راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

7 کتابی که عنوان برترین کتاب‌های حوزه‌ی بلاکچین و بیت‌کوین را به خود اختصاص داده‌اند

بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده، جزو موضوعاتی هستند که اغلب ما نام آن‌ها را بار‌ها و بار‌ها شنید‌‌ه‌ایم، اما اطلاعاتی بسیار ناقص در موردشان داریم. این‌که بخواهیم چنین مفاهیم پیچید‌ه‌ای را از سایت‌ها و چت‌های تلگرامی مطالعه کنیم نمی‌تواند ایده چندان جالبی باشد چرا که اغلب چنین مقالاتی محدود هستند و ضمن این‌که ممکن است از اعتبار لازم نیز برخوردار نباشند. اما یک راهکار بسیار ساده و منطقی برای عمیق شدن در این مباحث وجود دارد. کتاب‌ها!

مطمئناً، همیشه و با هر سطح علمی که داشته باشیم، چیز‌هایی برای یادگیری وجود خواهند داشت. در مورد فناوری بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شد‌ه‌ای همچون بیت‌کوین که بخش عمد‌ه‌ای از اخبار و مقالات سایت‌های مالی را به خود اختصاص داد‌ه‌اند نیز کافی است سری به کتاب‌های جامع نگاشته شده در این مورد بزنید تا به دریایی از اطلاعات قابل اعتماد در حوزه دفتر کل توزیع‌شده دست یابید.

در این مقاله، فهرستی از بهترین، برترین، معتربرترین و ضروری‌ترین کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده را ارائه کرد‌ه‌ایم که مطالعه آن‌ها در سال جدید، خالی از لطف نخواهد بود.

 

1) بیت‌کوین: آینده‌ی پول؟

مولف: دومینیک فریزبی (Dominic Frisby) ممکن است به محض دیدن این عنوان با خود فکر کنید که فریزبی، نویسنده این کتاب، 304 صفحه را به این موضوع اختصاص داده است که بیت‌کوین، چگونه جهان را تغییر خواهد داد؛ اما این‌گونه نیست. بلکه وی چندگام به عقب برداشته و به پیدایش بیت‌کوین و جایی که برای نخستین بار ایجاد شده است پرداخته است و این‌که دلیل ایجاد چنین ارزی چه بوده است.

حتی در بخش‌هایی از کتاب، فریزبی نکته نظرات و برداشت خود از این‌که شخص حقیقی پشت ساتوشی ناکاموتو چه کسی می‌تواند باشد را عنوان کرده است. کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده

او توانسته این نکات را به زبان انگلیسی، سلیس و قابل فهم بیان کند که حتی اگر در حوزه بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده، فرد چندان واردی هم نباشید می‌توانید مفاهیم کتاب را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کنید.

با توجه به این‌که فریزبی یک استندآپ کمدین است، توانسته جذابیت کتاب را علی‌رغم این‌که موضوع و عنوان آن پیچیده و شاید برای برخی از خوانندگان خسته کننده باشد، حفظ کند.

 

2) مبانی بلاکچین: معرفی غیرفنی در 25 گام

مولف: دنیل درشر (Daniel Drescher) در صورتی که هیچ اطلاعی از بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده ندارید و به اصطلاح عامیانه هنوز صفر کیلومتر هستید، احتمال دارد مطالعه سایر کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده چالشی دردناک برای شما باشد!

کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده

دنیل درشر در این کتاب، بلاکچین را به اصول اولیه‌ای تقسیم‌بندی کرده است، بدون این‌که به ایده‌های پیچیده، فرمول‌ها و کدگذاری‌های سردرگم کننده متوسل شود؛ به صورتی که دانش خواننده را از پایه در همان فصول نخست ارتقا می‌دهد.

کتابی که جزو ساده‌ترین و بنیادی‌ترین کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده به شمار می‌رود.

پس از این‌که موفق شدید هر 25 گام این کتاب را پشت سر بگذارید، قادر خواهید بود تا ایده‌های معقول و نسبتاً مناسبی را پیرامون اصول کلی فناوری دفتر کل توزیع‌شده از خود ارائه دهید و چیستی فناوری بلاکچین را تا حد قابل قبولی درک خواهید کرد.

 

3) نت سیاه (The Dark Net)

مولف: جیمی بارتلت (Jamie Bartlett) اگرچه این کتاب به‌طور مستقیم به چیستی ارز‌های رمزنگاری‌شده، بیت‌کوین و یا بلاکچین نپرداخته است، اما مباحثی را مطرح می‌کند که اگر بخواهید بدانید این فناوری‌ها چه چیز‌های غیرممکنی را ممکن ساخته‌اند، به دردتان خواهد خورد. چیزی که از آن با عنوان نت سیاه یا دارک نت یاد می‌شود. کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده

بارتلت بخشی از این کتاب را به جاده ابریشم (Silk Road) اختصاص داده و تشریح می‌کند که در گذشته، کاربران چطور از ارز بیت‌کوین برای داد و ستد و تجارت استفاده می‌کرد‌ه‌اند. کاربران جاده ابریشم، اولین گروه بزرگی هستند که بیت‌کوین را به رسمت شناخته و پذیرفته‌اند و نقش بسزایی در تبدیل شدن بیت‌کوین به آن‌چه که امروز از آن سراغ داریم ایفا کرد‌ه‌اند.

 

4) اینترنت پول

مولف: آندریاس ام. آنتونوپولوس (Andreas M. Antonopoulus) ممکن است نام آندریاس ام. آنتونوپولوس به گوش‌تان آشنا بیاید. او یکی از افراد پرکار در فضای ارز‌های رمزنگاری‌شده است.

وی نسبت به بیت‌کوین بسیار متعصب است و معمولاً حرف‌هایی که می‌زند بسیار مغرضانه هستند، پس بهتر است هرچه که گفت را به همین سادگی باور نکنید! کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده

با این حال، کتاب او که با عنوان اینترنت پول منتشر شده است، ارزش خواندن را دارد. آنتونوپولوس در این کتاب به عقب برگشته و نحوه شروع به کار بیت‌کوین و روند رشد آن را شرح داده است؛ ضمن این‌که این مهم را نیز مورد بررسی قرار داده است که بیت‌کوین چگونه خود را از یک ارز صرفاً دیجیتال به جایگاهی که اکنون دارد ارتقا داده است.

او برای درک بهتر کتاب خود رفرنس‌های زیادی به ارز‌های رمزنگاری‌شده و بلاکچین داده است و به همین دلیل نیز فهم این کتاب و آن‌چه که مولف آن می‌خواهد بیان کند کار چندان دشواری برای مخاطب نیست.

 

5) طلای دیجیتال

مولف: ناتانیل پاپر (Nathaniel Popper) همان‌طور که از نام کتاب نیز برمی‌آید، ناتانیل پاپر سعی کرده است تا در این کتاب بیت‌کوین را به طلای دیجیتالی تشبیه کند که می‌تواند ذخیره کننده ارزش به‌صورت دیجیتال باشد.

اگرچه این قیاس، با توجه به نوسانات شدید بازار بیت‌کوین طی 18 ماه گذشته، در زمان حال دیگر نمی‌تواند چندان صدق کند – کتاب در سال 2015 میلادی نگارش شده است – اما هنوز هم ارزش این را دارد که برای خواندن‌اش وقت بگذارید.

کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده

درست مانند فریزبی، پاپر نیز نگاهی موشکافانه به محل پیدایش ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین، به وجود آورنده آن و افرادی دارد که در حال حاضر، قدرت را در این فضا در اختیار دارند. کتاب طلای دیجیتال، یکی از بهترین کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده در سطح جهان است که برای کتاب سال فایننشیال تایمز (Financial Times) در سال 2015 نیز نامزد شده است.

 

6) کتاب ساتوشی

مولف: فیل شامپاین (Phil Champagne) درست مثل سایر اعضای موسسه ناکاموتو (Nakamoto Institute)، شامپاین نیز جزو افرادی است که انرژی و زمان زیادی را صرف گردآوری نطق‌های مخترع ارز بیت‌کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو کرده و تمام آن‌ها را در مجموعه‌ای ارزشمند با عنوان کتاب ناکاموتو به ثبت رسانده است.

این کتاب، در حقیقت مجموعه‌ای از همه چیزی‌هایی که ناکاموتو در مورد ارز رمزنگاری‌شده خود بیت‌کوین، و چگونگی خلق آن در مقالات و اعلامیه‌های آنلاین‌اش عنوان کرده است. کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده

اگرچه این توصیف از کتاب می‌تواند در ابتدای امر کمی سوءاستفاده به نظر برسد و برخی از مخاطبین گمان کنند که این کتاب تنها یک گزارش کپی کاری شده است، اما باید این نکته را نیز در توصیف آن متذکر شد که شامپاین در کتاب ناکاموتو، دیدگاه‌ها، انتقادات و تفسیر‌های خود از نکته نظرات ساتوشی ناکاموتو را نیز در خلال گفتار‌های وی آورده است.

ضمن این‌که حق کپی رایت این کتاب آزاد است و شما می‌توانید پس از مطالعه آن را در فضای آنلاین با سایر علاقه‌مندان نیز به اشتراک بگذارید. اگر از جمله طرفداران پروپاقرص بیت‌کوین باشید یا در مورد ساتوشی ناماکوتو کنجکاو بوده و مدام به دنبال مطالعه او و بیت‌کوین‌اش باشید، این کتاب قطعاً یکی از کتاب‌هایی است که می‌تواند کنج کتابخانه‌تان را اشغال کند.

 

7) بلاکچین برای کودکان

مولف: کریس فری و مارکو تومانیشل (Chris Ferrie and Marco Tomanichel) در این‌که بلاکچین به تدریج جهان را تغییر می‌دهد شکی نیست، پس لازم است فرزندتان را برای همراهی با این ساختارشکنی عظیم آماده کنید.

هرگز برای آموزش کودکان در مورد فناوری دفتر کل توزیع‌شده زود نیست و برای این‌که بتوانید به چنین هدفی دست پیدا کنید، کافی است دست به دامان کتاب بلاکچین برای کودکان شوید. کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده

با توجه به این‌که کتاب بلاکچین برای کودکان توسط متخصصین واقعی حوزه بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده نوشته شده است، می‌تواند گزینه خوبی برای بزرگسالان مبتدی نیز به شمار بیاید. به همین دلیل نیز این کتاب، هدیه مناسبی برای دوستانی است که هیچ اطلاعی از فناوری پیچیده بلاکچین ندارند و مشتاق‌اند در مورد آن بیشتر بدانند؛ هرچند که معلوم نیست با هدیه دادن آن به دوستان‌تان (با توجه به عنوان کتاب) چه سرنوشتی در انتظارتان خواهد بود!

بدیهی است که این فهرست محدود به هیچ عنوان نمی‌تواند مرجعی جامع برای کتاب‌های بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده باشد؛ تعداد کتاب‌های نگارش شده در مورد بلاکچین و بیت‌کوین بسیار زیاد است و زمانی که ارز‌های دیگر یا به‌عبارت بهتر آلت‌کوین‌ها را نیز به این ارز محبوب بیافزاییم، بی‌شمار کتاب ارزشمند می‌توان مطالعه کرد که هرکدام نیز جایگاه خود را در بین مخاطبین‌شان دارند.

اما این لیست، کتبی هستند که متیو بید‌هام (Matthew Beedham) از The Next Web به آن‌ها اشاره کرده است و می‌توانند مراجعی جامع و مناسب برای مخاطبین تازه‌وارد در عرصه بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده باشند. کتاب‌هایی که می‌توانند تسخیر کننده کتابخانه افرادی باشند که تصمیم قاطع گرفته‌اند اطلاعات خود را پیرامون دفتر کل توزیع‌شده و ارز‌های رمزنگاری‌شده مبتنی بر آن ارتقا دهند.

منبع: Thenextweb

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.