راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پایا چیست؟

پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی (Automated Clearing House))

به زبان ساده، پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. کاربرد اصلی این سامانه، مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است که پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر می‌سازد. به کمک این سامانه، بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها صادر نمایند.

بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرده است. مشتریان بانک‌ها با استفاده از پایا می توانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله نمایند.

 

خدمات قابل ارائه سامانه پایا:

این سامانه از دو بخش کاملاً مستقل و مجزا، یعنی واریز مستقیم و برداشت مستقیم، تشکیل شده است و خدمات زیر از طریق سامانه پایاپای الکترونیکی به مشتریان سیستم بانکی ارائه می شود:

 

1. واریز مستقیم:

شیوه‌ای از پرداخت است که طی آن صاحب‌حساب به بانک خود اجازه می‌دهد در زمان‌های خاص، مبلغ یا مبالغی را از حساب وی برداشت نماید و به حساب اشخاص ذینفع در همان بانک یا بانک‌های دیگر انتقال دهد.

برای مثال صد کارگر با مقدار حقوق‌های مختلف در کارخانه شما کار می‌کنند. این که هر ماه بخواهید حقوق کارگران را دستی پرداخت کنید یا شماره حساب‌هایشان را یکی یکی وارد کنید کار بسیار مشکلی خواهد بود. اما به کمک این سامانه، شما می‌توانید اطلاعات لازم را یکبار از طریق پایا وارد کنید و پس از تعیین گزینه‌های مختلف با توجه به نیاز خود، می‌توانید برای مثال حقوق ماهانه یک سال آینده کارگران خود را پرداخت کنید. البته دقت داشته باشید که پول‌ها درست در زمانی‌هایی که شما از الان تعیین می‌کنید (مثلا سر هر ماه) پرداخت می‌شوند و پول از الان از حساب شما کم نمی‌شود.

از جمله موارد استفاده واریز مستقیم برای مشتریان حقیقی و حقوقی بانک می‌توان به امکان پرداخت‌های دسته‌ای مانند موارد ذیر اشاره کرد:

  • پرداخت دستمزد، حقوق و مستمری کارکنان
  • پرداخت سود سهام و اوراق بهادار
  • پرداخت بهای خدمات و کالا
  • پرداخت اقساط خرید کالا، وام و تسهیلات بانکی
  • پرداخت اجاره بها
  • حواله های بین بانکی انفرادی
  • و…

 

2. برداشت مستقیم:

شیوه‌ای از انتقال وجه است که در آن مشتری، به بانک این اجازه را می‌دهد که مبالغ مشخصی را در زمان‌های تعیین‌شده از حساب‌های اشخاص دیگر در بانک‌های مختلف برداشت و به حساب وی واریز نماید. این امر با توافق قبلی طرفین (مشتریان بدهکار و بستانکار) صورت می‌پذیرد.

از جمله موارد استفاده برداشت مستقیم برای مشتریان حقیقی و حقوقی بانک می‌توان به برداشت‌های دسته‌ای از جمله موارد ذیل اشاره کرد:

  • پرداخت مبلغ قبوض خدمات شهری (آب، برق، گاز و …)
  • پرداخت حق عضویت باشگاه‌ها و شهریه مدارس یا دانشگاه‌ها
  • پرداخت حق بیمه
  • پرداخت مالیات و عوارض
  • پرداخت اقساط خرید کالا، وام و تسهیلات بانکی
  • پرداخت آبونمان نشریات
  • پرداخت اجاره بهای مسکن
  • تسویه صورتحساب
  • و …

لازم به ذکر است برای برداشت مستقیم قبض‌ها،‌ مالیات، عوارض و… از حساب مشتریان باید قبلاً‌ قرارداد/تفاهم نامه لازم میان مشتری و هر یک از سازمان‌های متبوع یا اشخاص دیگر برای برداشت از حساب آنان صورت گرفته باشد و آنان مجاز به برداشت وجه از حساب در دوره‌های زمانی مشخص شده باشند.

برتری خدمات این سامانه نسبت به شرایط فعلی، آن است که در حال حاضر برای پرداخت حقوق یا سود سهام و…، به منظور سهولت امر، حساب طرفین باید در یک بانک باشد و مشتریان و کارکنان، مجبور به افتتاح و یا معرفی حساب در بانک‌های طرف قرارداد سازمان‌های مورد نظر هستند. اما با استفاده از سامانه «پایا» حساب سازمان پرداخت‌کننده می‌تواند در یک بانک و حساب کارکنان و مشتریان در بانک‌های مختلف و در انواع مختلف باشد. همچنین برای پرداخت اقساط تسهیلات دیگر نیازی به مراجعه به شعب بانک تسهیلات‌دهنده نخواهد بود و مشتری از هر بانک که حساب داشته باشد می‌تواند از طریق سامانة مزبور قسط خود را پرداخت نموده و یا از بانک خود درخواست نماید مبلغ قسط را در یک تاریخ مشخص (مثلاً تاریخ سررسید) از حساب وی برداشت و به بانک تسهیلات‌دهنده منتقل کند.

سامانه پایاپای الکترونیکی به گونه ای طراحی شده که قادر است شبانه روز و در تمامی روزها از بانک‌ها دستور پرداخت دریافت نماید. این ویژگی به بانک‌ها امکان می‌دهد تا بتوانند این خدمت را از طریق اینترنت، تلفن همراه و نظایر آن به مشتریان ارائه نماید.

 

مزایای استفاده از سامانه پایا:

  • کاهش تعداد حساب‌ها: هر مشتری می‌تواند فقط از یک حساب در یک بانک برای تمامی دریافتی‌ها و پرداختی‌های خود استفاده نماید و دیگر نیازی به افتتاح حساب‌های متعدد در چند بانک نخواهد داشت.
  • کاهش مراجعات به شعب و کاهش ترددهای درون‌شهری.
  • تسریع در انتقال وجوه بین بانک‌ها.
  • کاهش استفاده از اسکناس و ایران‌چک و چک‌های بین بانکی برای انتقال وجوه بین‌بانکی: استفاده از سامانه پایا به دلیل عدم نیاز به حمل و نقل چک، عدم نیاز به مراجعه به بانک گیرنده وجه و عدم وجود خطر مفقود یا سرقت شدن چک، موجب افزایش ضریب امنیت نقل و انتقالات پولی و سرعت در حواله وجه به حساب‌های موجود در سایر بانک‌ها می‌گردد.

توجه کنید: استفاده از سامانه پایا مشمول پرداخت کارمزد نمی باشد (رایگان است) ولی سامانه ساتنا برای انتقال وجوه کلان (مبالغ بالای 150.000.000 ریال) در آینده نزدیک مشمول کارمزد می شود.

 

زمان انجام:

چنانچه حواله صادر شده در «پایا» طی روز و ساعت کار بانک‌ها صادر شود، همان روز به حساب مقصد واریز خواهد شد. چنانچه حواله صادر شده در «پایا» در روز تعطیل و یا خارج از ساعت کار بانکها صادر شود، روز کاری بعد به حساب مقصد واریز خواهد شد.

بانک می تواند دستور پرداخت به تاریخ مؤثر آتی از مشتری دریافت نموده و در تاریخ مؤثر آن را به «پایا» ارسال کند. انجام این دستور پرداختها براساس توافق بین مشتری و بانک در خصوص شرایط آن و نیز با در نظر گرفتن قوانین و مقررات جاری کشور قابل انجام است.

 

 

محدودیت انتقال:

حداقل یک ریال و حداکثر معادل 999،999،999ریال به ازای هر انتقال است. انتقالات بیش از این مبلغ یا باید به صورت چند انتقال ذکر شده یا این که از سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) برای آن استفاده شود. جمع مبلغ انتقالات در یک دستور پرداخت محدودیت ندارد.

به دلیل اینکه امکان حذف و یا برگشت هیچ دستور پرداختی پس ازصدور پیام و تسویه در سامانه پایا وجود ندارد، لذا به استفاده کنندگان از این سامانه اکیداً توصیه می‌شود در هنگام تکمیل فرم مربوطه، نهایت دقت را به عمل آورند تا مشکلی در خصوص واریز وجه به حساب ذینفع در بانک مقصد به وجود نیاید. بدیهی است در صورت ارائه اطلاعات غلط، هیچگونه مسئولیتی، متوجه بانک ارسال کننده دستور پرداخت یا واریز نخواهد بود.

 

روش‌های استفاده از سامانه پایا:

مراجعه مشتری به شعب بانک جهت تکمیل فرم دستور پرداخت/واریز مستقیم و ارائه آن به شعبه به منظور تطبیق مشخصات فردی مشتری و احراز هویت و تایید آن.

مراجعه به وب سایت بانکداری اینترنتی بانک خود و انجام عملیات انتقال وجه از طریق گزینه مربوط به سامانه پایا.

 

توجه: سامانه حواله‌های الکترونیکی «پایا» براساس شماره حساب بانکی ایران (شبا) فعالیت می‌نمایند.

  • اگر تمایل دارید تا وجهی را به سرعت به یک سپرده در بانک دیگری انتقال دهید از ساتنا استفاده کنید.
  • اگر تمایل دارید تا وجهی را به یک سپرده در بانک دیگری انتقال دهید اما نیازمند انجام این کار در تاریخ فعلی نیستید از پایا استفاده کنید.

.

آنچه از ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مزایای پایا باید بدانید:

  • ازطریق پایا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید دستور پرداخت (انجام انتقال وجه) را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاریخ روز یا روزهای آتی صادر کنید.
  • با سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پایا، انتقال وجه از سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی شما در بانک به حساب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی متمرکز سایر بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حداکثر تا ۲۴ ساعت و به حساب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرمتمرکز دیگر بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حدکثر تا ۴۸ ساعت انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • امکان ثبت انتقال وجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گروهی (چندین انتقال) ازطریق سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پایا وجوددارد.
  • اگرچه محدودیتی برای مبلغ انتقال وجه ازطریق سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پایا وجود دارد؛ توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود برای انتقال مبالغ بیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از ۱۵‌‌‌‌‌‌۰میلیون ریال از سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ساتنا استفاده کنید.
  • برای استفاده از این خدمت، هیچ کارمزدی دریافت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
36 دیدگاه
  1. مهسا می‌گوید

    بسیار عالی ممنون

  2. انصاری می‌گوید

    با تشکر از مسئولان امر

  3. غلامحسن ناصرزعیم می‌گوید

    مخفف جیست

  4. مراد می‌گوید

    ممنون از توضیحات عالی شما

    1. شمس الدینی می‌گوید

      خوب بود

  5. ناشناس می‌گوید

    سلام وعرض سپاس ازرهنمودهای شمادرحوزه بانکی

    1. مهدی می‌گوید

      خوبه

  6. علی کاوندی می‌گوید

    عالی بود.

  7. شهرام می‌گوید

    عالي بود ممنونم

  8. رحیم می‌گوید

    من یک سوال داشتم؟
    بانک ایشون ملت است
    اینکه من به یک اقایی مبلغی بالای ده میلیون تومان دادم تا ایشون برای من در ایران به حسابی که بهش دادم واریز بکنه و ایشون هم از سامانه پایا استفاده کردن و به من گفتن یکی دوساعت بعد واریز میشه و یک رسیدی هم برای من ارسال کردن که نوشته مشتری اقای….
    حواله پایای شما به شماره ….. به تعداد یک حواله به مبلغ….ریال
    به تاریخ موثر….. با موفقیت ثبت کردید.

    بعد زیرش نوشته
    جهت واریز به حساب های با مشخصات زیر .
    نام صاحب حساب .(اسم دریافت کننده .درست بوود)
    کدشبا(درست بوود)
    اسم بانک که تجارتهدرست بوود
    مبلغ هم درست بوود.
    تاریخ هم زده بوود
    اما ۵ ساعت گذشته و هنوز وارد حساب نشده
    اما حدود ۷ ساعت گذشته و هنوز به حساب واریز نشده
    این رسیدش درست هست یا نه ؟و این تاخیر معمولیه یا نه؟

    1. صادق می‌گوید

      منم دقیقا همین مشکل رو دارم . بانک مقصد تجارته . ساعت 10:15 روز پنج شنبه برام پول واریز شده و الان بعد گذشت 3 ساعت هنوز پولی واریز نشده ؟ چرا اینطوریه ؟ این مقدار تاخیر معموله ؟

      1. zahra می‌گوید

        سلام خسته نباشید
        امروز بدون هیچ دلیلی یک حواله پایا رو حساب من انجام شده و مبلغ۵۸۰۰۰۰۰از حسابم کسر شده آیا میدونید دلیلش چیه؟؟امکان داره از خرابی سیستم باشه؟؟ب حساب برمیگرده؟؟

    2. ناشناس می‌گوید

      دروغ پایا حسابتم خالی باشه میزنه ارسال یا حواله با موفقیت بعد چندساعت نگبزای واریز کننده میزنه موجودی کافی نیست

  9. حامد می‌گوید

    حواله پایا یکی از بهترین سرویس های بانکی است

  10. امیرعلی می‌گوید

    سلام. يه سوال داشتم. یکی از دوستان ساعت 17 روز پنجشنبه برای من مبلغی رو از طریق پایا ارسال مرد. این مبلغ جمعه به حسابم مياد یا شنبه؟

    1. ناشناس می‌گوید

      شنبه

  11. ناشناس می‌گوید

    سلام کاش حالا که پایا روزهای تعطیل واریزی نداره پس برداشت هم نمیکرد و یه یادداشت می اومد که بعلت تعطیل بودن از یه روش دیگه ای پرداخت کنید چون تو این تعطیلات نوروزی ازحسابم برداشت شده اما واریز نشده واین اصلاخوب نیست خرید شاپرک و اینا اشکال نداره اما جابجایی کاش یا انجام میشد یا اصلا انجام نمی شد یا لااقل یادآوری میکرد

  12. کیوان می‌گوید

    حواله پایا قابل برگشت است یا نه؟

    1. مجید فراهانی می‌گوید

      خوب نیست

  13. نسیم پوریا می‌گوید

    با سلام میبخشید من یک سئوال داشتم در تاریخ 97/01/06 پیامی دریافت کردم که نوشته بود دریافت حواله با شناسه پرداخت:836 بیمارستان بو علی مبلغ رو به ریال نوشته و تاریخ و شعبه بانک رفاه این پیام در چه مورد دریافت میشود

  14. سعید می‌گوید

    سلام و خسته نباشید. برای معاینه پزشکی تربیت بدنی مبلغ سی هزار تومان باید واریز کنم و رفتم امروز واریز کردم اما الان که اومدم خونه نگاه کردم تو اطلاعیه سازمان سنجش نوشته تکمیل فرم ساتنا اما رو فیش نوشته واریز از پایا لطف کنید بگید حالا باید چیکار کنم برم دوباره سی تومن واریز کنم

  15. Lida می‌گوید

    بسیار عالی بود مطالب در مورد پایا خیلی مفیدبود

  16. احمد شجاعی فرد می‌گوید

    چگونه میتوان فهمید که پولی که به حساب شخص واریز میشود از طرف کیست؟

    1. جواد می‌گوید

      سلام من استفاده کردم ولی هنو پولی به حساب من واریز نشده

  17. محمد می‌گوید

    لطفا بفرمائید آیا برای حواله بین بانکی پایا و یا سانتا نیاز به رمز یک بارمصرف پویا هست و یا خیر باتشکر

  18. حمیدرصا می‌گوید

    سلام

  19. کاوه می‌گوید

    مگه پایا زیر 15 میلیون نیست ؟؟

  20. محسن می‌گوید

    سلام بعد از واریز پایا چند ساعت طول میکشه پول به حساب مقصد واریز بشه

  21. بهروز می‌گوید

    سلام وقت بخیر آقا من اشتباهی یک شماره پایا از ملت زدم بدون اسم اومد بعد با خودم احساس کردم داره سوال میکنه منم اسم صاحب حساب زدم پول کرده هیچ فقط پاین رسیدنوشته این رسید به منزله تاییدیه نمی‌باشد حتی اسم پرینت همه هست کسی هست جواب بده تشکر خیلی جوش میزنم پول کالا دامادی بود نمیدونم چی میشه میره یا برمیگرده کجا میره
    تروخدا هرکسی بیدار لاغل سر درمیاره بخاطر خدا راهنمایی کنه بدبخت پول فرش بوده

    1. امیر می‌گوید

      گیرنده حساب مقصد اسمش با شماره شباش نخونه یا اشتباه باشه(اون اطلاعاتی که فرستنده وارد کرده) ، بانک مقصد خودش فرداش برگشت میزنه به فرستنده …

    2. ناشناس می‌گوید

      بعد از ۴۸ یا ۷۲ ساعت باید برگردد اگر از نظر سیستم اشکال داشته باشد

  22. بهروز می‌گوید

    اسم نیومد اول تاییده نداد به کی هست نیست بدون نام بود فقط پاین رسید نوشته این رسید به منزله تاییدیه نمی‌باشد پنجشنبه زدم

  23. ناشناس می‌گوید

    بعداز چه مدت میشه برداشت کرد پولی که از طریق پایا باشه

  24. سحر می‌گوید

    سلام امروز مبلغ ۲۴۰۰ تومن به حساب من واریز شده و زده حواله پایا.یعنی چی

  25. احمدرضا.ج می‌گوید

    احمدرضا.ج
    دارنده حسابدپایا
    سامانه وحساب بسیارخوب +است

  26. امین الله کریمی می‌گوید

    چه نهادی چه منبعی بر این پایا واریز و برداشت و صحت و سقم کار آنها برای برداشت و پرداخت کنندگان خرد کارمند و غیره نظارت می‌کند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.