخیره می‌شود که نیازمند پیگیری مالکان از طریق ارسال پیامک به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ است که می‌توانند درخواست مورد نظر خود را به صورت متن به این شماره ارسال کنند.

میرشفیع با اشاره به مالکان خودرویی که از سوی بانک مسکن برای آنها پیامکی در مورد عبور از عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها ارسال شده است، خاطر نشان کرد: «این موضوع مربوط به افرادی است که تگ بانک مسکن خرید کرده باشند و یا از قبل با این بانک در ارتباط بوده‌اند که اگر شارژ خود را انجام نداده باشند برای آنها پیامک ارسال شده است که در این مورد فرد باید از طریق این بانک پیگیری مربوطه را انجام دهد.»

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تاکید بر این‌که اشکالات فنی سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض در حال اصلاح است، گفت: «وضعیت به حالت پایداری رسیده و اگر اشتباهی در این زمینه رخ داده باشد با بازبینی و اصلاح مشکل برطرف شده و حقی کسی ضایع نخواهد شد.»

11 دیدگاه
  1. ناصر رزم طلب می‌گوید

    با عرض سلام
    برای بنده پیامکی مبنی بر عدم پرداخت عوارض آزاد راه آمده، در حالیکه بنده اصلا از آزاد راهها استفاده نکرده ام. چه جوری می تونم نسبت به این پیامک اشتباه اعتراض کنم؟ و اگر این مبلغ را پرداخت نکنم مشکلی برای من پیش می آد؟

  2. امیر می‌گوید

    سلام بنده اشتباهی وارد بزرگراه تهران چالوس شدم و وقتی خواستم دور بزنم متاسفانه هیچ دور برگردانی نبود بعد از طی مسافتی از خودرو پلیسی که در جاده بود پرسیدم که بنده اشتباهی وارد بزرگراه شدم و چطور میتونم برگردم جالب بود که پلیس گفت تا شهر گچسر هیچ دور برگردانی نیست و باید بری از اونجا دور بزنی بنده هم مجبور شدم از داخل یکی از تونلها دور بزنم و برگردم .حالا ۶۴ هزار تومن برام عوارضی اومده البته مسافتی که بنده طی کردم حدود ۱۵ کیلومتر بود

    1. علی حسینی می‌گوید

      دیگه رفته تو پاچت

    2. ناشناس می‌گوید

      رفت پاچت

  3. مینا علاالدینی می‌گوید

    سلام برای چندمین بار از من مبلغ سارژ کم میشه درصورتی که من اصلا درتاریخهایی که پیامک میشه برام تردد نداشتم و شرح پیامک:
    شرح تردد : مجاز ناهمخواني پلاک و برچسب
    از عوارضي : تهران-پرديس
    با شماره برچسب :
    یعنی چی اخه اینم از الکترونیکی کردن و بی حساب و کتاب برداشت پول از شارژ بنده
    واقعا که متاسفم برای همه سیستم ها و روش‌هامون

  4. کریمی می‌گوید

    باسلام من پارسال به تهران رفتم وبرگشتم وتاحالا۴باربدهی عوارضی امدوندی جریمه میشی ناچار۳بارناحق ونرفته توازادراه وشهردیگه پرداخت کردم باز۲۵/خردادپیام اومدچکارکنم لغوش کنم بابامردم ندارندبنزین بزنندماشین روشن کنندولی پیام الکی میادلطفالغوکنیدهرکی تومنطقه عوارضی نرفته ممنون

  5. سام می‌گوید

    من الان تو تهران نشستم و در حالیکه ماشینم کنار خیابون پارکه پیامک اومده که از اتوبان اهواز بندرامام تردد کردم. پلاک رو چطوری و با چه فرمتی باید به سرشماره مربوطه ارسال کنم؟ این چه وضعیتیه؟ آیا من باید دنبال اصلاح اشتباهات دیگران برم؟ هزینه اشتباه دیگران رو من باید پرداخت کنم؟ سیستمتون رو درست کنید.

  6. بهنام می‌گوید

    اقایی که این متن رو میبینی و مسوول هستی پاسخگو باشی چرا بنده بعد از پرداخت عوارض دوباره برام پیامک اومده ۴۲تومن بود موقع پرداخت شد ۹۶تومن پرداخت کردم جالب اینکه واسه یکبار تردد برای مسافت ۵کیلومتر هر روز اس ام اس برام میاد ۱۹۶هزار تومان واسه عوارض که پرداخت نکنید فلان میشه بسان میشه من کارگرم چی کار کنم چرا انقد الکی استرس میدید اگه سیستم دارید این چه سیستمیه پرداخت شده دوباره پیام میاد

  7. ناشناس می‌گوید

    بابا این چه وضعیه هر روز برای من پیامک عوارض میاد که اصلا این پلاک مال من نیست

  8. محمد روحانی مجد می‌گوید

    دیروز ۶۴۰۰۰ریال عوارض بین راهی آمده در حالی که اصلاً جایی نرفته ام که این عوارض برایم آمده! واقعاً جای تعجب است!!

  9. ناشناس می‌گوید

    بنده خوزستانم و پيامك عوارضي اطراف تهران مياد جال اينجاست كه پلاك خودرو بنام هيچوقت بنام من نبوده
    چكار كنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.