راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت پویا با سرمایه‌گذاری سنگین در سال 1397، محصولات خاص خود را در سال 1398 ارائه می‌کند / از بلاکچین تا هوش مصنوعی و چند پروژه خاص دیگر

توسعه محصول بانکی در محیط بلاکچین، ارائه محصولات کارآمد در حوزه هوش مصنوعی و راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی با رویکرد خاص به نام «کوچه» جدیدترین پروژه‌های پویا در سال 1397 هستند که در سال 1398 ارائه می‌شوند.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «از بلاکچین تا هوش مصنوعی و چند پروژه خاص دیگر» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت پویا یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خصوصی فناوری‌های بانکداری در ایران است که به‌طور تخصصی در زمینه طراحی و ساخت سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانکی و با تمرکز بر ارائه راه‌حل‌های جامع فعالیت می‌کند. شرکت پویا که پرسابقه‌ترین شرکت دانش‌بنیان کشور است، مسیر طولانی و البته پرپیچ‌وخمی را برای رسیدن به جایگاهی که امروز دارد، طی کرده است. با مسعود مرتضوی که با 28 سال مدیرعاملی در این شرکت، می‌توان او را احتمالا رکورددار ثبات مدیریتی در این صنعت در کشور دانست، درباره مهم‌ترین دستاوردهای شرکت پویا در سال 1397 و مهم‌ترین برنامه‌هایش برای سال 1398 گفت‌وگو کردیم.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

درباره مسعود مرتضوی

مرتضوی متولد سوم مرداد ۱۳۳۶ است؛ در خوانسار به دنیا آمده و لیسانس نرم‌افزار و فوق‌لیسانس سخت‌افزار دارد. او 28 سال است که مدیرعامل شرکت پویاست.

[/mks_pullquote]

 

ورود پویا به حوزه هوش مصنوعی

به گفته مرتضوی، شرکت پویا اواخر سال 1396 خط تکنولوژیک جدیدی را در این شرکت پیاده‌سازی کرد که در سال 1397 به‌شدت روی این بخش انرژی گذاشت. مدیرعامل پویا در این‌باره توضیح داد: «اواخر سال 1396 خط جدید هوش مصنوعی را در شرکت راه‌اندازی کردیم و در سال 1397 انرژی زیادی صرف تولید در این بخش کردیم و در حال حاضر اولین خروجی‌های آن در حال بیرون آمدن است. در واقع یک تیم هوش مصنوعی را در شرکت پویا راه‌اندازی کردیم که فضای توسعه‌ای آن کاملا با فضای قبلی ما متفاوت است. پایگاه داده و محیط تولید نرم‌افزار جدید متناسب با نیازهای کاربردی خاص به کارگرفته شده است. افراد این تیم اکثرا از دانشگاه‌های خوب کشور جذب شده‌اند و تعدادی از استادان دانشگاه‌ها نیز در این تیم حضور دارند.»

مرتضوی ادامه داد: «یکی از محصولات جانبی هوش مصنوعی که در فرهنگ بانکداری امروز نیز شناخته‌شده است، بحث کشف تقلب است و ما نیز در این بحث، البته با مدلی هوشمند و استفاده از موتورهای یادگیرنده، محصولی را طراحی و تولید کرده‌ایم که در یکی از بانک‌های کشور نیز پایلوت شده است.» به گفته مرتضوی، شرکت پویا در سال 1397 سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی را روی هوش مصنوعی کرده و در تلاشند تا در آینده ثمرات خوبی از آن دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت پویا هدف از راه‌اندازی این خط در شرکت را پیش‌بینی رفتار مشتریان و همچنین ذی‌نفعان بانک در آینده دانست و گفت: «هدف ما از راه‌اندازی خط هوش مصنوعی این است که بسياري از رفتارهایی که در آینده چه از جانب مشتری و چه از جانب خود ذی‌نفعان بانک اتفاق می‌افتد را برای بانک‌ها پیش‌بینی کنیم. در واقع در بحث هوش مصنوعی به‌‌دنبال این هستیم که رفتار مشتری را پیش‌بینی کنیم و این در بانکداری مدرن بسیار ابزار مهمی برای تصمیم‌گیری است. خوشبختانه جواب این محصول که در یکی از بانک‌ها پیاده‌سازی کرده‌ایم، غیر قابل ‌تصور بود؛ چراکه در بحث کشف تقلب بسیار دقیق عمل کرد.»

 

توسعه محصول بانکی در محیط بلاکچین

مدیرعامل شرکت پویا همچنین خبر از توسعه یک محصول بین‌بانکی در حوزه بلاکچین داد و در این‌باره گفت: «ما همچنین یکی از محصولات بانکی را در محیط بلاکچین توسعه داده‌ایم که تصمیم‌گیرندگان حقوقی در سطح کشور نیز با آن همراه شده‌اند و ان‌شاءالله در سال 1398 از آن رونمایی خواهیم کرد.»

مرتضوی با بيان اينكه بلاکچین فناوری بسیار مفیدی برای نرم‌افزارهایی است که می‌خواهیم از اجرای آن در سطح ملی اطمینان خاطر داشته باشیم، گفت: «محصولی که آن را روی فناوری بلاکچین برده‌ایم نیز ماهیتا چنین محصولی است.»

 

کوچه

و اما سومین محصولی که شاید با شنیدنش از زبان مرتضوی به‌شدت متعجب شدیم، یک شبکه اجتماعی با رویکرد خاص به نام «کوچه» بود که البته به‌خوبی نشان می‌دهد شرکت پویا با وجود اینکه ماهیتا یک شرکت باسابقه و قدیمی است، ولی تفکری که در آن جاری است، به‌روز است و از روندهای روز عقب نمانده است؛ رویکردی که در بین شرکت‌های باسابقه کمتر دیده می‌شود و اغلب شرکت‌های باسابقه به خاطر نداشتن چنین رویکردی در طول سال‌های گذشته جایگاه‌شان را در بازار از دست داده‌اند.

مرتضوی درباره این شبکه اجتماعی گفت: «تمرکز شبکه اجتماعی کوچه روی محله‌هاست و محله‌محور است. برای مثال فرض کنید که شما در محله‌ای زندگی می‌کنید که یکسری نیازها با همسایه‌های خود دارید یا باید کار اشتراکی را با همسایه‌های خود انجام دهید. شما با استفاده از این شبکه اجتماعی می‌توانید به‌راحتی با همسایه‌های خود، هم‌کوچه‌ای‌های خود یا حتی هم‌محلی‌های خود در ارتباط باشید. پیام‌رسانی این شبکه اجتماعی یکی از خصوصیات فرعی آن است.»

مرتضوی در ارائه این محصول، بر خلاف بسياري از نمونه‌های داخلی دیگر، سورنا را از سر گشادش نزده و به‌دنبال این است كه یک محصول کارآمد برای یک نیاز اساسی مردم ارائه دهد و این کار را از اقیانوس قرمز سرویس‌های بانکی و پرداخت شروع نکرده، ولی معتقد است بعد از فراگیر شدن این راهکار، سرویس‌های مالی و بانکی نیز به این شبکه اجتماعی اضافه خواهند شد و در حال حاضر نیز در حال توافق هستند تا این محصول را در یکی از محله‌های تهران پیاده‌سازی کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سامانه جامع ارزی پویا

سامانه جامع ارزی پویا که بیش از دو دهه از تولید اولین نسخه آن می‌گذرد، کلیه فرایندهای ارزی رایج در واحدهای عملیاتی صف (شعب، واحدها و باجه‌های ارزی مستقل و وابسته) و همچنین ادارات ستادی امور بین‌الملل بانک‌های ایرانی را پوشش داده و الزامات بانک مرکزی را به‌طور کامل پاسخگو است.

[/mks_pullquote]

 

اتفاق‌های دیگر سال 1397

یکی از هسته‌های اصلی کسب‌وکار شرکت پویا بحث بین‌الملل و محصولات ارزی است. به گفته مدیرعامل پویا، این شرکت چند سال درگیر گذار به کُر ارزی مبتنی بر وب بودند و در نهایت توانستند از این مرحله بگذرند و در حال حاضر نیز در حال نصب آخرین مراحل این کُر ارزی مبتنی بر وب در بانک ملی ایران هستند و تنها تعداد محدودی از شعبه‌های بانک ملی باقی مانده‌اند.

سوئیچ نیز یکی دیگر از کسب‌وکارهای اصلی شرکت پویاست که با توجه به صحبت‌های مرتضوی، در سال 1397، ظرفیت‌های سوئیچ شرکت را افزایش داده‌اند و در حال حاضر نیز در بانک رفاه رکورد 600TPS را زده‌اند و از زمانی که شروع به فعالیت کرده‌اند، رشد حدود 20برابری را تجربه کردند.

مدیرعامل شرکت پویا همچنین به قراردادی که امسال با بانک ملت منعقد کرده‌اند، اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: «در زمینه مدیریت مالی نیز خوشبختانه طی قراردادی که امسال با بانک ملت منعقد کردیم، توانستیم علاوه بر استقرار سیستم مالی شرکت در ستاد مرکزی بانک، به ‌تمامی مناطق بانک ملت نیز ورود پیدا کنیم.»

مرتضوی در این‌باره اشاره‌ای به وضعیت سرویس بانک‌ها در بک‌آفیس و فرانت‌آفیس داشت و گفت: «بانکداری ایران در فرانت‌آفیس و در سرویس به مردم، وضعیت نسبتا خوبی؛ حتی نسبت به کشورهای صنعتی دارد و بانک‌ها در فرانت‌آفیس نمره قبولی خوبی را دریافت می‌کنند، اما پشت ‌صحنه اصلا بدین گونه نیست و به همین خاطر نیز درگیری‌های بسیار زیادی از نظر اطلاعاتی، بین بانک مرکزی و بانک‌ها وجود دارد و شفاف‌سازی بسیار سخت است. یکی از بزرگ‌ترین مقولاتی که در زمینه بک‌آفیس وجود دارد، سامانه‌های مالی بانک‌هاست. منظور بنده از بانک‌ها، بانک‌های بزرگی هستند که حدود 80 درصد بار بانکداری ایران را به دوش می‌کشند. حدود هفت سال است که ما در سیستم مالی بانک ملت حضور داریم و با تکمیل این پروژه می‌توان گفت که بانک ملت از پیشتازان حساب‌و‌کتاب‌دار کردن و کنترل امور مالی در بک‌آفیس خود است.»

 

رونمایی از پروژه جدید ارزی پویا

مدیرعامل شرکت پویا درباره برنامه‌های این شرکت در سال آینده گفت: «در سال 1398 محصولات قبلی شرکت را به‌روزرسانی خواهیم کرد و تکنولوژی‌های آنها را تغییر و توسعه خواهیم داد. همچنین پروژه جدیدی در زمینه ارزی داریم که به‌زودی در بانک ملی رونمایی خواهد شد. ما در کار ارزی و به‌خصوص در بخش خرد آن، دستاوردهای جدیدی را عنقریب هم در نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و هم در بانک ملی عرضه خواهیم کرد.»

او درباره پروژه ارزی بانک ملی این‌طور توضیح داد: «چند سالی است که بانک ملی به فکر ارائه کارت‌های ارزی به مردم بود تا افراد هم بتوانند مستقیما ارز به ‌حساب خود واریز کنند و هم بتوانند از دستگاه‌های خودپرداز، ارز دریافت کنند. پروژه‌ای که در بانک ملی پایلوت شده، بدین ‌صورت است که فرد ارز را به‌صورت نقدی به دستگاه خودپرداز می‌دهد و دستگاه آن را به ‌حساب فرد می‌ریزد، همچنین فرد با همان کارت می‌تواند از دستگاه با محدودیت‌هایی که قانون‌گذار اعلام کرده، ارز دریافت کند.»

مدیرعامل شرکت پویا درباره تعداد این دستگاه‌ها گفت: «در حال حاضر تعداد این دستگاه‌ها محدود است، ولی اگر به بیرون از کشور نیز ورود پیدا کند، قضیه فرق خواهد کرد؛ یعنی برای مثال فرد می‌تواند با کارت بانک ملی در خارج از کشور ارز دریافت کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.