راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشکلات سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) با حضور روسای اتحادیه‎های صنفی بررسی شد

نشست روسای اتحادیه‎های صنفی با حضور سید امیر اصغری، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) در محل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد و مشکلات این سامانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه فناوران، در ابتدای این نشست، سید امیر اصغری، توضیحاتی در مورد سامانه ستاد و لزوم ثبت نام فعالان صنفی در این سامانه ارایه کرد و گفت: «این مرکز با اخذ مجوز از مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی، آمادگی لازم جهت اجرای برنامه‎های ترویجی برای معرفی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، انجام ثبت‎نام کاربران و صدور گواهی امضای الکترونیکی مورد نیاز اعضای اتحادیه‎ها در محل اتحادیه و یا شرایطی منطبق با نیازهای اتحادیه را دارد.»

او افزود: «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) برای انجام معاملات کلیه دستگاه‎های دولتی در بستر وب و مطابق با مصوبه شماره ۱۱۰۰۰۹/ ت۴۴۸۹۷ن هیات وزیران و ماده ۱۶۹ قانون اصلاح قانون مالیات‎های مستقیم ایجاد شد و بر مبنای قوانین مذکور می‎بایست معاملات (اعم از خرید جزیی و متوسط، مناقصه و مزایده) کلیه دستگاه‎های دولتی در بستر این سامانه صورت پذیرد. همچنین کلیه افراد حقیقی و حقوقی که متقاضی انجام معامله با سازمان‎های دولتی هستند نیز باید در این سامانه ثبت نام کرده و امضای الکترونیکی دریافت کنند.»

در ادامه نشست، روسای اتحادیه‎های صنفی، اشکالات سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را مطرح کردند. سیدمهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه «سامانه ستاد» سه ایراد عمده دارد، گفت: «عدم تایید پروانه کسب، هماهنگی کارپرداز با واحدهای صنفی و همچنین نحوه تشخیص اصالت کالا از ایرادات مهم سامانه مذکور است که باید رفع شود.»

سیدمهدی میرمهدی، در مورد مشکل عدم تایید پروانه کسب در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، توضیح داد: «در حال حاضر بسیاری از افرادی که در این سامانه ثبت نام کرده‎اند، پروانه کسب ندارند و با شرکت در مناقصات دولتی حق فعالان صنفی دارای مجوز کسب را ضایع می‎کنند.مسوولان سامانه ستاد باید تدابیری اتخاذ کنند که فقط افراد دارای مجوز کسب بتوانند در این سامانه ثبت نام کنند»

میرمهدی، در مورد مشکل هماهنگی کارپرداز با واحدهای صنفی گفت: «افرادی که در مناقصات شرکت می‎کنند نباید از قیمت‌های ارایه شده خبر داشته باشند. این در حالیست که برخی کارپردازها قیمت را اعلام می‎کنند و فرد با ۱۰ هزار تومان زیر قیمت می‎تواند برنده مناقصه شود.»

او تاکید کرد: «نحوه تشخیص اصالت کالا نیز بسیار مهم است. متاسفانه مرجعی در سامانه ستاد برای احراز اصالت کالا وجود ندارد. برخی کالاهای تقلبی با قیمت های به مراتب ارزان تر در مناقصات برنده می‎شوند و به این ترتیب واردکننده یا تولیدکننده کالای اصلی و با کیفیت ضرر می‌کند.»

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران پیشنهاد داد: «نباید حق اعضای دارای پروانه کسب با توجه به باز بودن دست واردکنندگان در قیمت‎ها از بین برود؛ یعنی سقف قیمتی کالا برای واردکننده و فروشنده مشخص باشد تا در کار هم دخالتی نداشته باشند.»

در ادامه نشست مقرر شد تا ایرادات مطرح شده توسط روسای اتحادیه‌ها، بررسی شود و با هماهنگی اتحادیه‎ها شرایطی فراهم شود تا اعضا بتوانند در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) ثبت نام کنند.

1 نظر
  1. عبدالعلی وحدت قره باغ می‌گوید

    با سلام احترام ،

    باستحضار میرساند که از دو ماه سامانه مشکل اساسی داشته و هیچگونه استعلامی ثبت نمیگردد خواهشمند است نسبت به رفع اشکال اقدامات لازم را معمول فرمایید. باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.