راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری بیش از ۱ میلیارد دلار در شرکت‌های فین‌تک چین در سه‌ ماهه اول ۲۰۱۸

سرمایه‌گذاری بر روی صنعت فین‌تک چین در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ طی ۱۰ قرارداد سرمایه‌گذاری به ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. از سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار بر روی صنعت فین‌تک چین سرمایه‌گذاری شده است که بیشترین میزان آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ و معادل ۱ میلیارد دلار بوده است. حجم سرمایه‌گذاری‌ها در چین بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بدلیل بی‌ثباتی‌های سیاسی در اروپا و نگرانی از کاهش ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها در آمریکا؛ نزدیک به ۱۱ برابر شد.

 

نمودار میزان سرمایه‌گذاری در فین‌تک چین از سال ۲۰۱۴ تا سه‌ماهه‌ اول ۲۰۱۸
نمودار میزان سرمایه‌گذاری در فین‌تک چین از سال ۲۰۱۴ تا سه‌ماهه‌ اول ۲۰۱۸

شرکت‌های فین‌تک چینی در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲.۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند که اغلب آن‌ها طی قراردادهای حجیم بوده است. یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به آنت فاینانشال (Ant Financial Service Group) بود، شرکتی وابسته به علی‌بابا که سرمایه سری B خود را معادل ۴.۵ میلیارد دلار جذب کرد.

سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک چین سال گذشته به زیر ۲ میلیارد دلار سقوط کرد که عامل اصلی آن اعمال قوانین جدید بر روی بستر فین‌تک توسط بانک مردم چین (PBOC) بود.

.

سه‌ماهه اول ۲۰۱۸ نشان از بازگشت سرمایه‌گذاری‌های فین‌تک به چین دارد

با اعمال قوانین جدید، سرمایه‌گذاری بر روی صنعت فین‌تک چین به نسبت به سال ۲۰۱۶ بسیار کاهش پیدا کرد تا جایی که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ حجم این سرمایه‌گذاری فقط ۲۰۰ میلیون دلار بود. با این حال افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۱۸ نشان از شکستن رکورد سال ۲۰۱۷ در سال جاری دارد.

وان کانکت (One Connect)، که یک ارائه‌دهنده بستر تکنولوژی‌های مالی برای بانک‌های کوچک‌تر است و یکی از شرکت‌های تابعه گروه بیمه پینگ آن (Ping An) تلقی می‌شود در سری A جذب سرمایه خود موفق به دریافت ۶۵۰ میلیون دلار شد و خود را برای عرضه عمومی سهام ۲ میلیارد دلاری‌اش در آینده نزدیک آماده می‌کند.

سرمایه‌گذاری در فین‌تک از این فراتر نیز خواهد رفت چراکه پینگ آن به تنهایی قصد دارد طی ۱۰ سال آینده بر روی توسعه تکنولوژی‌های مالی که توسط نوآوری‌هایی همچون هوش‌مصنوعی و بلاکچین پدید می‌آیند ۱۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

.

شرکت‌های قرض‌دهی آنلاین بیشترین شرکت‌هایی هستند که از ‌ژانویه ۲۰۱۷ تا کنون موفق به جذب سرمایه‌ شده‌اند

۱۰ معامله برتر بین سه‌ماهه اول ۲۰۱۷ و سه‌ماهه اول ۲۰۱۸ در مجموع ۲.۱ میلیارد دلار جذب سرمایه داشتند که در سه ماهه اول ۲۰۱۸ این رقم به‌تنهایی ۱.۱ میلیارد دلار بوده است. سرمایه‌گذاری بر روی وان‌کانکت بزرگ‌ترین معامله این بازه زمانی بود و ارزش این شرکت را به ۷.۴ میلیارد دلار افزایش داده است.

۶ مورد از ۱۰ شرکت برتری که در این بازه زمانی جذب سرمایه کرده‌اند شرکت‌های قرض‌دهی همتا به همتا (Peer to Peer) هستند که در مجموع ۹۷۰ میلیون دلار در آن‌ها جذب سرمایه صورت گرفته است. توآن دای وانگ (Tuandaiwang) بستر قرض‌دهی است که در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷ موفق به جذب ۲۶۲.۶ میلیون دلار شد. این سرمایه‌گذاری توسط گروه سرمایه‌گذاری چاینا مین‌شنگ (China Minsheng) قبل از عرضه عمومی سهام این شرکت صورت گرفت و بزرگ‌ترین معامله در بین ۱۰ سرمایه‌گذاری برتر این لیست بود.

.

سهم سرمایه‌گذاری‌های مراحل بعدی سال گذشته ۵۰٪ کاهش پیدا کرده است

سهم سرمایه‌گذاری‌های زیر ۱۰ میلیون دلار از ۲۷.۹٪ در ۲۰۱۴ به زیر ۱۰٪ در ۲۰۱۶ رسیده است. در همان بازه زمانی قراردادهای بالای ۱۰۰ میلیون دلار از ۹.۳٪ به ۲۱.۹٪ افزایش یافتند. جی‌دی فایننس (JD Finance) در سه‌ماهه اول ۲۰۱۶ موفق به جذب سرمایه ۱ میلیارد دلاری شد که ارزش شرکت را به ۷.۱ میلیارد دلار رساند و آن را در جایگاه بهتری برای رقابت با علی‌بابا، بایدو و تن‌سنت قرار داد. شرکت‌هایی که همگی به ارائه خدمات آنلاین می‌پردازند.

منبع: Fintech.global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.