راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از بهترین کتاب‌های فین‌تک برای سال ۲۰۱۹


بشر مدرن و کتاب، رفاقتی دیرینه دارند. هر چقدر هم که دنیای رسانه رشد کند، باز هم نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. برای فهم هر چیزی، مطالعه بهترین راهکار است و فناوری و مشتقات آن نیز از این قضیه مستثنی نیستند. فین‌تک، به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های فناوری و از جمله پرطرفدارا‌ترین مباحث روز دنیا، موضوع هیجان‌انگیزی است که بسیاری از افراد می‌خواهند عمیق‌تر به این موضوع بپردازند.

چه آن‌ها که به دنبال کسب درآمد‌های میلیونی از این حوزه هستند و می‌خواهند مانند بسیاری از استارت‌آپ‌ها، راه صدساله را یک شبه طی کنند، چه آن‌ها که کاربران و وابستگان این حوزه هستند و چار‌ه‌ای جز یادگیری ندارند، و چه آکن‌ها که از روی علاقه‌ به دنبال کشف رمزوراز‌های دنیای بزرگ فین‌تک‌اند، همه و همه یک راه بیشتر ندارند. این‌که تا می‌توانند کتاب بخوانند.

جزو هر یک از این دسته‌ها که باشید، می‌توانید یکی از موارد معرفی شده در لیست زیر را انتخاب کنید. لیستی از بر‌ترین کتاب‌های فین‌تک جهان که می‌توانند سال 2019 را در کنج کتابخانه‌تان سکنی گزینند.

 

1) فین‌تک، دی‌ان‌ای جدید خدمات مالی

پرانی گوپتا (Pranay Gupta) و تی. مندی ثام (T. Mandy Tham)؛ نوزدهم نوامبر 2018 میلادی

این کتاب که نام اصلی آن Fintech, The New DNA of Financial Services و هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده، توسط دو نفر از برجسته‌ترین افراد حوزه‌ی فناوری‌های مالی یا فین‌تک تالیف شده است. کتابی که به جنبه‌های مختلف فین‌تک و تاثیرات آن روی صنعت خدمات مالی می‌پردازد.

تحلیلی بسیار صادقانه و مستقیم از کلیه‌ی حوز‌ه‌های صنعت خدمات مالی و آن‌چه که از منظر فناوری در آن‌ها جریان دارد. کتاب «فین‌تک: دی‌ان‌ای جدید خدمات مالی»، توصیفی عمیق از مفاهیم و مجموعه اصطلاحات مورد استفاده در حوزه فین‌تک دارد، نظیر هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، کلان داده (Big Data)، مشاوره رباتیک (Robo – advisory)، بلاکچین (blockchain)، ارز‌های رمزنگاری‌شده (cryptocurrency)، اینشورتک (InsurTech)، رایانش ابری (cloud computing)، کراودفاندینگ یا جذب سرمایه مردمی‌ (crowdfunding) و می‌تواند کتابی سودمند برای مخاطبینی باشد که به دنبال درک مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در حوزه فین‌تک هستند.

 

2) بلاکچین دیزاین اسپرینت

موسی ما (Moses Ma) و لنگدان موریس (Langdon Morris)؛ بیست و هشتم سپامبر 2018 میلادی

با روی کار آمدن فناوری بلاکچین، سونامی‌ دیگری از تغییرات دیجیتال در حال شکل گرفتن است. فناوری دفتر کل توزیع‌شده‌ای که می‌تواند ساختارشکنی عظیمی‌ در تمام مدل‌های کسب‌وکار ایجاد کرده و جهان و فرایند‌های آن را دست‌خوش تحولاتی عمیق و گسترده کند.

حتی بهترین اندیشمندان و فعالان نیز نتوانسته‌اند ساختارشکنی بزرگی که با آن مواجهیم را کنترل و مدیریت کنند. این کتاب می‌تواند به شما و کسب‌وکارتان کمک کند تا از این حادثه‌ی ساختارشکنانه سهمگین جان سالم به در برده و استراتژی مناسبی برای موفقیت‌های آتی خود، زیر سایه‌ی فناوری بلاکچین اتخاذ کنید.

کتاب «بلاکچین دیزاین اسپرینت» با ادغام تکنیک‌های قدرتمندی از طراحی نوآورانه چابکی (Agile) سعی کرده است تا ابتکار عمل شما را افزایش داده، و شما را با ارائه برخی تمرینات عملی دقیق و کارآمد، به یک طراح حرفه‌ای دفتر کل توزیع‌شده بلاکچین تبدیل کند.

این کتاب پر است از محتویات و تمریناتی که به‌صورت خصوصی برای علاقه‌مندان و فعالان صنعت خدمات مالی مبتنی بر بلاکچین طراحی شده‌اند. ظهور خدمات مالی غیرمتمرکز و فناوری بلاکچین، آیند‌ه‌ای متفاوت را رقم خواهند زد و شما نیز می‌توانید با تکیه بر کتاب‌هایی همچون کتاب فوق، یکی از افرادی باشید که آینده‌تان را آن‌گونه که می‌خواهید ترسیم کنید.

 

3) فین‌تک: بانک‌ها به عقب برمی‌گردند

ایو اونت (Yves Eonnet) و هرو مانسرون (Herve Manceron)؛ سیزدهم سپتامبر 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

پس از تاکسی‌ها، سوپرماکت‌ها و هتل‌ها، اکنون نوبت به بانک‌ها رسیده است که ساختارشکنی عظیمی‌ را تجربه کنند. با توجه به شعب فرسوده، ناکارآمد و پرهیزنه‌ای که شاهد آن هستیم، انفجار کاربران و عدم کفایت این شعب برای ‌پاسخ‌گویی و عقب ماندن سیستم‌های سنتی بانکداری از روند‌ها و تحولات دیجیتال اخیر، به نظر می‌رسد که بانک‌ها نیز علی‌رغم حکومت دیرینه‌ی خود بر صنعت خدمات مالی، کم‌کم باید از عاقبت خود بترسند. این، روندی است که چند سالی است اخبار و حواشی صنعت خدمات مالی در پی گرفته و مدام بر آن تاکید می‌کند.

آیا شما هم فکر می‌کنید که بانک‌ها دیگر راهی جز تلاش ندارند؟ خیلی هم مطمئن نباشید. بانک‌ها هنوز هم چند برگ برنده در دست دارند.

استارت‌آپ‌ها از یک سو، غول‌های بزرگ فین‌تک از سوی دیگر و هزاران هزار ساختارشکن قدرتمند دیگر از هر سو به سمت بانک‌ها هجوم آورده‌اند. اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، خواهیم دید که دژ مستحکم بانکداری، که تاریخ طول و درازی است بر جهان حکم‌فرمایی می‌کند، مدتی است که در محاصره است. کتاب فین‌تک، داستان بانک‌هایی را روایت می‌کند که چند سالی است در این محاصره به سر می‌برند. بانک‌هایی که گاه عقب می‌نشینند و گاه با بازطراحی و بازسازی خود (همان ماجرای اختراع دوباره چرخ)، با رقیبان‌شان مقابله به مثل می‌کنند.

 

4) فین‌تک: بلاکچین، ارز‌های رمزنگاری‌شده و ICO

دیوید لی کو چن (David Lee Kuo Chuen) و لیندا لو (Linda Low)؛ ششم سپتامبر 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

بازار ارز‌های رمزنگاری‌شده طی سال‌های اخیر بسیار سریع‌تر از آن‌چه که انتظار می‌رفت، رشد کرده است. ضمن این‌که همگرایی استراتژی‌های سودآور انگیزشی و عناصر اجتماعی، کلاس جدیدی از سیستم‌های مالی را به وجود آورده است که شرکت‌های فین‌تکی بزرگی که اکنون شاهد آن هستیم، نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

علاوه بر این، این مهم را نیز نباید فراموش کرد که نوآوری‌های مبتنی بر فناوری، مستلزم پیاده‌سازی در تمام صنایع هستند و صرفاً نباید به صنعت خدمات مالی محدود شوند. با این وجود، هنوز هم تعداد تحقیقات و مطالعاتی که در خصوص این پدیده صورت گرفته است بسیار اندک و انگشت‌شمار است.

کتاب فوق معرفی تمامی‌ مفاهیم اصلی حوزه فین‌تک را، اعم از ارز‌های رمزنگاری‌شده، فناوری پایه‌ای این ارز‌ها یا همان بلاکچین و نحوه تجارت و عرضه توکن در بازار جهانی را در دستور کار خود قرار داده است.

این کتاب بر آن است تا تمامی‌ حواشی نادرست و تصور‌های غلط رایج پیرامون ارز‌های رمزنگاری‌شده و فناوری بلاکچین را (به‌ویژه در خصوص بیت‌کوین و ICO) برطرف سازد؛ به‌طوری‌که کسب‌وکار‌ها بتوانند بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی و فارغ از تصورات غلط، در این مسیر به سمت جلو گام بردارند.

این کتاب، برای کسانی که به دنبال تغییر هستند و می‌خواهند فرایند‌ها و مدل‌های منسوخ خود را با بهترین مدل‌های مدرن توزیع‌شده جایگزین کنند، بهترین انتخاب است. ضمن این‌که کتاب، به افرادی که به دنبال درک و استفاده از فرصت‌های جدید کسب‌وکار در صنعت خدمات مالی و حتی فراتر از آن هستند نیز کمک شایانی می‌کند.

البته، مهم‌ترین رسالت این کتاب، تغییر نگرش و ذهنیت خوانندگان و به دنبال آن جهانیان از بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده، و گشودن پنجر‌ه‌ای جدید به سمت آیند‌ه‌ای روشن از تحولات دیجیتال است. آیند‌ه‌ای که در آن، بسیاری از ناکارآمدی‌ها، ناعدالتی‌ها و مشکلات کنونی حل شده باشد.

 

5) فناوری بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده

متیو کانر (Matthew Connor)؛ هفدهم جولای 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

فناوری بلاکچین طوفان عظیمی‌ در جهان به راه انداخته است.

اگر تاکنون در مورد فناوری بلاکچین مطالعه‌ای نداشته‌اید و نمی‌دانید چیست، شک ندارم که نام‌اش را دست کم برای یک بار هم که شده شنید‌ه‌اید. فناوری نوظهور، مدرن، متمایز و عجیبی که بسیاری از شرکت‌های مهم جهان، در تب آن به سر می‌برند.

فناوری ارزشمندی که ارز رمزنگاری‌شده مبتنی بر آن، بیت‌کوین، در سال 2017 توانست ارزشی بالغ بر 20،000 دلار پیدا کند و جهان را در بهت و ناباوری ر‌ها کند.

سال 2018 سالی بود که این فناوری، از صحنه نمایش پایین آمده و در بسیاری از کسب‌وکار‌ها به منصه ظهور رسید. این فناوری، تنها یک دفتر کل توزیع‌شده برای رمزنگاری‌ رمزارز‌ها نیست، بلکه دست‌آویزی برای ساختن دنیایی جدید و متفاوت است. اگر شما نیز قصد دارید لبه پرتگاه نابودی را ترک کرده، و خود را به مامن امن آینده مدرن برسانید، کتاب فوق بهترین گزینه است. حتی اگر مبتدی باشید!

این کتاب به تعریف کاملی از مفهوم بلاکچین  می‌پردازد که شامل موارد زیر است:

  • ورودی‌ها و خروجی‌های این فناوری قدرتمند
  • نحوه تغییر و تحول صنعت خدمات مالی به دست فناوری بلاکچین
  • راهنمای فنی مجهز به جزئیات بلاکچین
  • نحوه پیاده‌سازی بلاکچین در کسب‌وکار شما
  • نحوه اثر‌گذاری بلاکچین روی صنایع مختلف
  • آینده بلاکچین، سال 2018 و پس از آن
  • بهترین روش سرمایه‌گذاری روی ارز‌های رمزنگاری‌شده، با کم‌ترین ریسک و بیش‌ترین بازگشت (سرمایه)
  • نکاتی برای سرمایه‌گذاری مطمئن، سنجش ریسک‌پذیری و …
  • نحوه ایجاد طرح‌های تبادلی شخصی‌سازی شده
  • نحوه ایجاد ماشین‌های استخراج
  • نگاهی به آینده، چشم‌انداز پنج ساله ارز‌های رمزنگاری‌شده و فراتر از آن
  • تفکیک کامل گام‌های دستیابی به موفقیت در این جهان شگفت‌انگیز
  • تلاش دولت‌ها برای کنترل ارز‌های رمزنگاری‌شده و سیطره بر شبکه‌های توزیع‌شده
  • ارز‌های رمزنگاری‌شده در سال آتی
  • و بسیاری موارد از این دست…

 

6) قانون و سیاست فین‌تک

لی رینرز (Lee Reiners)؛ دوازدهم جولای 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

در سال 2016، کمتر کسی نام بیت‌کوین و ارز‌های رمزنگاری‌شده را شنیده بود، هیچ عرضه اولیه سکه‌ای وجود نداشت و سیستم رگولاتوری مالی ایالات متحده آمریکا، با هر شرکت و موسسه مالی که خارج از محدوده سیستم‌های بانکی سنتی این کشور شروع به فعالیت می‌کردند، به شدت برخورد می‌کرد.

اگر به گذشته‌ای نه چندان دور برگردیم، شاهد تحولاتی دراماتیک در عرصه‌ی فناوری‌های مالی یا به زبان خودمان فین‌تک خواهیم بود. بیت‌کوین توانسته اذ‌هان عمومی‌ را به خود جلب کرده و طی دو سه سال اخیر، مشتقات فراوانی از خود را وارد بازار جهانی کند.

هم‌اکنون شما قادر شد‌ه‌اید تا با استفاده از گوشی تلفن همراه خود، معاملات املاک و مستغلات انجام دهید و بدون هیچ دردسری هزینه آن را نیز از طریق همان گوشی هوشمند پرداخت کنید؛ قادر شد‌ه‌اید تا برای دریافت وام مسکن، با گوشی خود اقدام کنید و نیازی به حضور در شعب بانکی، پر کردن فرم و دویدن‌ها و امضا‌های سرسام‌آور ندارید؛ عرضه‌های اولیه سکه، اکنون راهی جدید و جایگزین برای سرمایه‌گذاری هستند و می‌توانید به روش‌های نوینی کسب درآمد کنید.

در حالی که بسیاری از افراد و سازمان‌ها، روی فناوری‌های جدیدی تمرکز کرده‌اند که در انقلاب فین‌تک و ساختارشکنی‌های اخیر دست داشته‌اند، کمتر کسی روی پیاده‌سازی و استفاده از این فناوری‌ها در زیرساخت‌ها و سیستم‌های رگولاتوری کنونی متمرکز شده است.

پرواضح است که درک چارچوب‌های رگولاتوری جاری در نظام اقتصادی حال حاضر دنیا، لازمه‌ی حیات و موفقیت بلندمدت شرکت‌های فین‌تک است.  اگرچه سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها، در صنایع دیگری غیر از صنعت خدمات مالی می‌توانند با ظهور استراتژی‌های جدید، بسیاری از مقررات وضع شده را نادیده گرفته و اصول رگولاتوری را زیر پا بگذارند، اما بدیهی است که چنین رویکردی در صنعت خدمات مالی محکوم به شکست خواهد بود.

این مهم نیز به این دلیل است که صنعت خدمات مالی، تحت سیطره‌ی سازمان‌های دولتی و فدرال چندگانه‌ای است که اغلب اختیارات‌شان نیز با یکدیگر هم‌پوشانی دارد و در صورت تقابل با آن‌ها، هیچ راه نجاتی وجود نخواهد داشت. یک شرکت فین‌تک قدرتمند و موفق، چیزی فراتر از فناوری نیاز دارد، و آن، درک مقررات، اصول و سیاست‌هایی است که برای موفقیت در عرصه خدمات مالی، الزامی‌ است.

کتاب «قانون و سیاست فین‌تک»، شما را برای درک بهتر این مهم یاری می‌کند. با مطالعه این کتاب می‌توانید مسائل حقوقی، رگولاتوری و اصول ارز‌های رمزنگاری‌شده، عرضه‌های اولیه سکه، وام‌دهی آنلاین و فناوری‌های مدیریت ثروت را بیاموزید و از آن‌ها در راستای اهداف کسب‌وکار خود استفاده کنید. علاوه بر این، در این کتاب خواهید دید که سیستم‌های رگولاتوری ایالات متحده آمریکا، چگونه موضع خود در قبال شرکت‌های فین‌تکی را تغییر داده و به تعدیل و تسلیم روی آورده‌اند، و این‌که چگونه این سیستم‌ها، زمینه‌ساز تبدیل برخی از شرکت‌های فین‌تک به بانک‌هایی قانونمند در این کشور شده‌اند.

هر فصل از کتاب، با یک بازنگری ژرف در تکنولوژی آغاز می‌شود و هدف از آن نیز تبیین چارچوب‌های رگولاتوری و اصول سیاسی استفاده از فناوری‌های مالی و مشتقات آن برای موفقیتی بلندمدت در صنعت خدمات مالی است.

قطعاً، شرکت‌های فین‌تکی که بتوانند چارچوب‌های رگولاتوری موجود را شناسایی کرده و استراتژی‌ها و سیاست‌های صحیح عملیاتی را شناسایی کنند، در دامی‌ که شرکت‌های پیش از آن‌ها گرفتار شده‌اند نخواهند افتاد و این، یک مزیت رقابتی فوق‌العاده‌ است.

 

7) انقلاب فین‌تک

سوفی بلکستد (Sofie Blakstad) و روبرت الن (Robert Allen)؛ شانزدهم ژوئن 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

این کتاب، یک راهنمای عملی برای چشم‌انداز در حال رشد فناوری‌های مالی است که نشان می‌دهد این چشم‌انداز، چگونه تعاملات و روابط ما با پول را تحت تاثیر قرار داده و چگونه فناوری‌های مالی، در کنار تحولات کلان میکرواقتصادی و اجتماعی، داستان تحول کسب‌وکار‌ها در اقتصاد‌های توسعه یافته را بازنویسی کرده است.

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی، در تلاش‌اند که مشتری‌محورتر شوند، اما تعامل با مشتریان، به‌ویژه در کشور‌های در حال توسعه، چالشی بسیار بزرگ است. به همین دلیل نیز کاربران و شرکت‌ها، از ابزار‌ها و دستاورد‌های خدمات مالی نوین و جایگزینی که به شدت نیز در حال رشد و توسعه هستند استقبال می‌کنند، چرا که این ابزار‌ها، تعاملات کاربران و کسب‌وکار‌ها را بهبود بخشیده و انقلاب جدید فناوری‌های مالی را به پیش می‌رانند.

اگر به آمار و ارقام توجه کرده باشید، خواهید دید که این ابزار‌های مدرن مبتنی بر فناوری، در کشور‌های در حال توسعه فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند و کاربران، استقبال بی‌سابقه‌ای از آن‌ها داشته‌اند.

دلیل این امر نیز شاید عدم وجود شمول مالی در این مناطق باشد، که کاربران را قادر ساخته است تا بدون نیاز به حمایت از سوی بانک‌ها، از خدمات مالی مدرن ‌بهره‌مند شوند. در مقابل، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی نیز در سایه این انقلاب عظیم، موانع موجود در مسیر رشد خود را با ادغام و ائتلاف با سایر شرکت‌ها از سر راه برداشته‌اند و محصولات خود را به بهترین وجه ممکن در اختیار کاربران قرار داده‌اند. محصولاتی که پیش از این، در ‌هاله‌ای از ابهام و اغراق قرار داشتند، اکنون بخشی از زندگی روزمره و حقیقی کاربران هستند و چه بسا در جیب آن‌ها هر جا که هستند سفر می‌کنند (گوشی‌های تلفن همراه‌تان را که فراموش نکرد‌ه‌اید؟!).

این، انقلابی است که در نحوه نگرش ما نسبت به طراحی، اجرا و ارائه مدل‌های کسب‌وکار رخ داده است و می‌تواند روش‌های منسوخ ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا را با بهترین راهکار‌ها جایگزین کند. کتاب «انقلاب فین‌تک»، کتابی فوق‌العاده‌ برای کسب‌وکار‌هایی است که می‌خواهند از این انقلاب پرهیاهو برای مشارکت در اکوسیستم خدمات جهانی، به‌ویژه خدمات مالی استفاده کنند و انتخابی شایسته برای افرادی است که در سیستم‌های بانکی، شرکت‌های فین‌تک و امثال آن فعالیت می‌کنند.

 

8) راهنمای سریع و موقت برای فین‌تک

اشتیاق حسین (Ishtiaque Hossain)؛ بیست و سوم می‌ 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

کتاب «یک راهنمای سریع و موقت! برای فین‌تک»، مجموعه‌ای از پنج مقاله استثنایی است که قصد دارد برخی از مفاهیم کلیدی حوزه فین‌تک را برای مخاطبین خود تشریح کند.

مفاهیمی‌ از قبیل نوآوری‌های ساختارشکن، بلاکچین، هوش مصنوعی و کاربرد‌های چنین فناوری‌هایی در صنعت خدمات مالی، چت‌بات‌ها و بازاریابی دیجیتال، که به نظر می‌رسد جهان را دگرگون ساخته‌اند. این کتاب، در بر دارنده دیدگاه‌های صریح تعدادی از متخصصین بنام حوزه فین‌تک از کشور مالزی است که راهکار‌های پیاده‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت خدمات مالی را مورد هدف قرار داده‌اند.

این کتاب، عاری از اصطلاحات و مفاهیم حرفه‌ای و تخصصی صنفی است و راهنمایی عالی برای مبتدیانی به شمار می‌آید که قصد دارند در حیطه فناوری‌های مدرن مالی، حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

9) یادگیری عملی فین‌تک از شرکت‌های موفق

یوشیتاکا کیاتو (Yoshitaka Kitao)؛ پانزدهم می‌ 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

کتاب «یادگیری عملی فین‌تک از شرکت‌های بزرگ»، کتاب تمجید شد‌ه‌ای است که بسیاری از موسسین و کارآفرینان برتر جهان نیز آن را ستایش کرده‌اند.

کریس لارسن (CHRIS LARSEN)، موسس و مدیر عامل ریپل در مورد این کتاب می‌گوید:

«در طول زندگی حرفه‌ای‌ام شاهد تغییرات جهان خدمات مالی به دست فناوری بود‌ه‌ام، از همان نخستین روز‌های ظهور وام‌دهی آنلاین، تا نوآوری‌های اخیری که در حال حاضر، با تکیه بر فناوری بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده به منصه ظهور رسیده‌اند. به عقیده من، اکنون در نقطه‌ای بحرانی قرار گرفته‌ایم که اینترنت ارزش (Internet of Value) جدیدی در حال ظهور است و من از دیدن کارآفرینان کارآزمود‌ه‌ای که در حال سبقت گرفتن از مشکلات در دنیای خدمات مالی امروز هستند هیجان زد‌ه‌ام».

دیوید روتر (DAVID RUTTER)، موسس و مدیر عامل آر تری (R3) نیز می‌گوید:

«فناوری بلاکچین، در حال تغییر دنیای کسب‌وکار‌ها است. این کتاب نگاهی عمیق به نحوه برخورد شرکت‌های مختلف صنعت خدمات مالی و سایر صنایع تجاری با مشارکت با شرکت‌های نرم‌افزاری همچون آر تری و مهندسی مجدد زیرساخت‌های آن‌ها دارد، که می‌تواند پول، کالا‌ها و اطلاعات مورد نیاز آن‌ها را در سطح جهانی به جریان درآورد».

برت کینگ (BRETT KING) نیز به‌عنوان یکی از نویسندگان برجسته بانک فور (BANK 4.0) و آگمنتد (Augmented) و موسس موون (Moven) در این باره اذعان می‌کند: «زمانی که به فین‌تک می‌اندیشیم، معمولاً نیویورک، سیلیکون ولی و لندن به ذهن‌مان خطور می‌کند، اما این کتاب، از دیوی صحبت می‌کند که در فین‌تک آسیایی در حال بیدار شدن است. لطف بزرگی در حق خودتان کرده و این کتاب را مطالعه کنید. آسیا جایی است که انقلاب فین‌تک حقیقی، به معنای واقعی کلمه در آن در حال رخ دادن است».

 

10) کتاب اینشورتک

سابین ال.بی وندرلیندن (Sabine L.B VanderLinden)، شان ام میلی (Shân M. Millie)، نیکول اندرسون (Nicole Anderson) و سوزان چیستی (Susanne Chishti)؛ چهاردهم می‌ 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

این کتاب را می‌توان یک خلاصه کامل و جامع از انقلاب دیجیتال صنعت بیمه قلمداد کرد. این کتاب به زودی توسط مجموعه راه پرداخت ترجمه و منتشر می‌شود.

طبق آمار‌های منتشره، اینشورتک طی سال‌های 2010 الی 2014، که می‌توان آن را آغاز روند رشد آرام این حوزه تلقی کرد، سرمایه‌گذاری هنگفتی بالغ بر 7 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است که رقمی‌ قابل ملاحظه است. هرچند که تخمین زده می‌شود این رقم، تا سال 2020 میلادی سالیانه چیزی در حدود 10 نیز افزایش داشته باشد که حاکی از رشدی فوق‌العاده‌ و شاید انقلابی عظیم است.

سه چهارم از شرکت‌های بزرگ بیمه بر این باور هستند که این انقلاب بزرگ، و ساختارشکنی‌های وابسته به آن، سیستم‌های منسوخ و سنتی آن‌ها را در معرض خطر فروپاشی قرار داده است و به همین دلیل نیز فناوری‌های فراپرده این ساختارشکنی‌ها، اکنون به یکی ار اولویت‌های اصلی چنین شرکت‌هایی تبدیل شده است. شرکت‌هایی که از انقلاب دیجیتال جدید واهمه دارند و به دنبال راهکاری هستند تا خود را از این ورطه بر‌هانند.

«کتاب اینشورتک»، تمام نیازمندی‌ها و به‌روزرسانی‌های ضروری، تفکر انتقادی و بینش عملی لازم در سطح جهانی را از استارت‌آپ‌ها، شرکت کنندگان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های فین‌تک، مشاوران و سایر دست‌اندرکاران این اکوسیستم گردآوری کرده و در قالب یک جلد در اختیار مخاطبین‌اش قرار داده است.

این برهه از زمان، برای برخی تنها یک تهدید خارجی است و برای برخی دیگر، زمانی است برای تحولات داخلی. برای هر دو دسته، آگاهی از آن‌چه که قرار است برای مدل‌های کسب‌وکار، زنجیره‌های ارزش، تعاملات با کاربران و زیرساخت‌های سازمانی اتفاق بیفتد کافی نخواهد بود و چه بخواهید و چه نخواهید، شما نیز باید جزئی از این تحولات باشید. به همین خاطر نیز پیشنهاد می‌کنیم «کتاب اینشورتک» را مطالعه کنید تا در سایه آن:

  • از تجربیات، دیدگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی موفق مختلف یاد بگیرید.
  • روش‌های جدید کشف، تعریف و استفاده از فرصت‌های رشد را شناسایی کنید.
  • از نوآوران، ساختارشکنان و کارآفرینان ال‌ام بگیرید.
  • پا به پای انقلاب اینشورتک همگام و به‌روز باشید، این‌که چه اتفاقی می‌افتد و چطور پیش می‌رود.
  • برای شکل دادن به بینش خود، چشم‌انداز آتی اینشورتک را رصد کنید.

«کتاب اینشورتک» یکی از ملزومات نجات شما در طوفان تحولات خواهد بود.

 

11) فین‌تک: راهنمایی ساده و آسان برای فین‌تکی‌ها

متیو ری (Matthew Roy)؛ هشتم می‌ 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تکظهور و به تبع آن رشد فین‌تک، نحوه رویکرد شرکت‌ها و طراحی و اجرای مدل‌های کسب‌وکار توسط آن‌ها را به‌طور کامل و برای همیشه تغییر داده است. ایجاد مدل‌های استاندارد کسب‌وکار و تبدیل شدن شرکت‌ها به بانک‌های سنتی و رایج سابق برای موفقیت، اکنون دیگر تنها راه نیستند و فین‌تک، مدل‌های جدیدی را ممکن ساخته است که حتی از شمول مالی و چارچوب‌های رگولاتوری سابق نیز پا فراتر گذاشته‌اند.

در این جهان جدید، دیگر این بانک‌ها نیستند که تنها برنده بازی هستند و کاربران، حتی اگر در تمام طول عمر خود روی بانک را ندیده باشند، قادر هستند پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین معاملات مالی را انجام دهند و این، یعنی جهشی بزرگ. از کراودفاندینگ گرفته تا پرداخت‌های موبایلی، هزاران هزار گزینه وجود دارد که کارآفرینان می‌توانند انتخاب کرده و با طراحی مدل‌های کسب‌وکار منطبق بر آن، برنده بازی باشند.

فین‌تک، راهکاری ارزان قیمت است که نه تنها کسب‌وکار شما را تنظیم می‌کند، بلکه به توسعه بیش از پیش آن نیز کمک می‌کند. کراودفاندینگ، این امکان را به افرادی با ایده‌های بزرگ می‌دهد، تا سرمایه لازم برای پیاده‌سازی ایده‌های خود را از هر جایی که ممکن است گردآوری کنند.

اگر سابق بر این، تنها شرکت‌های بزرگ و معتبری که دارای وثیقه‌های هنگفت برای دریافت سرمایه بودند می‌توانستند ایده‌های خود را عملی کنند، اکنون حتی یک نوجوان 18 ساله نیز می‌تواند فکر کند، اندیشه‌های خود را مطرح کند و برای اجرای طرح‌هایش تامین سرمایه کند. به جای ماه‌ها مذاکره با سیستم‌های رگولاتوری و بانکی، اکنون این امکان در اختیار کارآفرینان قرار گرفته است تا از هر سوی جهان پشتیبان و سرمایه‌گذار جذب کنند و این، موهبت بزرگی است که صنعت خدمات مالی، آن را مرهون فین‌تک است.

در این کتاب که به عنوان راهنما منتشر شده است به این سوالات پاسخ داده می‌شود که:

  • فین‌تک چیست؟
  • چرا فین‌تک تا این اندازه در دنیای کسب‌وکار اهمیت یافته است؟
  • برای کاربران چه سودی دارد؟

 

12) کتاب ولث‌تک

سوزان چیستی (Susanne Chishti) و توماس پوشمن (Thomas Puschmann)؛ سی‌ام آوریل 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

«کتاب ولث‌تک» در مورد مدیریت ساختارشکنی، نوآوری و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری روی فناوری است. این کتاب به زودی توسط مجموعه راه پرداخت ترجمه و منتشر می‌شود.

تحولات دیجیتال اخیر، راهکار‌های نرم‌افزاری و دیجیتال پیچید‌ه‌ای را ممکن ساخته است که می‌توانند مدیریت پول را بسیار آسان‌تر، ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر کنند. اتوماسیون کامل، جزو جذاب‌ترین مسایل برای کارآفرینانی است که در مراحل اولیه انباشت سرمایه هستند، و این در حالی است که کارآفرینانی که توانسته‌اند سرمایه‌های کلانی را برای کسب‌وکار خود جذب و ذخیره‌سازی کنند، بیشتر به دنبال مدل‌های هیبریدی هستند.

به‌ویژه در مورد کسب‌وکار‌هایی که ثروت کافی برای مدیریت و دریافت بازدهی از هولدینگ‌های خود هستند، مدل‌های هیبریدی دارای اولویت بیشتری نسبت به مدل‌های تمام دیجیتال هستند. این‌که فناوری، تا چه میزان می‌تواند روی این مدیریت ثروت تاثیر‌گذار باشد، به مفهوم ولث‌تک برمی‌گردد و شناخت این حوزه و ‌بهره‌جویی از آن، نیازمند راهنمایی است.

«کتاب ولث‌تک» را می‌توان جامع‌ترین کتاب راهنما در مورد ساختارشکنی، نوآوری و فرصت‌های موجود در حوزه مدیریت ثروت و سرمایه مبتنی بر فناوری قلمداد کرد. منبعی ارزشمند از اطلاعات که می‌تواند در اختیار کارآفرینان، نوآوران، سرمایه‌گذاران، بیمه‌گذاران، تحلیل‌گران و مشاوران قرار گیرد و آن‌ها را در مورد مسائل زیر راهنمایی کند:

  • این‌که حوزه مدیریت ثروت چگونه و تا چه میزان می‌تواند تحت تاثیر مشاوره‌های رباتیک و امثال آن قرار گیرد؟
  • این‌که استفاده از نوآوری‌های فین‌تک تا چه میزان می‌تواند بازگشت سرمایه کسبوکارها را ارتقا دهدایاینکهاین‌که استفاده از نوآوری‌های فین‌تک، تا چه میزان می‌تواند نرخ بازگشت سرمایه در کسب‌وکار‌ها را ارتقا دهد؟
  • داستان‌هایی الهام‌بخش از موفقیت مدل‌های جدید کسب‌وکار.
  • ارائه جزئیاتی کلی و کامل از پویایی بازار.

«کتاب ولث‌تک» کتابی فوق‌العاده‌ برای مدیران سرمایه، سرمایه‌گذاران، سرمایه‌داران خانوادگی، سرمایه‌گذاران جسور یا خطرپذیر و صاحبان صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی است و در عین حال، کارآفرینان و موسسین استارت‌آپ‌ها نیز می‌توانند از آن در راستای پیشبرد اهداف کسب‌وکار خود استفاده کنند.

 

13) تاثیر فین‌تک روی سیستم‌های بانکداری ما

ادورادو کلارتا آساندری (Edoardo Claretta Assandri)؛ بیستم آوریل 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

این کتاب، پدیده فین‌تک را مد نظر قرار داده و با بررسی تاثیر این پدیده روی سیستم‌های بانکداری سنتی و منسوخ کنونی، سعی می‌کند نحوه تعاملات کاربران با مدل‌های کسب‌وکار جدید را تجزیه و تحلیل کند.

مدل‌های همتا به همتا، مثال بارزی از این دست مدل‌های مدرن است که توانسته در سال 2016 میلادی بالغ بر 450 میلیون دلار تراکنش را به نام خود ثبت کند و از جمله مدل‌هایی است که در این کتاب نیز مورد توجهی ویژه قرار گرفته است.

هدف نهایی از این ارزیابی‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها، ارائه اید‌ه‌ای شفاف از وضعیت کنونی بازار و تجزیه و تحلیل نکته نظرات مختلف (از منظر مالی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی) است. پرواضح است که این پدیده مدرن، تمامی‌ زیرساخت‌ها و سیستم‌های مالی ما را تحت سیطره خود قرار درآورده و مطالعه کتاب فوق نیز به دلیل همین سیطره خالی از لطف نخواهد بود.

14) پایگاه داده گلوبال فیندکس 2017

اصیل دمیرگاک-کانت (Asli Demirguc-Kunt)، لئورا کلپر (Leora Klapper)، دوروتب سینگر (Dorothe Singer) و سانیا انصار (Saniya Ansar)؛ نوزدهم آوریل 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

این کتاب در حقیقت مقیاسی از شمول مالی جهان و انقلاب فین‌تک است.

در سال 2011 میلادی، گلوبال فیندکس (Global Findex) یا همان پایگاه داده شمول مالی جهانی با کمک مالی بنیاد بیل و ملیندا گیتس (Bill and Melinda Gates Foundation) راه‌اندازی شد.

بزرگ‌ترین پایگان داده مالی جهان که می‌تواند اطلاعات جامع و درخوری در خصوص نحوه پس‌انداز بزرگسالان، انجام پرداخت‌ها و مدیریت ریسک به دست دهد. همان‌طور که می‌دانید، جمع‌آوری داده‌های صحیح کلیدی‌ترین فاکتور برای راهبرد بهبود شمول مالی در سطح جهان است و به همین دلیل نیز اطلاعاتی از این دست می‌تواند از ارزش بالایی برخوردار باشد.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته با مشارکت شرکت گالوپ (Gallup, Inc.)، پایگاه داده گلوبال فیندکس بالغ بر 140 اقتصاد از اقصی نقاط جهان را پوشش داده است که حاکی از قدرت اطلاعاتی این سیستم در حوزه خدمات مالی است. اهمیت پوشش‌دهی بزرگسالان بالای 15 سال از این 140 اقتصاد از سراسر جهان، می‌تواند گویای این مهم باشد که اندازه‌گیری و سنجش شمول مالی در سطح جهان و پیشرفت‌های انقلاب فین‌تک، مستلزم به‌روزرسانی شاخص‌هایی است که به دسترسی و استفاده یا عدم استفاده از خدمات مالی وابسته هستند.

این، کاربرد موردی دیگری از فناوری‌های مالی یا همان فین‌تک است، که به کاربران این امکان را می‌دهد تا در سایه گوشی‌های تلفن همراه خود یا اینترنت، زیر پرچم شمول مالی جهانی قرار بگیرند، حتی در صورتی که فاقد حساب بانکی رسمی‌ در کشور‌های در حال توسعه و محروم باشند. در حقیقت، داده‌های چنین سازمانی می‌تواند کلیه اطلاعات تراکنشی کاربران اعم از داده‌های رسمی‌ و غیررسمی‌ آن‌ها را در اختیار نهاد‌های جهانی قرار دهد و به رشد و توسعه هرچه بیشتر شرکت‌های فین‌تکی و این جهش بزرگ کمک کند.

ضمن این‌که این اطلاعات، علیرغم کمک به توسعه سیستم‌های فین‌تکی، به کاربران نیز این امکان را می‌دهند تا در صورت عدم وجود حساب بانکی رسمی‌ و شمول مالی، از امکانات دیجیتال جدید ‌بهره‌مند شده و بسیاری از محرومیت‌های خود از خدمات مالی را جبران کنند.

توسعه پول موبایلی در کشور‌های فقیرنشین آفریقایی، با سرعتی سرسام‌آور طی سال‌های اخیر، حاکی از همین جهش بلندپروازانه بوده است که بسیاری از کاربران محروم و مستعد را از ورطه خطر فقر ر‌هانیده است.

شاید عجیب باشد اما اگرچه تعداد کاربران بانکی و بزرگسالان تحت شمول مالی در چنین کشور‌هایی بسیار اندک است، اما اغلب مردم حتی در آفریقا و دورافتاده‌ترین کشور‌های آن نیز صاحب گوشی‌های تلفن همراه هوشمند هستند و این پارادوکس، قدرت تغییر دنیا و بهبود آن را در اختیار سازمان‌ها و استارت‌آپ‌ها قرار داده است.

گلوبال فیندکس، مبنای تلاش‌های جهانی برای بهبود شمول مالی است و به همین دلیل نیز مطالعه این کتاب، که سرشار از نکته نظرات، پژوهش‌ها و دستاورد‌های گلوبال فیندکس در سطح جهانی است، خالی از لطف نخواهد بود.

 

15) بیت‌کوین، بلاکچین و فین‌تک (Bitcoin, Blockchain and Fintech)

دکتر لن می‌ (Dr. Len Mei)؛ دهم آوریل 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

بیت‌کوین توانست با افزایش قیمت نجومی‌اش در سال 2017 میلادی، توجه اذ‌هان عمومی‌ را به سمت خود جلب کند و این در حالی بود که هیچ کلاس دارایی دیگری در طول تاریخ نتوانسته بود چنین عملکرد تماشایی از خود به نمایش بگذارد. برخی آن را فقط یک حباب می‌نامند که برای مدتی اوج گرفته و بالاخره از صعود باز خواهد ایستاد.

با این حال، علی‌رغم سقوط ارزش این ارز رمزنگاری‌شده محبوب در سه ماهه نخست سال 2018، هنوز هم نمی‌توان منکر اهمیت بالای آن شد و دلیل این امر نیز فناوری زیربنایی آن است که جهان را در شگفت فرو برده است؛ بلاکچین. فناوری که وعده انقلابی بزرگ در صنعت خدمات مالی را داده است و اکنون نیز شاهد تولد زیرشاخه‌ای جدید از فناوری هستیم که فین‌تک نام گرفته است.

فین‌تک به ما آموخته است که فناوری‌های جدید می‌توانند کاربرد‌هایی بسیار بیشتر و فراتر از آن‌چه که تصورش را می‌کنیم داشته باشند و در سایه این فناوری‌ها می‌توان قابلیت‌های جدید و فوق‌العاده‌ای را به صنایع مختلف اعم از ردیابی محصولات، حفظ حق کپی‌رایت، اجرا و مدیریت انواع مختلفی از پرداخت‌ها نظیر پرداخت‌های موبایلی و برون‌مرزی، چاپ و نشر آثار، بهداشت و درمان و بسیاری از صنایع دیگر افزود. فناوری‌هایی که می‌توانند در زنجیره تامین جای گرفته و هم به کسب‌وکار‌ها و هم به کاربران آن‌ها نفع برسانند.

فناوری بلاکچین این قابلیت را دارد تا نحوه تعاملات و ارتباطات کاربران و سازمان‌ها را تغییر داده و نحوه مشارکت کسب‌وکار‌ها با یکدیگر را بازطراحی و بازسازی کند.

شفافیت در داده‌ها و فرایند‌ها، ایجاد حاشیه اطمینان، حذف عناصر واسطه و در نهایت، اعطای ‌بهره‌وری و پایداری به کسب‌وکار‌ها هدیه‌ای است که این فناوری مدرن برای بشر مدرن به ارمغان آورده است و کتاب «بیت‌کوین، بلاکچین و فین‌تک» نیز کتاب است که تمام تلاش خود را می‌کند تا این مفاهیم را باز کرده، اهمیت آن‌ها را عنوان کند و هر آن‌چه را که در مورد گذشته و آینده بیت‌کوین، بلاکچین و فین‌تک نمی‌دانید به شما ارزانی کند.

 

16) راهنمای مقررات مالی برای کارآفرینان فین‌تک

استفان لوش (Stefan Loesch)؛ بیست و ششم مارس 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

این کتاب را می‌توان یکی از بهترین کتاب‌های راهنمای مقررات مالی و استراتژی رگولاتوری برای کارآفرینان فین‌تک معرفی کرد.

حوزه فین‌تک طی سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و اکنون همه ما شاهد اهمیت بالای آن در صنعت خدمات مالی هستیم. این مهم به این معنی است که شرکت‌های فین‌تکی، برای تداوم فعالیت خود در این حوزه ملزم به اتخاذ استراتژی‌ها و تفکراتی در سازمان خود هستند تا بتوانند علی‌رغم ملایمت نسبی سیستم‌های رگولاتوری در حوزه فین‌تک، خود را برای آیند‌ه‌ای پرتب‌وتاب آماده کنند.

هر روز قوانین و مقررات جدیدی به صنعت خدمات مالی وارد می‌شود و به همین دلیل نیز صرف تکیه بر فناوری نمی‌تواند مضمن موفقیت و تداوم حضور شرکت‌ها در عرصه رقابت باشد. آن‌چه که لازم به نظر می‌رسد، مزیت رقابتی دیگری است که بتواند قوانین را کنار زده و یا حتی از آن‌ها، برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار استفاده کند.

درست است که فعالیت در محیطی سرشار از قوانین محدود کننده می‌تواند خسته کننده باشد، اما همیشه هم بد نیست. شرکت‌هایی که بتوانند از این مقررات محدود کننده به نفع خود ‌بهره‌ جسته و با اتخاذ مزایای استراتژیک، بازی را به نفع خود به جریان درآورند، چندان هم آزرده خاطر نخواهد بود.

هیچ چیز مثل این آزرادهنده و وحشتناک نیست که رقبا، محصول ابتکاری شما را کپی کرده و به سرعت روانه بازار کرده باشند، در حالی که شما هنوز در راهرو‌های قانون منتظر اخذ مجوز برای تولید و پخش آن هستید!

کتاب «راهنمای مقررات مالی برای کارآفرینان فین‌تک» برای دست‌اندرکاران و متخصصین حوزه فین‌تک نوشته شده است و بهترین وسیله برای افرادی است که در زمینه فرمول‌بندی یا اجرای استراتژی‌های استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنند. هرچند که مطالعه این کتاب برای افرادی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با معضلات و محدودیت‌های رگولاتوری حوزه خدمات مالی دست به گریبان هستند، یا حتی افرادی که به‌صورت داوطلبانه به دنبال یادگیری ترفند‌های گریز از قوانین در این حوزه هستند نیز خالی از لطف نخواهد بود.

این کتاب:

  • اهداف و اصول رگولاتوری مدرن صنعت خدمات مالی را تشریح می‌کند.
  • نحوه طراحی استراتژی و اجرای آن برای ورود به بازار و دستیابی به مقیاس‌پذیری در کنار مقررات محدود کننده را توضیح می‌دهد.
  • مروری کلی از فضای خدمات مالی کنونی ارائه داده و در مورد این‌که کدام مقررات در کدام بخش اعمال می‌شوند توضیح می‌دهد.
  • و همچنین جزئیات دقیق و جامعی از 20 مقررات کلیدی جهان، اعم از پی‌اس‌دی (PSD)، جی‌دی‌پی‌آر (GDPR)، سی‌آردی (CRD)، آام‌ال‌دی (AMLD) و امثال آن را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد.

بخش اول این کتاب به معرفی مقررات خدمات مالی، اهداف وضع این مقررات، نحوه ایجاد آن‌ها (به‌ویژه در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا)، روند توسعه و تحولات‌شان و صد البته نحوه تنظیم استراتژی‌های استارت‌آپی در چارچوب این مقررات اختصاص یافته است. ضمن این‌که در این کتاب، در خلال فناوری‌های مالی مدرن و چارچوب‌های رگولاتوری تحمیلی به آن‌ها، در خصوص شرکت‌های سنتی کنونی نیز بحث شده و بسیاری از مقررات این حوزه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بخش دوم کتاب نیز به توصیف چارچوب‌های رگولاتوری و سیستم‌های قانون‌گذاری با نهایت جزئیات پرداخته است. سیستم انتخاب شده برای این توضیحات سیستم رگولاتوری اتحادیه اروپا است چرا که نسبت به ایالات متحده آمریکا، که تحت سیطره شدید قوانین دولتی و حکومتی است، از ثبات و یکپارچگی بیشتری برخوردار است.

 

17) فین‌تک و بازسازی موسسات مالی

جان هیل (John Hill)؛ پانزدهم مارس 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

کتاب «فین‌تک و بازسازی موسسات مالی» در حقیقت نوعی بازنگری در پتانسیل‌های نوآورانی است که به تازگی به حوزه فین‌تک و نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار روی آورده‌اند. طی نظرسنجی و تحلیل‌های صورت گرفته در این کتاب در مورد فین‌تک، آینده پول و بانکداری ترسیم شده و چشم‌اندازی روشن از صنعت خدمات مالی مبتنی بر فناوری ارائه شده است که می‌تواند رهنمودی باشد برای بسیاری از رهبران کسب‌وکار‌ها.

بخش عمد‌ه‌ای از این کتاب به تشریح و توضیح مفاهیم عمیقی از فین‌تک نظیر خدمات مالی، محصولات، فناوری‌ها، مقررات و ملاحظات اجتماعی اختصاص یافته است. کتاب توضیح می‌دهد که فین‌تک، چگونه شکل گرفته، تکامل یافته و قصد دارد آینده خدمات مالی را تحت سلطه خود درآورد و این در حالی است که اغلب کتاب‌های دیگر از این دست، صرفاً به ترسیم چشم‌انداز کاربران، کسب‌وکار‌ها و راهکار‌های مبتنی بر فناوری در حوزه خدمات مالی در سال‌های آینده بسنده کرده‌اند.

«فین‌تک و بازسازی موسسات مالی» نگاهی تازه و متفاوت به ساختارشکنی‌ها، نوآوری‌ها و فرصت‌ها دارد و انقلاب فناوری‌های مالی را با دیدگاهی بسیار خوش‌بینانه مورد بررسی قرار داده است. ارائه برخی مطالعات موردی که تشریح کننده مشکلات، راهکار‌ها و فرصت‌هایی ناشی از فین‌تک هستند، از جمله ویژگی‌های بارز این کتاب ارزشمند است.

ضمن این‌که کتاب، جنبه‌های اجتماعی فین‌تک را نیز تجزیه و تحلیل کرده و در کنار پرداختن به محدودیت‌ها و چارچوب‌های رگولاتوری این صنعت، پتانسیل‌های آن برای معرفی نسل آتی سیستم‌های بانکداری را نیز مورد بررسی قرار داده است.

 

18) شکستن قفل دیجیتال

جان بست (John Best)؛ پنجم مارس 2018 میلادی

شاید بتوان این کتاب را یک استراتژی مبتنی بر فناوری برای موسسات مالی کوچک قلمداد کرد.

کتاب «شکستن قفل دیجیتال یا شکستن گریدبلاک دیجیتال» به موسسات مالی، اتحادیه‌های اعتباری و بانک‌های اجتماعی این امکان را می‌دهد، تا حتی در صورت عدم دسترسی به بودجه‌های هفت رقمی‌ و هنگفت نیز خود را با تحولات دیجیتال مدرن همراه کرده و از ورطه عقب‌ماندگی و نابودی بر‌هانند. از رهبری سیستم گرفته تا فناوری، امنیت و حتی فراتر از آن، این کتاب می‌تواند مفید واقع شده و شما را در اتخاذ استراتژی نجات دهنده درست و مطابق با جهان واقعی کمک کند.

کتاب به شما کمک می‌کند تا در عین حفظ طبیعت و ماهیت کلی سازمان، شالوده آن و خدمات، محصولات و ویژگی‌هایی که سال‌ها است با استفاده از آن‌ها کاربران و بازار را برای خود نگه داشته‌اید، استراتژی‌های لازم برای استفاده از فناوری‌های مدرن را شناسایی کرده و از این فناوری‌ها، درست در جایی که باید، ‌بهره‌جویی کنید. استراتژی‌هایی خارق‌العاده‌ که می‌توانند سازمان شما را نه تنها در قبال ساختارشکنی‌های فناورانه اخیر مقاوم کنند، بلکه با آن‌ها همراه کرده و بسیاری از فرایند‌های کلیدی و مزایای رقابتی دیگر را نیز برای آن به ارمغان می‌آورند.

توصیه‌های کارشناسانه این کتاب در خصوص نحوه مشارکت شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها با یکدیگر در عرصه فین‌تک و تشدید رشد در سایه استفاده از فناوری‌های استراتژیک مدرن با کم‌ترین میزان ساختارشکنی برای بسیاری از کسب‌وکار‌ها سودمند خواهد بود. ضمن این‌که کتاب عنوان می‌کند که چطور می‌توان پروژه‌های موجود را به نحوی مدیریت کرد که در خلال تحولات دیجیتال، بیشترین ‌بهره‌وری و بازدهی را در پی داشته باشند.

در کنار این کتاب، سایتی نیز معرفی شده است که می‌تواند کارآفرینان و رهبران کسب‌وکار‌ها را بیش از پیش راهنمایی کرده و دست آن‌ها را برای یادگیری بیشتر و بهتر باز بگذارد.

در نهایت می‌توان چنین نتیجه گرفت که هدف از انتشار این کتاب و سایت آن می‌تواند موراد زیر باشد:

  • کمک به ابتکارات کارکنان و مدیریت ریسک با استفاده از بهترین ایده‌ها
  • کمک به فهم فناوری‌هایی همچون بلاکچین، یادگیری ماشین، رایانش ابری و امثال آن‌ها
  • کمک به پیشبرد مشارکت‌های استراتژیک برای رشد و موفقیت در تحولات تکنولژیکی اخیر

این‌که دیجیتال، آینده بانکداری است، حقیقتی است که همه به آن ایمان دارند، اما عالم بی‌عمل به هیچ نماند! اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به این حقیقت پی برد‌ه‌اید اما راهی برای تحول سازمان‌تان و شکستن قفل‌های دیجیتال ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را مطالعه کنید.

 

19) رشد و توسعه فین‌تک

رابین تیلند (Robin Teigland)، شهریار سیری (Shahryar Siri)، آنتونی لارسون (Anthony Larsson) و الگاندرو مورنو پورتاس (Alejandro Moreno Puertas)؛ اول مارس 2018 میلادی

کتاب‌های فین‌تک

کتاب «رشد و توسعه فین‌تک» راهنمایی جامع در مورد روند رشد و توسعه فین‌تک در کشور سوئد است.

مطالعات موردی مختلفی که در این کتاب گردآوری شده‌اند، موضوعات مهم گوناگونی را مورد رصد قرار داده‌اند که پذیرش بانکداری آنلاین در کشور سوئد، شناسایی و طبقه‌بندی انواع مختلف فین‌تک، روند رشد نوآوری در سیستم‌های بانکداری سنتی و عرصه سرمایه‌گذاری جسورانه در این کشور از آن جمله‌اند. چنین مفاهیم مهم و اساسی در این کتاب، با استفاده از مصاحبه‌ها و مذاکراتی جامع با برخی از نمایندگان سرمایه‌گذاری جسورانه، نه تنها از سوئد بلکه از آلمان و ایالات متحده آمریکا تبیین شده‌اند و می‌توانند روشن‌گر مسیر برای شرکت‌هایی باشند که می‌خواهند در عرصه فین‌تک سوئد، حرفی برای گفتن داشته باشند.

برخی از سوالاتی که نویسندگان کتاب سعی کرده‌اند به بهترین وج ممکن پاسخ‌گو باشند عبارتند از:

  • دورنمای رگولاتوری، آینده فین‌تک را چگونه شکل خواهد داد؟
  • فاکتور‌های کلیدی لازم برای پذیرش فین‌تک در آیند‌ه‌ای نه چندان دور چیست؟
  • نقش آتی بانک‌ها در حوزه فین‌تک و دیجیتالی شدن چیست؟
  • چه سیاست‌ها و ابتکارات دولتی می‌توانند اکوسیستم فین‌تک در کشور سوئد را طی سال‌های آینده پشتیبانی کنند؟

در یک جمله می‌توان چنین اذعان کرد که کلیه این سوالات مهم و حیاتی، و کلیه مفاهیم کلیدی مرتبط با فضای فین‌تک، به ساده‌ترین شکل ممکن در این کتاب گنجانده شده‌اند و هر مخاطبی می‌تواند اصول ارائه شده در آن و مفاهیم‌اش را هضم کند.

این کتاب، ابتکاری از بنیاد اینترنت سوئد یا IIS (the Internet Foundation in Sweden)، سازمانی مستقل برای توسعه اینترنت در سطح کشور است و نشان می‌دهد که تلاش (یا عدم تلاش) سوئدی‌ها در حوزه فین‌تک، چگونه می‌تواند روی توسعه فین‌تک این کشور در سطح جهانی تاثیر‌گذار باشد و این‌که چه مزیت‌های رقابتی مهمی‌ می‌تواند در این مسیر کمک‌رسان کارآفرینان، دست‌اندرکاران و فعالان فین‌تکی باشد.

منبع: Bookauthority

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.