راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

Push payments راهکار جدیدی برای حساب‌های پرداختی کسب‌وکارها است

فناوری پرداخت برای انجام پرداخت‌های مصرف‎کنندگان طی 10 سال گذشته تغییرات عظیمی داشته است. در حال حاضر ما کارت‌های نقدی از پیش‌پرداخت‌شده، کیف پول‌های موبایلی، اسکن و خواباندن چک از راه دور و توسط موبایل و انجام پرداخت‌های سریع‌تر از طریق سیستم‌های تصفیه اتوماتیک به نیازهای مربوط به دریافت و ارسال سریع پول را پوشش می‌دهد.

حالا تکنولوژی تمرکزش را روی ارائه مزایا و منافع یکسان برای کسب‌وکارها قرار داده است تا بتوانند قابلیت‌های پرداختی‌شان را ساده‌تر کنند. دو شرکت هم به‌تازگی سرویس مخارج و هزینه‌های پیشرفته خود برای کسب‌وکارها را روانه بازار کردند.

شرکت ریپی واقع در آتلانتا می‌گوید که سرویس تامین سرمایه فوری‌اش (Instant Funding) به سازمان این امکان را می‌دهد تا پول‌های موردنظرشان را از طریق ویزا دایرکت، به کارت‌های نقدی و از پیش‌پرداخت‌شده ویزا ارسال کنند. برای مثال، مشتریان وام این شرکت ریپی می‌توانند با استفاده از سرویس تامین سرمایه فوری، به جای اینکه چک صادر کنند و درخواست تراکنش‌های کلیرینگ هاوس خودکار انجام دهند، می‌توانند پول‌ها را مستقیما به کارت ویزا ارسال کنند.

کریس آرنت معاون مدیریت محصول ریپی می‌گوید که سرویس Instant Funding کارایی‌های بیشتری به مشتریانمان ارائه می‌دهد و تجربه مشتری دوستانه بیشتری فراهم می‌کند. در دنیای بسیار سریع کنونی چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد جلب رضایت فوری است و این همان کاری است که سرویس ما می‌تواند انجام دهد.

Push Paymentها با استفاده از ریل‌های پرداختی از شبکه‌های تجاری کنونی استفاده می‌کنند تا پرداخت‌های آنی یا تقریبا آنی را ساده‌سازی کنند. بسیاری از کسب‌وکارها مشکلات مربوط به نقدینگی دارند که همین مسئله موجب شکست و بی‌اعتبار شدن آنها می‌شود.

از طریق Push Paymentها، کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند سرمایه‌های موردنیازشان را در عرض چند ساعت یا نهایتا یکی دو روز دریافت و به این ترتیب مشکلات نقدینگی‌شان را برطرف کنند و دیگر نیازی به روزها یا هفته‌ها صبر کردن برای دریافت پول نیست. دیگر لازم به ذکر نیست که باتوجه به عدم صدور چک، در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌شود.

برای شرکتی مانند پیمنت دیتا سیستم، Push Paymentها بخشی از پلتفرم پرداخت پول (money disbursement) این شرکت به حساب می‌آید که پرداخت‌های کلرینگ هاوس خودکار را به کارت‌های نقدی ارسال می‌کند. همچنین امکان انجام این پرداخت‌ها به کیف پول‌های اپل‌پی، گوگل‌پی و سامسونگ‌پی را نیز فراهم می‌کند. این پلتفرم بخشی از سرویس صدور کارت سفارشی‌سازی‌شده به حساب می‌آید.

کسب‌وکارها اکنون می‌توانند به پیمان‌کاران، کارمندان و دیگر دریافت‌کنندگان پرداخت امکان انتخاب میان صدور کارت‌های نقدی از پیش‌پرداخت‌شده مسترکارت، سپرده‌گذاری‌های آنی به حساب‌های پس‌انداز، استفاده از کلرینگ هاوس خودکار سنتی، سپرده مستقیم یا چک کاغذی را می‌دهد.

به گفته این شرکت هیجانات بسیاری نسبت به صدور کارت‌های مجازی و پرداخت‌های آنی وجود دارد. زمانی که صحبت از دریافت پول به میان می‌آید، مصرف‌کنندگان می‌خواهند سریع‌ترین و ساده‌ترین گزینه ممکن برای این کار را انتخاب کنند و برخی حتی دسترسی ساده به یک حساب هم ندارند.

پرداخت‌های مجازی بخشی از آینده هستند. کسب‌وکارها دیگر تمایلی به صدور و دریافت چک‌های کاغذی ندارند چراکه در مورد حساب‌های قابل پرداخت، این فرایند وقت‌گیری خواهد بود. مزیت ویژه‌ای که این موضوع برای کسب‌وکارها و کارمندان دارد این است که می‌توانند سرمایه‌ها را به‌صورت الکترونیکی، حتی در صورت نداشتن حساب بانکی معمولی، دریافت کنند.

این موضوع موجب بروز پیچیدگی‌ها در کسب‌وکارهایی می‌شود که چنین پرداخت‌هایی انجام می‌دهند و معمولا بایستی با ارائه‌دهندگان متعددی همکاری داشته باشند یا با آنها ادغام شوند. پیمنت دیتا سیستم با ادغام سرویس‌های پرداخت سنتی خود با پلتفرم صدور کارتش امکان ارائه راهکاری برای توزیع سرمایه به شیوه‌های مختلف اقتصادی را فراهم می‌کند.

پیش‌بینی‌ها بر این است که این موج جدید، یعنی همان پرداخت‌های مجازی با وجود نوآوری‌های جدید و محصولاتی که موجب کاهش مشکلات اعظم در کسب‌وکارها می‌شود، با همان سرعت به رشدش ادامه دهد.

منبع: Payments journal

2 دیدگاه
  1. وحید عباسی می‌گوید

    با سلام
    در چند جای متن نوشته شده از کلمه تصفیه استفاده شده است که فکر می کنم غلط است و تسویه صحیح می باشد

    1. محدثه دهباشی می‌گوید

      سلام.
      با تشکر. موارد اصلاح شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.