راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در اسپانیا / نبرد میان کیف پول‌های دیجیتال و کارت‌های بانکی برای سلطه بر بازار تجارت الکترونیکی

سیزدهمین کشوری که شیوه‌های پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی آن را بررسی می‌کنیم، اسپانیا است. شرکت ورلدپی در گزارشی، شیوه‌های پرداخت خرد ۱۶ کشور مختلف را مورد بررسی قرار داده است. گزارش‌هایی که درباره دیگر کشورهای دنیا منتشر شده است را می‌توانید در بخش «پرداخت خرد در جهان» سایت راه پرداخت مشاهده کنید.

اسپانیا کشوری مستقل در شبه جزیره ایبری واقع در اروپای غربی و عضو اتحادیه اروپا است. مرز اسپانیا با پرتغال به طول ۱۲۱۴ کیلومتر، طولانی‌ترین مرز یکپارچه در اتحادیه اروپا است. اسپانیای امروزی کشوری دموکراتیک و دارای حکومتی پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی است. اسپانیا یک کشور توسعه‌یافته و چهاردهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی است. این کشور همچنین دارای سطح بالای استاندارد زندگی است. اسپانیا در سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا عضو است.

ریشه نام رومی هیسپانیا، که نام کنونی اسپانیا از این واژه گرفته شده که البته به طور دقیق این موضوع روشن و مشخص نیست. هیسپانیا شاید از گویش شاعرانه واژه یونانی هیسپریا گرفته شده باشد که به معنای «سرزمین غرب» یا «سرزمین غروب خورشید» است.

اسپانیا به‌عنوان یکی از اعضای ناتو در فعالیت‌های امنیتی چند جانبه بین‌المللی شرکت داشته ‌است. عضویت این کشور در اتحادیه اروپا یکی مهم‌ترین بخش‌های سیاست خارجی اسپانیا است. حتی در مواجه با بسیاری از بحران‌های فراروی کشورهای اروپای غربی، اسپانیا ترجیح داده‌ اقداماتش را با سازوکارهای سیاسی اتحادیه اروپا هماهنگ کند. اسپانیا روابط ویژه خود را با فیلیپین و کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی حفظ کرده ‌است. سیاست روابط خارجی اسپانیا با این کشورها بر پایه ایجاد و تقویت یک جامعه ایبری-لاتین و تقویت روابط زبانی، فرهنگی، بازرگانی و تاریخی بین شبه‌جزیره ایبریا و کشورهای آمریکای لاتین استوار است.

اقتصاد سرمایه‌داری مختلط اسپانیا چهاردهمین اقتصاد بزرگ جهان، پنجمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است. نقاط ضعف همیشگی اقتصاد اسپانیا تورم بالا، وجود یک بازار سیاه وسیع و نظام آموزشی ضعیفی است که بر اساس گزارش‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه یکی از ضعیف‌ترین نظام‌های آموزشی در میان کشورهای توسعه یافته است.

جالب است بدانید که ۴۴ مکان تاریخی و فرهنگی در اسپانیا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. اسپانیا از نظر تعداد میراث فرهنگی مورد حمایت یونسکو پس از ایتالیا و چین در رده سوم جهان قرار دارد. همچنین پرطرفدارترین ابزار موسیقی، یعنی گیتار، ریشه‌ای اسپانیایی دارد.

در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، بازار آنلاین اسپانیا پیشرفت آهسته‌تری داشته است. از آنجایی که بازار این کشور به بازار بالغی تبدیل نشده به همین خاطر مقصد جذابی برای فروشندگان آنلاین بین‌المللی است. بازار اسپانیا سیزدهمین بازار بزرگ در حوزه تجارت الکترونیکی است و در آمد 17 میلیارد دلاری این بخش در سال 2019، تجارت الکترونیکی این کشور را بعد از برزیل و قبل از روسیه قرار می‌دهد.

بزرگترین بازیگر تجارت الکترونیکی این کشور، آمازون اسپانیا است که توانسته در سال گذشته درآمد 2.7 میلیارد دلاری داشته باشد. بعد از آمازون، وب‌سایت‌های elcorteingles و carrefor به ترتیب با درآمدهای 620 و 507 میلیون دلاری جایگاه‌های دوم و سوم در بخش تجارت الکترونیکی اسپانیا دارند.

کارت‌ها همچنان رایج‌ترین روش پرداخت آنلاین در اسپانیا است که 43.2 درصد تراکنش‌های پرداختی را شامل می‌شود. اما به جز کارت، شیوه‌های دیگر پرداخت هم در اسپانیا مورد استقبال قرار گرفته‌اند؛ مانند کیف پول‌های دیجیتالی. استفاده از این روش در حال افزایش است و فروش از طریق کیف پول‌های دیجیتالی 27.7 درصد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی را شامل می‌شود. استقبال چشمگیر افراد از این شیوه پرداختی در اسپانیا نشان می‌دهد که پرداخت به وسیله کیف پول‌های دیجیتالی رقیب سرسخت کارت‌های بانکی است و شاید تا سال 2021 به‌عنوان شیوه رایج پرداخت آنلاین در کشور شناخته شود.

تعداد شرکت‌های فین‌تکی در اسپانیا بین سال‌های 2015 تا 2019، پنج برابر رشد داشته و از 78 شرکت در سال 2015 به 385 شرکت فین‌تکی در سال 2019 رسیده است. این شرکت‌ها توانستند در سال گذشته در مجموع 192.93 میلیون یورو جذب سرمایه داشته باشند.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های انجام پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی در اسپانیا تصویر زیر را مشاهده کنید. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.