راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب قدرت بانکداری همراه / آیا تلفن همراه انقلابی در بانکداری خرد ایجاد می‌کند؟

ماهنامه عصر تراکنش / مشتریان امروز خواستار تجربه شخصی خود از بانک‌هایشان هستند و بانک‌ها می‌دانند که تلفن‌های همراه تجربه متفاوتی را ارائه می‌دهند که بهتر از هر فناوری دیگری است. کتاب قدرت بانکداری همراه راهنمای خوبی برای بانکداران به ارمغان می‌آورد که چگونه گلیم خود را در این شرایط از آب بیرون بکشند.

بخش عمده‌ای از این کتاب بر اساس تجربیات شخصی‌ سانکار کریشنان نویسنده هندی‌تبار کتاب به‌عنوان یک مدیر اجرایی بانکی نوشته شده است. کریشنان با توجه به تجربه 25ساله‌اش در صنعت بانکداری و چشم‌اندازش درباره اینکه فناوری همراه در چه جایگاهی است، مسیری برای خدمات مالی خرد در آینده ترسیم می‌کند. سرعت نوآوری در فناوری همراه شگفت‌آور است. این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا چگونگی به‌کارگیری موثر تلفن همراه در بانکداری خرد را درک کنند.

فصل اول کتاب، نگاهی به قدرت و پتانسیل بانکداری همراه داشته و این موضوع مطرح شده که به‌عنوان یک استراتژی، بانکداری همراه نسخه‌ای برای همه دردها نیست. در بازارهای توسعه‌یافته، بانکداری همراه به بانک‌ها فرصتی عالی برای کاهش هزینه‌ها، ارائه خدمات بهتر و دست‌یافتن به نسل جدیدی از مشتریان ارائه می‌دهد. در بازارهای در حال ظهور یا کمترتوسعه‌یافته، تلفن همراه عامل عمده رشد اقتصادی است. اکنون در بسیاری از بخش‌های هند، چین، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین، ابزارهای همراه، خدماتی را ارائه می‌کند که در گذشته به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در زیرساخت‌های فیزیکی نیاز داشت. در بسیاری از موارد، تلفن همراه به کشورها این اجازه را داده که چالش‌های زیرساخت را دور بزنند و در جهت مستقیم برای ارائه خدمات ضروری به یک قشر در حال رشد از مشتریان حرکت کنند.

در فصل دوم، وضعیت فعلی بانکداری خرد بررسی می‌شود و درباره روندهای تاریخی که بانکداری را به این نقطه هدایت کرده، بحث شده است. بانکداری تاریخچه‌ای غنی دارد و در طول زمان به‌طور پیوسته برای یافتن نیازهای بازارهای جدید و گروه‌های جدید مشتریان تکامل یافته است. بانکداری همراه جدیدترین نمونه از پذیرش فناوری‌های جدید توسط بانکداران زیرک و دانا و به کار بردن آن برای ارائه خدمات بیشتر، رشد کسب‌وکارشان و ایجاد سود بیشتر است.

فصل سوم نگاهی داشته به تاثیر «نسل ام» که به نسل هزاره یا نسل تلفن همراه نیز معروف است. همچنین درباره اینکه چگونه عادت‌های مصرف‌مان به‌عنوان یک فرهنگ تغییر کرده‌اند، صحبت شده است. کریشنان این موضوع را مطرح کرده که پارادایم قدیمی «لمس کن و ببوی» جای خود را به پارادایم جدید «ببین و بشنو» خواهد داد و بانکداران، نیاز دارند که این واقعیت را بپذیرند که جهان پیرامون‌شان تغییر کرده است.

فصل چهارم، نقش در حال گسترش سیستم‌های پرداخت همراه را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد چگونه چنین سیستم‌هایی دنیای جدیدی از فرصت‌ها را برای بانک‌هایی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری درست در افراد، فرایندها و فناوری‌های مورد نیاز برای اجرا و حمایت از بسترهای همراه هستند، ارائه می‌دهد. همچنین بانکداری همراه برای بانک‌ها فرصت‌هایی را خلق می‌کند تا با استفاده از ابزارهای همراه آنها، خدمات اطلاعاتی مصرف‌کننده‌پسندی را به مشتریان ارائه دهند.

فصل پنجم بررسی دقیقی از جنبه‌های کاربردی بانکداری همراه است. نویسنده در این فصل به بانکداران تلفن همراه هشدار می‌دهد که قبل از خیز برداشتن برای استفاده از تلفن همراه در حوزه بانکی دقت کنند و کاملا آماده باشند. وی می‌گوید: «برای چیزی که با استراتژی تلفن همراه به‌دنبال به دست آوردنش هستید، برنامه‌ریزی دقیق کنید و مطمئن شوید که هرکسی می‌تواند بفهمد در حال انجام چه کاری هستید. بازیگران درست را انتخاب کنید و شروع به ساخت تیم‌هایی برای اجرای استراتژی‌تان کنید. برای اطمینان از اینکه همه این فناوری‌ها با هم هماهنگ هستند و روان کار کنند، علاوه بر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، به تامین‌کنندگان فناوری اطلاعات، ادغام‌کننده‌ها و مشاوران نيز نیاز دارید. هزینه‌ها و قیمت‌ها را فراموش نکنید. معمولا تلفن همراه یک کانال کم‌هزینه به نظر می‌آید، اما مشتریان هم باید به آن به‌عنوان یک کانال ارجح بنگرند. مطمئن شوید که این کانال واقعا خدمات و مزایایی عالی به کاربران ارائه می‌دهد و ارزش‌های واقعی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی عرضه می‌کند.»

فصل ششم، به دنیای کارت‌های پیش‌پرداخت اشاره می‌کند. نویسنده کتاب توصیه‌ای ساده به بانکداران دارد: «توصیه من به بانکداران ساده است؛ پتانسیل کارت‌های پیش‌پرداخت را نادیده نگیرید. هرچند ممکن است راه‌حل‌های ایده‌آلی نباشند، اما به‌طور گسترده‌ای به کار گرفته و پذیرفته شده‌اند. در سراسر جهان، کارت‌های پیش‌پرداخت فرصت بزرگی را برای رشد و نفوذ به بازار نشان داده‌اند. بازار کارت‌های پیش‌پرداخت در حال تجربه رشدی دورقمی نسبت به سال‌های گذشته در بازارهای متنوعی در کشورهای متعدد؛ از جمله ایالات متحده، برزیل، مکزیک، ایتالیا، هند، روسیه و بخشی از خاورمیانه است.»

فصل هفتم، درباره بحث گریزناپذیر ریسک‌ها و خطرات بانکداری همراه است. در مشکلات و دردسرها حلوا خیرات نمی‌کنند. بیشتر بانکداران فکر می‌کنند ریسک‌های بانکداری همراه از نظر امنیت دستگاه است، اما مساله اصلی از دست رفتن مشتریان بالقوه و سهم بازار است. از آنجایی که سازمان‌های غیربانکی وارد بازار تلفن همراه می‌شوند، از دست دادن سهم بازار یک ریسک مهم و استراتژیک است. بانک‌ها باید مایل و قادر به ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مهم در فناوری‌های همراه باشند، وگرنه آنها باید ریسک واگذار کردن مشتریان‌شان به بازیگران غیربانکی؛ همچون شرکت‌های مخابراتی، خرده‌فروشان و تامین‌کنندگان فناوری را به جان بخرند.

فصل هشتم، به تصویر بزرگ‌تری نگاه می‌کند؛ حوزه‌های آشکاری که در آنها فناوری همراه بی‌شک به نیروی مهم و احتمالا حتی غالب تبدیل می‌شود. بانکداری همراه دریچه‌هایی را به روی طیف متنوعی از خدمات همراه بالقوه مهمی؛ همچون مراقبت‌های پزشکی، آموزش، بازاریابی، تولید و بسیاری راه‌های جدید دیگر برای تعامل با مشتری باز می‌کند. بانکداری همراه نماینده زیرمجموعه‌ای از اقتصاد نوظهور همراه است که پتانسیل به ارمغان آوردن ثروت و شادی بیشتر را برای میلیاردها نفر از مردم سراسر دنیا دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.