راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صدور مجوز برای ۴ صرافی ارز رمزنگاری‌شده برای نخستین بار در تایلند

ژاپن اولین کشوری بود که ارزهای رمزنگاری‌شده را قانون‌گذاری کرد. اکنون، کشور تایلند نیز به ژاپن ملحق شده و برای 4 صرافی ارز رمزنگاری‌شده، مجوز صادر کرده است. 4 کارگزار و صرافی فعال حوزه‌ی ارز رمزنگاری‌شده در تایلند که موفق به کسب مجوز شده‌اند، عبارت‌اند از: بی‌ایکس (Bx)، بیت‌کاب (Bitkub)، کوینز (Coins) و ساتانگ پرو (Satang Pro).

کوین است (Coin Asset) نیز طی یک مزایده، تیم مدیریتی خود را تغییر داده و در مرحله‌ی بازبینی برای صدور مجوز قرار دارد. کش2کوینز (Cash2Coins) و ساوث‌ایست آسیا دیجیتال اکسچنج (Southeast Asia Digital Exchange) دو موسسه‌ی ارز رمزنگاری‌شده‌ای هستند که نتوانستند مجوزهای لازم را کسب کنند و در طی این ماه، فعالیت‌های خود را تعطیل خواهند کرد.

به دست‌اندرکاران این دو صرافی ارز رمزنگاری‌شده، تا چهاردهم ژانویه مهلت داده شده تا نسبت به اطلاع‌رسانی به کاربران و خارج کردن تمامی دارائی‌ها از مبادلات خود، اقدام کنند. در یک آگهی اعلام شده که دلیل رد شدن مجوز این دو موسسه، نارسایی در فرآیندهای شناخت مشتری (KYC) و زیرساخت‌های نامناسب فناوری اطلاعات بوده است.

این اقدام، یک حرکت جهشی روبه‌جلو در قانونمندسازی ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی کشور تایلند محسوب می‌شود. جیرایوت اسراپسریسوپا (Jirayut Srupsrisopa)، بنیان‌گذار بیت‌کاب، در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ (TechCrunch) اعلام کرد:

ما به منظور ارائه‌ی محصولات مالی بیشتر به مشتریان، می‌توانیم با مؤسسات مالی سنتی، کارگزاران، کیف‌های پول الکترونیکی و … مشارکت کنیم ولی در حوزه‌ی قوانین تنظیمی، با محدودیت مواجه بودیم که در حال بهبود هستند.

این حرکت روبه‌جلو، می‌تواند مقدمه‌ای باشد بر این‌که کشور تایلند به هاب بلاکچین آسیا تبدیل شود.

چین، ممنوعیت‌هایی را برای ارزهای رمزنگاری‌شده در نظر گرفته و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بر میزان فعالیت‌هایش در ایالات متحده افزوده است؛ از طرف دیگر، کشور تایلند در سال گذشته مقرراتی را برای ICO‌ها تبیین کرده و اکنون قرار است از میزان محدودیت‌های این مقررات بکاهد. همه‌ی این عوامل، دست ‌به ‌دست هم می‌دهند تا کشور تایلند، به یک پناهگاه امن و جذاب تبدیل شده و توجهات همگان را به سمت خود جلب کند.

البته نباید از یاد ببریم که کشورهای فعال در حوزه‌ی بلاکچین، کم نیستند و تایلند برای جذب پروژه‌ها و استعدادهای ناب، باید با سایر کشورها رقابت کند. کشور سنگاپور به یک هاب جهانی در زمینه‌ی ICO‌ها تبدیل شده و تعداد توسعه‌دهندگان آن، از اکثر کشورهای جنوب شرقی آسیا بیشتر است.

 

در دیگر کشورهای آسیا چه می‌گذرد؟

 ژاپن اولین کشوری بود که ارزهای رمزنگاری‌شده را قانون‌گذاری کرد؛ در این کشور، چندین مجوز صادر شده و صنعت مبادلات آن، به صورت خود تنظیمی فعالیت می‌کنند. هوبوی (Huboi) و کوین (Quoine) که شرکت مادر لیکوئید اکسچنج (Liquid exchange) است، در همکاری با شرکت‌های عملیاتی محلی، کشور ویتنام را به هاب استعداد تبدیل کرده‌اند.

هنگ‌کنگ نیز ایده‌های جذابی دارد و در سال گذشته اعلام کرده که نسبت به صدور مجوز برای مبادلات ارزی اقدام خواهد کرد. به نظر می‌رسد در سال آتی خبرهای گسترده‌ای را در حوزه‌ی قانون‌گذاری ارزهای رمزنگاری شده در سراسر جهان شاهد باشیم.

منبع: Techcrunch

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی ابیانه می‌گوید

    با درود به نویسندگان محترم راه پرداخت. با مطالعه دست نوشته های سرکار خانم جهاندار، سوالی در ذهنم شکل گرفت:
    آیا تبدیل شدن به هاب ارزهای رمزنگاری شده در آسیا مزیت خواهد بود یا در دراز مدت صنعت گردشگری تایلند را با مشکل مواجه خواهد نمود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.