راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب پایان پول / داستان بیت‌کوین، رمزارزها و انقلاب بلاکچین

ماهنامه عصر تراکنش / مساله اصلي درباره ارزهاي رمزنگاري‌شده احتمالا اين است که درک واقعي از اين تازه‌واردها کار سختي است. دليل آن هم اين است که ما تا به حال هر وقت از پول و ارز و سکه صحبت کرده‌ايم، از واقعيت‌هاي فيزيکي و قابل لمس گفته‌ايم. از پولي صحبت نکرده‌ايم که بر مبناي يک فناوري نوظهور باشد و بخواهد کل نگرش ما را تغيير بدهد. کتاب «پايان پول، داستان بيت‌کوين، ارزهاي رمزنگاري‌شده و انقلاب بلاکچين» مي‌خواهد دقيقا به اين نگرش، شکلي درست بدهد و ابهامات آن را رفع کند.

ازاینجا می‌توانید کتاب پایان پول را پیش خرید کنید

کتاب نثري ساده و روان دارد و به تمام سوالات اساسي خوانندگان درباره ارزهاي رمزنگاري‌شده و بلاکچين پاسخ مي‌دهد. نکته مثبت ديگر کتاب که آدام روتستین از موسسه نیواساینتیست آن را نوشته، این است که شما بدون داشتن تخصص و اطلاعات اوليه درباره بيت‌كوين و بلاکچین هم مي‌توانيد به پاسخ‌هايتان برسيد.

کتاب «پايان پول» در فصل اول به «بيت‌کوين: اصول اوليه» مي‌پردازد و به سوال‌هاي اساسي پاسخ مي‌دهد. بيت‌كوين دقيقا چيست؟ چطور مي‌توانيد آن را به دست آوريد؟ و چه چيزي مي‌توانيد با آن بخريد؟ چطور از بيت‌كوين استفاده کنيم؟ آيا امکان دارد ساتوشي ناکاموتوي واقعي خودش را معرفي کند؟ اينها پرسش‌هايي است که نويسنده در اين فصل مطرح کرده و به آنها پاسخ داده است.

شايد مهم‌ترين سوال درباره ارزهاي رمزنگاري‌شده اين باشد که «چه چيزي را با بيت‌كوين مي‌توانم بخرم؟» نويسنده در فصل اول اين موضوع را يادآور شده است: «در اوايل پيدايش بيت‌کوين، افراد زيادي وجود نداشتند که بتوانند با آن چيزي بخرند. بازار مواد مخدر و ديگر اقدامات غيرقانوني جزء اصلي‌ترين بازارهايي بودند که در ابتدا، بيت‌كوين را در معاملات خود به کار بردند. امروزه بسياري از کسب‌وکارهاي اصلي مستقيما بيت‌كوين را پذيرش مي‌کنند و شرکت‌هايي نظير بيت‌پي و کوين‌بيس امکاني براي مشتريان‌شان فراهم آورده‌اند که بتوانند براي هر تراکنش کارتي اعتباري از بيت‌كوين استفاده کنند.»

فصل دوم به تولد بيت‌كوين پرداخته و به يک معماي ديگر درباره بيت‌كوين پاسخ داده شده است؛ اينکه آيا امکان دارد ساتوشي ناکاموتوي واقعي خودش را معرفي کند؟ نويسنده به پاسخي کوتاه اکتفا نکرده و اتفاقا به تشريح تاريخچه اين موضوع پرداخته است.

فصل سوم اين کتاب به چگونگي خلق يک ارز مي‌پردازد؛ «آيا رمزنگاري براي افرادي است که چيزي براي پنهان‌کردن دارند؟»

آدام روتستين تلاش مي‌کند تا ذهنيت‌هاي منفي درباره بيت‌كوين را از بين ببرد. او مي‌نويسد: «رمزنگاري ديگر صرفا براي سايفرپانك‌ها و جاسوسان نيست. هر خدمت ديجيتالي که ما استفاده مي‌کنيم از رمزنگاري استفاده مي‌کند و اطلاعات را در هم مي‌آميزد تا به ما حريم خصوصي آنلاين هديه دهد. رمزنگاري از سوابق پزشکي، اطلاعات بانکي و پيام‌هايي که از طريق اينترنت ارسال مي‌کنيم، محافظت مي‌کند. با توجه به اينکه بسياري از کانال‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي‌مان از سيستم‌هاي ديجيتالي استفاده مي‌کنند، احتمال اينکه شخصي تلاش کند از اطلاعات‌مان سوءاستفاده کند، رو به افزايش است. به همين دليل است که هر سرويس ديجيتالي از رمزنگاري براي کمک به مصون‌ماندن ما استفاده مي‌کند تا به ما حريم خصوصي را اعطا کند که انتظارش را داريم، اما همه رمزنگاري‌هاي استاندارد با يکديگر برابر نيستند. برخي از آنها به‌آساني شکسته مي‌شوند و برخي از آنها داراي حفره‌هاي امنيتي هستند. به همين دليل افراد در حال يادگيري فناوري‌هايي نظير تور و رمزنگاري کليد عمومي هستند تا بتوانند خود را از خطرات حفظ کنند.»

در فصل چهارم، نويسنده به مفهوم بلاکچين پرداخته و به توضيح ارتباط اين فناوري و ارزهاي رمزنگاري‌شده پرداخته است. «بلاکچين، اختراع ساتوشي ناکاموتو، قلب و روح ارزهاي رمزنگاري‌شده است و ارزهاي رمزنگاري‌شده را از ساير ارزهاي ديجيتال يا مجازي متمايز مي‌کند. بلاکچين از بيت‌كوين محافظت مي‌کند و اينکه فردي بخواهد يک بيت‌كوين تقلبي بسازد را غيرممکن مي‌سازد. مسلما اين اختراع دليل اصلي موفقيت بيت‌كوين در برابر ساير ارزهاي مجازي است که شکست خورده‌اند. ارزهاي سنتي به توليد اسکناسي متکي‌اند که توسط يک منبع رسمي مانند بانک يا خزانه‌داري کل تاييد شده و قابل رديابي هستند. اين ويژگي‌ها ارزهاي سنتي را از جعل اسکناس تا حدود زيادي مصون نگه مي‌دارد. وجود بلاکچين به اين معني است که بيت‌كوين در حقيقت نيازي به وجود خارجي ندارد.»

فصل پنجم به معدن‌کاوي طلا به روش ديجيتال اختصاص پيدا کرده است. شما پاسخ پرسش‌هايي مانند چگونگي توليد ارزهاي رمزنگاري‌شده و نيز چگونگي استفاده از تجهيزات را در اين فصل خواهيد يافت.

در پاسخ به اين سوال تاکيد شده است که بلاکچين‌هاي جديد پيوسته در حال معرفي‌شدن هستند. براي مثال در سال 2016 دو نوع جديد از بلاکچين، به نام‌هاي اتريوم و ريپل ظهور پيدا کردند و از ديگر ارزهاي رمزنگاري‌شده پيشي گرفتند تا به‌ترتيب بعد از بيت‌كوين به دومين و سومين ارز رمزنگاري‌شده از نظر حجم بازار سرمايه تبديل شوند. همچنان که شرايط فناورانه و اقتصادي، فرايند معدن‌کاوي را به سمت تکامل هدايت مي‌كند، وضع موجود ادامه پيدا خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.