راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی کتاب «رسانه های اجتماعی ابعاد و ظرفیت ها» همزمان با روز جهانی رسانه های اجتماعی

کتاب «رسانه‌های اجتماعی ابعاد و ظرفیت‌ها» به کوشش جمعی از نویسندگان که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، در همایش روز رسانه‌های اجتماعی رونمایی می‌شود.

به گزارش دبیرخانه این همایش، این کتاب به اهتمام حسین بصیریان جهرمی و با مقدمه دکتر حسینعلی افخمی، عضو هئیت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده است که ۱۰ تیرماه جاری همزمان با روز جهانی رسانه‌های اجتماعی رونمایی می‌شود.

در پشت جلد این کتاب آمده است، «رسانه‌های اجتماعی» به یکی از گونه‌های پرمخاطب و جذابِ رسانه در سال‌های اخیر تبدیل شده‌اند. استقبال فزاینده و پرشتاب کاربران از این رسانه‌ها حتی در میان کاربران ایرانی نیز -به رغم محدودیت‌های موجود در فضای مجازی- غیر قابل انکار است. این رسانه‌ها، هویت فردی، کنش جمعی، شیوه‌های تولید، عادت مصرف، و روش برگزیدن فرهنگ رسانه‌ای مجازی را در مقایسه با آنچه در دنیای واقعی است، دگرگون کرده‌اند. می‌توان گفت که حتی نمایش خیابانی جنبش‌های اجتماعی معاصر در کشورهای عربی و جوامع پیشرفته صنعتی نیز، به نحوی متأثر از پادقدرت نهفته در این رسانه‌هاست.

کتاب پیش‌رو، در زمرهٔ یکی از نخستین کتاب‌های حوزهٔ علوم ارتباطات اجتماعی است که با موضوع «رسانه‌های اجتماعی» در کشور منتشر می‌شود. این اثر، ماحصل تلاش بنیادی جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران «شبکه‌های اجتماعی مجازی» است که با هدف آشنا ساختن خوانندگان فارسی زبان با نقش، اهمیت و کارکرد رسانه‌های اجتماعی، مجموعه‌ای از مقالات مرتبط با این موضوع را در خود جای داده است. کوشش‌هایی از این دست می‌تواند گامی مؤثر در بسط ادبیات نظری رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید به‌شمار آید که از این حیث قابل تقدیر است. هرچند درک آثار مطلوب یا کژکارکردهای رسانه‌های اجتماعی که پرسش مشترک و مورد علاقه کاربران، کارگزاران و پژوهشگران این حوزه است، مطالعات بومی، منطقه‌ای، تطبیقی و جداگانه‌ای را طلب می‌کند و باید به آن نیز در جای خود اهتمام ورزید.

گفتنی است، نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی ۱۰ تیرماه جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.