راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری جسورانه روی شرکت‌های امنیت سایبری رکورد زد!

سال ۲۰۱۸ چندان هم سال بدی نبود. اگر نوبتی هم باشد، این بار نوبت شرکت‌های مبتنی بر امنیت سایبری است که نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کنند!

طبق اعداد و ارقام، سرمایه‌گذاری جسورانه روی شرکت‌های امنیت سایبری در سال 2018 توانست رکورد بزند و مرز 5.3 میلیارد دلار را رد کند.

بر اساس گزارش جدیدی که از سوی شرکت استراتژیک سایبر ونچرز (Strategic Cyber Ventures) منتشر شده است، سال گذشته، علی‌رغم این‌که تعداد معاملات انجام شده معدود بوده است، اما بالغ بر 5.3 میلیارد دلار سرمایه به شرکت‌هایی تزریق شده است که در زمینه حفاظت از شبکه‌ها، سیستم‌ها و داده در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. گفتنی است که شرکت استراتژیک سایبر ونچرز، یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر امنیت سایبری است که با مجموعه‌ای از چهار شرکت امنیت سایبری بزرگ همکاری می‌کند.

این رقم، نسبت به سال 2017، که مجموع سرمایه‌ای بالغ بر 4.4 میلیارد دلار را شامل می‌شد، 22 درصد افزایش داشته است و اگر با سال 2016 نیز آن را مقایسه کنیم، تقریباً دو برابر شده است.

بر اساس این گزارش، بخشی از این اتفاق ناشی از دوره‌های سرمایه‌گذاری بزرگی بوده است که طی سال گذشته به اجرا درآمده‌اند. این دوره‌ها که از آن‌ها با عنوان مگاسرمایه‌گذاری یاد می‌شود، باعث شدند تا سال گذشته، سالی پر برکت برای برخی از شرکت‌های امنیت سایبری باشد. هشت شرکت بزرگ جهان در سایه‌ی این سرمایه‌گذاری‌ها بزرگ‌تر شدند که 1.3 میلیارد دلار از کل سرمایه‌گذاری‌های جسورانه مبتنی بر امنیت سایبری سال 2018 را به خود اختصاص داده‌اند. تانیوم (Tanium) با جذب سرمایه 375 میلیون دلار، آنکورفری (Anchorfree) با جذب سرمایه 295 میلیون دلار و کراوداسترایک (CrowdStrike) با جذب سرمایه 200 میلیون دلار، سه مورد از خوش‌شانس‌ترین شرکت‌های مبتنی بر امنیت سایبری هستند که سال گذشته را با کام شیرین به اتمام رسانده‌اند.

طبق آمار، آمریکای شمالی نسبت به سایر نقاط جهان یک و سر و گردن بالاتر بوده است و مجموع سرمایه‌گذاری جسورانه روی شرکت‌های امنیت سایبری در این قاره مرز 4 میلیارد دلار را نیز رد کرده است. با این حال، از روند قابل توجه اروپا و آسیا نیز نمی‌توان چشم پوشید. این دو قاره نیز شانه به شانه هم بالا آمده‌اند و رقم سرمایه‌گذاری‌های جسورانه خود روی امنیت سایبری را به 550 میلیون دلار به ازای هر قاره ارتقا بخشیده‌اند.

در حقیقت، طبق اعداد و ارقام، کالیفرنیا که دفتر مرکزی بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز در آن واقع شده است، نزدیک به نیمی‌ از کل سرمایه‌گذاری جسورانه روی شرکت‌های امنیت سایبری در سال 2018 را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایالت‌های دولتی آمریکا، نظیر مریلند (Maryland)، ویرجینیا (Virginia) و واشینگتن دی‌سی (Washington, DC)، تنها 300 میلیون دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها را متقبل شده‌اند. منظور از دولتی بودن این ایالت‌ها، استقرار اکثر سازمان‌های دولتی یا وابسته به دولت در این سه منطقه است.

شرکت استراتژیک سایبر ونچرز در گزارش خود اذعان می‌کند که «ما به عنوان شهروندان دی‌سی، معتقدیم که این شهر می‌تواند شرکت‌های مبتنی بر امنیت سایبری را اغوا کند تا دفاتر مرکزی‌شان را در این شهر مستقر کنند». طبق اظهارات شرکت، ویرترو (Virtru)، جزو معدود شرکت‌های مبتنی بر امنیت سایبری مستقر در واشینگتن دی‌سی است که در زمینه رمزنگاری ایمیل و حفاظت از داده فعالیت می‌کند و سال گذشته، تنها جذب کننده سرمایه‌گذاری جسورانه ایالت بوده است.

ضمن این‌که می‌افزاید: «ما این روند را در اکوسیستم گسترده‌تری از فناوری، با تامین سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی بسیار بیشتر و بزرگ‌تر، در خارج از ایالات متحده آمریکا نیز مشاهده کرد‌ه‌ایم.»

پیش‌بینی می‌شود که تانیوم و کراوداسترایک، جزو شرکت‌هایی باشند که در سال جدید، به شکلی تهاجمی‌ به عرضه اولیه سکه (IPO) روی بیاورند.

استراتژیک سایبر ونچرز ادامه می‌دهد: «هنوز مشخص نیست که بازار‌های سهام عمومی‌ برای سال 2019 چه چیزی در چنته دارند. چند هفته از آغاز سال جدید گذشته است و ما تا به این لحظه، شاهد خاموش بودن دولت، جنگ تجاری علیه چین و روند نزولی مورد انتظار رشد اقتصادی جهانی بود‌ه‌ایم.»

«با این حال، تنها زمان مشخص خواهد کرد که سال 2019، چه برای‌مان تدارک دیده است.»

منبع: Techcrunch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.