راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک چیست؟ | راهنمای ساده برای کسانی‌که به تازگی با این مفهوم آشنا می‌شوند

احتمالا اصطلاح نسبتا جدید فین‌تک بارها به گوش شما هم خورده باشد. اما سوال این‌جاست که مفهوم فین‌تک چیست و چرا آشنایی با مفهوم فین‌تک و درک آن برای کارآفرینان عصر جدید امری حیاتی است.

فین‌تک چیست؟

فین‌تک (FinTech) مخفف عبارت فناوری‌های مالی (Financial Technologies) است که عبارت است از فناوری‌هایی که در بخش خدمات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به طور معمول از اصطلاح فین‌تک برای توصیف فناوری‌هایی استفاده می‌شود که باعث در هم شکسته شدن سیستم‌های ارائه دهنده خدمات مالی سنتی شده‌اند، از جمله پرداخت تلفن همراه، انتقال پول، وام، جمع‌آوری کمک‌های مالی و مدیریت دارایی‌ها.

اگر تصور می‌کنید که مفهوم فین‌تک و کاربرد آن بسیار ساده است. باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. زیرا گزارش اخیر اکسنچر (Accenture) حاکی از آن است که میزان سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است.

میزان سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک از ۹۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۲ میلیارد دلار در اوایل سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

به احتمال زیاد این روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک ادامه خواهد داشت. زیرا فین‌تک تنها موسسات ارائه دهنده خدمات مالی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. بلکه هر کسب‌وکاری که با صنعت خدمات مالی در ارتباط است نیز تحت تاثیر این فناوری‌های جدید قرار می‌گیرند. استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌تک کوچک و چابک هستند که این امر می‌تواند نقص‌های موسسات مالی سنتی را رفع کند. هم‌چنین استفاده از نوآوری‌های پرسرعت فین‌تک به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از این فناوری به نفع خود بهره گیرند.

فین‌تک چگونه کسب‌وکارها را دچار تحول خواهد کرد؟

اگر شما قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را داشته باشید. طبق سیستم مالی سنتی باید به یکی از بانک‌های فعال مراجعه کرده و از آن‌ها درخواست وام کنید و یا به دنبال یک سرمایه‌گذار سنتی بگردید. یا به عنوان مثالی دیگر اگر کسب‌وکاری بخواهد سیستم پرداخت با کارت اعتباری را برای کسب‌وکارش فعال کند، باید به یکی از شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده این خدمات متصل می‌شد. اما با پیدایش فین‌تک دیگر این چنین نیست.

فناوری فین‌تک درست مانند تامین سرمایه جمعی (Crowdfunding) یا پرداخت‌های موبایلی و خدمات انتقال وجه، انقلابی را در راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و کمک به جهانی شدن آن‌ها ایجاد کرده است. به این ترتیب که راه‌اندازی و اجرای کسب‌وکار به کمک استارت‌آپ‌های فین‌تک به مراتب ساده‌تر از قبل شده است.

آیا برای اجرایی کردن ایده‌ی بزرگ خود به دنبال سرمایه‌گذار هستید؟ آیا ضامن یا وثیقه‌ی معتبری برای گرفتن وام‌ ندارید؟ نگران نباشید! زیرا تامین سرمایه جمعی به شما کمک می‌کند که با صرف کمترین بودجه و در مدت کوتاهی سرمایه مورد نیاز برای اجرای ایده خود را از کسانی که حتی تا کنون ملاقات‌شان هم نکرده‌اید، جمع‌آوری کنید. این فرآیند روند جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها را تسهیل کرده و مدت زمان لازم برای تشکیل جلسات متعدد در این زمینه را نیز از چندین ماه به چند هفته کاهش داده است.

اکنون کسب‌وکارهای کوچک برای انجام فرآیندهای پرداخت خود راحت‌تر از چند سال قبل هستند. زیرا به کمک ابزارهایی مانند پی‌پال (PayPal) یا اسکوئر (Square) می‌توانند از انواع کارت‌های اعتباری و کارت بدهی استفاده کنند. در حالی‌که هزینه‌هایی هم وجود دارد، اما کارآفرین مجبور نیست فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیار زیادی را برای تائید یک حساب کاربری انجام دهد. امروزه هر کسی در هر جایی می‌تواند به راحتی و با امنیت کامل از سیستم پرداخت کسب وکار خود مطمئن باشد.

اما در مورد پرداخت‌های جهانی چه نظری دارید؟  انتقال پول به صورت بین‌المللی سال‌های سال است که یکی از چالش‌های بزرگ کارآفرینان محسوب می‌شود. برای تراکنش‌های کوچک سرویس‌هایی مانند پی‌پال فرآیند تبدیل ارز را به صورت اتوماتیکی انجام می‌دهند. به این ترتیب هر شهروند آمریکایی می‌تواند از هر فروشگاهی در هر جای جهان خرید خود را از طریق درگاه پی‌پال بدون بروز هیچ‌گونه مشکلی انجام دهد. به علاوه سرویس ترانسفروایز (TransferWise) نیز انتقال پول بین‌المللی را بسیار ساده کرده‌اند. مخصوصا این‌که هزینه به مراتب کمتری هم در مقایسه با روش‌های سنتی دارند.

فین‌تک، رفتار و انتظارات مشتریان

فین‌تک هم‌چنین رفتار و انتظارات مشتریان را نیز به میزان زیادی تغییر داده است. امروزه مصرف‌کنندگان انتظار دارند تا به داده‌ها و اطلاعات در هر جایی دسترسی داشته باشند. به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان تنظیم و کنترل سبد پورتفوی سرمایه‌گذاری‌های خود را تحت هر شرایطی حق مسلم خود می‌دانند.

مشتریان امروز حتی از شرکت‌های کوچک نیز انتظار ارائه خدماتی در سطح یک شرکت بزرگ را دارند. آن‌ها انتظار دارند که موسسات مالی محلی نیز خدمات موبایلی خود را در سطح بانک‌های جهانی ارتقا دهند. آن‌ها انتظار دارند که تجربه‌ی پرداخت موبایلی بی‌نظیری را داشته باشند، حال برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که این خدمات را یک بانک در سطح جهانی ارائه می‌کند یا یک بانک محلی. آن‌ها هم‌اکنون انتظار دارند که بتوانند با یک کارت اعتباری پرداخت خود را انجام دهند، چه در یک فروشگاه کوچک و چه فروشگاه زنجیره‌ای. به زودی آن‌ها انتظار خواهند داشت که بتوانند پرداخت‌های خود را از طریق تلفن همراه از هر جایی که هستند، انجام دهند.



استفاده از این فناوری‌های جدید و ارائه خدمات در سطح عالی، اگرچه فوق‌العاده است، اما می‌تواند هشداری برای کسب‌وکارها نیز باشد. زیرا در عصر حاضر اگر کسب‌وکاری برای استفاده از تکنولوژی‌ها پیش قدم نشود. دیر یا زود بازار کار خود را از دست داده و از دور رقابت خارج خواهد شد.

درپایان می‌توان گفت که فین‌تک هم اکنون در مراحل ابتدایی خود است. اما با توجه به این‌که صنعت به سرعت در حال تغییر است و صاحبان کسب‌وکار در تلاش برای استفاده از فناوری‌های جدید در حیاتی‌ترین بخش از برنامه کسب‌وکار خود هستند. از طرفی نیز استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا با صرف هزینه کمتر خدمات بهتری را ارائه کنند. در نتیجه حفظ سهم از بازار کسب‌وکارها تنها با بهره‌گیری از چنین فناوری‌هایی امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع : Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.