راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟

شرکت‌ها یا گروه‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر، متشکل از افراد یا بنگاه‌هایی هستند که در مراحل اولیه یک کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری می‌کنند. به سرمایه‌ای که به شرکت‌های در حال رشد داده می‌شود سرمایه مخاطرپذیر (Venture Capital) و به این دسته از شرکت‌های سرمایه‌گذار VC فرم (VC FIRM) گفته می‌شود. به دلیل این‌که یک استارتاپ هنوز پایداری مالی ندارد و خطر از دست رفتن سرمایه در این مرحله خیلی زیاد است به این روش مشارکت، «سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر» اطلاق می‌شود در همه جای دنیا یکی از زنجیره‌های مهم تأمین منابع مالی کارآفرینی به حساب می‌آیند به شکلی که در بعضی از حوزه‌ها مانند فناوری اطلاعات بسیار تأثیرگذارتر از بانک‌ها و صندوق‌های بزرگ مالی هستند.

این سرمایه‌گذاران علاوه بر شرکت‌های مستقل بلوغ‌یافته، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بر ایده‌های خلاقانه، تیم‌های اجرایی متخصص و شرکت‌هایی که به تکنولوژی جدیدی دست پیدا کرده‌اند و یا به‌طور ذاتی به واحدهای اقتصادی مهمی تبدیل می‌شوند، نیز هستند. تشخیص این توان ذاتی کار ساده‌ای نیست اما مدیران این شرکت‌های سرمایه‌گذار عمدتاً افراد باتجربه‌ای هستند که در حوزه کاری خود توان بالایی در تحلیل و پیش‌بینی یک کسب‌وکار دارند و شم اقتصادی و قدرت ارزیابی آنان پوشش قابل‌توجهی بر میزان ریسک انجام شده در مجموع پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌شان دارد.

قابل‌ذکر است که حمایت سرمایه‌گذاران خطرپذیر فراتر از سرمایه صِرف است؛ زیرا به‌طور فعالانه در امور شرکت دخیل می‌شوند و عمدتاً یک کرسی هیئت‌مدیره را در اختیار دارند. این سرمایه‌گذاران، خود را در قبال موفقیت آن‌ها متعهد می‌دانند و بیشترین سعی را دارند که با فراهم سازی منابع مالی و ارائه خدمات مدیریتی به این شرکت‌های در حال رشد موجب توسعه دانش فنی و تولید محصول یا خدمات شوند.

همزمان با نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه – ایران فاینکس 2016، واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران در تاریخ 20 آ تیرماه ساعت 14 الی 15:30، فین استارز پیرامون سرمایه‌گذاران خطرپذیر و صندوق‌های جسورانه (چالش‌های جایگاه صندوق‌های جسورانه) با حضور دکتر بهنام چاوشی (رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار) و همچنین در طی میزگردی با حضور دکتر مهرناز حیدری (دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر) و دکتر جمشید منوچهری (مدیرعامل گروه مشاوران استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور) و حسین ریاحی (مدیرعامل صندوق جسورانه پارتیان) به بحث خواهد پرداخت. سازمان بورس به تازگی اقدام به اعطای مجوز به vc های ایران نموده است. پیش‌ازاین برخی از شرکت‌های خصوصی یا دولتی به‌عنوان vc خود را معرفی نموده‌اند اما این بازیگران در اکوسیستم کارآفرینی ایران با چه چالش‌هایی روبرو هستند و یا رویکرد سازمان بورس در این راستا و چشم‌انداز پیش روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟ سؤالاتی هستند که در این پنل موردبحث و بررسی قرار خواهند گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت فین استارز https://finstars.iranfinex.ir مراجعه کنید.

منبع: فین استارز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.