راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آنت‌فایننشیال؛ غول جهانی فین‌تک / درآمدی بر دومین یونیکورن بزرگ جهان

ماهنامه عصر تراکنش / آنت‌فایننشیال یکی از شرکت‌های پیشرو جهان در حوزه فین‌تک است که گروه بزرگ علی‌بابا به‌عنوان شرکت مادر آن شناخته می‌شود. گروه علی‌بابا در حوزه تجارت‌الکترونیک فعالیت دارد، اما خدمات آن تنها به این حوزه معطوف نمی‌شود، آنت‌ فایننشیال به‌عنوان یکی از برترین یونیکورن‌های جهان زیرمجموعه‌ای از شاخه‌های گروه علی‌بابا محسوب می‌شود.

آنت‌فایننشیال که تاریخ تاسیس آن به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد، بیش از هفت هزار کارمند دارد و صاحب محصولات مختلفی در حوزه سامانه‌های پرداخت الکترونیکی، بانکداری و پرداخت موبایلی است. از جمله برندهایی که تحت نظر آنت‌فایننشیال فعالیت‌ می‌کنند، می‌توان به علی‌پی، مای‌بانک، سی‌سیم کردیت، آنت‌فایننشیال کلود و… اشاره کرد.

 

علی‌پی

یک پلتفرم برای پرداخت‌های آنلاین از طریق تلفن همراه است که در فوریه سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شده است. علی‌پی را می‌توان برترین پلتفرم پرداخت جهان دانست؛ تا جایی که در سال ۲۰۱۳ توانست حتی پی‌پال را هم پشت سر بگذارد.

 

مای‌بانک

سیستم اعطای وام چینی مای‌بانک است که یکی از شاخه‌های شرکت آنت‌فایننشیال محسوب می‌شود. نوآوری که این سیستم به کار گرفته است، سرعتی است که به روند اعطای وام می‌بخشد. گفته می‌شود سرعت اعطای وام در این بستر هزار برابر سرعت اعطای وام توسط بانک‌هاست.

 

سی‌سیم کردیت

سی‌سیم کردیت یک سیستم اعطای امتیاز اعتباری خصوصی است که توسط گروه آنت‌فایننشیال توسعه یافته است. این سیستم از داده‌های سرویس‌های علی‌بابا برای رتبه‌بندی‌ها استفاده می‌کند.

 

آمار رشد آنت‌فایننشیال در طول زمان

آنت‌ فایننشیال به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت علی‌بابا که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است به یکی از کانون‌های سرمایه‌گذاری فین‌تک جهان تبدیل شده است. گزارش‌ها و آماری که توسط کرانچ‌بیس منتشر شده‌اند، آنت‌فایننشیال را پس از اوبر دومین یونیکورن بزرگ جهان می‌دانند.

در سال ۲۰۱۴ پس از تاسیس آنت‌فایننشیال، علی‌پی به‌صورت رسمی در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ به ثبت رسید. در سال ۲۰۱۵ آنت‌فایننشیال سرمایه‌ای به میزان ۴.۵ میلیارد دلار به دست آورد. در همین سال، شرکت ۴۵ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شرکت مادر

همان‌طور که از نامش نیز مشخص است، شرکت مادر به شرکتی صاحب سهم یا مالک شرکتی دیگر گفته می‌شود. در واقع شرکت مادر بیش از ۵۰ درصد سهم شرکت دوم را در اختیار دارد و در تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت نقشی اساسی ایفا می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

در ۲۶ آوریل ۲۰۱۶ آنت‌فایننشیال حدود ۴۵۰ میلیون کاربر فعال جذب کرد و حدود ۵۸ درصد از تراکنش‌های پرداختی آنلاین چین توسط علی‌پی صورت گرفت. در اواخر ژانویه ۲۰۱۷ ارزش آنت‌‌فایننشیال به ۶۰ میلیارد دلار رسید.

اخیرا طبق گزارشی که در وب‌سایت آنت‌فایننشیال منتشر شده است، این شرکت با اینکه برنامه بلندمدتی برای رسیدن به سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری طراحی کرده بود، اما در همین سال ۲۰۱۸ از سرمایه ۱۴ میلیاردی خود رونمایی کرد که این سرمایه ارزش شرکت را به بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار رساند.

 

چشم‌اندازی از آینده آنت‌فایننشیال

طبق گزارش‌های منتشرشده در منابع مختلف، آنت‌فایننشال در تلاش است تا تحول دیجیتالی عظیمی را در حوزه بانکداری و بهبود ارائه خدمات پرداخت به وجود آورد. از این رو سعی دارد توانایی‌های فناورانه خود را برای کار در زمینه‌های هوش مصنوعی، امنیت بیومتریک، مدیریت ریسک و زنجیره تامین بهبود بخشد.

آنت‌فایننشال همچنین در تلاش است قابلیت‌های جدیدی به تراکنش‌ها و شیوه‌های بازاریابی خود اضافه کند تا بتواند تجربه کاربران را در استفاده از سیستم خود تا جای ممکن بهبود بخشد و سیستمی با بیشترین درجه امنیت را برای کاربران فراهم کند تا همه کاربران بتوانند در محیطی کاملا امن و محرمانه تراکنش‌های مالی خود را به نحو احسن انجام دهند.

اریک کینگ، مدیر اجرایی آنت‌فایننشیال در این زمینه می‌گوید: «افزایش کارایی، بهبود خدمات بانکی و استفاده از فناوری‌های جدید جهت ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان از جمله اهداف اصلی آنت‌فایننشیال است که این هدف با تلاش تمام عناصر این مجموعه و متمرکز شدن روی نقاط قوت، مطمئنا ظرف مدت کوتاهی تحقق خواهد یافت.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اریک کینگ

اریک کینگ یکی از برترین محققان MBA است که در دانشگاه مدیریت کارلسون تحصیلات خود را به اتمام رسانده و از سال ۲۰۰۷ همکاری خود با علی‌بابا را آغاز کرده است. او در حال حاضر، مدیریت اجرایی خدمات آنت‌فایننشیال را بر عهده دارد.

[/mks_pullquote]

 

هرچند بسیاری از بانک‌های دولتی چین می‌گویند که دولت چین نباید اجازه دهد که آنت‌فایننشیال به‌عنوان یک شرکت خصوصی در حوزه ارائه خدمات پرداخت بیشتر از حد مجاز رشد کند. اما آنت‌فایننشیال اهداف بلندمدتی را برای ارائه خدمات پرداخت عمومی در نظر گرفته است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۹ در سرزمین اصلی خود یعنی چین و هنگ‌کنگ به تمام آنها جامه عمل بپوشاند.

 

چالش‌هایی که آنت‌‌فایننشیال با آنها روبه‌رو خواهد بود

همان‌طور که ذکر شد، بیشتر فعالیت‌های آنت‌فایننشیال به حوزه فین‌تک و خدمات مالی برمی‌گردد. تعیین و تثبیت مقررات شفاف در این حوزه از آنجایی که پیچیدگی‌های صنعت فناوری و مالی را با هم ترکیب کرده است، کار سخت و زمانبری است. از طرف دیگر، فعالیت‌های آنت‌فایننشیال در حال حاضر تنها به چین معطوف نمی‌شود و به کشورهایی همچون هند، تایلند و سنگاپور نیز گسترده شده است.

داشتن یک کسب‌وکار بزرگ که در زمینه‌های متنوعی فعالیت دارد، هرچند می‌تواند در تعیین خط‌مشی و مسیر موفقیت عالی باشد، اما آسیب‌پذیری آن به لحاظ مالی به‌شدت افزایش می‌یابد. با این حال، بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند آنت‌فایننشیال که در بیش از دو صنعت مالی فعالیت دارند، می‌توانند سریع‌تر از سایر شرکت‌ها مجوز لازم برای ادامه فعالیت خود را از بانک مرکزی بگیرند.

وضع این قوانین ممکن است با کاهش مقیاس سرمایه‌گذاری، سودآوری شرکت‌هایی مانند آنت‌فایننشیال را کاهش دهند، اما نکته قابل توجهی که در این زمینه باید به آن توجه شود، این است که چنین شرکت‌هایی می‌توانند با کاهش مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و افزایش سود بالقوه این مقررات را به نفع خود تمام کنند تا تهدیدی برای اهداف بلندپروازانه آنها نباشد. چیزی که همواره باید مورد توجه قرار گیرد این است که قوانین همچنان درصدد یافتن راهی برای اصلاح سیستم سرمایه موسسات مالی هستند که آنت‌فایننشیال نیز از این امر مستثنی نیست. بنابراین هرچند قوانین جدید و مقررات سوددهی سبب کاهش نرخ اوراق بهادار آنت‌فایننشیال شده است، اما بی‌شک این قوانین چالش‌های بزرگ دیگری را در پی خواهد داشت که بی‌شک برای موسسات فعال در حوزه فین‌تک و آنت‌فایننشیال مفید خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.