راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری مدیران بیمیتو مطرح شد / فرایند دریافت خسارت، بزرگترین عامل نارضایتی مردم از صنعت بیمه

قانون جدید بیمه شخص ثالث باعث شده که دیگر امکان انتقال این بیمه و تخفیف‌هایش وجود نداشته باشد. یعنی با فروش خودرو این بیمه منتقل نمی‌شود و برای مالک قبلی باقی می‌ماند. این موضوع هنوز جزئیاتش دقیقا مشخص نیست و ابهامات زیادی چه از سمت مردم و چه از سمت بیمه‌ها وجود دارد که چطور باید رفتار کنند و چه رویکردی را باید در پیش بگیرند.

این موضوع، سوالی بود که ما در نشست خبری بیمیتو، از مدیران این شرکت پرسیدیم. نشست خبری که به بهانه راه‌اندازی سرویس پرداخت خسارت آنلاین بیمیتو و با حضور حامد ولی‌پوری مدیرعامل، تیم لطیف رئیس هیئت‌مدیره و ارس اناری عضو هیئت‌مدیره شرکت امروز به صورت آنلاین برگزار شد.

موضوع این نشست خبری، مروری بود بر تاریخچه شکل‌گیری و ادغام دو کسب‌وکار بیمیتو و ازکی و همینطور سرویس پرداخت خسارتی که به صورت آنلاين ارائه کردند و نگاه گذرایی هم شد به نمونه‌های خارجی که در صنعت بیمه فعال هستند و سرویس‌های مختلفی که ارائه می‌کنند.

در پاسخ به سوال راه پرداخت مبنی بر رویکرد بیمیتو نسبت به قانون عدم انتقال بیمه شخص ثالث، ولی‌پوری به مبهم بودن این رویکرد در کل صنعت اشاره کرد و گفت: «وقتی این قانون از جانب بیمه مرکزی ابلاغ شد، جزئیاتش مشخص نبود و حتی در جلسات اولیه‌ای هم که انجام شد چگونگی رفتار با این قانون مشخص نبود. اما به مرور جزئیاتش آن روشن‌تر شد و بر مبنای همان استانداردهای اعلامی بیمه مرکزی در خصوص نحوه چگونگی اعمال تخفیف‌ها انتقال انجام می‌شود و بر مبنای ظرفیتی که در صنعت وجود دارد، ما در بیمیتو و ازکی خدمت را ارائه می‌دهیم. اما باز هم جای گلایه دارد. مهمترین ماه برای بیمه، ماه اسفند است و ما روی ثانیه به ثانیه ماه اسفند برنامه‌ریزی می‌کنیم. وقتی قانونی به این شکل و ناگهانی می‌آید و زیرساخت‌ها قوی نیست؛ زمان می‌برد تا زیرساخت‌ها درست شود تا مشتری بتواند سرویس را دریافت کند و این همزمان می‌شود با شب عید. این همزمانی موضوع را پیچیده و سخت می‌کند و به نظرم این نارضایتی سمت مردم هم وجود دارد که نمی‌دانند چطور با قانون جدید رفتار کنند.»

در بخش دیگری از این نشست تیم لطیف از تاریخچه شکل‌گیری ازکی در سال ۹۷ و همینطور آشنا شدنشان با بیمیتو گفت و اینکه چطور هر دوی آنها در بیمه مرکزی با یکدیگر آشنا شدند و استارت ادغامشان زده شد. بعد از انجام مذاکرات در اواخر اسفند سال ۹۸ قرارداد ادغام دو شرکت امضا شد.

ارس اناری هم از شکل‌گیری بیمیتو در سال ۹۵ و از یک زیرزمین گفت. به گفته او در هنگام شروع، خیلی‌ها به آنها می‌گفتند که کارشان غیرقانونی است اما در حال حاضر ساختار نسبت به چهار سال قبل بسیار تغییر کرده و مقاومت‌ها کمتر شده است. البته اناری شیوع ویروس کرونا را هم در کسب‌وکارشان تاثیرگذار می‌دانست که باعث شد فرایندها بیشتر و بیشتر به سمت آنلاین شدن پیش برود. پس از ادغام ازکی و بیمیتو آنها به یک تیم یکپارچه حدودا ۲۰۰ نفری تبدیل شدند. در حال حاضر دو برند و یک شرکت وجود دارد و آنها به دنبال بزرگتر کردن کسب‌وکارشان در سال‌های آینده هستند.

در ادامه برنامه حامد ولی‌پوری از محصول پرداخت خسارت آنلاینشان گفت که حدودا از اواخر بهمن‌ماه راه‌اندازی شده است. ولی‌پوری با اشاره به اینکه آنها نمی‌خواستند صرفا در حوزه مقایسه و خرید بیمه فعالیت داشته باشند و به دنبال ورود به دیگر لایه‌های صنعت بیمه هم بودند، گفت: «ما می‌خواستیم در دیگر لایه‌های صنعت بیمه نیز دغدغه‌های مردم را برطرف کنیم. تحقیقی انجام دادیم که نشان می‌داد حدود ۳۰ درصد مردم عامل خسارت را عامل تاثیرگذاری در خرید بیمه‌شان می‌دانند. تقریبا نیمی از مردم هم تجربه دریافت خسارت را دارند. فرایند دریافت خسارت و رضایت از مبلغ پرداخت خسارت، بزرگترین عامل نارضایتی مردم از صنعت بیمه بود. در صنعت بیمه ایران حدود ۸۰ درصد ضریب خسارت است. یعنی تقریبا شرکت‌های بیمه از تمام پولی که از مردم می‌گیرند، حدود ۸۰ تا ۸۵ درصدشان را مجدد به عنوان خسارت به مردم پرداخت می‌کنند. این عدد نسبت به استاندارد دنیا بالا است و سخاوتمندانه به نظر می‌رسد اما باز هم مردم ناراضی هستند. در جزئیات متوجه چند موضوع شدیم. یکی اینکه دسترسی به مراکز پرداخت خسارت برای مردم آسان نبود. ۷۰ درصد مردم اطلاعی ندارند که مراکز پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه کجاست. بین ۹۰ تا ۹۳ درصد مردم هم اطلاعی از فرایندهای دریافت خسارت ندارند و درنهایت خسارتی که دریافت می‌کردند برایشان راضی‌کننده نبود.»

حالا به نظر می‌رسد بیمیتو با راه‌اندازی سامانه پرداخت خسارت به صورت آنلاین به این چالش‌ پاسخ داده است. به گفته ولی‌پوری آنها برای انجام فرایندهای خسارت از شرکت‌های بیمه استفاده نکردند و با کارشناسانی که مورد تایید بیمه مرکزی هستند قرارداد بستند و فرایند کارشناسی خسارت را به آنها واگذار کرده‌اند.

ولی‌پوری در ادامه درباره وضعیت امنیت سیستمشان توضیح داد: «ما با استفاده از تکنولوژی‌هایی که در سیستم داریم درصد تقلب را به حدی پایین آوردیم که شانس اینکه کسی بتواند در این سیستم تقلب کند بسیار کمتر از این باشد که بتواند با کارشناسی تبانی کند که در محل حضور دارد. ما از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم و تقریبا اطمینان زیادی داریم تصاویری که دریافت می‌کنیم real time است و همان موقع گرفته شده و از همان ماشین است. ما مجدد یک کارشناسی هم روی تصاویری که دریافت می‌کنیم داریم تا هم برای ما و هم برای شرکت‌های بیمه اطمینان حاصل شود.»

در ادامه صحبت‌های ولی‌پوری، لطیف هم هدفشان را توضیح داد که می‌خواهند دغدغه‌ای به اسم پرداخت خسارت را از ذهن مردم پاک کنند و شاید در سال ۱۴۰۰ به جایی برسند که بتوانند خسارت‌ها را زیر ۲۴ ساعت به افراد پرداخت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.