راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فلیپ‌کارت، مادر استارت‌آپ‌های هند / روایتی از موفقیت یک‌صدساله فقط در 10 سال

ماهنامه عصر تراکنش / هر موفقیتی داستانی دارد و نگاهی گذرا به این داستان، می‌تواند ایده نهفته در قلب آن را نشان دهد. استارت‌آپ فلیپ‌کارت نیز از این امر مستثنی نیست. هرچند صرف ایده نمی‌تواند کافی باشد، اما تبدیل ایده‌ها به عمل و به بار نشاندن آنها در قالب نتایجی ایده‌آل، چیزی است که از یک داستان حقیقی موفقیت انتظار می‌رود. اگر فلیپ‌کارت را با این معیار بسنجیم، باید آن را موفق بدانیم. در این مطلب می‌توانید روند توسعه فلیپ‌کارت از زمان راه‌اندازی تاکنون، اخبار فعلی سرمایه‌گذاری‌های آن که موضوع ترند رسانه‌هاست و پتانسیل‌های آن برای آینده را بخوانید.

 

تاریخچه استارت‌آپ فلیپ‌کارت

هنگامی ‌که فارغ‌التحصیلان موسسه فناوری هندوستان، کارکنان سابق آمازون، ساچین بانسال و بینی بانسال، فلیپ‌کارت را به‌عنوان یک کتاب‌فروشی در سال 2007 راه انداختند، وضعیت کسب‌وکار اینترنتی هندوستان بسیار ضعیف و ناچیز بود. هند تنها بر تعداد معدودی صنایع فناوری اطلاعات استوار بود که آنها نیز از سوی کشورهای خارجی پشتیبانی می‌شدند و کمبود شرکت‌های نوآورانه نرم‌افزاری کاملا احساس می‌شد.

طی سال‌های اخیر، استارت‌آپ فلیپ‌کارت مسیر پرفرازونشیبی را برای رسیدن به جایگاه کنونی پیموده است. کتاب‌فروشی کوچکی که در یک آپارتمان دوخوابه در کورامانگالا در بانگالور هند فعالیت خود را آغاز کرده، اکنون یکی از پتانسیل‌های عظیم و باورنکردنی استارت‌آپ‌های هند است و به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این کشور تبدیل شده و موسسان شرکت، ساچین و بینی بانسال، افرادی مشهور و الگوهایی برای دیگر کارآفرینان هستند. با توجه به اینکه هند، بزرگ‌ترین موفقیت تجارت الکترونیک خود را با سرمایه‌گذاری 16 میلیارد دلاری والمارت تجربه می‌کند، نگاهی به تاریخچه فلیپ‌کارت می‌تواند جالب توجه باشد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ساچین بانسال

ساچین بانسال (متولد پنجم آگوست 1981 در چندی‌گر هند)، مهندس نرم‌افزار و کارآفرینی هندی است که به همراه بینی بانسال، هم‌دانشگاهی خود در موسسه فناوری آی‌آی‌تی هندوستان، بزرگ‌ترین پلتفرم نرم‌افزاری تجارت الکترونیک هند را تاسیس کرده است.

[/mks_pullquote]

 

2007؛ شروعی کوچک

ساچین بانسال و بینی بانسال که نخستین‌بار در سال 2005 در موسسه فناوری هندوستان یکدیگر را ملاقات کرده بودند، شرکت اینترنتی خود را تحت عنوان فلیپ‌کارت در تاریخ 15سپتامبر 2007 راه‌اندازی می‌کنند. به‌عنوان پلتفرمی آنلاین، وعده فلیپ‌کارت به کاربران ارسال کتب به سراسر هندوستان است که با وجود تمام مشکلات آن را عملی می‌سازد.

 

2008؛ درخششی فوق‌العاده

یک سال پس از راه‌اندازی، تبلیغات دهان به دهان، محبوبیت پلتفرم را به‌شدت افزایش داده و سبب درخشش فلیپ‌کارت در عرصه تجارت الکترونیک هندوستان می‌شود. نخستین دفتر شرکت در کورامانگالای بانگالور تاسیس شده و به‌دلیل رشد صعودی استقبال از شرکت، استارت‌آپ فلیپ‌کارت ناچار به ارائه خدمات به مشتریان به‌طور 24ساعته طی هفت روز هفته می‌شود. سال 2008 با ارسال موفق 3400 محموله سفارشی به اتمام می‌رسد.

 

2009؛ سال اولین‌ها

سال 2009 سالی پر از اولین‌ها برای فلیپ‌کارت دوساله است. ساچین و بینی، اولین کارمند تمام‌وقت خود به نام آمبور لیاپا را استخدام می‌کنند. رشد چشم‌گیر شرکت توجه بسیاری از شرکت‌های فعال در عرصه سرمایه‌گذاری خطرپذیر را جلب می‌کند و در نهایت، اسل پارتنرز اولین شرکتی است که سرمایه‌گذاری خود را به ارزش یک میلیون دلار انجام می‌دهد. با این سوخت‌گیری، فلیپ‌کارت دفاتر خود را به دهلی و بمبئی نیز گسترش می‌دهد و در عرض یک سال، تعداد کارمندان شرکت به 150 نفر می‌رسد. ارائه قابلیت پیش‌سفارش برای نخستین بار نیز نقطه‌عطفی در مسیر پیشرفت‌های فلیپ‌کارت به‌‌شمار می‌رود.

 

2010؛ یک شرکت با کلی انرژی جدید

با درک اهمیت پول نقد در میان کاربران هندی، فلیپ‌کارت با ارائه طرح محبوب خود در سیستم پرداخت محلی پیشگام می‌شود که به کاربران اجازه دهد هزینه و بهای محموله مورد درخواست‌شان را در زمان و محل تحویل کالا بپردازند. همچنین ای‌کارت از جمله گزینه‌های دیگری است که فلیپ‌کارت برای رسیدگی به الزامات لجستیکی ارائه می‌دهد. معرفی مهلت 30روزه ارجاع کالا برای کاربران، گسترش محصولات در دسته‌بندی‌هایی چون موسیقی، فیلم، بازی، محصولات الکترونیکی و موبایل و نیز سرمایه‌گذاری در پورتال اجتماعی وی‌رید را می‌توان سایر پیشرفت‌ها و قابلیت‌های فلیپ‌کارت در سال 2010 دانست.

 

2011؛ هند، زیر پای فلیپ‌کارت

با ادامه روند روبه‌رشد پایدار استارت‌آپ فلیپ‌کارت، محصولات مورد عرضه شرکت نیز گسترش یافته و دوربین، رایانه، لپ‌تاپ، لوازم الکتریکی بزرگ، لوزام بهداشتی و شخصی و همچنین نوشت‌افزار به دسته‌بندی‌های سابق شرکت اضافه می‌شود. پلتفرم فلیپ‌کارت، با ارائه کیف پول دیجیتال خود و مهلت 30 روزه جایگزینی برای مشتریان، جایگاه خود را تحکیم کرده و پرتال محتوایی بالیوود، کاتالوگ دیجیتال چاک‌پاک و پلتفرم محتوای دیجیتال موسیقی بمبئی را تحت عنوان مایم 360 به مالکیت خود درمی‌آورد. در نهایت، سال 2011 زمانی برای فلیپ‌کارت به پایان می‌رسد که شبکه فعالیت خود را به بیش از 600 شهر در سراسر کشور هند گسترده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مادر استارت‌آپ‌های هند

والمارت و آمازون، دو رقیب سرسخت و گردن‌کلفت بازار آمریکا، در ادامه روند مالکیت‌های خود دست روی استارت‌آپ بزرگ هند یعنی فلیپ‌کارت گذاشته‌اند. بی‌شک، در صورتی که والمارت بتواند 75 درصد از سهام استارت‌آپ فلیپ‌کارت را به مبلغ 15 میلیارد دلار کسب کند، حاکمیت مطلق بازار بزرگ هند را از آن خود کرده است. این در حالی است که هیات مدیره فلیپ‌کارت با واگذاری سهام به والمارت موافقت کرده و با توجه به اینکه ارزش شرکت تا قبل از این معامله در حدود 20 میلیارد دلار برآورد شده است، اینک والمارت کنترل کل فلیپ‌کارت را عهده‌دار خواهد بود.

[/mks_pullquote]

 

2012؛ پیش به سوی موبایل

فلیپ‌کارت با راه‌اندازی نرم‌افزار خرید موبایلی خود، به شکل قابل توجهی مسیر حرکت خود را به طرف گوشی‌های تلفن همراه تغییر می‌دهد. پلتفرم با اخذ گواهینامه استاندارد امنیت در صنعت پرداخت (PCI DSS)، به کاربران این قابلیت را می‌دهد که اطلاعات و جزئیات کارت‌های خود را به‌صورتی امن‌تر در پلتفرم ذخیره‌سازی و استفاده کنند و بر اساس این ذخیره‌سازی، اطلاعات را در صورت نیاز بازخوانی کنند. روند پیشرفت‌های فلیپ‌کارت به همین منوال با کسب مالکیت خرده‌فروش الکترونیکی آنلاین «لتزبای» و همچنین راه‌اندازی فشن، عطر، ساعت، لباس‌های مردانه، عروسک، پوستر و لوازم مراقبت از کودک ادامه می‌یابد و ارائه دو سرویس جدید تحت عنوان‌های دیجی فلیپ؛ برچسبی خصوصی برای لوازم الکترونیکی و فلایت ام‌پی‌تری؛ سرویس فروش آنلاین موسیقی، صعود فوق‌العاده آن در سال 2012 را تکمیل می‌کند.

 

2013: به بازار طرف سوم خوش آمدید

با تصمیم فلیپ‌کارت برای گسترش فعالیت‌ها و خدمات، فروشندگان طرف سوم نیز وارد پلتفرم می‌شوند. این تصمیم بلافاصله با بازخوردهای مثبتی از سوی بازار مواجه می‌شود و فروش شرکت به‌سرعت بالا می‌رود، به‌طوری‌ که در عرض یک روز، یکصدهزار کتاب به فروش می‌رسد. شرکت برای کاهش نگرانی‌های کاربران، پلتفرم طرح ضمانت نکست‌دی شیپینگ گارانتی را ارائه می‌دهد و با راه‌اندازی پی‌زیپی؛ راه‌حل پرداخت آنلاین برای کاربران و بازرگانان، اعتماد کاربران خود را بیش از پیش به خود جلب می‌کند. رویکرد فلیپ‌کارت برای پیوستن به جریانات مالی جهانی، پذیرش کارت‌های بین‌المللی برای انجام معاملات است. سبک زندگی زنان، مقوله جدیدی است که فلیپ‌کارت معرفی و از خلال آن 360 میلیون دلار کسب درآمد می‌کند.

 

2014؛ یک روز، میلیاردها دلار سرمایه

سال 2014، با خرید شرکت خرده‌فروشی مد آنلاین مینترا، بخش عمده‌ای از سهام شرکت خدماتی جیوز و پلتفرم پرداخت ان‌جی‌پی، سال مالی فوق‌العاده‌ای برای استارت‌آپ فلیپ‌کارت است. سرمایه‌گذاری 1.9 میلیارد دلاری طی سه نوبت باعث می‌شود تا فلیپ‌کارت سال 2014 میلادی را با ارزشی بالغ بر 11 میلیارد دلار به اتمام برساند. این سرمایه‌گذاری‌ها، فلیپ‌کارت را به اولین شرکت خرده‌فروشی آنلاین در هند با تجارت کالای ناخالص مبادله‌شده معادل  1.9 میلیارد دلار تبدیل می‌کند. خدمات نوین دیگری نیز در این سال راه‌اندازی می‌شوند که فلیپ‌کارت فرست، گارانتی روزانه، تحویل زمان‌بندی‌شده و ضمانت تحویل در همان روز از جمله آنها هستند. نخستین انجمن‌های انحصاری شرکت با موتورولا و شیائومی وارد عمل شده و بدین ترتیب، شرکت بزرگ‌ترین فروش اینترنتی خود را در اکتبر تجربه می‌کند؛ روزی ‌که از آن با عنوان روز میلیاردی بزرگ یاد می‌کنند.

 

2015؛ برندی جدید در سایه سیاست‌های نوین

شاید بتوان سال 2015 را با وجود ارائه برخی خدمات، سرمایه‌گذاری‌ها و جذب سرمایه‌ها، سالی نامعمول برای کسب‌وکار فلیپ‌کارت معرفی کرد. ارائه محصولات زایمان و خانه، پلتفرم اد، گروه برندهای استراتژیک و وب‌سایت موبایلی فلیپ‌کارت لایت از جمله فعالیت‌های مثبت شرکت در طول سال 2015 است. شرکت تبلیغاتی تلفن همراه ادآی‌کوئیتی، شرکت بازاریابی تلفن همراه اپل‌تریت و استارت‌آپ خدمات پرداخت ام‌ایکس مارت و نیز سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ کیک‌پات از جمله حرکت‌های استارت‌آپ فلیپ‌کارت برای گسترش سطح مالکیت خود است. در اواسط سال 2015، شرکت با ارائه لوگوی جدید و سیاست‌های پیشرفته نوین برای کارمندان، برند تجاری خود را تغییر می‌دهد.

 

2016؛ سال برترین‌ها

سال 2016 در حالی آغاز می‌شود که بینی بانسال به‌عنوان مدیرعامل فلیپ‌کارت و ساچین بانسال به‌عنوان مدیر اجرایی شرکت معرفی می‌شوند و تنها چند ماه پس از آن، مجله تایم، این دو فرد را در لیست یکصد نفر از تاثیرگذارترین افراد جهان معرفی می‌کند؛ سالی که شرکت، اپلیکیشن موبایلی خود با بیش از 50 میلیون کاربر و رد کردن مرز یکصد میلیون نفری کاربران و مشتریان ثبت‌شده را جشن می‌گیرد، دو سرویس جدید نو کاست ای‌ام‌آی و فلیپ‌کارت اشورد شروع به کار می‌کنند و مالکیت فون‌پی را به‌عنوان اولین سیستم رابط پرداخت یکپارچه هند از آن خود می‌کنند.

 

2017؛ اوج‌گیری‌های جدید استارت‌آپ فلیپ‌کارت ، فراتر از سقف‌های شیشه‌ای

فلیپ‌کارت قواعد مرسوم سنتی را شکسته و کالیان کریشنامورتی را در حالی به‌عنوان مدیرعامل معرفی می‌کند که بینی بانسال رهبری گروه را عهده‌دار است. فون‌پی که در سال 2016 راه‌اندازی شده است، اینک با اتکا به سیاست‌های جدید شرکت رشد فزاینده‌ای می‌یابد؛ به گونه‌ای که از مرز 10 میلیون دانلود در گوگل‌پلی رد می‌شود. کسب سرمایه 1.4 میلیارد دلاری از ای‌بی، تنسنت و مایکروسافت و همچنین مالکیت و راه‌اندازی ای‌بی ایندیا در هندوستان و به‌صورت مستقل، از جمله دستاوردهای مهم فلیپ‌کارت در سال 2017 است. در ماه آگوست سال 2017، سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری سافت بانک در فلیپ‌کارت، آن را به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سهام‌داران شرکت بدل کرده است.

با توجه به اینکه استارت‌آپ فلیپ‌کارت سال 2018 را با ایجاد فضایی در پارک فناوری امباسی، مدیریت بالغ بر 130 هزار فروشنده طرف سوم و ارائه بیش از 80 میلیون محصول متنوع به کاربران از سراسر جهان آغاز کرده است، اما می‌توان به پیوستن این شرکت به والمارت امیدوار بود. این حرکت که یکی از خبرهای داغ جهان در سال جاری بوده است، می‌تواند برای آمازون به‌عنوان یکی از قدرتمندترین بازارهای خرده‌فروشی آمریکا دردسرساز شود.

استارت‌آپ فلیپ‌کارت

استارت‌آپ‌های منحصربه‌فرد هند:

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”شیکشا فایننس”]
شیکشا فایننس، یک شرکت مالی غیربانکی دارای مجوز از بانک رزرو هند است که برای ایجاد دارایی، سرمایه در گردش و کارمزد مدارس در بخش آموزش هند وام اعطا می‌کند. این وام‌ها، برای کارآفرینانی ارائه می‌شوند که به‌دنبال بهبود دسترسی اقشار متوسط و پایین جامعه به سیستم آموزشی باکیفیت هستند. در حقیقت، پاسخ‌گویی به کمبود سرمایه برای تامین امکانات حرفه‌ای و زیرساخت‌های آموزشی هند هدف این استارت‌آپ است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کاتالیست لب”]
کاتالیست لب، پلتفرمی ابتکاری برای ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان و خریداران عمده است. خریداران می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار، تنوع و کیفیت اقلام مورد درخواست خود را ارزیابی کنند. به‌عنوان مثال، پیوستن کشاورزان به شبکه گسترده‌ای از خریداران تحت اپلیکیشن موبایلی کاتالیست لب، به ارائه مستقیم و آسان محصولات تولیدی آنها می‌انجامد. شبکه‌ای که می‌تواند با ایجاد ارتباط میان کسب‌وکارها و افراد، معاملات را تسریع، تسهیل و ایمن کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”پرافیت‌بوکز”]
پرافیت‌بوکز یک نرم‌افزار حسابداری آنلاین است که برای کسب‌وکارهای کوچک طراحی شده است. ابزاری ساده برای صدور فاکتورها، ثبت هزینه‌ها و استعلام موجودی که به شما اجازه می‌دهد برای کارکنان خود حساب کاربری ایجاد کنید یا حتی از مشاور مالی خود بخواهید تا اسناد مالی‌تان را کنترل کند. روند مدیریت مالی با استفاده از این برنامه بسیار آسان است و همین فضای دوستانه و آسان، سبب محبوبیت آن شده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کیاش”]
بزرگ‌ترین شبکه پرداخت تجارت الکترونیک هندوستان که کم‌هزینه‌ترین درگاه پرداختی این کشور نیز هست، کیاش نام دارد. قابلیت پرداخت نقدی در کنار پرداخت دیجیتالی، مهم‌ترین عاملی است که سبب استقبال مردم از این پلتفرم شده است. کافی است به سیستم وارد شده و با استفاده از یک کد هشت‌رقمی، نزدیک‌ترین نقاط پرداخت نقدی به محل مورد نظر فعلی را جست‌و‌جو و از طریق آنها اقدام به پرداخت نقدی خود کنید.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”جیان‌دهان”]
این پلتفرم به‌منظور اعتباردهی به حوزه آموزش بر اساس پتانسیل‌ افراد راه‌اندازی شده و هدف آن، کمک به دانشجویانی است که با محدودیت‌های مالی در زمینه تحصیل مواجه هستند. پلتفرم، قابلیت‌های دانش‌آموزان از جمله مهارت‌ها یا سطح آی‌کیوی آنها را مورد سنجش قرار داده و به آنها اعطای وام می‌کند. کپیتال‌وان بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده، از جمله سرمایه‌گذارانی است که این استارت‌آپ قصد همکاری با آن را دارد.
[/mks_tab_item]

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”استورکِی”]
استورکی سیستم‌های پایانه‌ فروشی (POS) برای خرده‌فروشان ایجاد کرده که فروشگاه‌ها با استفاده از این پلتفرم می‌توانند نرخ سود تقسیمی بالاتری را از آن خود کنند. در حال حاضر، این سرویس برای برخی از بازرگانان و خرده‌فروشان ارائه شده و مکانیسم عملکرد آن، مشابه بورس‌های تجاری است. بدین ترتیب که بازرگانان، قیمت خود را اعلام کرده و خرده‌فروشان، مناسب‌ترین قیمت را برمی‌گزینند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”هامینگ‌بیل”]
هامینگ‌بیل که نسخه‌ای پیشرفته برای حساب کاربری جی‌میل است، قادر است فرایند فروش کسب‌وکارها را طی انجام عملیاتی چون ارائه صورت‌حساب الکترونیکی، تسریع پرداخت‌ها، مدیریت حساب‌ها، ارسال خودکار پیگیری از مشتریان و کاهش هزینه‌های عملیاتی تسهیل کند. این پلتفرم کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B)، راندمان عملکرد و میزان فروش شرکت‌ها و فروشندگان را افزایش می‌دهد و می‌تواند زمان انجام تراکنش‌ها و فرایندها را تا 25 درصد کاهش دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”فیت‌کش”]
این نرم‌افزار موبایلی که در شهر بمبئی طراحی شده است، به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند تا پول نقد را از فرایند فعالیت‌هایشان حذف کنند. این اپلیکیشن به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در کمتر از پنج دقیقه از طریق اپلیکیشنی بسیار ساده پرداخت‌های خود را به‌صورت غیرنقدی انجام دهند. همچنین برای تامین هزینه‌های عملیات آن کسب‌وکارها پیشنهادهای وام ارائه می‌کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”فاین‌ترین”]
شعار استارت‌آپ فاین‌ترین، توسعه کسب‌وکارهای کوچک به کمک اعتباردهی سرمایه‌گذاران بزرگ است. در حقیقت، مکانیسم عملکرد فاین‌ترین، ارائه پلتفرم وام‌دهی شفافی است که به واحدهای کوچک و متوسط و موسسات مالی اجازه می‌دهد تا ارتباط برقرار کنند. در صورتی که هر کدام از واحدهای کوچک و متوسط تجاری تصمیم به معامله بگیرند، پلتفرم، بانک یا شرکت غیربانکی مالی مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب و پل ارتباطی بین آنها را ایجاد می‌کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ایرتایم‌آپ”]
ایرتایم‌آپ یک اپلیکیشن گوشی تلفن همراه با طراحی ساده است که حتی خرده‌فروشان روستایی و سنتی نیز می‌توانند روی گوشی خود یا حساب کاربری سیستم‌های خانگی‌شان نصب کرده و در کمتر از ۶۰ ثانیه مورد استفاده قرار دهند. این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند صددرصد گوشی‌های مورد استفاده در کشور هند را پشتیبانی کند. برای استفاده از این نرم‌افزار، کافی است کیف پول ایرتایم‌آپ (AirtimeUp Wallet) را شارژ کنید.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.