راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در بریتانیا / بزرگترین بازار تجارت الکترونیک B2C

در ادامه سلسه گزارش‌های مربوط به پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی کشورهای مختلف، در این گزارش، بریتانیا را معرفی و بررسی می‌کنیم. داده‌های اینفوگرافیکی که در انتهای این گزارش موجود است، توسط شرکت ورلدپی گردآوری شده است.

پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی که به اختصار بریتانیا یا پادشاهی متحد خوانده می‌شود، مجموعه کشورهای متحدی است که در شمال غربی اروپای قاره‌ای واقع شده ‌است. بریتانیا یکی از مهمترین بازیگران عرصه سیاست و اقتصاد جهانی و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را دارا است. این سرزمین از چهار کشور تشکیل شده‌: کشورهای انگلستان، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز روی‌هم جزیره بریتانیای کبیر را تشکیل می‌دهند. این کشور از جمله اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو است.

بریتانیا دارای ۱۴ سرزمین آن سوی دریا و ۵۳ قلمرو مشترک‌المنافع است. این سرزمین‌ها بقایای امپراتوری بریتانیا هستند. این امپراتوری بزرگترین امپراتوری تاریخ به‌شمار می‌رود و تاثیر استعمار بریتانیا را می‌توان در زبان انگلیسی، فرهنگ بریتانیایی و نظام‌های حقوقی مستعمرات سابق این امپراتوری مشاهده کرد.

بریتانیا کشوری توسعه‌یافته و دارای ششمین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس تولید ناخالص داخلی و هشتمین اقتصاد دنیا بر پایه برابری قدرت خرید است. این پادشاهی نخستین کشور صنعتی دنیا است و در طول سده ۱۹ و اوایل سده ۲۰ ابرقدرتی بی‌همتا در سطح بین‌الملل به‌شمار می‌رفت. این کشور یکی از قدرت‌های شناخته‌شده‌ی دارای جنگ‌افزار هسته‌ای در جهان است و از لحاظ هزینه‌های نظامی رتبه چهارم جهان را دارد.

بریتانیا در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته بود اما بریتانیایی‌ها در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶ به جدایی از اتحادیه اروپا رأی موافق دادند و سرانجام بریتانیا در تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا جدا شد. واحد پول بریتانیا پوند استرلینگ و قدیمی‌ترین واحد پولی در حال استفاده در جهان است. پول مسکوک در تمامی بریتانیا یکی است و توسط بانک مرکزی این کشور تولید و توزیع می‌شود؛ اما بانک‌های اسکاتلند و ایرلند شمالی مجازند اسکناس‌های خود را چاپ و توزیع کنند.

پیش‌بینی می‌شود که تجارت الکترونیکی بریتانیا در سال 2020 به ارزشی برابر با 222.5 میلیارد یورو برسد که در این صورت نسبت به سال گذشته رشد 11 درصدی داشته است. بریتانیا را به‌عنوان بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی B2C در اروپا معرفی می‌کنند. سال گذشته عنوان شده که 96 درصد جمعیت این کشور به اینترنت دسترسی داشتند و 87 درصد این جمعیت، خرید آنلاین انجام داده‌اند. محبوب‌ترین پلتفرم‌های آنلاین در بریتانیا عبارت‌اند از Amazon، Marks&Spencer، Asos، Debenhams، Argos، Topshop و Zalando.

بیشتر افراد در بریتانیا، به‌ویژه مهاجران این کشور ترجیح می‌دهند از کارت‌های اعتباری برای انجام پرداخت‌های مختلف استفاده کنند. هرچند که استفاده از کارت‌های اعتباری راحتی بیشتری برای شما به همراه دارد و شما می‌توانید از این کارت‌ها برای خریدهای مختلف خود استفاده کنید؛ اما برخی شرکت‌ها و موسسات ممکن است از شما بخواهند روش‌های دیگری برای پرداخت انتخاب کنید. در ادامه شما را با روش‌های پرداختی موجود و مرسوم در این کشور آشنا می‌کنیم.

اگرچه ممکن است شیوه قدیمی به‌نظر برسد اما باید اعتراف کرد که پرداخت با چک همچنان در بریتانیا، به‌ خصوص میان افراد مسن، رواج بیشتری دارد. بیشتر افراد در بریتانیا برای خریدهای خرد و خواروبار خود از کارت‌های دبیت استفاده می‌کنند. برای انجام پرداخت‌های مکرر در ماه مانند پرداخت اجاره و قبوض، بریتانیایی‌ها ترجیح می‌دهند از برداشت مستقیم یا standing order استفاده کنند. هنگام انجام خریدهای آنلاین، شیوه‌های پرداخت جایگزین مانند پی‌پال، گوگل والت و اپل‌پی طرفداران بیشتری دارند.

حوزه فین‌تک در بریتانیا در حال رونق است. براساس داده‌های اینوویت فایننس، بخش فین‌تک این کشور در سال 2019 توانست جذب سرمایه 4.9 میلیارد دلاری داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود بریتانیا، پس از ایالات متحده، دومین بازار بزرگ فین‌تکی در دنیا محسوب شود. ترکیبی از متخصصان مالی در این کشور همراه با رگولاتوری که از بانکداری باز در کشور حمایت می‌کنند و همچنین افزایش روزافزون مصرف‌کنندگانی که دیگر علاقه‌ای به دریافت سرویس از بانک‌های سنتی ندارند، باعث شده تا سرمایه‌گذاری در ساختارشکنی‌های دیجیتالی در این کشور، روزبه‌روز بیشتر شود.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های انجام پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی در بریتانیا تصویر زیر را مشاهده کنید. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.