راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامسونگ پی یا گوگل پی؟ / بررسی کامل این دو سرویس‌ پرداخت هوشمند

عصر طلایی سیستم‌های پرداخت هوشمند فرا رسیده است. گوگل پی و سامسونگ پی دو نمونه از موفق‌ترین و نام‌آشناترین این سیستم‌ها هستند که به احتمال قوی نام آن‌ها به گوشتان خورده است. در این مطلب قصد داریم مقایسه کاملی از دو سرویس گوگل پی و سامسونگ پی داشته باشیم. در حالت کلی هر یک از این دو سیستم پرداخت از طریق سیستم‌عامل اندروید در دسترس بوده و خدمات یکسانی را ارائه می‌دهند.

هر دو سیستم پرداخت گوگل و سامسونگ در جهت راحتی مشتریان و فراهم نمودن امکان پرداخت از طریق گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند. از این جهت مقایسه گوگل پی و سامسونگ پی بسیار ساده و شفاف خواهد بود. حال به بررسی و مقایسه دو سرویس اصلی پرداخت در سیستم‌عامل محبوب اندروید می‌پردازیم.

این سیستم‌های پرداخت دقیقا چه چیزی هستند؟

در اصطلاح عمومی این دو سیستم اپلیکیشن‌هایی هستند که شما به سادگی می‌توانید آن‌ها را دانلود کرده و روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. پس از نصب، هر یک از این اپلیکیشن‌ها اطلاعات کارت بانکی یا اعتباری شما را درخواست می‌کنند. با وارد کردن اطلاعات بانکی، این دو سرویس به حساب‌های شما دسترسی پیدا می‌کنند و شما می‌توانید پرداخت‌ها را به شکلی آسان و از طریق گوشی هوشمند خود انجام دهید. البته در حال حاضر همه فروشگاه‌ها از این دو سرویس پرداخت پشتیبانی نمی‌کنند.

حال ممکن است سوالی در ذهن شما ایجاد شود: چرا این سرویس‌ها را سرویس پرداخت هوشمند می‌نامند؟ گوگل پی و سامسونگ پی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا کاملا از پول نقد بی‌نیاز شده و یا تنها مقدار بسیار کمی پول را با خود حمل کنید. در هر جایی که نیاز به پرداخت هزینه‌ای داشته باشید، تنها کافی است گوشی هوشمند خود را از جیبتان خارج کرده و از آن استفاده کنید. ممکن است گوگل پی و سامسونگ پی روش‌های بسیار متفاوتی از یکدیگر داشته باشند؛ ولی هر دوی آن‌ها در نهایت یک خدمت مشابه را ارائه می‌دهند.

گوگل پی چیست؟

گوگل پی

سرویس گوگل پی که توسط شرکت گوگل طراحی و توسعه یافته، یک پلتفرم کیف پول دیجیتالی و سیستم پرداخت آنلاین است. این سرویس امکاناتی نظیر پرداخت درون‌برنامه‌ای و پرداخت tap-to-pay را از طریق دستگاه گوشی هوشمند برای کاربران فراهم می‌کند. درنتیجه کاربرانی که از تبلت، گوشی و یا ساعت‌های هوشمند دارای سیستم‌عامل اندروید و فناوری ارتباط بی‌سیم میدان نزدیک موبایل (یا همان ان‌اف‌سی) استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود تا از طریق دستگاه خود به پرداخت هزینه‌هایشان بپردازند.

پیش از این گوگل پی با نام اندروید پی شناخته می‌شد و تاریخ راه‌اندازی آن به سال 2015 بازمی‌گردد. گوگل همچنین سرویسی به نام گوگل والت راه‌اندازی کرده بود. درنهایت این دو سرویس با یکدیگر ادغام شده و به سرویس گوگل پی ختم شدند.

سامسونگ پی چیست؟

سامسونگ پی

سامسونگ پی نیز همانند گوگل پی یک سرویس کیف پول دیجیتال و روش پرداخت موبایلی است که توسط شرکت سامسونگ طراحی شده و به صورت انحصاری روی دستگاه‌های این شرکت قابل اجرا است. این سرویس نیز امکان پرداخت از طریق گوشی‌های هوشمند را برای کاربرانی که دارای دستگاه‌های سازگار با این اپلیکیشن هستند، ارائه می‌دهد.

سامسونگ پی ابتدا در ماه اوت سال 2015 و در کشور کره جنوبی آغاز به کار کرد. پس از گذشت چند هفته پای این سرویس به ایالات متحده آمریکا رسید و در ماه ژوئن 2016 در استرالیا نیز منتشر شد. از تاریخ 16 می 2017 کاربران انگلیسی نیز از خدمات این سرویس بهره‌مند شدند. سامسونگ پی در نقاط مختلفی از جهان پشتیبانی نمی‌شود. از این رو این سرویس محدودیت‌های بسیاری دارد.

پشت صحنه

تبدیل شدن گوشی‌های هوشمند به یک ابزار انجام تراکنش در نوع خود اتفاق جالبی به شمار می‌رود. البته از لحاظ فنی هنوز هم برای پرداخت نیازمند کارت اعتباری و کارت بانکی خود خواهید بود. حال باید به دنبال پاسخ برای یک سوال اساسی بود:  هر یک از این پرداخت‌ها در حقیقت چگونه عمل می‌کنند؟

گوگل پی چگونه کار می‌کند؟

گوگل پی از فناوری ان‌اف‌سی موجود در دستگاه‌های هوشمند استفاده کرده و با دستگاه‌های پایانه فروش که از فناوری ان‌اف‌سی پشتیبانی می‌کنند، ارتباط مستقیمی برقرار می‌کند. برای استفاده از این سرویس شما نیازمند دانلود، نصب و وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود در این اپلیکیشن خواهید بود. پس از گذر از این مراحل، برای پرداخت هزینه‌های خود تنها کافی است تا گوشی هوشمند خود را به دستگاه پایانه فروش نزدیک کرده و به نشانه تایید پرداخت بر روی صفحه آن ضربه بزنید. در اصل نحوه کار گوگل پی، به‌کارگیری فرایند توکنیزاسیون است که در آن توکن‌ها به عنوان شماره کارت اعتباری، کارت بدهی و سایر اطلاعات مشتریان عمل می‌کند.

سامسونگ پی چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد سامسونگ پی تفاوت‌هایی با گوگل پی دارد. همانطور که انتظار می‌رود، سرویس پرداخت سامسونگ نیز برای پیشبرد اهداف خود فناوری ان‌اف‌سی گوشی‌های هوشمند را به خدمت می‌گیرد. اما حتی در صورتی که دستگاه پایانه فروش از فناوری ان‌اف‌سی پشتیبانی نکند، به لطف فناوری انتقال امن مغناطیسی (MST) موجود در آخرین گوشی‌های سامسونگ، کاربران قادر به پرداخت هزینه‌های خود از طریق سرویس پرداخت سامسونگ خواهند بود. فناوری انتقال امن مغناطیسی به صورت مستقیم با دستگاه پرداخت ارتباط برقرار کرده و امکان پرداخت هزینه را برای کاربر فراهم می‌کند. این روش بسیار شبیه به تراکنش‌های کارت‌های اعتباری است.

مقایسه نقطه به نقطه

با توضیحات فوق، ممکن است این سوال در ذهن شما مطرح شود: گوگل پی یا سامسونگ پی؟ کدام یک برای من مناسب‌تر است؟

مقایسه گوگل پی با سامسونگ پی امری اجتناب‌ناپذیر است. به ویژه به این دلیل که هر یک از این سرویس‌ها خدمات مشابهی را نیز ارائه می‌دهند. جدول زیر یک دید کلی را از عملکرد و روش‌های هر یک از این خدمات براساس معیارهای خاص تعیین شده فراهم می‌کند.

مقایسه گوگل پی و سامسونگ پی

مقایسه گوگل پی و سامسونگ پی

در ادامه به بررسی و مقایسه دقیق‌تر سه ویژگی اصلی در سرویس‌های پرداخت گوگل و سامسونگ می‌پردازیم:

1) فناوری پرداخت

سامسونگ پی همانند کارت‌های اعتباری به ایجاد یک میدان مغناطیسی می‌پردازد. اما در نهایت با استفاده از این سرویس شما دیگر نیازی به کشیدن کارت خود در دستگاه پایانه فروش نخواهید داشت. تنها کاری که برای پرداخت هزینه‌های شما لازم است، نزدیک کردن گوشی هوشمند به دستگاه پایانه فروش خواهد بود.

در آخرین گوشی‌های سامسونگ یک آنتن مجهز به فناوری انتقال امن مغناطیسی جاسازی شده که می‌تواند تاثیر کشیده شدن کارت را به وسیله ایجاد یک میدان مغناطیسی در دستگاه پایانه فروش القا کند. این کار در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌گیرد. فناوری ایجاد میدان مغناظیسی تنها در استرالیا و آمریکا دردسترس است.

با توجه به مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید که سامسونگ پی نسبت به گوگل پی در ایالات متحده آمریکا و استرالیا از یک مزیت بزرگ برخوردار است. با این حال اگر شما در بریتانیا اقامت دارید، سرویس پرداخت سامسونگ نسبت به همتای دیگر خود هیچ مزیت خاصی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد؛ چرا که گزینه استفاده از این قابلیت خاص در بریتانیا فعال نشده است.

2) سازگاری

هنگامی که بحث سازگاری به میان می‌آید، سامسونگ پی دچار مشکل می‌شود. گوگل پی تقریبا با هر دستگاهی که از سیستم‌عامل اندروید پشتیبانی کرده و مجهز به فناوری ان‌اف‌سی است، سازگاری دارد. این درحالی است که سامسونگ پی تنها به دستگاه‌های ساخت این شرکت محدود می‌شود. این روش پرداخت بستگی به محبوبیت گوشی‌های هوشمند دارد. در حالت کلی گوشی‌های شرکت سامسونگ از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند؛ اما در مقایسه با تعداد کل گوشی‌های اندرویدی تعدادشان بسیار کم است.

امروزه گوشی‌های هوشمند اندرویدی و مجهز به فناوری ان‌اف‌سی بسیاری وارد بازار می‌شوند. بسیاری از شرکت‌کنندگان دیگر سعی دارند از گوشی‌های سامسونگ کپی‌برداری کنند. همه ساله شرکت‌های چینی مانند هواوی، اوپو و شیائومی میلیون‌ها دستگاه از گوشی‌های خود را به فروش می‌رسانند و تقریبا تمام این گوشی‌ها از فناوری ان‌اف‌سی پشتیبانی می‌کنند. درنتیجه در بحث سازگاری، گوگل پی برنده بی‌چون و چرای این رقابت است.

3) طول عمر

فناوری انتقال امن مغناطیسی مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند سامسونگ در نوع خود بسیار قابل توجه است. با این وجود فناوری ان‌اف‌سی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک نورم و هنجار جهانی است. در حال حاضر فناوری ان‌اف‌سی محبوبیت بالایی در بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی دارد، بنابراین انتظار می‌رود که با افزایش سازگاری جهان با ان‌اف‌سی، میزان محبوبیت و استفاده از فناوری انتقال امن مغناطیسی به مرور زمان کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود که طی چند سال آتی تمامی دستگاه‌های پایانه فروش به فناوری ان‌اف‌سی مجهز شده و بر همین اساس روند پرداخت هزینه‌ها بسیار ساده‌تر شود. درست است که سامسونگ پی نیز پرداخت از طریق فناوری ان‌اف‌سی را فراهم می‌کند؛ اما با توجه به ارائه همین سرویس از جانب گوگل پی و سازگاری بسیار بالای دستگاه‌های موجود با سرویس گوگل، سامسونگ باید به فکر یک برنامه اساسی برای آینده خود باشد.

سوالات رایج در ارتباط با این دو سیستم پرداخت

  • گوگل والت چه ارتباطی با گوگل پی دارد؟

در واقع گوگل پی یک خدمت ارائه شده از جانب گوگل است که از ترکیب دو سرویس مختلف و سابق آن، یعنی اندروید پی و گوگل والت به دست آمده است. این سرویس پرداخت ادغام شده جدید‌ترین سیستم پرداخت گوگل است که در سیستم‌عامل‌های اندروید می‌توان از آن استفاده کرد.

  • سرویس گوگل پی سند (Google Pay Send) چه ارتباطی با سیستم فعلی پرداخت گوگل بر روی اندروید یا همان گوگل پی دارد؟

گوگل پی سند یک سیستم یکپارچه در داخل سیستم گوگل پی است. این سرویس جایگزین گوگل والت شده و امکان ارسال پول به سایر کاربران را فراهم می‌کند.

  • سامسونگ پی یا گوگل پی؟ کدام یک بهتر است؟

از لحاظ فنی هر دو این سرویس‌ها خدمات یکسانی ارائه می‌کنند. به کمک این سیستم‌های پرداخت قادر به پرداخت هزینه‌های خرید خود خواهید بود و برای استفاده از آن‌ها به یک دستگاه با سیستم‌عامل اندروید نیاز خواهید داشت. تنها تفاوت این دو سیستم در تعداد کشورها و همچنین دستگاه‌های پشتیبانی کننده از آن‌ها است.

در صورتی که شما یک گوشی سامسونگ همچون گلکسی اس 10 (Galaxy S10) داشته باشید، سامسونگ یک انتخاب بی‌نقص برای شما خواهد بود. اما در صورتی که گوشی شما محصول شرکت سامسونگ نبوده و از فناوری ان‌اف‌سی و سیستم گوگل پی پشتیبانی می‌کند، بدون شک گوگل پی انتخاب بهتری برای شما است.

سامسونگ پی روی گلکسی اس 10

اگر قصد استفاده از سامسونگ پی را داشته باشید، باید از گوشی‌هایی استفاده کنید که از این سرویس پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که تا کنون از سامسونگ پی استفاده نکرده و قصد خرید یک گوشی از محصولات سامسونگ را دارید، پیشنهاد ما به شما گوشی گلکسی اس 10 است. این گوشی یکی از بهترین مدل‌های سامسونگ به شمار رفته و جزو پرچمداران این برند در سال 2019 است. بنابراین درصورتی که قصد استفاده از سامسونگ پی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از این سرویس بر روی یکی از بهترین دستگاه‌های سامسونگ بهره ببرید.

گوگل پی روی گوگل پیکسل 3

از طرف دیگر، اگر ترجیح می‌دهید تا سرویس مورد استفاده توسط شما در کشورهای بیشتری پشتیبانی شده و به وسیله کمپانی بزرگی مانند گوگل حمایت شود، پس سرویس گوگل پی می‌تواند گزینه مطلوب شما باشد. برای استفاده از گوگل پی تنها کافی است تا یک گوشی با سیستم‌عامل اندروید و با امکان پشتیبانی از فناوری ان‌اف‌سی تهیه کنید. با این حال اگر می‌خواهید به معنای واقعی کلمه از تمام ظرفیت و قابلیت‌های اندروید و گوگل پی استفاده کنید، استفاده از گوشی گوگل پیکسل 3 (Google Pixel 3) توصیه ما برای شما است.

با استفاده از گوشی هوشمند گوگل پیکسل 3 می‌توانید به معنای واقعی از نهایت تجربه اندروید لذت برده و از سایر نرم‌افزارهای ناخواسته‌ای که در گوشی‌هایی به جز برند گوگل یافت می‌شوند، در امان باشید. علاوه بر این گوشی‌های هوشمندی که در آن‌ها از نسخه اصلی و اولیه اندروید استفاده شده، به‌روزرسانی سریع‌تری را نسبت به سایر گوشی‌ها دریافت می‌کنند.

پلتفرم کیف پول دیجیتالی و سیستم پرداخت آنلاین چه مزایایی برای کاربران دارد؟

درصورتی که همه جوانب را به صورت یک‌جا بیان کنیم، مقایسه گوگل پی و سامسونگ پی بسیار ساده‌تر خواهد شد. با این حال انتخاب یک گزینه از میان این دو به مواردی همچون عملکرد فردی و برخی فاکتورهای دیگر مانند مدل گوشی همراه شما و کشوری که در آن زندگی می‌کنید بستگی خواهد داشت. درنهایت این گزارش را می‌توان در این دو عبارت خلاصه کرد:

  • اگر شما دارای یک دستگاه سامسونگ هستید و استفاده از فناوری ان‌اف‌سی در میان دستگاه‌های پایانه فروش کشور شما رواج چندانی ندارد، سامسونگ پی انتخاب بهتری برای شما است.
  • اگر شما دارای دستگاهی با سیستم‌عامل اندروید بوده و اغلب پایانه‌های فروش در کشور شما از فناوری ان‌اف‌سی بهره‌مند هستند، پس بدون شک گوگل پی را انتخاب کنید.

امیدواریم تا این مقایسه ساده در میان گوگل پی و سامسونگ پی به شما در انتخاب یک سرویس مناسب کمک کند. هر دو سرویس مذکور کاملا رایگان هستند. علاوه بر این شما قادر خواهید بود تا هر دو سرویس را به طور همزمان بر روی گوشی سامسونگ خود داشته باشید. اما در صورتی که گوشی‌تان محصول شرکت سامسونگ نیست، گوگل پی تنها گزینه ممکن برای شماست.

منبع: Joyofandroid

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.