راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هزینه تاسیس نیروگاه در ایران / آیا به‌صرفه است که ماینرها، نیروگاه تاسیس کنند؟

اواسط مردادماه سال جاری بود که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق ایران در خصوص راهکار وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج بیت‌کوین، دو پیشنهاد ارائه داد؛ یکی از این پیشنهادها این بود که مراکز استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده، برق موردنیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های جدید تامین کنند. در این مطلب به بررسی هزینه‌ای که برای تاسیس یک نیروگاه در ایران لازم است، پرداختیم و با محمدجواد صمدی‌راد کارشناس فناوری بلاکچین و امید علوی کارشناس ماینینگ گفت‌وگو کردیم.

ببینید: تعطیلی فارم‌های استخراج در ایران / مقصدهای اصلی کوچ ماینرهای ایرانی کجاست؟

.

هزینه تاسیس نیروگاه‌های بالای 100 مگاوات و نیروگاه‌های کوچک و پراکنده

محمدجواد صمدی‌راد کارشناس فناوری بلاکچین، در حوزه نیروگاه‌های گازی، به تاسیس دو نوع نیروگاه اشاره کرد و گفت: «نیروگاه‌های بالای 100 مگاوات در ایران عمدتا توسط گروه مپنا ساخته می‌شوند که معمولا هزینه هر مگاوات آن حدود 500 هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد و با توجه به دوره ساخت و حجم سرمایه‌گذاری بالا مناسب ماینینگ نیست. دسته دوم نیروگاه‌های کوچک و پراکنده هستند که در کشور تا ظرفیت 60 مگاوات نیز اجرا شده است. با توجه به اینکه تجهیزات نیروگاه از چه برندی باشد و اینکه نو یا مستعمل باشد رنج سرمایه‌گذاری از مگاواتی 250 هزار دلار تا 400 هزار دلار متغیر است.»

او با اشاره به اینکه تجهیزات تولید نیروی الکتریکی صرفا بخشی از سرمایه‌گذاری در نیروگاه هست و هزینه‌های آشکار و پنهان دیگری نیز وجود دارد، گفت: «ترانس‌های کاهنده، تجهیزات حفاظتی، تابلوهای توزیع ازجمله دیگر مواردی است که یک فارم باید در کنار نیروگاه تأمین کند که تقریبا به ازای هر مگاوات، بیش از 400 میلیون تومان هزینه برای این بخش نیز باید درنظر گرفته شود. همچنین باید هزینه زمین، تاسیسات، سوله، انشعاب گاز و هزینه‌های عملیاتی و راهبری نیروگاه را نیز در نظر گرفت.»

.

ریز هزینه‌های تاسیس نیروگاه

با توجه به گفته‌های امید علوی کارشناس ماینینگ نیز مولفه‌های هزینه‌ای سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه برق پراکنده، شامل هزینه‌های اولیه نصب سیستم و هزینه‌های بهره‌برداری اعم از پرسنل، فیلتر و روغن، نگهداری و تعمیرات، استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات است.

او درباره هزینه‌های تاسیس نیروگاه، این‌طور توضیح می‌دهد: «درباره هزینه‌های نیروگاه باید بگویم که اگر میزان سوخت مصرفی 720 متر مکعب در ساعت گاز شهری با فشار 12 بار، هر متر مکعب 5 تومان باشد، مصرف ماهیانه در شرایط تولید کامل 3 مگاواتی 2 میلیون و 916 هزار تومان خواهد بود. علاوه بر هزینه‌های نیروگاه، هزینه بازدیدهای دوره‌ای نیز وجود دارد. به‌طور میانگین هرماه بابت تعویض روغن و بازدید فیلترهای ماهیانه، مبلغ 5 میلیون تومان هزینه می‌شود. همچنین کل هزینه‌های اورهال 5 سال کارکرد (43800 ساعت)، بازدید سیستم‌های سوخت‌رسان، بازدید و تعویض رینگ، بوش، پیستون و بازدید و تعویض کلیه واشرها و فیلترها و… با 15درصد قیمت دستگاه ماهیانه مبلغ 7 میلیون و 500 هزار تومان می‌‌شود.»

به گفته این کارشناس ماینینگ، هزینه‌های های اورهال 8 سال کارکرد نیز وجود دارد. هر دستگاه به‌صورت عمومی بعد از 70080 ساعت (96 ماه) نیاز به های اورهال کلی دارد که این هزینه بابت یک دستگاه 3 مگاواتی با فرض اینکه 70080 ساعت دائم با ماهی 3000 کیلو وات کارکرده باشد، هست و اگر کلیه بازدیدهای ماهیانه انجام شده باشد 35 درصد قیمت دستگاه، 10 میلیون و 937 هزار و 500 تومان است.

علوی ادامه می‌دهد: «هزینه‌های پرسنلی نیز در این خصوص وجود دارد و در صورت کارکرد به‌صورت کار دائم، نیاز به سه نفر اپراتور و دو نفر رزو است که هزینه میانگین آن مبلغ 10 میلیون تومان است.»

.

کل هزینه

با توجه به صحبت‌های علوی، کل هزینه  تاسیس نیروگاه به این صورت خواهد بود:

قیمت دستگاه 5 میلیارد تومان با سود 22 درصد ماهانه 91 میلیون و 700 هزار تومان، هزینه اصطکاک با ضریب 20 درصد ماهانه 18 میلیون و 400 هزار تومان و هزینه‌های جاری 36 میلیون و 353 هزار و 500 تومان است.

.

محاسبه فروش 3000 کیلو وات برق به شبکه سراسری

علوی درباره محاسبه فروش 3000 کیلو وات برق به شبکه سراسری می‌گوید: «مبلغ کل در حال حاضر هر کیلو وات ساعت 100 تومان است که در صورت مصرف 3000 کیلووات ساعت دائم در طول یک ماه فروش مبلغ 216 میلیون تومان (216.000.00 = 30 × 24 × 100 × 3000) تومان است؛ درنهایت با کسر مبلغ 36.353.500 تومان از مبلغ، 179.646.500 تومان ماهیانه سود حاصل نیروگاه می‌شود.

در نتیجه ما فروش برق را کیلوواتی 100 تومان در نظر گرفتیم و اگر ماینرها بخواهند نیروگاه را با درآمد خود ترکیب کنند، بازگشت سرمایه آنها به حدود یک سال تا یک سال و نیم می‌رسد.»

.

تاسیس نیروگاه با سوخت فسیلی در حوزه ماینینگ اقتصادی نیست

به گفته صمدی‌راد، عمده نیروگاه‌های کوچک و پراکنده ایجاد شده با بهره‌گیری از وام‌های ارزی کم‌بهره راه‌اندازی شده‌اند و قیمت تضمینی خرید وزارت نیرو نیز بر همین اساس تنظیم شده است. اما در شرایط اقتصادی کنونی و نرخ تأمین ارز، تقریبا ایجاد نیروگاه با هدف فروش برق به وزارت نیرو اقتصادی نیست و نمی‌تواند کسب‌وکار سوددهی باشد کما اینکه دیگر استقبالی برای راه‌اندازی آنها نیز از سوی بخش خصوصی وجود ندارد. لازم به ذکر است که قیمت فروش گاز طبیعی به نیروگاه‌های کوچک، مترمکعبی 5 تومان است که بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران قیمت گاز طبیعی برای ماینینگ نیز نرخ بسیار بالایی تعیین شده است.

او در ادامه افزود: «طرح تاسیس نیروگاه با سوخت فسیلی در حوزه ماینینگ نه‌تنها اقتصادی نیست، بلکه در حوزه محیط‌زیست نیز جای تأمل دارد. اساسا در کشورهای فعال در حوزه ماینینگ از نیروگاه‌های برق-آبی و نیروگاه‌های با انرژی پاک استفاده می‌شود و دولت‌ها حمایت‌های خود را در این زمینه متمرکز کرده‌اند. در وضع کنونی شبکه برق کشور، حوزه ماینینگ می­تواند ابزار مناسبی برای مهندسی مصرف و متعادل کردن شبکه برق در ساعات و فصول مختلف باشد و طرح تاسیس نیروگاه توسط فعالین حوزه ماینینگ صرفا یک موضوع انحرافی غیرقابل اجراست.»

10 دیدگاه
  1. سیروس می‌گوید

    تشکر

    1. فرهاد رهبر می‌گوید

      یک ماه از زمان گذاشتن کامنت شما گذشته ، درآمد دستگاه کمتر از یک سوم فرمایش شما رسیده 🙂

  2. 47 می‌گوید

    دوستان نمیدونم کارشناس چی هستن ولی قطعا کارشناس حوزه بلاک چین نیستن

    ایشون میگن به صرفه نیست من با یه حساب سر انگشتی میگم که متوجه بشید صد درصد به صرفه هست

    اگر دستگاهی 2000 وات برق مصرف کنه و توان خروجیش 18 تراهش باشه و به گفته دوستان کارشناس کیلواتی 100 تومان هم برق داده بشه ( که صنعتی 80-90 هست که نمیدن) میشه ماهی 144 هزار تومان هزینه برق . بیت روی 9000دلار حساب کنیم و با دلار 15280 تومانی هم محاسبه کنیم میشه درامد یک میلیون و دویست هزار تومان که اگر هزینه برق رو هم کم کنیم میشه یک میلیون و پنجاه و شش هزار تومان

    که راحت میشه با برق صنعتی با این وضعیت صنعت که اکثر کارخانه ها تو کشور تقریبا خوابیده سود گرفت و دلار وارد کشور کرد

    خب الان میرسیم به بحث نیروگاه های اختصاصی باتوجه به این که به گفته دوستان برای تولید 3000 کیلوات نیاز به هزینه ساخت یا خرید ژنراتور به مبلغ 5 میلیارد تومان و هزینه گاز مصرفی که به گفته دوستان هر متر مکعب 5 تومان هست
    ژنراتور برای تولید 3000 کیلوات نیاز داره به 1245 متر مکعب در ساعت که با احتساب مصرف کلی در ماه میشه
    1245*24*30*5=4482000 تومان
    اگر با تمام هزینه ای که دوستان گفتن حساب کنیم و خیلی خیلی دست بالا بگیریم میشه 100 میلیون هزینه ماهانه
    حالا میرسیم به استخراج و درامد
    با 3000 کیلوات میشه حدود1660 عدد ماینر گذاشت که اگر هر ماینر بنا به محاسبات بالا مقدار 1056هزار تومان خروجی داشته باشه میشه درامد کلی ماهی 1752960 تومان
    که ظرف کمتر از 3 ماه تمام هزینه های مربوط به تولید برق جبران خواهد شد البته با توجه به این که اگر بیت استخراج شده رو نگهداری کنید و به قیمت های بالا تر بفروشید قطعا این درامد خیلی بیشتر خواهد شد

    باقی موارد خرید ماینر وهزینه های جانبی رو هم که در نظر بگیرید تقریبا زیر 7 ماه به سود دهی میرسید

    این مطلب شاید خیلی ها رو قانع بکنه ولی قطعا اینطور نیست در این سرزمینی که منابع فراوانی دارد از جمله گاز که میشه باهاش نیروگاه های اختصاصی زد
    با این وضعیت تحریم کمتر سیستم تولیدی میتونه مانند استخراج ارز های دیجیتال جواب بده

    1. محمدرضا می‌گوید

      سلام
      دوست عزیز این محاسبات شما خیلی ناقص هست و بدون علم به دنیای ارز دیجیتال
      استخراج ارزهای دیجیتال معمولا پرریسک هستند و شما یه فاکتور مهم رو در نظر نمیگیرید و اون هم این هست که : هر دو هفته میزان سختی شبکه استخراج تغییر میکنه و به آن میزان ۵ تا ۱۰ درصد اصافه میشه، به زبان ساده یعنی ۵ تا ۱۰ درصد از کارایی شما کسر میشه، یعنی بعد از یک سال دستگاه شما عملا غیر قابل استفاده ست
      ریسک قیمت ارز دیجیتال را هم در نظر نمیگیرید و با یه حساب کوچه بازاری نمیشه به سوددهی یا عدم سوددهی یه صنعت پی برد، متاسفانه این مشکل را در ایران داریم و همین باعث تعین نرخ های عجیب غیر کارشناسی شده

  3. محمد می‌گوید

    بابا چرتتت میگه ماینینگ به صرفه نیست

  4. امیرحسین می‌گوید

    دوست عزیزی که گفته ماینینگ به صرفه نیست میشه شماره ساقیشو به منم بده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.