راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازی داده‌ها / انیگما؛ استارت‌آپی که نقشه داده لحظه‌ای از اقتصاد جهانی را تهیه می‌کند

ماهنامه عصر تراکنش / داده‌های حوصله‌سربر و عددهای گیج‌کننده منابع گرانبهایی هستند. در دنیا، کسب‌وکارهایی هستند که ارزش این کوه داده را درک کرده‌اند و با بازی با آنها پول درمی‌آورند. انيگما استارت‌آپی است که خوراکش داده‌ها هستند و توانسته مشتریانی مانند بلک‌راک و پی‌پال جذب کند.

آيا مي‌دانيد تعطيلي حکومت فدرال ايالات متحده آمريکا چقدر هزينه در پي داشت؟ پس از گذشت 35 روز بلاتکليفي، حقوق 747.573 کارمند فدرال پرداخت نشده بود. مجموع مبلغ اين دستمزدها، به 6.354.845.148 دلار مي‌رسيد و با گذشت هر ثانيه، 2118 دلار بر آن افزوده مي‌شد. تعدادي از کارمندان، در مرخصي تعليقي به سر مي‌بردند و بسياري ديگر، به‌صورت مجاني کار مي‌کردند. در وزارت امنيت ميهن ايالات متحده آمريکا، 245.405 کارمند، بدون دستمزد کار مي‌کردند و 32.706 نفر به مرخصي موقت رفته بودند. 36.309 از کارمندان وزارت خزانه‌داري به مرخصي فرستاده شده بودند و 82.336 نفر بدون دريافت دستمزد کار مي‌کردند و 52 درصد از پرسنل سازمان حفاظت از محيط زيست ايالات متحده آمريکا نيز به‌صورت مجاني به فعاليت مشغول بودند.

ابعاد اين اختلال بسيار بزرگ بود و ريزه‌کاري‌هاي جزئي بسياري در آن وجود داشت؛ از اين ‌رو، هر اقدامي که در راستاي اين اختلال صورت مي‌گرفت، با دشواري‌هاي فراواني مواجه بود. انيگما که تنها يک استارت‌آپ فين‌تکي نيويورکي نه‌چندان مشهور بود، دشواري‌هاي موجود را به جان خريد و با راه‌اندازي وب‌سايتي به نام گاورمنت شات‌دان 2019-2018 (Government Shutdown 2018–2019)، داده‌هاي لحظه‌اي مربوط به تعطيلي حکومت فدرال ايالات متحده آمريکا را به اشتراک گذاشت.

انيگما به‌منظور انجام اين کار، طرح‌هاي احتمالي اداره مديريت و بودجه آمريکا براي 109 دپارتمان فدرال را مورد تحقيق قرار داد. اين شرکت فين‌تکي، براي کسب اطلاع از ميانگين حقوق‌ها و شمار کارکنان 46 سازمان، از سايت FederalPay.org کمک گرفت. در کل، انيگما براي اينکه بتواند داده‌هاي لحظه‌اي مربوط به تعطيلي حکومت فدرال ايالات متحده آمريکا را به اشتراک بگذارد، 2000 صفحه و دو ميليون رديف اسپريدشيت را مورد جست‌وجو قرار داد. در ايده تا اجراي اين اقدام، سه نفر از محاسبه‌گران خبره انيگما، حدود 36 ساعت به فعاليت پرداختند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تعطيلي حکومت فدرال ايالات متحده آمريکا

دولت فدرال آمريکا در 19 ژانويه 2018 به‌دليل عدم موافقت کنگره آمريکا و اختلاف نظر بين جمهوري‌خواهان و دموکرات‌ها با لايحه بودجه پيشنهادي از طرف دولت ترامپ تعطيل شد. اين نوزدهمين بار بود که دولت فدرال آمريکا در طول تاريخ اين کشور تعطيل مي‌شود. در سياست ايالات متحده آمريکا، تعطيلي دولت وضعيتي است که در آن دولت ارائه همه خدمات جز خدمات حياتي را متوقف مي‌کند. نوعا خدماتي که با وجود تعطيلي ادامه مي‌يابند، عبارتند از: پليس، آتش‌نشاني، سرويس ملي آب‌وهوا و سازمان‌هاي والد آن، خدمات پزشکي در تاسيسات فدرال، خدمات پستي، نيروهاي مسلح، مديريت ترافيک هوايي و نظام تاديبي.

[/mks_pullquote]

 

ارائه چشم‌اندازي از اقتصاد جهان

داده‌هاي مربوط به تعطيلي حکومت فدرال، به‌صورت رايگان در دسترس عموم قرار دارد، ولي آنچه توجه شرکت‌هاي پيشگام جهاني، مانند پي‌پال و سلژن را جلب کرده و مشتريان بسياري را مجاب کرده تا با پرداخت يك ميليون دلار در سال، به بخش کوچکي از ديدگاه‌هاي انيگما دسترسي داشته باشند، عبارت است از:

1ـ برقراري سريع ارتباط بين منابع داده چندگانه منفصل عمومي و خصوصي؛

2ـ ايجاد يک چشم‌انداز مناسب از اقتصاد جهاني.

انيگما، محصول فکري هيچام اودگيري و مارک داکوستاست. اين دو 16 سال پيش و زماني که دانشجوي دوره ليسانس فلسفه در دانشگاه کلمبيا بودند، با يکديگر آشنا شدند و از آن زمان تاکنون، بهترين دوست همديگر بوده‌اند. استارت‌آپ آ‌نها اطلاعات را از هزاران منبع مختلف در سطح جهان جمع‌آوري و سازمان‌دهي کرده و در شکل يک رابط کاربري واحد و متصل به هم عرضه مي‌کند.  اودگيري 34ساله، در اتاق هيات‌مديره هومبولت انيگما مي‌گويد: «مردم از نحوه کار اينترنت، چگونگي ورود کاربران و روش کاري کوکي‌ها در ارائه محصولات سايت‌هايي مانند آمازون، آگاهي دارند. از اين بابت مشکل حل شده است. کاري که ما در حال انجام آن هستيم، ساخت يک مدل از دنياي واقعي است.»

داکوستا، هم‌بنيان‌گذار ديگر که او نيز 34 سال دارد، با تاييد حرف‌هاي اودگيري مي‌گويد: «کار ما به ريزپردازنده‌هاي سريع‌تر يا ارائه آمارهاي دقيق‌تر محدود نمي‌شود. انيگما، يک گراف دانش است از آنچه در اقتصاد اتفاق مي‌افتد.»

 

هنر کندوکاو در بين داده‌ها

بعد از بحران مالي سال 2008 بود که اودگيري و داکوستا به دنياي داده‌کاوي وارد شدند. در آن زمان، داکوستا در حال انجام کارهاي فارغ‌التحصيلي در زمينه انسان‌شناسي فرهنگي داده در دانشگاه کاليفرنياي شهر ارواين بود و اودگيري نيز به مديريت پروژه‌هاي مرتبط با انرژي‌هاي تجديدپذير در بانک بي‌ام‌سي‌اي کازابلانکاي مراکش مي‌پرداخت. از آنجايي که اين دو نفر، به انجام کارهاي ساختارشکنانه علاقه‌مند بودند، دوباره به هم ملحق شدند و شروع به سازمان‌دهي مجموعه‌اي از داده‌هاي عمومي در دسترس کردند. گزارش‌هاي پروازي سازمان هوانوردي فدرال، اولين مجموعه داده‌هاي آنها بود. اودگيري و داکوستا، خيلي زود توانستند گنجينه ارزشمند نهفته در مجموعه داده‌هاي به‌ظاهر ساده دولتي، نشريات تحقيقاتي دانشگاهي، بايگاني‌ کسب‌وکارها و فهرست مسافران و کالاهاي ترابري را کشف کنند. نظريه آنها اين بود که اگر داده‌هاي موجود را جمع‌آوري کنند، دستي به سر و رويشان بکشند، سازمان‌دهي‌شان کنند و مورد تحليل قرارشان دهند، مي‌توانند به يک محصول نرم‌افزاري دست يابند که به‌صورت آني، شمايي از اقتصاد کلان را نمايش مي‌دهد.

اودگيري و داکوستا، در سال 2011، انيگما را تاسيس کردند و به ترکيب داده‌هاي عمومي مشغول شدند. آنها بخش اعظمي از داده‌هاي خود را از اداره آمار ايالات متحده آمريکا، کميسيون ارتباطات فدرال، کميسيون انتخابات فدرال، اداره کل ماليات‌هاي درون‌مرزي، اداره گمرک و حفاظت مرزي ايالات متحده آمريکا و سازمان‌هاي اعطاي مجوز ساخت‌وساز؛ گردآوري و ترکيب مي‌کردند و به‌صورت يک منبع واحد درمي‌آوردند. بدين ترتيب و با گذشت زمان، در يافتن اطلاعات پيچيده‌اي که دسترسي به آنها دشوار بود، مهارت پيدا کردند. به‌عنوان نمونه، انيگما توانسته از طريق قانون فدرال آزادي اطلاعات (Freedom of Information Act) به سيستم خودکار ثبت فهرست مسافران و کالاهاي اداره گمرک و حفاظت مرزي ايالات متحده آمريکا دسترسي پيدا کرده و داده‌هاي تمامي کشتي‌هاي کانتينري که وارد بندرهاي ايالات متحده مي‌شوند را رديابي کند. اين استارت‌آپ همچنين توانسته علت و مکان هر آتش‌سوزي در ايالات متحده را شناسايي و بازيابي کند. انيگما در بخش انرژي نيز وارد شده و به‌منظور تعيين تعرفه‌ها، از داده‌هاي چاه‌هاي نفت آژانس دولتي ريل‌رود کوميشن آو تگزاس که در سال 1891 راه‌اندازي شد، استفاده کرده است.

 

ورود به دنياي مالي

2014 سال پيشرفت انيگما بود. در اين سال، کامکست، آمريکن اکسپرس و شركت نيويورک‌تايمز، در مجموع 4.5 ميليون دلار روي اين استارت‌آپ سرمايه‌گذاري کردند. در همين سال، انيگما توانست به آزمايشگاه نوآوري فين‌تک که توسط اکسنچر و پارتنرشيپ فاند فور نيويورک سيتي ايجاد شده، بپيوندد. در اين آزمايشگاه و در کنار بانک‌ها و غول‌هاي وال‌استريت، اودگيري و داکوستا پي بردند که داده‌هاي آنها مي‌تواند کارايي بالايي در صنعت خدمات مالي داشته باشد. آنها دريافتند که اگر اطلاعات خودشان را با داده‌هاي مشتري موجود در سيستم‌هاي بانکي ترکيب کنند، مي‌توانند خيلي سريع‌تر از قبل، نسبت به شناسايي تقلب و تصديق اعتبار کسب‌وکارها و اشخاص، اقدام کنند. آنها يک نقشه راه براي خود تعيين کردند و به‌سرعت، به ساخت بسته نرم‌افزاري و طراحي گراف‌هاي دانش رنگارنگ روي آوردند.

تا به امروز، انيگما يكصد هزار مجموعه داده در بيش از يکصد کشور جهان را با هم ترکيب کرده، بخش هوشمند 30 ميليون کسب‌وکار کوچک را سازمان‌دهي کرده و 140 ميليارد داده از جمعيت ايالات متحده را جمع‌آوري کرده است. اين استارت‌آپ همچنين تمامي اطلاعات و عوارض جانبي عناصر مورد استفاده در صنعت داروسازي، محصولات آزمايشي و اختراع‌هاي جديد را به شکل يک نقشه کلي درآورده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

چند عدد درباره انيگما

تا به امروز، انيگما يكصد هزار مجموعه داده در بيش از يکصد کشور جهان را با هم ترکيب کرده، بخش هوشمند 30 ميليون کسب‌وکار کوچک را سازمان‌دهي کرده و 140 ميليارد داده از جمعيت ايالات متحده را جمع‌آوري کرده است. اين استارت‌آپ همچنين تمامي اطلاعات و عوارض جانبي عناصر مورد استفاده در صنعت داروسازي، محصولات آزمايشي و اختراع‌هاي جديد را به شکل يک نقشه کلي درآورده است.

[/mks_pullquote]

 

در مسير رشد

خوش‌طبعي و خوش‌فکري دست‌اندرکاران انيگما، به‌خوبي در طراحي دفتر مرکزي اين استارت‌آپ در بخش فلت‌آيرون ديستريکت نيويورک تجلي پيدا کرده است. تمامي اتاق‌هاي کنفرانس اين دفتر با اسامي انديشمنداني همچون ميشل دو مونتني و آگوستين نام‌گذاري شده‌اند. تمامي قفسه‌ها با کتاب‌هاي قطور علمي پر شده‌اند؛ از دستورالعمل‌هاي کدنويسي، مانند کتاب يادگيري ماشين براي هکرها و کيفيت داده و تکنيک‌هاي اتصال داده‌ها گرفته تا کتاب‌هاي کلاسيک مانند گفت‌وگوهاي افلاطون، اوليس و اعترافات روسو، همگي در قفسه‌هاي کتابخانه دفتر مرکزي انيگما موجود هستند. ديوارها را نيز نقشه‌ها و آثار هنري تجربي پر کرده‌اند.

فرهنگ آکادميک غالب بر انيگما، باعث نشده که اين استارت‌آپ، به جذب مشتريان شرکتي و تامين مالي از سوي سيليکون‌ولي و وال‌استريت، روي خوش نشان ندهد. بلک‌راک، پي‌پال، آمريکن اکسپرس، مت‌لايف، بي‌بي‌اندتي، سلژن، مرک و اي‌ام‌دي ميلي‌پور، در استارت‌آپ انيگما ثبت‌نام کرده‌اند و طي هفت سال گذشته، 130 ميليون دلار از سوي سرمايه‌گذاران ريسک‌پذيري مانند ان‌اي‌اي، کراس‌لينک کپيتال، گلين کپيتال و صندوق‌هاي پوشش ريسک، مانند تو سيگما ونچرز و ثيرد پوينت ونچرز به اين استارت‌آپ تزريق شده است.

فوربس تخمين مي‌زند که ارزش انيگما، به 750 ميليون دلار مي‌رسد، درآمد ساليانه اين استارت‌آپ، 30 ميليون دلار است و در سال 2018، پايگاه مشتريان خود را دو برابر کرده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سرمايه‌گذاري روي انيگما

2014 سال پيشرفت انيگما بود. در اين سال، کامکست، آمريکن اکسپرس و شركت نيويورک‌تايمز در مجموع 4.5 ميليون دلار روي اين استارت‌آپ سرمايه‌گذاري کردند. در همين سال، انيگما توانست به آزمايشگاه نوآوري فين‌تک که توسط اکسنچر و پارتنرشيپ فاند فور نيويورک سيتي ايجاد شده، بپيوندد و طي هفت سال گذشته، 130 ميليون دلار از سوي سرمايه‌گذاران ريسک‌پذيري مانند ان‌اي‌اي، کراس‌لينک کپيتال، گلين کپيتال و صندوق‌هاي پوشش ريسک، مانند تو سيگما ونچرز و ثيرد پوينت ونچرز به اين استارت‌آپ تزريق شده است.

[/mks_pullquote]

 

يادگيري ماشين قلب انيگما

اگر يک صندوق پوشش ريسک بخواهد بداند که کدام رستوران زنجيره‌اي، بيشترين ميزان رشد را دارد، انيگما مجوزهاي راديويي ثبت‌شده در مجموعه داده کميسيون ارتباطات فدرال را که براي ارائه خدمات سواره مورد نياز هستند، بررسي مي‌کند و نتيجه را در اختيار آن صندوق قرار مي‌دهد. بيمه‌گران، از خدمات انيگما به‌منظور ارزيابي ريسک استفاده مي‌کنند؛ شرکت‌هاي دارويي نيز اطلاعات موجود در دستگاه‌هاي متراکم‌سازي داده انيگما را در راستاي بهبود مراقبت‌هاي دارويي به کار مي‌گيرند.

اگر مي‌خواهيد به شکلي سريع و دقيق، بهترين گزينه براي وام‌دهي به کسب‌وکارهاي کوچک را پيدا کنيد، به‌جاي تماس پي‌درپي با فروشگاه‌ها و صحبت با مقامات اتاق بازرگاني، مي‌توانيد از انيگما کمک بگيريد. اين استارت‌آپ، داده‌هاي بايگاني‌شده ماليات بر دارايي، کسب‌وکار دولتي و قوانين متحدالشکل تجاري را با هم ترکيب کرده و کار شناسايي اعتبار خودکار را انجام مي‌دهد. اگر به‌عنوان يک بيمه‌گر، نمي‌خواهيد زير بار بيمه مناطقي که ريسک آتش‌سوزي بالايي دارند، برويد؛ انيگما مي‌تواند با تلفيق داده‌هاي موجود در سياهه تماس‌هاي اضطراري و مجوزهاي ساخت‌وساز، شما را در تصميم‌گيري بهتر ياري کند.

گرگ باکستر، مدير ارشد ديجيتال مت‌لايف، به‌تازگي نسبت به استفاده از داده‌هاي بهداشت عمومي و دانشگاهي انيگما اقدام کرده است. او اين داده‌ها را با هدف شناسايي ميزان هزينه‌ها و سطح ريسک بيماري‌ها، به سيستم خود متصل مي‌کند. باکستر همچنين به‌دنبال آن است که از طريق انيگما، به ارتباط موجود بين کيفيت رستوران‌ها، پارک‌ها و فضاي رويدادهاي اجتماعي، با قيمت املاک و مستغلات پي‌ ببرد. او مي‌گويد: «دست‌اندرکاران انيگما، منابع داده را شناسايي و سازمان‌دهي مي‌کنند، سپس آنها را با هم مرتبط مي‌سازند و با پياده‌سازي يادگيري ماشين، به نتايج جالبي مي‌رسند و هنگامي‌ که ما داده‌هاي خارجي را با داده‌هاي داخلي خود ترکيب مي‌کنيم، به روندهاي قابل پيش‌بيني و روشنگرانه‌اي دست پيدا مي‌کنيم.»

جان فاگلسانگ که يک سرمايه‌گذار از گلين کپيتال است، اعتقاد دارد که استارت‌آپ انيگما، تهديدي براي تامين‌کنندگان تکنولوژيکي سنتي و بسته، مانند اوراکل، آي‌بي‌ام، اس‌اي‌پي و اس‌اي‌اس به‌شمار مي‌رود. او مي‌گويد: «هر مجموعه داده جديدي که وارد انيگما مي‌شود، بر توانايي شرکت در بهبود عمليات کسب‌وکاري مشتري مي‌افزايد.»

موردي که اخيرا براي بلک‌راک اتفاق افتاد، به‌خوبي بيانگر اين موضوع است. از فرانک کوپر، مدير ارشد بازاريابي جديد بلک‌راک خواسته شده بود تا مشتريان احتمالي اين شرکت را که شش تريليون دلار دارايي را تحت مديريت دارد، شناسايي کند. در اين هنگام، انيگما به کمک وي آمد و به کشف جالبي دست يافت؛ در روش قديمي، به‌منظور هدف‌گيري مشتري، به داده‌هاي فرهنگي و جمعيت‌شناسي اتکا مي‌شد. در روش جديد، يک ارتباط معني‌دار بين موقعيت مکاني مشتري، ميزان مشارکت سياسي وي و سطح آمادگي وي براي بازنشستگي کشف شد. کوپر عنوان مي‌کند: «درصد بالايي از افرادي که فعاليت سياسي زيادي دارند، حتي اگر مستاجر هم باشند، باز هم براي بازنشستگي برنامه‌ريزي مي‌کنند. کشف اين حقيقت، براي ما تکان‌دهنده بود.»

البته تمامي الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين انيگما، با هدف افزايش سود براي کسب‌وکارها تعليم داده نمي‌شوند؛ اين شرکت اعلام آمادگي کرده که به‌صورت داوطلبانه، داده‌هايش را در راستاي مطالعه شکاف جنسيتي موجود در بين 558 موقعيت شغلي، به کار مي‌گيرد و عنوان کرده که بخش‌هاي فروش، حسابداري و خرده‌فروشي، بيشترين ميزان اختلاف جنسيتي را دارند.

در ماه نوامبر سال 2014 بود که به‌دليل نبود دستگاه اعلام خطر حريق، پنج نفر در يک خانه در شهر نيواورلئان، جان خود را از دست دادند. انيگما پس از شنيدن خبر، با اداره آتش‌نشاني شهر و اداره عملکرد و حسابدهي وارد همکاري شد و مناطقي را که ايمني اندکي در مقابل حوادث آتش‌سوزي دارند، شناسايي کرد.

انيگما، در وب‌سايت عمومي خود، داده‌هاي مربوط به حوادث آتش‌نشاني کشور را به‌صورت رايگان، براي استفاده برنامه‌ريزان شهري، به اشتراک گذاشته است. ناهنجاري‌هاي جوي 50 سال آينده ايالات متحده و مجموعه داده‌هاي ملي؛ از آمار سرطان گرفته تا حوادث جانبي داروها که توسط سازمان غذا و دارو اعلام شده‌اند، همگي توسط انيگما به اشتراک گذاشته شده‌اند. به‌عنوان نمونه ديگر، قانون فدرال آزادي اطلاعات، اين امکان را براي انيگما ايجاد کرد که داده‌هاي حوادث ريلي شهر نيويورک را با آمار آسيب‌هاي گزارش‌شده توسط اداره حمل‌ونقل اين کلانشهر، ترکيب کند. اين شرکت، همچنين به‌منظور مبارزه با بردگي و قاچاق انسان، با يک سازمان غيرانتفاعي به نام پولاريس همکاري مي‌کند. ايده انيگما اين است که داده، در کنار بهبود کسب‌وکارها، مي‌تواند عملکرد دولت را نيز تقويت کند. اودگيري و داکوستا، از اين ايده به نام «داده؛ وسيله‌اي براي خير اجتماعي» ياد مي‌کنند.

 

آيا رسوايي‌هاي داده که دامن فيس‌بوک را گرفته بودند، مي‌توانند انیگما را نيز آلوده کنند؟

اودگيري، استدلال مي‌کند که مشارکت انيگما با شرکت‌هاي خدمات مالي، در راستاي اهدافي که منافع مشترک دارند، انجام مي‌شود و مي‌گويد: «به نظر من، رفتار شرکت‌هاي اينترنتي، مشکوک و بدبينانه است. آنها تصويري از شما ايجاد مي‌کنند که با خود واقعي شما تفاوت دارد.»

وي مي‌افزايد: «دلايلي منطقي براي به اشتراک‌گذاري داده وجود دارد. داده‌هاي شما، وسيله‌اي هستند که ميزان موجه‌بودن شما را نشان مي‌دهند. شما اين داده‌ها را به‌صورت آگاهانه و صريح وارد مي‌کنيد و بنابراين مشکلي از نظر حفظ حريم خصوصي وجود ندارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.