راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین چقدر سرمایه لازم دارد؟ / سوددهی فارم چقدر است؟

این روزها حال و احوال فعالان اقتصادی کشور چندان خوب نیست؛ صنعتگران و تولیدکنندگان از کمبود یا گرانی مواد اولیه شکایت دارند و بازرگانان از نوسانات قیمت ارز و دردسرهای معامله با کشورهای دیگر گله می‌کنند، اما یک گروه از سرمایه‌گذاران هنوز شرایط خوبی دارند و به نظر می‌رسد نه‌تنها تحریم‌های اقتصادی اثر زیادی بر کسب‌وکارشان نداشته است بلکه گران شدن قیمت ارز هم برایشان سودآور بوده است!

استخراج بیت‌کوین نوعی سرمایه‌گذاری است که درآمد ارزی مشخص و قابل‌محاسبه‌ای را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند؛ میزان این درآمد به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت شرکت همراستا راه‌اندازی فارم است. برای اینکه در مورد میزان سرمایه لازم و سود راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین، مطلع شویم با موسی فرنوش، سرپرست راه‌اندازی فارم این شرکت گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه آورده می‌شود.

ببینید: هزینه تاسیس نیروگاه در ایران / آیا به‌صرفه است که ماینرها، نیروگاه تاسیس کنند؟

برای راه‌اندازی فارم به چه امکاناتی نیاز است؟

تأمین برق موردنیاز فارم مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران است. دستگاه‌های استخراج رمزارز برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. میزان مصرف برق در دستگاه‌های ماینینگ مختلف متفاوت است ولی به هیچ‌وجه کم نیست. به عنوان مثال دستگاه‌های رایج در ایران حدود یک‌ونیم تا 2 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند. با توجه به مدل و تعداد دستگاه‌ها می‌توان میزان برق لازم را محاسبه کرد. اگر توان تأمین چنین میزان برقی را ندارید پیشنهاد می‌کنم راه‌اندازی فارم را فراموش کنید و به سراغ یک سرمایه‌گذاری دیگر بروید. اگر در تأمین برق مشکلی وجود نداشته باشد؛ باید به فکر فراهم کردن فضای مناسب فارم باشید. برای راه‌اندازی فارم باید فضایی با گردوخاک کم، رطوبت متعادل و دمای خنک فراهم کرد که اینترنت پایدار نیز در دسترس باشد.

تجهیزات ماینینگ مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر در مقابل گردوغبار آسیب‌پذیر هستند. قرار گرفتن در معرض خاک و آلودگی عمر مفید دستگاه را کاهش داده و استهلاک آن را افزایش می‌دهد. معمولاً هنگام طراحی فضا این نکته در نظر گرفته می‌شود و تجهیزات لازم برای ایجاد هوای تمیز مهیا می‌شود.

دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین به نحوی طراحی‌شده‌اند که در رطوبت ۵ تا ۹۵ درصد کار کنند اما باید توجه داشت هرقدر رطوبت بالاتر باشد استهلاک دستگاه نیز بیشتر خواهد شد. به همین علت کارشناسان توصیه می‌کنند برای راه‌اندازی فارم رطوبت محیط نیز در نظر گرفته شود.

در مورد فضای راه‌اندازی باید توجه داشت که فعالیت مداوم این پردازشگرهای محاسباتی تولید حرارت خواهد کرد. تهیه امکانات خنک‌سازی و تهویه مناسب هوا از دیگر ضروریاتی است که برای راه‌اندازی فارم بایستی مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر آسیبی که حرارت و دمای بالا به تجهیزات ماینینگ وارد خواهد کرد، احتمال آتش‌سوزی و زیان‌های هنگفت مالی و جانی نیز در فارم‌های غیراصولی وجود دارد.

آخرین موردی که باید مورد بررسی قرار گیرد دسترسی به اینترنت پایدار است. دستگاه‌های ماینینگ از طریق اینترنت به استخرهای استخراج و شبکه بیت‌کوین متصل می‌شوند؛ لازم نیست این ارتباط از نوع پرسرعت باشد و با یک اینترنت ADSL معمولی هم می‌توان بیت‌کوین استخراج کرد، ولی پایداری این ارتباط و اتصال دائم به شبکه اینترنت از ضروریات است؛ هر بار قطع شدن اینترنت به معنی از دست رفتن بخشی از درآمد فارم است. در بیشتر فارم‌ها از چند مودم اینترنت به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود و سوئیچ‌هایی نیز به کار می‌گیرند تا در صورت قطع شدن اینترنت به‌صورت خودکار دستگاه‌ها از طریق مودم دوم به شبکه متصل شوند.

چه تعداد دستگاه برای راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین مناسب است؟

دستگاه‌های ماینینگ بلوک‌های شبکه بیت‌کوین را پردازش می‌کنند و با حل کردن هر بلوک پاداشی دریافت می‌کنند. در تئوری هر دستگاه قابلیت ماینیگ دارد و می‌تواند به‌تنهایی درآمدزا باشد اما اگر هزینه‌های ثابت و جاری نگهداری فارم را در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که هر چه تعداد دستگاه‌ها بیشتر باشد هزینه‌های ثابت سرشکن‌شده و سود حاصل از استخراج بیشتر می‌شود.

همکاران من در همراستا با بررسی و اجرای فارم‌های مختلف صنعتی به یک مدل بهینه رسیده‌اند. در مدل پیشنهادی ما ۳۲۰ دستگاه ماینینگ در کنار هم قرار می‌گیرند و یک فارم ایده‌آل را راه‌اندازی می‌کنند. هزینه تجهیزات لازم برای تأمین برق، دستگاه‌های خنک‌کننده و سایر تجهیزات راه‌اندازی در این مدل بهینه است. باید توجه داشت که راه‌اندازی فارم با تعداد کمتر نیز ممکن است و سودده نیز خواهد بود اما درآمد خالص کمتر و نقطه سربه‌سر طولانی‌تری خواهد داشت.

برای سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند تعداد دستگاه‌های بیشتری خریداری کنند پیشنهاد ما استفاده از ضریب ۳۲۰ دستگاه است. فارم‌هایی با ضریب 320 دستگاه می‌توانند بیشترین بازخورد و سود ممکن را داشته باشند.

بر اساس همین آنالیزها ما کانکس‌های پیش‌ساخته‌ای با ظرفیت ۳۲۰ دستگاه طراحی کرده‌ایم که از همه نظر برای راه‌اندازی فارم آماده شده‌اند. قفسه‌بندی، انشعابات برق و کابل‌کشی اینترنت، تجهیزات تهویه و خنک‌سازی و هر ابزاری که برای راه‌اندازی فارم لازم است در این کانکس‌ها در نظر گرفته شده است. این اتاقک‌های پیش‌ساخته اولین پیشنهاد ما به سرمایه‌گذارانی است که قصد راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین دارند، ولی درصورتی‌که سرمایه‌گذار مکانی مسقف مانند سوله‌های صنعتی داشته باشد به‌صورت مجزا محاسبات لازم را انجام می‌دهیم و تجهیزات و ادوات لازم را پیشنهاد می‌کنیم و در صورت لزوم آنها را تأمین نیز می‌کنیم.

بهترین دستگاه برای راه‌اندازی فارم کدام است؟

شرکت‌هایی که درزمینه تولید دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین فعالیت دارند مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها با مشخصات متفاوت تولید می‌کنند. در انتخاب دستگاه دو عامل توان پردازشی و برق مصرفی تعیین‌کننده هستند. البته که قیمت دستگاه و تأمین قطعات آن نیز تأثیرگذار هستند. با توجه به‌تمامی این نکات در حال حاضر دستگاه Antminer S9J از شرکت مشهور Bitmain پیشنهاد اول ما به دوستانی است که قصد راه‌اندازی فارم و استخراج بیت‌کوین را دارند. این دستگاه‌ها با توان پردازشی ۱۴.۵ تراهش بر ثانیه و میزان برق مصرفی متوسط ۱۳۲۰ تا 1380 وات از بهینه‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند.

توجه داشته باشید که دستگاه‌ها و مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که توان پردازشی بیشتر و یا مصرف برق کمتری دارند اما با توجه به اینکه قیمت‌های بالایی دارند، مدت‌زمان بیشتری برای بازگشت سرمایه اولیه لازم است.

هزینه‌های راه‌اندازی فارم به چه شکل است؟

به‌طورکلی راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین شامل هزینه‌های ثابت تأمین تجهیزات و راه‌اندازی خواهد شد و هزینه‌های جاری نیز وجود دارند که صرف هزینه برق، دستمزد نیروی انسانی و نگهداری از دستگاه‌ها می‌شوند. برای تأمین ۳۲۰ دستگاه حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه لازم دارید. هزینه‌ای که شرکت‌ها و افراد برای راه‌اندازی دستگاه‌ها می‌گیرند متفاوت است به عنوان مثال در شرکت همراستا برای این ۳۲۰ دستگاه باید حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه راه‌اندازی در نظر داشته باشید؛ یعنی حدود ۱۳۵۰۰۰ تومان برای هر دستگاه باید بپردازید.

در بخش هزینه‌های راه‌اندازی حدود ۱۵ میلیون تومان نیز باید برای تجهیزات اعلام حریق و مانیتورینگ و سیستم‌های نظارتی کنار بگذارید. گروه ما یک اکوسیستم کامل نرم‌افزاری آماده کرده است که در تمامی مراحل کسب‌وکار رمزارزی به کمک سرمایه‌گذاران خواهد آمد و در بخش راه‌اندازی فارم نیز ابزارهای کارآمدی ارائه می‌کند.

بهتر است در کنار این هزینه‌ها نزدیک به ۵ میلیون تومان نیز بابت کف‌پوش و دیوار پوش و هزینه‌های این‌چنینی در نظر بگیرید. اگر هزینه نگهبان پرداخت نکنید و خاطرتان از تأمین امنیت مکان فارم جمع باشد برای راه‌اندازی این دستگاه‌ها باید حدود ۵۰ میلیون نیز به نیروی متخصص راه‌اندازی فارم بپردازید.

با یک جمع ساده حدود ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان هزینه راه‌اندازی فارم با ۳۲۰ دستگاه می‌شود. تأکید می‌کنم که می‌توان با اعداد خیلی کمتر هم فارم استخراج بیت‌کوین راه‌اندازی کرد اما از آنجا که برخی هزینه‌های ثابت متناسب با تعداد دستگاه تغییر نمی‌کنند این اعداد و ارقام بهینه‌ترین حالت سرمایه‌گذاری هستند.

هزینه‌های جاری فارم بیت‌کوین چقدر است؟

مانند بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر هزینه اولیه باید ماهیانه نیز مبلغی را برای هزینه‌های جاری در نظر داشته باشید. در بحث فارم رمز ارزی این مبالغ شامل هزینه برق دستگاه‌ها، هزینه اینترنت، کارمزد استخر استخراج و حقوق و دستمزد نیروی انسانی خواهد شد؛ البته مبلغ اندکی نیز باید برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده مانند خرابی دستگاه‌ها کنار بگذارید.

مجموع این اعداد و ارقام برای فارمی با ۳۲۰ دستگاه مدل S9 ماهانه معادل ۷۶ میلیون تومان خواهد شد.

درآمد خالص سرمایه‌گذاری در این مدل فارم چقدر است؟

با توجه به تعرفه فعلی مصرف برق و قیمت این روزهای بیت‌کوین درامد فارم پیشنهادی ما ۲۱۶ میلیون تومان در ماه است. اگر میزان سرمایه‌گذاری اولیه را تقسیم‌ بر درآمد ماهانه کنیم حدود ۱۰ ماه برای بازگشت سرمایه زمان لازم است. اما نباید فراموش کرد که زمان لازم برای راه‌اندازی فارم حدود سه ماه است؛ به عبارتی برای بهره‌برداری از ۱۰۰ درصد ظرفیت پردازشی فارم باید مدتی صبر کنید. به‌طورکلی با توجه به هزینه‌های جاری متغیر، نوسانات قیمت بیت‌کوین و ارز، پیشنهاد ما در نظر گرفتن یک بازه 18 تا ۲۰ ماهه برای بازگشت سرمایه است.

راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین علاوه بر سرمایه به دانش و تخصص نیاز دارد و آیتم‌های متعددی در میزان سوددهی طرح شما تأثیرگذار خواهند بود. بهتر است قبل از هر اقدامی با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

53 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    برای 320 دستگاه به برق چند آمپر یا چند کیلو وات نیاز هست؟

    1. ابراهیم AMD می‌گوید

      دوست عزیز هر دستگاه 6/22امپر لازم دارد ضرب در 320 دستگاه کن میشه 1920 امپر پس باید یک برق 2000 کیلو واتی داده باشی

      1. محسن می‌گوید

        سلام
        اگر بخواهیم از ژنراتور برای تولید برق استفاده کنیم ، از لحاظ قانونی دیگر دچار مشکل استفاده از برق غیر قانونی نمی شویم ؟
        و اینکه ژنراتور برق سه فاز تولید میکند ، یعنی اگر از ژنراتوری استفاده کنیم که هر فاز آن 700 آمپر برق تولید کند ، کفایت میکند ؟ یا منظور شما 2000 امپر برق سه فاز است ؟

    2. علی می‌گوید

      در آمد یک دستگاه در ماه چقدر است؟

  2. Moon می‌گوید

    لطفا بگید این فارم حدودا چند آمپر لازم داره؟

    1. ابراهیم AMD می‌گوید

      320 دستگاه 1920 امپر ولی ما باید بگیم 2000 امپر فقط دستگاه s9 رو حسابم کرد برای دستگاه دیگر فرق میکنه

      فرمول حساب امپر
      1320/220=6
      1380/220=6.27

  3. سعید می‌گوید

    این آمپری که شما گفتید برای پست برق زمینی با ظرفیت 2500 KVA است که از توان بسیاری از کارگاه های ریز و متوسط خارج است و معمولا برای کارخانه های متوسط مثل کاشی است و ربع گوجه و … است. دریافت چنین پست برقی نیاز به مجوز معتبر است. اما سوال من این است که دومیلیارد تومان برای 320 دستگاه از کدام مدل است که هر عدد 6250000 تومان درآمده است؟ با تشکر بابت وقتی که میگذارید.

  4. Steve می‌گوید

    با عرض سلام
    آیا با دستگاههای استخراج بیت کوین ارزهای دیگه را هم میشه استخراج کرد؟
    واگه جوابتون بله هست کدام ارزها؟ وآیا برای ارزهایی مثل اتریوم هم محاسبات مدت زمان برگشت سرمایه را انجام داده اید؟

  5. جواد می‌گوید

    سلام
    درآمد یک دستگاه در ماه چقدره؟؟؟؟
    در مقیاس کوچک توجیه داره یا نه؟؟؟

    1. نیما می‌گوید

      یکی از این دستگاه های ماینینگ که بهس اشاره شد حدود ۱۰ دلار در روز درآمد داره که باید هزینه برق ازش کم شه.

  6. حسام می‌گوید

    سلام بنده امكانات مكانى و سوله هاى بزرگ صنعتى را دارم ، اگر شخصى براى مشاركت حاضر به همكارى هست اعلام بفرماييد, به ايميل يا شماره بنده پيامك ارسال كنيد ممنون

    1. کاربر می‌گوید

      ما که ایمیل و شماره شما رو نمیبینیم !

      1. پابلو می‌گوید

        سلام میشه درباره این ربات هوش مصنوعی یک برام توضیح بدید

      2. Neysi می‌گوید

        سلام
        آیا هنوز مایل به راه اندازی فارم بیت کوین هستید
        در صورتی که جواب شما مثبت باشد لطفا تماس بگیرید

  7. مانی می‌گوید

    چه کاریه اینهمه عذابو دردو خونریزی برای چیه؟!
    تکنولوژی پیشرفت کرده عزیزان دیگه قدیمی شده فارمو استخراج و این داستانا
    الان وقتی میشه با ربات هوش مصنوعی تو 10 ماه 2میلیاردو برگردوند و بدون استرسو اینهمه هزینه بالای تامین نگهداری کسب سود و منفعت کرد چراباید فارم استخراج اخه؟!
    توی استفاده کردن از تکنولوژی هم باید بروز باشیم

    1. سام می‌گوید

      میشه کمی بیشتر توضیح بدید در این مورد؟

    2. س می‌گوید

      چي هست يه كم توضيح بده؟؟

    3. ناشناس می‌گوید

      سلام میشه لطف کنی بیشتر توضیج بدی

      1. رضا قربانی می‌گوید

        ما در راه پرداخت ۳۳ ساعت دوره آموزشی فین‌تک را در چند روز آینده منتشر می‌کنیم. حدود ۹ ساعت این دوره مربوط به بلاکچین، کریپتوکارنسی و ماینینگ است. پییشنهاد می‌کنم این دوره را مشاهده کنید.

    4. امید می‌گوید

      سلام میشه با من تماس بگیرید
      میخوام این کار رو انجام بدم اما نمیدونم چطوری و از کجا و چقدر هزینه داره

    5. لیلی می‌گوید

      میشه لطفا بفرمایید چطور

    6. نسترن می‌گوید

      سلام
      خب شما چکاری رو پیشنهاد میدید ؟

    7. ناشناس می‌گوید

      به چه شکل

    8. حبيب دانشفر می‌گوید

      سلام مهندس بزرگوار در مورد اين روشي که گفتين وبااستفاده از رباط هوش مصنوعي راحت ميشه بيت کوين استخراج کردميشه يه شماره تماس بدين اطلاعات بيشتر نياز بودﺋباتشکر

    9. محمد می‌گوید

      سلام استاد خداقوت من دنبال ایجاد ی فارم هستم این موضوع ک فرمودید ممکنه راهنکایی کنید چیه

  8. امید می‌گوید

    برای راه اندازی فارم با درامد روزی ۵۰ دلار چقدر سرمایه نیازه ؟

  9. امید می‌گوید

    سلام
    برای راه اندازی فارم با درامد روزی ۵۰ دلار چقدر سرمایه نیازه ؟
    با برق شهری هم میشه ؟

  10. جوادی می‌گوید

    با سلام دوستات کسایی که سرمایه ندارن میتونن با یه کامپیوتر که توی خونه ی همه هست و ساخت اکانت در مرورگر کریبتوتپ به ماین کردن با کامپیوتر بپردازند
    اینم لینک مرورگر استخراج با فیلترشکن وارد و نصبش کنید

    1. رسول قربانی می‌گوید

      این شیوه از ماینینگ نه تنها به صرفه و معقولانه نیست بلکه تقریبا ضربه سنگینی هم به کاربر میزنه. چون با سیستم خانگی دیگه نمیشه تقریبا هیچ چیزی ماین کرد! حالا گیریم هم که طرف سیستمش رو در اختیار گذاشت یک ماه تمام و روزی یک دلار هم ماین کرد! بعد از یک ماه است استهلاک این کامپیوتری که تمام مدت شبانه روز با حداکثر توان کار کرده، چقدر خواهد بود؟ آیا با این 30 دلاری که در یک ماه به دست میاد قابل مقایسه هست؟ اینارو به ملت میگید؟ یا فقط با داستانای قشنگ و نشون دادن عکس و فیلم میلیونرهای این صنعت سعی میکنید گولشون بزنید؟
      بله، یک زمانی که کسی نمیدونست ماینینگ چیه طرف با لپ تاپش چندده یا حتی چند صد بیت کوین ماین کرده و میلیونر شده بعدها! ولی این رو هم میگید که اون موقع تقریبا کسی ماین نمیکرد و سختی شبکه به شدت پایین بود و می‌صرفید؟ الان چی؟
      برای دوزار ده شئی سر مردم از همه جا بی خبر کلاه نگذارید. لینک معرف خودتون رو فرستادید به امید اینکه یک سری از همه جا بیخبر سیستماشون رو در اختیار این سیستم ناعادلانه بگذارند که دوزا هم گیر شما بیاد؟
      توی دروغ‌هاتون اینم به مردم میگید؟ یا فقط دروغ رو میگید؟

      1. محمد می‌گوید

        سلام استاد خداقوت من دنبال اینم ی فارم راه بندازم الان حدود 1200پول نقد دارم ک ن قسطی داره ن چیزی و یخام با همین شروع کنم ایا ممکن و معقول هست؟

  11. سعید می‌گوید

    سلام من میخام تعداد 300 عدد t9+ راه اندازی کنم ولی هرجا میرم برق بیشتر از صد آمپر در جریان سه فاز وجود نداره من چطور میتونم برق دستگاهامو تأمین کنم

  12. Ggolamraza می‌گوید

    من برق کشاورزی دارم سرمایه گذار اگه باشه هستم

  13. محمد می‌گوید

    سلام خسته نباشین من یه طرحی دارم برق سه فازمیتونم تولید کنم بدون پرداخت هیچ هزینه ای وحتی سوختی ایا کسی هست سرمایه گزاری کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.