راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موانع رگولاتوری پیش روی قرارداد خرید رادیوس بانک توسط لندینگ کلاب

توافق‌نامه لندینگ کلاب برای کسب مالکیت رادیوس بانکورپ – به عنوان حرکتی جسورانه برای یک وام دهنده – احتمالا بازتاب‌های رگولاتوری شدیدی در پی خواهد داشت که می‌تواند منجر به تعریف قوانین جدیدی برای معاملات آینده شرکت‌های فین‌تکی شود که قصد خرید بانک‌ها را دارند.

مدیران لندینگ کلاب اذعان کرده‌اند که در حال گذراندن فرایند بررسی 12 تا 15 ماهه برای این انجام این معامله هستند. این بازه زمانی به چگونگی عملکرد رگولاتورها نسبت به این حرکت انقلابی و ارزیابی‌هایشان از چنین اتفاقاتی در سان‌فرانسیسکو و شرایطی که قبل از امضای این معامله 185 میلیون دلاری برای لندینگ کلاب در نظر گرفته‌اند، بستگی دارد.

جان وینیک، مدیر عامل کلارک استریت کپیتال در این باره گفت که «این یک خرید معمولی نخواهد بود و به شدت مورد بررسی و موشکافی قرار خواهد گرفت».

آن‌چه از خرید رادیوس بانک نصیب لندینگ‌کلاب می‌شود:
دارایی‌: ۱.۴ میلیارد دلار
وام: ۱.۱ میلیارد دلار
سپرده‌گذاری‌: ۱.۲ میلیارد دلار
درآمد(۲۰۱۹): ۴۸.۸ میلیون دلار
نسبت وام‌های غیر مستقیم به کل وام‌ها: ۰.۹۱ درصد

 به عقیده جیکوب تامسون، مدیر عامل بانکداری سرمایه‌گذاری سامکو کپیتال مارکتز «این شرکت یک موش آزمایشگاهی است. این معامله یک کیس آزمایشی برای انواع رگولاتورها خواهد بود و احتمالا موانع فراوانی پیش‌روی خود خواهد داشت».

مدیر عامل شرکت، اسکات سانبورن، در کنفرانس اخیر خود گفت که لندینگ‌کلاب مشتاقانه در انتظار فرایند تایید است.

به عقیده کارشناسان صنعت، به احتمال زیاد بیش‌ترین رگولاتوری‌های مشارکت‌کننده در بازبینی – و بیش‌ترین آراء – مربوط به فدرال رزرو و دفتر کنترل ارز وزارت خزانه‌داری آمریکا خواهد بود. این در حالی است که نمایندگان این سازمان‌ها اعلام کرده‌اند که معمولا، در مورد معاملات بلاتکلیفی از این دست، اظهارنظر نمی‌کنند.

ناظران صنعت سه مانع مهم را مطرح می‌کنند که لندینگ‌کلاب 3 میلیارد دلاری و رادیوس بانک 1.4 میلیارد دلاری، برای این‌که بتوانند این معامله را نهایی کنند باید بر آن‌ها فائق بیایند. هر چه که هست، بانکداری یکی از قانونمندترین صنایع در ایالات متحده آمریکاست و خیز به سمت چنین معاملاتی آسان نخواهد بود.

در این‌جا، نگاهی به این موانع خواهیم داشت.


شناسایی کاستی‌های انطباق


لندینگ‌کلاب، باید به رگولاتور‌ها نشان دهد که رادیوس، با قوانینی نظیر قانون سرمایه‌گذاری مجدد جامعه انطباق دارد.

تامسون خاطر نشان کرد که رگولاتورها، در طول تاریخ در مواردی که سیستم‌های غیر بانکی، به ویژه وام‌دهندگان، اقدام به خرید وام کرده‌اند، اقدام به تشدید بررسی‌‌‌های قانون‌ سرمایه‌گذاری مجدد جامعه کرده‌اند. هدف از تشدید این چارچوب‌های رگولاتوری بررسی این مهم است که آیا عملکرد فروشنده، برای یک شرکت بزرگ‌تر کافی خواهد بود یا خیر.

در برخی از موارد، حتی رگولاتورها برای کسب اطمینان از انطباق در بلند مدت، خریداران را متعهد به سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر روی کارکنان، سیستم‌ها و زیرساخت‌ها، آن‌هم در حیطه قانون سرمایه‌گذاری مجدد جامعه کرده‌اند.

این نوع بررسی و مقیدسازی می‌تواند به طیف وسیعی از حوزه‌های دیگر نظیر «فیر لندینگ» و گردآوری بدهی‌ها نیز توسعه پیدا کند. تامسون معتقد است که «رگولاتورها در این زمینه بسیار حساس خواهند بود».


بررسی مدیریت ریسک


رگولاتورها می‌خواهند جوانب انطباق و مشارکت‌های خارجی این دو شرکت را ارزیابی کنند تا بدانند که لندینگ‌کلاب و رادیوس، تخصص لازم و کافی برای مدیریت ریسک‌های احتمالی را دارند یا خیر.

چنین بررسی‌هایی ممکن است حوزه‌های حساس دیگری اعم از اعتبار، مدیریت فروشندگان، فناوری اطلاعات و امنیت سایبری را نیز پوشش دهند.

به گفته تامسون، لندینگ کلاب در سطح کاملا جدیدی از استانداردهای رگولاتوری قرار خواهد گرفت و شرکتی به مراتب بزرگ‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود. بنابراین مستلزم بار رگولاتوری بسیار بیشتری نیز خواهد بود.

رادیوس تجربه تشریح مشارکت با شرکت‌های فین‌تکی پیشرفته برای رگولاتوری‌های خود را دارد. به عنوان بخشی از استراتژی این بانک برای تبدیل شدن به بانکی بدون شعبه، شرکت بوستونی مشارکت‌هایی را با طیف گسترده‌ای از شرکت‌های فین‌تکی، از قبیل تریسوری ‌پرایم، منتل، پراسپر و اسپیرشین تجربه کرده است.

بسیاری از این رابطه‌ها و مشارکت‌ها به منظور تسریع فرایند‌های افتتاح حساب و بهبود تجربه مشتری طراحی شده‌اند.

طبق اظهارات سانبورن، لندینگ‌کلاب روی زیرساخت‌ها – سیستم‌ها، فرآیندها و افراد – سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند خود را با ساختار بانکی و دستیابی به انطباق متناسب با آن آماده کند.

از زمان اعلام قرارداد رادیوس، لندینگ‌کلاب تیم بوگان را از مدیر ارشد ‍‍ریسک شرکت به سمت مدیر ارشد ادغام بانکی ارتقا داده است تا به مراحل تکمیل قرارداد نظارت داشته باشد. ضمن این‌که آنی آرمسترانگ، شریک سابق کی‌پی‌ام‌جی و مدیر ارشد ریسک در شرکت اوبر را نیز استخدام کرده است تا جانشین بوگان در بخش مدیریت ریسک شود.


در انتظار غیره منتظره‌ها


در نهایت به گفته ناظرین صنعت، لندینگ‌کلاب باید برای رویارویی با هر گونه مساله و رویداد غیر منتظره در خلال بررسی‌های رگولاتورها و شناسایی زمینه‌های این ادغام بانکی – فین‌تکی آماده باشد.

تامسون معتقد است تنظیم‌کنندگان به احتمال زیاد وقت بیش‌تری به منظور شناسایی هرگونه مساله احتمالی خواهند گذاشت، چرا که به خوبی می‌دانند در صورت تصویب این قرارداد، راه را برای آینده باز کرده‌اند.

علیرغم افزایش 13 درصدی مبالغ وام طی سال گذشته، این شرکت در سال 2019 چیزی حدود 30.7 میلیون دلار از دست داده است. با این حال، اعلام کرده که سود کل سال پس از کسر اکتساب و سایر هزینه‌ها، مثبت بوده است.

استیو آلوکا، رئیس لندینگ‌کلاب خاطر نشان کرد که این دستاوردها، دستاوردهای بسیار مهمی هستند که رگولاتورها باید هنگام ارزیابی ایمنی و صحت معامله پیشنهادی مدنظر قرار دهند.

آلوکا، در مصاحبه‌ای، با بیان این‌که شرکتش مذاکرات گسترده‌ای با فدرال رزرو و اوسی‌سی انجام داده، افزود: «رگولاتورها همگی در این موضوع – سودآوری کلی شرکت – متفق القول بوده‌اند». به گفته آلوکا این معامله، از بسیاری جهات یک معامله پیشگامانه است.

سانبورن نیز در مصاحبه اخیرش اذعان کرد که ما به اولویت‌بندی رشد سود بیش از رشد درآمد در سال 2020 می‌اندیشیم، به فکر ریسک‌ها هستیم و روی برخی از بازگشت سرمایه‌ها کار می‌کنیم که از آزادسازی منابع مالی مورد نیاز برای تامین هزینه‌های شعب بانکی ناشی می‌شوند.

به گفته ران شولین، مدیر تحقیقات کورنرستون ادوایزرز، لندینگ‌کلاب با در اختیار داشتن دستگاه جمع‌آوری سپرده‌ها و یک پلتفرم وام‌دهی متنوع‌تر، به شرکتی پیچیده‌تر تبدیل می‌شود که رگولاتورها برای ارزیابی آن به زمان بیش‌تری نیاز دارند.

وینیک معتقد است، این به تنهایی می‌تواند زمان مورد نیاز رگولاتورها برای بررسی برنامه لندینگ‌کلاب را افزایش دهد. وی افزود: «بررسی‌ها و نظارت‌های دقیق‌تر احتمال تاخیر در تایید نهایی را افزایش می‌دهد و این فرصت را برای آژانس‌ها فراهم می‌کند تا تصمیم بگیرند و وارد یک چنین برنامه‌ای شوند».

منبع Americanbanker
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.