راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دونگی چه هدفی را در تامین سرمایه آراد موبایل دنبال می‌کند؟ / سرمایه‌گذاری همه یا هیچ

جعفر محمدی، مدیرعامل دونگی در پاسخ به راه پرداخت: «در پلتفرم دونگی پروژه‌ها به‌صورت همه یا هیچ هستند. اگر کل سرمایه موردنیاز در یک طرح تأمین شود، در این صورت انجام پروژه موفقیت‌آمیز است، اما اگر تأمین مالی صورت نگیرد، کل طرح لغو و پول سرمایه‌گذاران برگشت داده می‌شود. بنابراین درصورتی‌که آراد موبایل گزارش عملکرد موفقی داشته باشد، این امکان وجود دارد که تأمین مالی بیشتری روی این مجموعه انجام دهیم.»

رویداد آنلاین تأمین سرمایه در گردش فروشگاه اینترنتی آراد موبایل در پلتفرم دونگی، دوم خردادماه برگزار شد. در این رویداد جعفر محمدی، مدیرعامل پلتفرم دونگی و مهدی کرشمه، مدیر ارزیابی و پذیرش تأمین مالی جمعی دونگی درخصوص اهمیت این سرمایه‌گذاری صحبت کردند.

محمدی در ابتدا با توضیح اینکه پلتفرم‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای نوآورانه در بازار سرمایه راه‌اندازی شده‌اند و این امکان را دارند که بتوانند برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تأمین مالی کنند، گفت: «تاکنون این کسب‌وکارها نمی‌توانستند سهام یا اوراق قرضه خود را ارائه دهند و تأمین مالی جمعی کنند. به همین دلیل برای تأمین مالی به سراغ بانک‌ها می‌رفتند، اما در حال حاضر تأمین مالی برای کسب‌وکارهای کوچک فراهم شده و  پلتفرم دونگی به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی در حال فعالیت است.»

او درخصوص تامین سرمایه آراد موبایل توضیح داد: «این فروشگاه چهار سال است که در حوزه فروش قسطی فعالیت می‌کند و از راه‌های مختلف تأمین اعتبار می‌شود. به‌واسطه اعتباری که آراد موبایل کسب کرده، می‌تواند کالای خود را به‌صورت قسطی به خریداران عرضه کند. در تامین سرمایه در گردش آراد موبایل در پلتفرم دونگی افراد به‌عنوان سرمایه‌گذار مشارکت می‌کنند. پس از آن با جمع‌آوری پول‌ها، کالا به‌صورت قسطی به متقاضیان فروخته می‌شود. آنها نیز به‌صورت ماهانه اقساط را پرداخت می‌کنند و آرادموبایل بخش زیادی از سود آن را به سرمایه‌گذاران دونگی ارائه می‌‌دهد.»


برگشت پول به سرمایه‌گذاران در صورت لغو سرمایه‌گذاری


محمدی در این رویداد در پاسخ به سؤال راه پرداخت مبنی بر اینکه چه انگیزه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران به این طرح وجود دارد، توضیح داد:‌ «انگیزه‌ای که سرمایه‌گذاران دارند سود است. سودی که در این طرح پیش‌بینی شده ۳۱.۸ درصد است که از سودهای بانکی و صندوق‌های بورسی بالاتر است. بنابراین این موضوع می‌تواند انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در این طرح باشد.»

او در پاسخ به سؤال دیگر راه پرداخت در خصوص اینکه آیا برای سرمایه‌گذاری با رقم‌های بالاتری هم روی آراد موبایل هدف‌گذاری شده یا نه، گفت: «در دونگی پروژه‌ها به‌صورت همه یا هیچ هستند. اگر کل سرمایه موردنیاز در یک طرح تأمین شود، در این صورت انجام پروژه موفقیت‌آمیز است، اما اگر تأمین مالی صورت نگیرد، کل طرح لغو و پول سرمایه‌گذاران برگشت داده می‌شود. بنابراین درصورتی‌که آراد موبایل گزارش عملکرد موفقی داشته باشد، این امکان وجود دارد که تأمین مالی بیشتری روی این مجموعه انجام دهیم. تأمین مالی در دونگی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان امکان‌پذیر است.»

به‌گفته او باتوجه به اینکه از ماه هشتم اصل پول به سرمایه‌گذاران برگشت داده می‌شود، آنها این امکان را دارند که با پول‌های برگشتی خود در سایر طرح‌های دونگی سرمایه‌گذاری کنند و عملاً بازدهی سرمایه‌گذاری از رقم ۳۱.۸ درصد هم بالاتر رود.


تایید اعتبار آراد موبایل از سوی والتا


او در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی در سرمایه‌گذاری آراد موبایل وجود دارد، گفت: «متقاضیان خرید کالا از طریق پلتفرم والتا درخواست خرید خود را ثبت می‌کنند و اعتبارسنجی می‌شوند تا اعتبار آنها مورد تایید قرار بگیرد. تجربه گذشته پلتفرم والتا نشان داده که نرخ نکول یا عدم بازپرداخت اقساط توسط خریدارانی که تأیید اعتبار می‌شوند، زیر یک درصد یا حدود یک درصد است. باتوجه به این موضوع درصورتی که والتا خریداران را تایید کنند، کاربران می‌توانند خرید اقساطی خود را انجام دهند. از سوی دیگر والتا برگشت اقساط را هم مدیریت می‌کند.»

محمدی با اشاره به اینکه احتمال تخلف در آراد موبایل یا اینکه پول وارد چرخه فروش اقساطی نشود، پایین است، گفت: «ما این پول را به‌صورت قسط‌بندی‌ شده در اختیار آراد موبایل قرار می‌دهیم و از سوی دیگر بازگشت اصل سرمایه را با اخذ چک بانکی از آراد موبایل تضمین کرده‌ایم. در فرایند ارزیابی هم بررسی شده که آراد موبایل و کلیه اعضای هیات‌مدیره امتیاز منفی و چک برگشتی نداشته باشند.»

جعفری توضیح داد که آرادموبایل می‌تواند بر اساس اعتبارسنجی سرمایه‌گذاران و شرایط بازار، قراردادهای مختلفی را با خریداران ببندد، اما در تغییراتی که انجام می‌دهد، نباید رقم سود از رقمی که اعلام شده پایین‌تر بیاید. همچنین اگر بتواند فروش اقساطی را با رقم‌های بالاتری انجام دهد، سود بالاتری نصیب سرمایه‌گذران می‌شود.

او به طرح‌های بعدی دونگی اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: «در روزهای آینده فراخوان تأمین مالی دیگری با یکی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه خودرو خواهیم داشت که دوره سرمایه‌گذاری آن طرح هم یک ساله و رقم سرمایه مورد نیاز آنها دو میلیارد تومان است. این طرح نیز تأیید شرکت سبدگردان الگوریتم را دریافت کرده و پس از تأیید در سامانه فرابورس و صدور نماد، جزئیات دقیق‌تری از این فراخوان را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.