راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج نکته‌ای که باید پیش از پذیرش پرداخت‌های بین‌المللی در نظر گرفت

ما در یک اقتصاد جهانی زندگی می‌کنیم که تجارت بین‌المللی در آن به‌طور فزاینده‌ای درحال گسترش و رشد است. اغلب مردم به پیچیدگی‌های پرداخت‌های بین‌المللی واقف نیستند و این نوع از مبادلات را ساده‌تر از آن‌چه که هست، تصور می‌کنند.

پرداخت پول در سطح بین المللی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. علت این پیچیدگی را می‌توان در نبود یک سیستم انتقال پول بین مرزی واحد و فراگیر جستجو کرد. در شرایط کنونی، اکثر بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی از یک سیستم کارگزاری استفاده می‌کنند. سیستم کارگزاری باعث کند شدن کارها می‌شود و به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهد ناکارآمد و پرهزینه است.

چالش اصلی در پرداخت‌های بین‌المللی عبارت است از: حذف فرآیندهای فرسایشی و فراهم کردن یک تجربه‌ی یکپارچه برای مشتری، به‌طوری‌که احساس کند در حال انجام یک پرداخت درون‌مرزی است.

اگر کسب‌وکار شما در مسیر جهانی شدن است و یا با چالش‌هایی مواجه شده است، بهتر است پنج توصیه‌ای را که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را به دقت مطالعه کنید:

 

1) آگاهی از سلایق و ترجیحات مشتریان

شما به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، باید توجه داشته باشید که صورت‌حساب ارسالی شما برای مشتریان، تا حد ممکن با سیستم حسابداری آن‌ها سازگار باشد. به این کار آگاهی از ترجیحات مشتری گویند. شما باید بدانید که مشتری ترجیح می‌دهد صورت‌حسابش به چه زبانی باشد. باید آگاه باشید که ارز مورد دلخواه مشتری چه ارزی است و …

در کشورهای چین و مالزی که بر روی ارزها کنترل دقیقی اعمال می‌شود، اغلب مشتریان با اینکه صورت‌حساب‌های خود را به دلار آمریکا دریافت کنند مشکلی ندارند. در کشورهای دیگر عموم دریافت‌کنندگان وجوه تمایل دارند تا صورت‌حساب‌هایشان با ارز رایج خودشان پرداخت شود. حال این ارز می‌تواند یورو، پوند، ین، پزو یا هر یک از 180 ارز رایج در سراسر جهان باشد.

اگر شما به هنگام نوشتن صورت‌حساب از دلار آمریکا استفاده کنید، مشتریان شما هم مجبور می‌شوند از همین ارز برای پرداخت‌های خود استفاده کنند. این اجبار می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای مشتریان ساکن در برخی از کشورها و مناطق شود. اگر حق انتخاب استفاده از ارز محلی رایج هر مشتری به خود او واگذار شود، از میزان درگیری وی با اطلاعات پیچیده‌ی بین‌بانکی و یا تبادلات ارزی که هزینه‌ی زیادی هم دارد، کاسته می‌شود.

 

2) دادن حق انتخاب به مشتری

مشتریان دوست دارند تمامی گزینه‌های انتخابی خود را بشناسند. در نتیجه‌ی این شناخت، مشتری با آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش پرداخت در محل زندگی خود آشنا شده و آن‌ را انتخاب می‌کند.

کارت‌های اعتباری عمدتا سریع‌ترین روش پرداخت به‌شمار می‌روند اما این سرعت می‌تواند به قیمت هزینه‌ی بیشتر باشد. در خارج از آمریکا، ویزا و مسترکارت‌ بازیگران اصلی پرداخت با کارت‌های اعتباری به‌شمار می‌روند. در کشور چین، رایج‌ترین روش پرداخت، یونیون‌پی (Unionpay) نام دارد و اکثر چینی‌ها استفاده از این سرویس را ترجیح می‌دهند.

پی‌پال (PayPal) به‌عنوان یک آلترناتیو درمیان کارت‌های اعتباری به‌شمار می‌رود. کیف پول‌های دیجیتالی هم به عنوان روشی ساده و امن برای انجام مبادلات شناخته می‌شوند. هنگام استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی باید به این نکته توجه کرد که کدام کیف پول در کدام کشور رایج است. برای مثال بولتو بانکاریو (Boleto Bancário) در برزیل معمول است ولی ژاپنی‌ها علی‌پی (Alipay) و وی‌چت (WeChat) را ترجیح می‌دهند.

در پرداخت‌های بزرگ، استفاده از سیستم‌های بین‌بانکی روش منطقی‌تری به‌شمار می‌رود، اما این روش هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید جزئیات و کدهای مناسبی در آن پیاده‌سازی شود. در این روش ممکن است هزینه‌های تبدیل ارز و کارمزدهای نقل‌وانتقالات بانکی بسیار زیاد و گیج‌کننده باشد، به‌طوری‌که گاهی اوقات مبلغ دریافت شده توسط ارسال‌کننده‌ی صورتحساب، از مقدار پرداخت شده توسط مشتری کمتر است.

 

3) توجه به روند قانونی کار

هر کشوری برای کنترل پرداخت‌های بین‌المللی، از آیین‌نامه و الزامات گزارشی انحصاری خود استفاده می‌کند، در نتیجه هر چه با کشورهای بیشتری در ارتباط باشید با پیچیدگی‌های قانونی بیشتری مواجه خواهید شد.

کشورهایی مثل هند و چین قوانین سفت و سختی در رابطه با میزان پولی که از مرز خارج می‌شود دارند. البته باید درنظر داشته باشید که هدف از ارسال پول به خارج از کشور نیاز بسیار مهم است و مشتریان شما ممکن است به منظور کسب اجازه‌ برای پرداخت صورت‌حساب‌ها، ملزم به پذیرش قوانین رگولاتوری خاص و پر کردن فرم‌های بانکی باشند.

مقررات مربوط به حریم خصوصی و امنیت اطلاعات هم در نقاط مختلف جهان متفاوت هستند. در آمریکا برای حفاظت از اطلاعات صاحبان کارت، از استاندارد امنیت داده‌های صنعت کارت‌های اعتباری (PCI DSS)، استفاده می‌شود. اگر شما نحوه‌ی جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌ی این اطلاعات را ندانید، در واقع مشتریان خود را به‌خطر انداخته‌اید. در اروپا نیز باید از دومین دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا (PSD2) که بازرگانان را نیز شامل می‌شود، آگاه باشید.

 

4) کنترل جریان نقدی

غیرقابل پیش‌بینی بودن برای کسب‌وکارهای کوچک مضر است. یک سیستم بانکی بین‌الملی قادر است در طی چند روز پرداخت‌های شما را به مقصد برساند درحالی که تیم مالی شما از هیچ‌کدام از مراحل اطلاعی ندارند و تنها بعد از پرداخت صورت‌حساب‌ها و نشستن پول در حساب از انجام آن باخبر می‌شوند.

اگر شناسه های هویتی گم شده باشند یا مبلغ پرداخت‌شده با مقداری که وارد حساب بانکی شما شده مطابقت نداشته باشد، تیم مالی شما مجبور می‌شود پرداخت‌ها را به‌طور دستی تطبیق دهد.

یک سیستم صورتحساب و پرداخت مناسب می‌تواند این اطمینان را در شما ایجاد کند که کارمزدها و شناسه‌های هویتی به‌درستی در پرداخت‌ها لحاظ شده‌اند. این سیستم همچنین می‌تواند پرداخت‌های شما را پیگیری کند تا بدانید روند پیشرفت پرداخت‌ها در هر مرحله چگونه است. چنین فرآیندی موجب تقویت شدن قابلیت پیش‌بینی در کسب‌وکارهای کوچک می‌شود.

 

5) بالاتر بردن سطح انتظارات

باوجود اینکه پرداخت‌های بین‌المللی پیچیده‌تر از پرداخت‌های داخلی هستند، بیشتر مشتریان انتظار تجربه‌ای یکسان از این دو دارند. آن دسته از کسب‌وکارهایی که درک بهتری از تجارت بین مرزی داشته باشند و در راستای ارائه‌ی تجربه‌ی باکیفیت‌تر به مشتری تلاش بیشتری انجام دهند، در جهان روبه رشد آینده، از جایگاه بالاتری برخوردار خواهند بود.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.