راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هر آنچه که باید در مورد آدین، شرکت‌ ۸ میلیارد دلاری حوزه فین‌تک بدانید

شرکت آدین (Adyen) یکی از شرکت‌های محبوب هلندی است که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، مدیر عامل فعلی آن پیتر ون (Pieter van der Does) است که یکی از بنیانگذاران این شرکت نیز محسوب می‌شود. نام این شرکت از عبارت “شروعی دوباره” الهام گرفته شده است، زیرا ایده‌ی آن ایجاد یک پلت‌فرم پرداخت مدرن برای عصر دیجیتال و ایجاد انقلابی در روش‌های پرداخت به روش سنتی است. آدین در حال حاضر بیش از ۷۰۰ کارمند و ۱۵ شعبه فعال در سراسر جهان دارد.

 بی‌شک عرضه سهام آدین یکی از بزرگ‌ترین پیشنهادات عرضه عمومی (IPO) شرکت‌های فناوری اروپایی است.

آدین به عنوان یک شرکت پرداخت برای کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین فعالیت خود را آغاز کرده است. در طول فعالیت خود موفق شده است که مشتریانی مانند فیس‌بوک (Facebook)، نت‌فلیکس (Netflix) و اسپاتی‌فای (Spotify) را جذب کند. این شرکت همچنین یک سیستم فروش برای استفاده در فروشگاه‌های فیزیکی طراحی کرده است. آدین به دنبال ایجاد سیستم پرداخت چند کاناله (Omnichannel)  است که شخصی‌سازی‌شده‌ترین روش پرداخت شناخته می‌شوند.

شرکت آدین در سال گذشته معاملاتی به ارزش ۱۰۸ میلیارد یورو معادل ۱۲۷ میلیارد دلار را پردازش کرده است که این مبلغ در مقایسه با ۶۶ میلیارد یورو سال ۲۰۱۶ رشدی ۶۳ درصدی داشته است. پیش‌بینی می‌شود این روند رشد در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

شرکت آدین
حجم پردازش فرآیندهای پرداخت انجام شده توسط شرکت آدین در سه سال اخیر

در اوایل سال جاری ای‌بی (eBay) شرکت آدین را به عنوان اولین گزینه ارائه دهنده خدمات پرداخت خود جایگزین پی‌پال (PayPal) کرده است. این جایگزینی نیز می‌تواند به عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ این شرکت هلندی تلقی شود.

آدین چگونه درآمد کسب می‌کند؟

شرکت آدین از طریق کارمزد فرآیندهای پرداخت و هزینه‌های پردازش خدمات مالی انجام شده در معاملات با توجه به حجم آن‌ها درآمدزایی می‌کند.

این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۷موفق به کسب درآمد ۱ میلیارد دلاری شد که این مبلغ نسبت به سال گذشته رشدی ۵۳ درصدی داشته است.

هر چند بسیاری از استارت‌آپ‌ها ممکن است که در چندین سال اول فعالیت خود سود چندانی به دست نیاورند اما شرکت آدین موفق به کسب درآمد کلانی در چند سال اخیر شده است که این امر ارزش سهام این شرکت را تحت تاثیر قرار داد. سود خالص این شرکت در سال ۲۰۱۷ به میزان ۷۱.۳ میلیون یورو بوده است، هر چند در سال ۲۰۱۶ به میزان ۹۷.۲ میلیون یورو بوده است.

درآمد یا سود خالص شرکت آدین در سه سال اخیر

جزئیات پیشنهادات عرضه عمومی سهام شرکت آدین

در پیشنهادات عرضه عمومی جدید، شرکت آدین سهام جدیدی را به فروش نمی‌رساند. در عوض سهامداران اندکی از سهام خود را که در مجموع ۱۳.۴ درصد از سهام این شرکت را شامل می‌شود به فروش می‌رسانند. بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت ایندکس ونچیرز(Index Ventures) است که در سال ۲۰۱۱ سرمایه‌گذاری کردند و حدود ۱۶.۸۶ درصد از سهام این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. ژنرال اتلنتیک (General Atlantic) با ۱۰.۸۲ درصد از سهام این شرکت یکی دیگر از سرمایه‌گذاران اصلی این شرکت فعال در حوزه فین‌تک است.

آدین در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت وامی از آیکونیک (Iconiq) یک شرکت مدیریت محرمانه ثروت شد که قبلا سرمایه‌گذاری‌هایی را نیز برای افرادی نظیر مارک زاکربرگ (مدیرعامل فیس‌بوک) انجام داده بود. هر چند آیکونیک یک شرکت کاملا خصوصی بود اما آدین طی این این وام حدود ۲۶۶ میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران مختلف به سمت خود جذب کرد.

فروش بخشی از سهام شرکت آدین در آمستردام از هفته گذشته آغاز شده است. که آدین قیمتی حدود ۲۴۰ یورو برای هر سهم خود در نظر گرفته است که این مبلغ اندکی بالاتر از میزان پیش‌بینی شده آن در سال‌های گذشته است.

منبع: CNBC

1 دیدگاه
  1. احسان می‌گوید

    باید مثل آدین شانس بیاری با شرکت‌های بزرگ همکاری کنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.