پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
فیلیپ کارت، تکشاخ خردهفروشی هندیها
پیادهسازی موفق یک آرزو، این دو نفر را به افرادی موفق تبدیل کرد. بانسال و شریکش ساچین بنیانگذاران شرکتی به نام FlipKart هستند که اینک یکی از موفقترین کسبوکارهای نوپا در هندوستان است. آنها بستر تجارت الکترونیک خود را در سال ۲۰۰۷ ایجاد کرده تنها ۱۱ سال بعد آن را به والمارت فروخته و ۱۶ میلیارد دلار درآمد کسب کردند.
این دو کارآفرین موفق و ثروتمند هندی دانشآموخته مهندسی و علوم رایانه از دانشگاه فناوری دهلی هستند. آنها در فضای مناسبی که رشد مهندسی و اینترنت در کشورشان فراهم کرده، موفق به پیاده کردن طرح خود شده و محیطی را ایجاد کردند که خدمات عرضه محصول به مشتریان محلی با تحویل و توزیع را انجام میدهد.
ساچین در سالهای گذشته میخواست یک بازیگر حرفهای بازیهای رایانهای شود. گرچه بعدها به شرکت آمازون پیوست و بهعنوان مهندس ارشد برنامهنویسی در سال ۲۰۰۶ در آنجا مشغول به کار شد. همکارش بینی بانسال هم در شرکت آمازون در همین سمت مشغول به کار بود.
آنها در جریان کار در شرکت با یکدیگر رابطه دوستانه مستحکمی برقرار کردند، کار درزمینهٔ مشترک و در یک شرکت در ایجاد این پیوند مؤثر بود. بهاینترتیب این دو مهندس جوان با آموختههایشان از کار در آمازون و مشارکت یکدیگر موفق به ایجاد بزرگترین بستر تجارت الکترونیک در هندوستان شدند.
این روزها خرید برخط در هندوستان به شکلی متفاوت از گذشته انجام میشود و فیلیپ کارت مقصد جذاب هر خریدار اینترنتی در هندوستان است. مغز متفکر اصلی پشت طرح این کسبوکار موفق و یکی از نخستین کسانی که وبسایت تجارت الکترونیک را در هندوستان عملی کرد، ساچین است. ساچین که فرزند یک تاجر و مادری خانهدار است، در خانوادهای آشنا با تجارت بزرگشده. برادرش صاحب یک شرکت کالاهای مصرفی است.
او اینک بهعنوان یک کارآفرین ثروتمند در نقش سرمایهگذار برای برخی کسبوکارهای نوپا در کشورش هم فعالیت میکند در همین حال راهنمایی برخی از این کسبوکارها را هم بر عهده دارد. او در کنار شریکش در سال ۲۰۰۷ با سرمایهای معادل ۶، ۵۰۰ دلار شرکتشان را تأسیس کردند.
شرکت در اصل در سنگاپور ثبت شد اما آنها دفتر مرکزی خود را در یک آپارتمان در بنگلور قراردادند و در سالهای نخست وظیفه توزیع کتاب در منطقه بنگلور را با موتورسیکلت خودشان بر عهده گرفتند. تلاش زیاد این دو باعث شد تا در سال ۲۰۱۵ بهعنوان یک کسبوکار موفق شناخته شوند. آنها حتی امروز هم عادت دارند که مشتریان وفادارشان را اینگونه شگفتزده کنند که خودشان شخصاً محصولاتی را به درب خانه آنها تحویل دهند.
بانسال دو بار برای حضور در گوگل اقدام کرد اما موفق نشد و پسازآن به آمازون رفت و مدت ۹ ماه در آنجا کارکرد. او و شریکش در ابتدا درگیر این موضوع بودند که بازار تجارت الکترونیک در هندوستان آشفته است و به همین دلیل تصمیم گرفتند که یک جستوجوگر مقایسهای بسازند؛ اما درنهایت در سال ۲۰۰۷ هر دو مهندس جوان آمازون را ترک کرده و کسبوکار تجارت الکترونیک خود به نام فیلیپ کارت را تأسیس کردند.
آنها در این شرکت روی دو موضوع تضمین شخصی و اعتمادبخشی به مشتریان کارکرده و موجب جلب نظر مشتریان شدند. باگذشت زمان و دیدگاههای مثبتی که درباره آنها شنیده میشد، آنها بخش خدمات و توزیع محصولات را به ویژگی شرکت تبدیل کردند. کسبوکار این دو در مسیر رونق قرار گرفت و بستر تجارت الکترونیکی که ساخته بودند، منجر به تثبیت موقعیتشان بهعنوان پیشتاز در این حوزه شد.
موقعیت شرکت در سال ۲۰۱۵ با توجه به بررسی فوربس و قرار گرفتن در فهرست ثروتمندان هندوستان بیش از قبل تثبیت شد. بنیانگذاران جوان شرکت در این دستهبندی عنوان هشتاد و ششمین اشخاص ثروتمند هندوستان را کسب کرده بودند. این ارزیابی نشان میداد که ارزش شبکه آنان معادل ۱.۳ میلیارد دلار است.
درواقع آنها در حوزهای که رقبای بزرگی همچون آمازون و برخی بسترهای تجارت الکترونیک دیگر در آن حضور دارند، موفق شدند با تکیهبر تلاش برای تحقق رؤیای خود، بهسوی تبدیلشدن به بزرگترین بازیگر این بازار بزرگ حرکت کنند.
در سال ۲۰۱۸ شرکت آمریکایی والمارت که یکی از غولهای خردهفروشی است، ۷۷ درصد از سهام فیلیپ کارت را خرید و مابقی سهام در اختیار بانسال، شرکت تکنت، مایکروسافت و تایگر گلد ماند. ارزش ۷۷ درصد از سهام که به والمارت واگذار شد، ۱۶ میلیارد دلار است که توسط دو کارآفرین جوان خلق شد.
داگ مک میلان، رئیس و مدیر ارشد اجرایی والمارت دراینباره میگوید: «هندوستان با توجه بهاندازه و نرخ رشدی که دارد، یکی از جذابترین بازارهای خردهفروشی در دنیاست. سرمایهگذاری ما در این زمینه فرصتی برای مشارکت با یکی از پیشتازان تجارت الکترونیک در بازار است. والمارت در بلندمدت کمک میکند که این شرکت تبدیل به یک شرکت سهامی عام شود. انتظار داریم که بازار تجارت الکترونیک در هندوستان تا چهار برابر بیشتر نسبت به مجموع بازار خردهفروشی رشد کند. سرمایهگذاری در فیلیپ کارت بخشی از تلاش برای سرمایهگذاری در اقتصاد رو به رشد هندوستان است.»
والمارت اعلام کرده که از ترکیبی از پرداختهای نقدی و بدهیها برای تأمین این پروژه استفاده میکند. این سرمایهگذاری شامل ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری تازه است و آنها تأکیددارند که هر دو شرکت ساختار اجرایی و نشان مستقل خود را حفظ خواهند کرد.
بازار تجارت الکترونیک در هندوستان با ادغام برخی کسبوکارهای نوپای دیگر، نشان داده که بهسرعت در حال رشد است. شرکت فیلیپ کارت بهتنهایی ۱۰۰ میلیون مشتری دارد و والمارت با این خرید نسبت به شرکت آمازون دست بالاتری پیداکرده و جالب است که آمازون هم اخیراً علاقه خود به خرید سهام عمده فیلیپ کارت را نشان داده.
خرید سهام این شرکت توسط والمارت نشان از رقابت بین آنها و آمازون در بازار رو به رشد هندوستان دارد. والمارت انتظار دارد که شرکت همچنان در آینده به رشد خود ادامه دهد و سودآور باشد. با اضافه شدن پشتیبانی بینالمللی والمارت به این شرکت هندی، رشد آنها سرعت خواهد گرفت و بهاینترتیب هندوستان به میدان مبارزه مهم خردهفروشیهای بزرگ تبدیل میشود.
در سال ۲۰۱۷ و پس از واگذاری سهام به والمارت، یکی از بنیانگذاران از شرکت جدا شد. ساچین که تا آن زمان مدیر ارشد اجرایی گروه فیلیپ کارت بود، از شرکت جدا شد تا به دنبال عملی کردن سایر طرحهای خود باشد.
بانسال دراینباره میگوید: «مشارکت اثرگذار ساچین منجر به شکلگیری فیلیپ کارت شده، آن را به چیزی که امروز هست، تبدیل کرد. ساچین تا سال ۲۰۱۶ مدیر ارشد اجرایی بود و این دیدگاههای او برای برنامه بلندمدت شرکت بود که منجر به تبدیلشدن ما به شناختهشدهترین نشان تجاری در هندوستان شد و قرار گرفتن او در فهرست ۱۰۰ نفره سال ۲۰۱۶ در مجله تایمز نشان میدهد که او موفق شد به اهداف خود برسد.»
او ادامه میدهد که ساچین در طول بیش از ۱۵ سال دوست و راهنمای من بوده و نام او برای ما همراه با داستان موفقیت فیلیپ کارت است. او هرکسی را تشویق میکرد که بزرگ فکر کند و گامهای بزرگ بردارد، اغلب آنها را ترغیب میکرد که به مشتریان و به کشورشان بیندیشند و هیچ نقطه شاخصی نبود که او نتواند فیلیپ کارت را بدان برساند.
هر داستان موفقیت درنهایت بیان ماجرای طی کردن مسیر یک طرح برای باز کردن راه خود است. داستان واقعی موفقیت نه مربوط به خود طرح بلکه تلاش برای تبدیل آن به اقدام و ثمربخش ساختن اقدامات است.
منبع: هفتهنامه شنبه