راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها و ارزهای مجازی / نکاتی که بانک‌های امروز باید درباره ارزهای مجازی بدانند

زمان آن رسیده است که بانک‌ها تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند در جهان ارزهای مجازی حکومت کنند یا صرفا می‌خواهند نقش یک دنباله‌رو را ایفا کنند؟ الینا ماتیلا (Elina Mattila)، مدیر اجرایی موبی فروم (Mobey Forum) به منظور کمک کردن به بانک‌ها برای برداشتن اولین قدم‌ها در مسیر توسعه رویکردهای استراتژیک، به بررسی برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تحولات این صنعت می‌پردازد که بانک‌ها باید از آن‌ها مطلع باشند.

در خارج از حوزه اصلی خدمات مالی، یک بازار چندین میلیارد دلاری برای ارزهای مجازی وجود دارد که به سرعت در حال تکامل است. علیرغم این‌که استفاده از ارزهای مجازی، در طی سال‌های گذشته در «فهرست عملیات» بانک‌ها قرار داشته، ولی بانک‌ها اقدامات چشمگیری را در این حوزه انجام نداده‌اند.

اکنون داستان فرق کرده و بانک‌ها در حال تغییر رویکرد خود هستند. برخی از موسسات مالی بزرگتر درصدد سازمان‌دهی موقعیت خود هستند. اکنون به ‌لطف دست به دست دادن ترکیبی از فاکتورهای مختلف، فرصت خوبی برای بانک‌ها ایجاد شده است تا یک ارزیابی استراتژیک را در بازار ارزهای مجازی انجام دهند و استفاده از این ارزها را به یکی از اولویت‌های برتر خود تبدیل کنند.

سوالی که پیش می‌آید این است که این فاکتورها دقیقا چه هستند؟ بانک‌ها باید چه چیزهایی درمورد ارزهای مجازی بدانند تا قادر باشند یک استراتژی شفاف و بلندمدت را توسعه داده و آن را مدیریت کنند؟

 

تقاطع ارزهای رمزنگاری‌شده با بانکداری سنتی

در جهان امروز نوعی پول با قابلیت برنامه‌نویسی شدن وجود دارد که در فرم ارزهای رمزنگاری‌شده ظاهر شده است. هم‌اکنون در سراسر جهان از این ارزهای رمزنگاری‌ شده برای انجام مبادلات به‌ روشی متفاوت‌تر از روش‌های سنتی سیستم بانکداری استفاده می‌شود. ارزهای رمزنگاری‌ شده قسمت عظیمی از حجم مبادله با ارزهای مجازی را شامل می‌شوند؛ اما فقط درصد کمی از عرضه‌ی پول در جهان از طریق این ارزها انجام می‌گیرد. با این حال، اعداد و ارقام آنقدری بزرگ هستند که توجه بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این بازار جلب کنند.

برای ارزهای دیجیتال هیچ مرزی تعریف‌ نشده است؛ ولی بانک‌ها همیشه تحت کنترل محیط پیرامون خود بوده‌اند، چرا که آن‌ها وظیفه انتقال ارزش مجازی به اکوسیستم سنتی و برعکس آن را برعهده دارند.

امروزه، تسهیلاتی وجود دارند که امکان انجام مبادلات ارز رمزنگاری شده را بدون داشتن کیف پول مهیا می‌کنند. برای مثال می‌توان از ETFهای بیت‌کوین (همان صندوق‌های قابل معامله در بورس) و حساب‌های بانکی نام برد. به بیان ساده‌تر، اکنون هرکسی قادر است ارزهای رمزنگاری شده را چه توسط بانک‌ و چه از طریق تازه‌واردان دیگر مبادله کند.

برخی از بازیگران بزرگ سنتی بازار در حال سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای رمزنگاری‌شده هستند. این بازیگران زیرساخت‌هایی را برای مبادله و حفاظت از این ارزها برای مشتریان ایجاد می‌کنند. این روند می‌تواند بر میزان تاثیرگذاری و قدرت کنترلی بانک‌های بزرگ بیفزاید.

 

مقررات به زودی تدوین خواهند شد

طبیعتا مبادلاتی که با ارزهای مجازی انجام می‌شوند در مقایسه با مبادلات ارزهای معمول دیگر، ریسک بیشتری دارند. قوانین جدیدی مثل قانون ضد پولشویی 5 (AML5) بر میزان شفافیت میان مدت این مبادلات می‌افزایند. این حقیقت که برای ارزهای مجازی و از جمله ارزهای رمزنگاری‌ شده، قوانین جدیدی تبیین می‌شود، یک مزیت رقابتی را برای بانک‌ها ایجاد کرده است. بانک‌ها به کنترل‌های دقیق رگولاتوری عادت دارند و محیطی که به شدت تحت کنترل باشد، موجب تقویت حس اعتماد در آن‌ها می‌شود. این اعتماد تمایل بانک‌ها برای مشارکت با ذی‌نفعان ارزهای رمزنگاری‌شده را افزایش می‌دهد.

همچنین قانون‌گذاری‌های جدید، فرآیند دسترسی به خدمات بانکی را برای شرکت‌های فعال حوزه ارزهای مجازی تسهیل می‌کنند. ذی‌نفعان ارزهای رمزنگاری شده، دسترسی به خدمات بانکی را یک چالش بزرگ برای خود می‌دانند؛ از این رو، بانک‌ها می‌توانند از افزایش تقاضایی که از طرف شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای مجازی برای همکاری با آن‌ها ایجاد شده، نهایت استفاده را ببرند.

قوانین جدید، از طریق افزایش شفافیت، کاهش سطح ریسک و از میان برداشتن سایر موانع پیش رو، اکوسیستم ارزهای مجازی را سازماندهی می‌کنند و بدین ترتیب، زمینه تعامل بانک‌ها با این اکوسیستم را فراهم می‌کنند. همه‌ی این‌ها به بانک‌ها کمک می‌کند تا یک نقش جدید را برای خود تعریف کرده و به طراحی روش‌های پرداختی جدید بپردازند.

 

ICOها و سرمایه‌گذاری‌ها

ICO یک عرضه سکه‌ی اولیه است که با عنوان فروش توکن هم شناخته می‌شود. درواقع ICO عبارت است از عرضه یک نوع توکن یا ارز رمزنگاری‌شده‌ جدید که سرمایه‌گذاران در آن می‌توانند پرداخت‌های خود را با یک ارز رمزنگاری‌شده‌ متفاوت مثل بیت‌کوین یا اتریوم انجام دهند. اما این امکان همیشه وجود ندارد و فقط گاهی می‌توان پرداخت‌‌ها را با این روش انجام داد. ICOها در حال ایجاد کانال‌هایی هستند که از طریق آن‌ها، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و درآمدهای مربوط به آن‌ها را از سمت سیستم‌های سنتی بانکی دور کرده و به طرف دنیای ارزهای رمزنگاری شده معطوف کنند. رشد و پیشرفت روزافزون ICOها نشان می‌دهد که ارزهای مجازی و تکنولوژی‌های زیربنایی آن‌، چیزی بیشتر از یک آلترناتیو و روش جایگزین در مبادلات را به ما ارائه می‌دهند. اگر ارزهای رمزنگاری‌شده موفق به پشت سر گذاشتن چالش‌های قانونی شوند، پتانسیل آن را دارند که سیستم‌های مالی سنتی را متحول کنند.

با تبیین قوانین مناسب، این امکان وجود دارد که بانک‌ها، ICOها را به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری مناسب به رسمیت بشناسند.

 

موانع درحال رفع شدن هستند

پیشرفت‌های ایجاد شده در مبادلات غیرمتمرکز، باعث ایجاد موجی جدید در تولید استیبل‌کوین‌ها یا همان ارزهای پایدار شده‌اند. به بیان ساده‌، ارزهای پایدار در واقع نوعی از ارزهای رمزنگاری‌ شده‌ هستند که به‌طور مستقیم توسط یک دارایی دیگر پشتیبانی می‌شوند و طوری طراحی شده‌اند تا ثبات ارزش خود را در بازار پر نوسان ارزهای رمزنگاری شده حفظ کنند. نکته‌ مورد توجه این است که ارزهای پایدار توانایی ایجاد ارتباط در بین دارایی‌های سنتی و رمزنگاری‌شده را دارند.

ارزهای پایدار روش‌هایی آشنا برای بانک‌های سنتی هستند و بانک‌ها با اعتماد بیشتری می‌توانند از آن‌ها در سرویس‌های خود استفاده کنند. بانک‌ها به کمک ارزهای پایدار می‌توانند از اکوسیستم ارزهای‌رمزنگاری‌ شده کسب درآمد داشته باشند و خدمات سنتی خود را با بازده بالاتری به مشتریان ارائه دهند.

این یک روند نوظهور است که ممکن است در سال‌های آینده پیامدهایی برای بانک‌ها داشته باشد، بنابراین بانک‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن، جایگاه خود را در این بازار تعیین کنند.

 

قدم بعدی چه خواهد بود؟

در بازار ارزهای مجازی، فرصت‌های خوب و جدیدی برای بانک‌ها وجود دارد که به آن‌ها امکان می‌دهد نقش خود را در این بازار تعریف کنند. درست است که پیش‌بینی دقیق آینده، کاری دشوار است؛ ولی با جمع‌بندی موضوعات گفته شده، می‌توان به این نتیجه رسید که: بانک‌ها و موسسات مالی باید تصمیم بگیرند که چه مسیری را در حرکت به سوی آینده در پیش خواهند گرفت.

منبع: Paymentsjourna

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.