راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال آینده منتظر تغییرات بزرگتری در حوزه اینشورتک باشید / معرفی سه بخش تاثیرگذار در صنعت بیمه

سال 2018 مجموعه تغییراتی صنعت بیمه را به کل تکان داد و به نظر می‌رسد که سطح نوآوری و ساختارشکنی‌های مرتبط با این حوزه همچنان در سال 2019 ادامه داشته باشد و این ادامه مسیر شامل مشارکت و همکاری با شرکت‌های بزرگ، فناوری بلاکچین و هوش مصنوعی است.

اینشورتک‌ها نقش به‌سزایی در تغییر وتحول حوزه بیمه داشتند؛ از کاهش ریسک‌های سایبری با استفاده از ارزیابی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گرفته تا اتوماسیون‌سازی شیوه‌هایی برای پوشش دادن فریلنسرها و نوآوری دیگر هم شامل ارائه پیشنهادات بیشتر به مشتریان می‌شود.

برای اشاره به نمونه‌ای از این نوآوری‌ها می‌توان به «بیمه به‌عنوان سرویس» اشاره کرد که به افراد این امکان را می‌دهد تا تنها زمانی وسایل را بیمه کنند که در حال استفاده از آن وسیله موردنظر هستند و اینها نشان‌دهنده تغییرات سیاستی است که به نفع مشتری تغییر کرده است.

شرکت‌های بزرگ بیمه هم متوجه تهدیدی که از سمت اینشورتک‌ها وجود دارد شده‌اند و یا باید آنها را به چالش بکشند و یا اینکه با آنها وارد همکاری شوند. درواقع برای رقابت در یک سطح مساوی میان تازه‌واردان صنعت بیمه و شرکت‌های سنتی این حوزه، این شرکت‌های سنتی بایستی فناوری‌های مدرن را وارد سیستم موروثی خودشان کنند.

با اینکه نمی‌شود تغییرات و اتفاقاتی که در سال 2018 و در این حوزه افتاده را نادیده گرفت ولی گویا این صنعت باید خودش را برای تغییرات بیشتری در سال 2019 آماده کند. در ادامه به سه حوزه‌ای که بیشترین تاثیر را در فضای بیمه به وجود می‌آورند اشاره می‌کنیم.

 

همکاری‌های بزرگتر

به گفته سام فریدمن، رهبر پژوهشی دیلویت در بخش سرویس‌های مالی، بهترین واژه‌ای که در صنعت بیمه و برای سال 2019 می‌توان انتخاب کرد، واژه «همکاری» است. بدان معنا که به جای رقابت میان بیمه‌گرها، اکثر اینشورتک‌ها وارد همکاری و مشارکت با بازیگران بزرگ این صنعت می‌شوند و در ارائه و بهبود خدمات به مشتریان به همدیگر کمک می‌کنند.

همکاری با اینشورتک‌ها به شرکت‌های بزرگ بیمه کمک می‌کند تا هزینه‌های توسعه محصولات جدیدشان را کاهش دهند و برخی از ریسک‌هایشان را منتقل کنند. مزیت دیگری که این همکاری برای شرکت‌های بزرگ دارد این است که معمولا سرعت نوآوری میان اینشورتک‌ها به مراتب بیشتر است.

 

ظهور فناوری بلاکچین

بلاکچین، با اطلاعات غیرمتمرکزی که در اختیار دارد، داده‌هایی ارائه می‌دهد که به شدت امن و تقریبا غیرقابل هک شدن است. با این حال هزینه ارتقا سیستم‌های اصلی برای سازگاری با بلاکچین یک مانع بزرگ برای شرکت‌ها به شمار می‌رود. علاوه بر این، در حال حاضر کمبودهایی هم در حوزه استانداردسازی وجود دارد.

البته باید گفت که چندین اینشورتک هم هستند که روی بلاکچین سرمایه‌گذاری‌کرده‌اند و به دنبال استفاده از پتانسیل‌ها و فرصت‌های موجود در این فناوری برای از بین بردن ناکارآمدی‌ها و هزینه‌ها از زنجیره ارزش بیمه‌ها هستند. اینشورتک لیموناد، یکی از بهترین نمونه‌هایی است که تمرکزش را در حوزه بیمه اموال و سانحه و تصادفات قرار داده است.

لیموناد در مدل خود یک هزینه ثابت از پرداخت‌های ماهانه دارد و از یک الگوریتمی برای پرداخت مطالبات در اسرع وقت استفاده می‌کند؛ آنهم زمانی که شرایط موردنظر روی قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین برآورده شود.

 

هوش مصنوعی

پلتفرم‌های هوش مصنوعی هم در انجام فرایندهای مربوط به مشتری کمک شایانی می‌کنند. در حوزه اینشورتک، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند تغییرات به‌سزایی در بخش‌های مطالبات، توزیع، تعهد و قیمت‌گذاری به وجود آورد.

برای نمونه می‌توان به اینشورتک پیسکون‌آی اشاره کرد که درواقع یک شرکت نرم‌افزار به‌عنوان سرویس فعال در حوزه تجزیه‌وتحلیل داده است. این اینشورتک از فناوری بینایی رایانه‌ای استفاده می‌کند تا بتواند با تجزیه‌وتحلیل گالری عکس‌های عمومی مشتری، پروفایل ریسک شخصی برای فرد ایجاد کند.

منبع: Digital Journal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.