راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح پرداخت الکترونیکی عوارض در چهار بزرگراه کشور همزمان با نوروز ۹۸ اجرا می‌شود / حذف ایستگاه‌های پرداخت نقدی

آنی‌رو، (طرح پرداخت الکترونیکی عوارض) همزمان با نوروز ۹۸، بستر پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی را در کشور فراهم کرده است. با راه‌اندازی این خدمت، باجه‌های موجود در ایستگاه‌های عوارضی فعلی حذف شده و مسیر تردد در آزادراه‌های کشور باز خواهد بود. مسافران می‌توانند برای پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی از طریق پرداخت موبایلی، باتوقف، بی‌واسطه و پرداخت از طریق برچسب، اقدام کنند.

 

پرداخت موبایلی

نرم‌افزار پرداخت موبایلی (تاپ) شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، کیف پول الکترونیکی شرکت سیمرغ تجارت، کیف پول همراه پاسارگاد (کیپاد) از روش‌های پرداخت الکترونیک عوارض با استفاده از تلفن همراه هستند.

 

پرداخت باتوقف

در این روش اگر کاربر برای سوخت‌گیری یا استراحت قصد توقف در یکی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی یا پمپ‌بنزین را داشته باشد می‌تواند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کند.

 

پرداخت از طریق برچسب

در این روش، کاربر قبل از سفر، نسبت به تهیه برچسب و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند. مبلغ عوارض به‌طور خودکار پس از عبور خودرو از آزادراه از مبلغی که در کیف پول برچسب، شارژ شده است کسر می‌شود.

 

پرداخت بی واسطه

با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب، مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه، به‌صورت خودکار از حساب بانکی اعلام‌شده، کسر و به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

۲۸ اسفند تمامی باجه‌های پرداخت نقدی عوارض جمع‌آوری می‌شود

سهیل مظلوم، مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور، از اجرایی شدن سرویس آنی‌رو در راستای الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در چهار بزرگراه خبر داد و گفت: «چهار آزادراه تهران – ساوه، تهران – قم، قزوین – زنجان، کرج – قزوین در راستای این طرح تا شب عید به بهره‌برداری می‌رسند.»

مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور ادامه داد: «در روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند تمامی باجه‌های پرداخت نقدی عوارض جمع‌آوری می‌شود و تا آخر تیرماه سال آینده این طرح به طور کلی در تمامی بزرگراه‌ها اجرا خواهد شد.»

او با بیان اینکه نرخ پرداخت الکترونیکی همانند پرداخت نقدی طبق مصوبه وزارت راه و شهرسازی اخذ می‌شود از عدم محدودیت برای همکاری با بانک‌ها برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: «بانک مسکن، پارسیان، پاسارگاد و تجارت در حال حاضر در راستای اجرای این طرح سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند.»

مظلوم، ضمن یادآوری این نکته که پرداخت از طریق برچسب فقط از طریق خریداری این برچسب‌ها از بانک مسکن ممکن است گفت: «در پرداخت الکترونیک بی‌واسطه با موافقت کاربر ارتباط مستقیم میان پلاک خودرو و شماره‌حساب برقرار می‌شود و مبلغ عوارض به طور خودکار از حساب کاربر کسر می‌شود، شرکت توسن و تجارت الکترونیک پارسیان مجری این طرح  هستند.»

او در رابطه با طرح پرداخت با توقف افزود: «مسافران با توقف در رستوران، پمپ‌بنزین و… می‌توانند با استفاده از  دستگاه کارت‌خوان نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض خود اقدام کنند در حال حاضر شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مجری این طرح است.»

61 دیدگاه
  1. جمال می‌گوید

    در کل ماجرا مگه فرقی هم داره ؟ کیفیت جاده ها و خودروها همونه که هست.فقط چند تا شرکت پولدارتر میشن

    1. ناشناس می‌گوید

      تنها فرقش در صف عوارضی معطل نمی شی.

  2. ناشناس می‌گوید

    ما که هنوز برچسب عوارض خریداری نکردیم و از امروز بانکها تعطیل شده و هم اکنون در حال مسافرت هستیم باید چه بکنیم

    1. رسول قربانی می‌گوید

      برچسب لازم نیست. با موبایل میتونید پرداخت کنید

      1. ناشناس می‌گوید

        سلام خسته نباشیدمن برچسپ شاژرکردم فقطازادراه پردیس کارکرده ولی ازادراه قزوین زنجان رفت وبرگشت عمل نکرد

        1. بهروز احمد نژاد آبکنار می‌گوید

          سلام خسته بناشید من چند ساله از برچسب تهران پردیس دارم استفاده میکنم ولی از عوارضی کرج قزوین که مبلغ 25000ریال بود از برچسب که شارژ هم داشت کسر نشده ولی استعلام گرفتم 65000ریال بود لطفا توضیح دهید چرا 40000ریال بیشتر شده

      2. ناشناس می‌گوید

        سلام روش پرداخت با موبایل رو اعلام کنید کارتم بانک سپه هست ،،فقط،،

      3. تنیان می‌گوید

        باسلام..من عوارضی ساوه رو رد کردم بعد فهمیدم که اینترنتی شده حالا چطور میتونم پرداخت کنم که جریمه نشم..تاپ گزینه پرداخت جریمه عوارضی رو نداره..تشکرمیکنم راهنمایی کنید

        1. فاطمه قوّتی می‌گوید

          اپلیکیشن خود را به روزرسانی کنید تا مساله حل شود.

    2. محمد می‌گوید

      تایک هفته مهلت پرداخت دارید،هنگام عبورازعوارضی بزرگراه ازطریق شماره خودرواخطارازطریق تلفن همراه برایتان می آید((،قابل توجه کسانی که تاکنون اطلاعات اتومبیل خودرا به روزرسانی نکرده اندحتما”به دفاترپلبس+۱۰مراجعه واطلاعات خودوتلفن همراه رابدهند))

  3. محمد می‌گوید

    من نمی دانستم و سه شنبه پس از عبور انتهای اتوبان تهران قم با آن مواجه شدم حالا باید چه کنم، تاپ را نصب کردم ولی اصلا گزینه پرداخت نداره ، قاعدتا اینها باید ابتدای اتوبان اطلاع رسانی کنن نه انتها

    1. رضا جهانی می‌گوید

      داداش تاپ گزینش هست خرید انی هست همونه پلاکتو بده بدهیت میاد من رفتم از قزوین ب زنجان برگشتم باید میشد هفت هزارتومان استعلام زدم نوشته چهارده هزارتومان چی جوریحساب کردن

  4. یک بدبخت که گیر یک مشت احمق افتاده می‌گوید

    سلام ؛ 28 اسفند موقع اینکار بود !!!! شب تعطیلی بریم تو صف بانک‌های شلوغ برای باز کردن حساب !!! فکر نمی کنید همه گوشی هوشمند ندارند!!! خداوکیلی کدوم آدم کندذهنی این طرح مسخره را با این روش اجرا میکنه!!!

    1. مهران می‌گوید

      طرح بسیار مشکل دار و بی سر و سامان.

    2. ناشناس می‌گوید

      انتظاري غير از اين داريد ؟!!!!!!

  5. شهروز می‌گوید

    سلام من الان چطوری عوارض رو پرداخت کنم .

  6. حسین می‌گوید

    خیلی از ر انندها هنوز طریقه پرداخت را یاد نگرفته اند،، کسی که این طرح را داده است باید اول فرهنگسازی میکرد بعد اجراء میکرد،،

  7. مرتضی می‌گوید

    به نظر من برای هر بار رد شدن از عوارضی شناسه پرداخت و مبلغ عوارضی را بدهید خیلی بهتره تا اینکه بخواهید از حساب پول بردارید

  8. محمد می‌گوید

    اگه از طریق نرم افزارهایی مثل تاپ عوارض رو پرداخت کنیم بعد از پرداخت عوارض و عبور از عوارضی برای صاحب ماشین پیامکی میره عایا؟

  9. یک هم وطن می‌گوید

    پرداخت عوارض خوبه در صورتی که به اتوبانها برسن برگشت از تبریز بین بستان اباد و زنجان افتضاحه خیلی دست انداز چه بگم اصلا جاده دره و چاله های خیلی بدی وجود داره لطفا رسیدگی شود .

  10. M می‌گوید

    باسلام چند سال است که عوارضی بعداز مهرشهر حذف شده است وبرای رفتن ازتهران به هشتگرد عوارضی پرداخت نمیشد ولی از عید بعد پیام می آید آیا باید عوارض پرداخت نمود ؟لطفا اطلاع رسانی نمایید.

    1. بی نام می‌گوید

      استانداری البرز در حال پیگیری این موضوع و به زودی این سیستم قبل از هشتگرد جمع آوری میشه چون شرکت مجری تخلف کرده و بدون هماهنگی نصب کرده.

  11. اسلامی می‌گوید

    با سلام اتفلقا خیلی خوبه . اما من الان چند روزه ثبت نام کرده ام در سامانه بانک مسکن هنوز بر چسبش به دستم نرسیده. واین همه زمان برای ارسال یک بر چسب واقعا تعجب آۀوره.

  12. غ نصیراوغلی می‌گوید

    سلام ضمن آرزوی سالی خوب ؛ امسال من دو بار به مسیر تهران کرج قزوین زنجان تا تبریز را رفته و برگشنه ام تاریخ 05/01/98 و 11/01/98 والبته مابین زنجان تا تهران هیچ عوارضی دریافت نشد. با وجود اینکه برای پرداخت مستقیم پول می دادم نگرفتند. و باعث تعجب بود حالا این ها جزء جریمه می شود یا میتوان پرداخت کرد؟ از راهنمایی شما متشکرم.

  13. مجید آقا می‌گوید

    سلام حالا باید به جای ۲ هزارتومان عوارضی ،۳۰ تومن جریمه پرداخت کنه پدرم .
    چون سواد ندارن و گوشی هوشمند هم ندارند .

    خیلی ممنون

  14. ناشناس می‌گوید

    سلام خیلی ببخشید گوشی اندروید ندارم وگوشی معمولی دارم به نظر من با گرفتن پول از کارخانجات وتبلیغ کالاهای مانند پفک بی ارزش و چیپس سرطان زا شما که قدرت دارید واتاق فکر خوب هم دارید زودتر آموزش واطلاع رسانی کنید تا برای مردم فرهنگ سازی شود کار یک شب ویک روز نیست بیشتر تامل کنید وبعد اقدام نمایید با تشکر ازمدیران محترم

  15. شهرام می‌گوید

    سلام امروز رفتم رو سایت پرداخت عوارض جاده مشخصات رو دادم یهو گفت 9000تومن بدهی داری من فقط رفتم ساوه نمیدونم این شرکته چقدر بر میداره

  16. علیرضا شمسی ازبری می‌گوید

    سلام من 27 اسفند از عوارضی قزوین _زنجان عبور کردم بطرف گیلان عوارضی را پرداخت کردم بصورت دستی برگه هم داد 12روز بعدش هنوز گیلان بودم پیامک اومد که شما عوارضی را پرداخت نکردی این چه معنی داری جز اینکه مسولین این عوارضی از 27 اسفند هم عوارضی دستی از خودروها میگرفتن و هم دوربینها را روشن کرده بودند

  17. ناشناس می‌گوید

    ممنون از خانم محمد نژاد وسایت راه پرداخت واقعا نمیدونسدیم چطوری باید پرداخت کنیم .اصلا فک میکردیم عوارض نمیگیرن .

  18. مهران می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید ممنون از راهنمایی شما در پرداخت عوارضی

  19. محمد می‌گوید

    تایک هفته مهلت پرداخت دارید،هنگام عبورازعوارضی بزرگراه ازطریق شماره خودرواخطارازطریق تلفن همراه برایتان می آید((،قابل توجه کسانی که تاکنون اطلاعات اتومبیل خودرا به روزرسانی نکرده اندحتما”به دفاترپلبس+۱۰مراجعه واطلاعات خودوتلفن همراه رابدهند))

  20. امیر می‌گوید

    باعث شده که استفاده از بزرگراه کم شده چون کسانی که مسیر کوتاهی مثلا بیست سی کیلومتر میخواستن از بزرگراه استفاده کنن دیگه میرن جاده قدیم و کلی هم پرسنلی که شاغل بودند الان بیکار شدند

  21. ناشناس می‌گوید

    حداقل اين كار ميكنن يكم به فكر جاده ها باشن همشون داغون شدن يا بايد تو اتوبان مارپيچ بري يا ميوفتي داخل دست انداز الا كلنگ بازي ميكني ماهي يك بار جلو بندي ماشين بايد ببري تعميير به فكر جاده باشيد

  22. ناشناس می‌گوید

    مسئولین محترم آیا در جریان تخلف های شرکت مجری طرح در گرفتن پولهای بدون حساب کتاب خارج از تعرفه و همچنین گرفتن عوارض های اشتباه از خودروهای بدون تردد از آزادراه هستید ؟ این رفتارها بجز ایجاد بی اعتمادی مردم و سرمایه گذاران و شکست طرح و تضییع سرمایه های عمومی دستاورد دیگری نخواهد داشت.اینجانب به نمایندگی از عموم مردم از سازمانهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی کل کشور درخواست رسیدگی به این موارد را خواستارم.

  23. امید آقاخانی می‌گوید

    سلام من در مورخ ۹۸/۱/۲۳ کل عوارضی هایم را تسویه کردم …اما در مورخ ۹۸/۱/۲۴برام ۴۰۰۰ تومان عوارض اومده در صورتی که از هیچ اتوبانی استفاده نکردم آخه این انصافه نری ولی عوارض بدی….؟

  24. بهروز احمد نژاد آبکنار می‌گوید

    سلام خسته بناشید من چند ساله از برچسب تهران پردیس دارم استفاده میکنم ولی از عوارضی کرج قزوین که مبلغ 25000ریال بود از برچسب که شارژ هم داشت کسر نشده ولی استعلام گرفتم 65000ریال بود لطفا توضیح دهید چرا 40000ریال بیشتر شده

  25. رحیم می‌گوید

    بسیار طرح مشگل داری است وبسیار دردسرساز تقریبآ ناموفق خواهدبود

    1. ناشناس می‌گوید

      تا الان که به شدت مشکل داره و ناموفق بوده امیدوارم به زودی جمع بشه و برگرده به روش قبلی.این روش به هیچ عنوان شفافیت و کارایی نداره .

  26. محسن می‌گوید

    سلام ، واقعا متأسفم برای اونایی که این طرح رو دادن چون یه دردسر برای بقیه درست کردن، طرف باید کلی وقت بذاره و هزینه کنه تا بتونه این عوارض رو پرداخت کنه، اگر هم وقت نگذاره یا وقت بگذاره و نتونه پرداخت کنه باید 30 تومن جریمه بشه . یه گله ایی بکنم از آزاد راه قم گرمسار که سال 98 ، مبلغ 16500 تومن عوارض از سواری میگیرن نمونه بارز سر گردنه ، من نه تنها دیگه از این آزادراه نخواهم رفت، بلکه تا بتونم بقیه رو هم از رفتن به این آزادراه منصرف می کنم ، با تشکر

  27. اکبر می‌گوید

    سلام
    مگه داخل کرج‌ باید عوارض بدیم
    من وانت پیکان دارم بخاطر همین عملا به سمت تهران نمیتونم از اتوبان تردد کنم طی شش ماه گذشته سمت قزوین نرفتم فقط روز سیزده بدر تا هیو هشتگرر رفتم برگشتم دیروز نگاه کردم دیدم پنج هزار تومن عوارض بزرگراهی برای من ثبت شده

    کی باید جواب بده به کجا باید مراجعه کنم

  28. ناشناس می‌گوید

    سلام.من ب هیچ عنوان در بزرگراه تهران قم ..بهیچ وجه نرفتم .من ساکن بابل هستم.الان برام پیامک اومده که عوارض باید پرداخت کنید .الان باید چکار کنم ؟ ممنون

  29. حمیدرضا موید می‌گوید

    این روش الکترونیکی عوارض با توجه به اینکه بسیلری از مردم ایران آشنایی با اینترنت ونحو پرداخت آن ندارند خوب نیست ومتحمل جریمه ناخواسته می شوند

  30. حمیدخان می‌گوید

    سلام.من اصلا از هیچ اتوبانی رد نشدم تو سال ۹۸ اما هفته قبل واسم عوارض اتوبان تهران ساوه اومده.به کجا باید اعتراض کنم؟

    1. فاطمه قوّتی می‌گوید

      سلام
      با پشتیبانی آنی رو تماس بگیرید.

  31. رمضان صوفی می‌گوید

    باسلام.در مسیر فتن به تهران از سه عوارضی عبور نمودم.دوبار نقدی پرداخت نمودم.ویک عوارضی کسی نبوده.حالا برام پیام آمده چگونه پرداخت نمایم.

    1. فاطمه قوّتی می‌گوید

      سلام
      راه های پرداخت عوارض به صورت الکترونیک در پایگاه خبری راه پرداخت درج شده است.

  32. رحمت می‌گوید

    اسلام.من در اسفند ۹۷ و سال ۹۸ اصلا از هیچ عوارض اتوبانی رد نشدم. حتی چون نظامی هستم و شیف کاری داشتم از تهران خارج نشدم اما هفته قبل پیام عبور از عوارضی اتوبان تهران ساوه اومده و برا همکارم عبور از عوارضی تهران قزوین !

  33. Daie می‌گوید

    درود اخه چرا انقدر مردم رو عذاب میدید عوارضی تهرتن به قم چندین ماه قطع بود جدیدأ وصل شده خیلی ها خبر نداشتن و جریمه شدن مثل من که چهارتا سی تومن جریمه شدم چند ماه پیش برچسب خریدم الان پیامک هاش ریخته بهم قاطی پاتی پیام میده و موجودی درست نمیده من که محل کارم کنار حرم هستش چرا باید ماهی هشتاد تومن عوارض بدم مگه درامدم چقدره اونی که گوشی اندروید نداره و سواد نداره مثل پدر من تا اومد بفهمه جریان عوارضی تهران قم چیه کلی جریمه شد.

  34. رحیم رنجبر می‌گوید

    مسولین محترم باید بدانندهمه مسافرین که ازاتوبان عبورمیکنندباسیستم الکترونیکی پرداخت عوارض اشنایی ندارندچرا مشکل تراشی میکنند

  35. قاسم قلیخانی می‌گوید

    باسلام چراوقتیکه مبلغ عوارض مشخص میشه محل خروج ازکدام عوارضی را مشخص نمیکنن ومن نمیدونم که این مبلغ مال کدوم عوارضی هست شاید هم اصلا من ازعوارضی نرفته ام.

  36. داود می‌گوید

    اوایل نوروز در دو مرحله ، رفت و برگشت ، عوارض بزرگراهی را پرداخت کردم ، ولی در استعلام هنوز کل مسیر برگشت و قسمتی از مسیر رفت را بدهکارم ! یعنی سه گیت رفت و سه گیت برگشت داشتم ، الان چهار گیت را بدهکارم . چندین بار هم تماس گرفتم ، هربار میگن درست میشه ، ولی الان حدود چهل روزه سعی میکنن درستش کنن .

  37. ناشناس می‌گوید

    سلام در تاریخ 4/1ازعوارضی رباط کریم رفتم دو بارازشارژ کم گردن

  38. عبدالعلی توانا املشی می‌گوید

    باسلام’ هر خودرویی دارای شناسنامه میباشد که مالک و شماره حساب بانکی نیز مشخش میباشد چرا یک سیستم متمرکز ایجاد نشده که از حساب بانکی برداشت شود انهم قبل از برداشت پیامک ارسال کند که پس از تایید مالک برداشت شود ونیازی به اینهمه شرکت نبود وسالانه تسویه عوارض اجباری جهت اخذ بیمه ثالث مشکل را حل میکند

    1. ناشناس می‌گوید

      هیچ وقت شرکت بیمه خودشو درگیر درآمد یک شرکت دیگه نمیکنه. چون ممکنه به خودشم آسیب برسه.این طرح اگه مشکلات فنی هم نداشته باشه و خیلی خوب کار کنه حتما مشکل در وصول مطالبات از مردم خواهد داشت.به عنوان مثال الان پلیس داره خودروهارو به دلایل مختلف جریمه میکنه و بالای 50 درصد مردم با وجود آگاهی از دوبرابر شدن جرایم پرداخت نمیکنن حتی تا روزی که قصد فروش خودرو داشته باشن.یا اینکه از طرف پلیس توقیف بشن.مورد بعدی گسترش فرهنگ تخلف در خصوص مخدوش نمودن پلاک در کشور خواهد بود و کنترل اون در این حد و اندازه توسط پلیس کار خیلی سختی و اول از همه سرمایه گذاران آزادراهی آسیب خواهند دید .پس با این استدلال این طرح نمیتونه در بخش مالی با این شرایط مملکتی و فرهنگی موفق باشه.پس خواهشمندیم مسئولین با دید بازتری فارق از جنبه های شخصی و سیاسی به این مورد توجه کنن چون با زور و تهدید مردم کاری از پیش نخواهند برد.

  39. رضا می‌گوید

    بسیار عالی و مفید بود

    موفق باشید

  40. فاطمه قوّتی می‌گوید

    با سلام با پشتیبانی آنی‌رو تماس بگیرید.

  41. ناشناس می‌گوید

    همون روش نقدی خیلی بهتره.اون کسی که در روز تردد داره کاری میکنه که عوارض نده و خودشو راحت میکنه.اون کسی هم که سالی یک بار تردد داره بیخودی داره به زحمت میفته یا درگیر این پرداخت مسخره میشه.در کل همون روش قدیمی و نقدی خوب بود .

  42. ناشناس می‌گوید

    برای سهل کردن در پرداخت عوارض بزرگراهی .مثل ایرانسل شارژ میفروختید و استفاده کننده رمز و شماره پلاک را به سامانه ….وارد میکرد ….پیامکی ..متشکرم

  43. ناشناس می‌گوید

    در خرداد ماه با وجود اینکه ترددی از آزادراه نداشتم برام 3 بار عوارض ثبت شده.اعتراض هم کردم هنوز جوابی ندادن.معلوم نیست کی پلاکشو دستکاری کرده برای من عوارض میاد.یعنی هر بار باید کلی وقت بزارم برای اعتراض؟این چه وضعی آخه چرا خودشون بررسی نمیکنن.مردم وقت این کارهارو دیگه ندارن.اونی هم که متوجه داستان نمیشه متاسفانه باید جریمه ندونم کاری یک نفر دیگه رو بده. واقعا در حق مردم خیانت میکنید.

  44. شیرین سیفی فر می‌گوید

    سلام من پلاک ویلچر دارم قبلت از پرداخت معاف بودم ولی الان الکترونیک شده باید پرداخت کنم برای معافیت از پرداخت باید چکار کنم

  45. فاطمه گلپور لیلاکوهی می‌گوید

    میخوام بدونم این پلاک ماشین دقیقا کجاهست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.