راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک سوئیس / جزیره صلح

سوئیس از ۲۰۰ سال پیش درگیر هیچ جنگی نشده است، در نوآوری رتبه اول جهان را دارد و شرایط مساعدی برای رشد کسب‌وکارها و فعالیت شرکت‌های چندملیتی فراهم کرده است. در کنار اینها دو شهر زوریخ و ژنو جزء هاب‌های مالی دنیا هستند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک سوئیس و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک سوئیس» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

.

سوئیس

سوئیس دریا ندارد، به هیچ اقیانوسی هم وصل نیست، اما یک جزیره است؛ جزیره صلح. جزیره‌ای که از ۲۰۰ سال پیش وارد هیچ جنگی نشده است. احتمالش کم است هر روز درباره کشوری در اخبار بخوانید و بشنوید، مگر اینکه آن کشور درگیر جنگی باشد. سوئیس از دو قرن پیش تصمیم گرفته است خود را از تمام درگیری‌های بی‌منطق جهان بی‌منطق کنار بکشد و اعلام بی‌طرفی کند.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک سوئیس / جزیره صلح
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک سوئیس / جزیره صلح

حتما به همین خاطر است که کمتر خبری درباره آن می‌شنویم و هرچند وقت یک بار فقط در اخباری مربوط به برگزاری رویدادی سیاسی یا اقتصادی از این کشور نامی برده می‌شود. برای ما ایرانی‌ها هم سفارت این کشور جایی آشناست، از این جهت که در طول تاریخ حافظ منافع ایران در کشورهایی همچون عربستان، مصر، ایتالیا، استرالیا، کانادا، بریتانیا، ایرلند، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، لبنان و آمریکا بوده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

آلبرت اینشتین

اینشتین اصالتا آلمانی بود، ولی در سوئیس دیپلمش را گرفت و اولین کارش را در سوئیس و در یکی از دفاتر ثبت اختراع آنجا پیدا کرد. او در ۱۷سالگی با تایید پدرش از تابعیت آلمانی خود خارج شد و تا پنج سال بعد که تابعیت سوئیس را گرفت، بی‌تابعیت بود.

[/mks_pullquote]

.

اقتصاد سوئیس

سوئیسی‌ها غیر از اینکه یکی از شادترین مردمان دنیا هستند، از ثروتمندان این کره خاکی به حساب می‌آیند. رتبه ۲ در شاخص توسعه انسانی و همین رتبه در سرانه تولید ناخالص داخلی احتمالا نشان می‌دهد که در سوئیس برای مردم همه‌چیز آرام است. در این کشور هشت میلیون نفری نرخ بیکاری حدود سه درصد است و پوشش خوبی در خدمات عمومی وجود دارد.

سوئیس اقتصادی پایدار و با فناوری پیشرفته دارد. سال ۲۰۱۱ این کشور با بالاترین میزان سرانه تولید ناخالص داخلی (از نظر میزان دارایی‌های مالی و غیرمالی) ثروتمندترین کشور جهان معرفی شد. سال ۲۰۱۳ نیز این کشور از نظر متوسط سرانه ثروت در بزرگسالان ثروتمندترین کشور دنیا بود.

سوئیس کوچک بیستمین صادرکننده بزرگ دنیاست؛ بالاترین رتبه اروپا را از نظر شاخص آزادی اقتصادی در سال ۲۰۱۰  کسب کرد. انجمن جهانی اقتصاد اعلام کرده است که سوئیس رقابتی‌ترین اقتصاد جهان را دارد، در حالی ‌که نوآورترین کشور اتحادیه اروپاست. در بسیاری از سال‌های قرن بیستم سوئیس ثروتمندترین کشور در اروپا بود. در سال ۲۰۱۷ متوسط درآمد هر خانوار در سوئیس معادل ۱۰ هزار دلار آمریکا بود، البته ۶۱ درصد جمعیت آن کمتر از این رقم متوسط در‌آمد دارند.

چندین شرکت بین‌المللی بزرگ در کشور سوئیس فعالیت می‌کنند؛ شرکت‌هایی مانند گلنکور، گانور، نستله، نوارتیس، هافمن‌لا روچه، ای‌بی‌بی، مرکوریا انرژی گروپ، زوریخ فایننشال سرویسز، تترا پک و گروه سوآچ.

مهم‌ترین بخش اقتصاد سوئیس بخش تولید آن است که شامل تولیدکننده‌های مواد شیمیایی، کالاهای بهداشتی و دارویی، ابزار اندازه‌گیری علمی و دقیق و ابزار موسیقی می‌شود. بیشترین صادرات سوئیسی‌ها مواد شیمیایی با ۳۴ درصد، ماشین‌آلات/ابزار الکترونیکی با ۲۱ درصد و ابزار دقیق و ساعت با ۱۷ درصد است.

بانکداری در سوئیس یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کشور به حساب می‌آید، بیمه هم نقش مهمی در اقتصاد سوئیس دارد. علاوه بر این شهرهایی همچون ژنو و زوریخ و کوهستان‌های سوئیس هر سال درآمدهای خوبی از صنعت توریسم نصیب سوئيسی‌ها می‌کنند.

بخش عمومی بیشترین سهم را در اقتصاد سوئیس دارد و نرخ مالیات در آن پایین‌تر از استانداردها در غرب است. سوئیس کشوری آرام و بی‌دغدغه برای کسب‌وکارهاست و در حال حاضر رتبه ۲۰ را در شاخص آسانی کسب‌وکار از بین ۱۸۹ کشور دنیا دارد. رشد اقتصادی سوئيس در دهه ۹۰ و اوایل هزاره سوم میلادی کند بود که باعث شد اتحادیه اروپا از اصلاحات اقتصادی در آن حمایت کند. طبق آمار کردیت سوئيس، فقط ۳۷ درصد سوئیسی‌ها صاحب خانه هستند که یکی از کمترین نرخ‌های مالکیت خانه در اروپاست. همچنین قیمت مسکن و مواد غذایی در این کشور ۱۷۱ و ۱۴۵ درصد قیمت آن در شاخص اتحادیه اروپاست.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

هرمان هسه

هسه در آلمان به دنیا آمد ولی در سوئیس مرد. او را بیشتر به خاطر کتاب‌هایش می‌شناسند ولی هسه نقاشی هم می‌کرد. هسه سال ۱۹۴۶ نوبل ادبیات را برد. معروف‌ترین کتاب‌هایش گرگ بیابان و دمیان هستند. هسه به عنوان اعتراض به سیاست‌های نظامی آلمان در سوئیس زندگی می‌کرد و در گرگ بیابان به‌صورتی استعاری روح آسیب‌دیده مردم پس از جنگ را نشان می‌دهد. کتاب‌های هسه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی و پس از مرگ او بیشتر دیده شدند.

[/mks_pullquote]

.

سیستم‌های پرداخت سوئیس

پول نقد همچنان پرمصرف‌ترین ابزار پرداخت در میان مردم سوئیس است. بیش از هر روشی پول نقد از طریق دستگاه‌های خودپرداز به دست مردم می‌رسد، ولی از طریق بانک‌ها یا در اداره‌های پست هم مردم می‌توانند پول نقد دریافت کنند.

یکی از پرطرفدارترین ابزارهای غیرنقدی در سوئیس کارت اعتباری پست‌فایننس است که تعداد زیادی از خرده‌فروشان و همچنین راه‌آهن فدرال آن را پذیرش می‌کنند. در پایان سال ۲۰۱۰ حدود 52.7 میلیارد فرانک سوئیس به‌صورت نقد در بانک‌ها یا خارج از بانک‌های سوئیس در گردش بود؛ در حالی ‌که این رقم 10 سال پیش از آن 37.79 میلیارد بود.

بعد از پول نقد کارت‌های اعتباری بیشترین سهم را در پرداخت‌های مردم جزیره صلح دارد. در سال ۲۰۱۰ بیش از ۷۰۲ میلیارد تراکنش اعتباری با حجم سه هزار و ۹۷۰ هزار میلیاردی در این کشور ثبت شده است.

مهم‌ترین بانک‌های سوئیس

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”یوبی‌اس“]

مدیرعامل: سرجیو پی. ارموتی

تعداد پرسنل: 62537 نفر

تعداد شعبه: 3017

یو‌بی‌اس گروپ یک بانک سرمایه‌گذاری و شرکت خدمات مالی چندملیتی است که ۱۵۶ سال پیش در سوئیس راه‌اندازی شد و امروز دفتر مرکزی آن در دو شهر زوریخ و بازل قرار دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک سوئیس در بیشتر کشورهای جهان حضور دارد. این بانک خدماتی مانند مدیریت ثروت، مدیریت دارایی و خدمات بانکی ارائه می‌دهد.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کردیت“]

مدیرعامل: تیدجان تیام

تعداد پرسنل: 46840 نفر

تعداد شعبه: 281

کردیت سوئیس شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی و چندملیتی است که شعبه مرکزی آن در شهر زوریخ قرار دارد. کردیت سوئیس به‌عنوان یک شرکت سهامی، از چهار بخش تشکیل شده که عبارتند از: بانکداری سرمایه‌گذاری، بانکداری اختصاصی، مدیریت دارایی و بازاریابی. این گروه در ۵۰ کشور جهان حضور دارند. کردیت سوئیس با صدور وام‌هایی به ایجاد شبکه‌های برق‌رسانی سوئیس و سیستم‌های راه‌آهن اروپا کمک شایانی کرد.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”زوریخ“]

مدیرعامل: مارتین شول

تعداد پرسنل: 4825  نفر

تعداد شعبه: ۸۱

زوریخ کانتونال، بزرگ‌ترین بانک کانتونال در سوئیس است که مقر آن در شهر زوریخ قرار دارد. خدمات آنها شامل حساب پس‌انداز، وام‌های صندوق مسکن، خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری و خدمات مشاوره مالی حرفه‌ای به مشتریانی از دو کشور سوئیس و آلمان است. این بانک همچنین پرداخت‌های بین‌المللی، اعتبار اسنادی، تامین مالی صادرات و ضمانت‌نامه‌های بانکی را ارائه می‌دهد.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”جولیوس“]

مدیرعامل: برنارد هودلر

تعداد پرسنل: 5390 نفر

تعداد شعبه: 50

جولیوس بائر گروه بانکداری خصوصی سوئیسی است که فعالیت‌های اصلی آن در زمینه ارائه خدمات به مشتریان خصوصی، کسب‌وکارهای خانوادگی و مدیریت سرمایه‌گذاری در سراسر جهان است. این بانک بزرگ‌ترین بانک خصوصی در کشور سوئیس است. این بانک بیش از ۴۰ شعبه بین‌المللی در بیش از ۲۰ کشور جهان دارد و شعبه مرکزی آن در شهر زوریخ قرار دارد.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کانتونال“]

مدیرعامل: بلیز گوتشین

تعداد پرسنل: ۷۱۰ نفر

تعداد شعبه:  25

بانک کانتونال ژنو ۱۵۷ سال پیش تاسیس شده، ولی شکل امروزی آن سال ۱۹۹۴ به وجود آمد. تمرکز بانک کانتونال ژنو یا بی‌سی‌جی‌ایی بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، وام‌های مسکن، وام‌های شخصی، حساب‌های پس‌انداز، خدمات مدیریت بر ثروت و دارایی است. چند سال پیش اطلاعات هزاران مشتری این بانک به سرقت رفت، هکرها مسئولیت این اقدام را برعهده گرفتند و برای منتشر نکردن این اطلاعات ۱۰ هزار دلار باج خواستار شدند.

[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

ژنو

ژنو دومین شهر پرجمعیت سوئیس و میزبان بیشترین تعداد نهادهای بین‌المللی در جهان است. مقر اروپایی سازمان ملل هم در ژنو است. اقتصاد دومین قطب اقتصادی سوئیس بر پایه خدماتی همچون بانکداری است؛ جایی که جزء 10 شهر گران جهان به حساب می‌آید.

[/mks_pullquote]

.

فین‌تک سوئیس

با وجود اینکه سوئیس کشور ثروتمندی است، بهترین رتبه شاخص نوآوری را در دنیا دارد و هزار عامل دیگر، نباید نقش رگولاتوری را در توسعه فین‌تک این کشور نادیده گرفت. البته از قدیم سوئیس جزء مناطقی از دنیا بود که از نظر خدمات مالی پیشرو بوده است. دو شهر زوریخ و ژنو در بین ۱۵ مرکز مالی جهان قرار دارند، اما در رقابت سختی که بین هاب‌های مالی جهان جریان دارد، دولت سوئیس تلاش می‌کند جایگاه قطب‌های مالی این کشور را از نظر شاخص‌های مالی حفظ کند و حتی بهبود دهد.

دولت سوئيس به‌خوبی اهمیت نوآوری و فناوری در خدمات مالی را درک کرده و از طریق برداشتن موانع قانونی و از جمله قوانین موسوم به «لایت‌تاچ» تلاش می‌کند فعالیت برای استارت‌آپ‌های فین‌تک را آسان‌تر کند، به‌عنوان مثال؛ برای برخی خدمات در بخش‌های «نیچ» نیاز به مجوزهای بانکی را حذف کرده است.

آگوست سال گذشته قوانین جدیدی که شورای فدرال وضع کرده بود، به اجرا گذاشته شد. این قوانین فرایندهای مربوط به خدمات تامین مالی جمعی و پرداخت را ساده کرده است؛ شبیه آنچه در سایر مدل‌های کسب‌وکاری جمع‌آوری سرمایه انجام می‌شود. قوانین اصلاح‌شده معافیت‌های خاصی را ایجاد کرده که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا وام‌های جذب‌شده را تا ۶۰ روز در یک حساب تسویه نگه دارند؛ بدون اینکه به مجوز بانکی نیاز داشته باشند.

اولین فعالیت‌های جدی فین‌تک در سوئیس سال ۲۰۱۳ با کنفرانس فایننس ۲.۰ شروع شد. در سال۲۰۱۴ نیز انجمن فناوری مالی در این کشور شکل گرفت. ۲۰۱۵ سالی بود که تحولات گسترده‌ای در زمینه فین‌تک در جزیره صلح اتفاق افتاد تا شاهد ظهور یک هاب جدید و پرجنب‌وجوش فین‌تک در جهان باشیم.

در حال حاضر غیر از رویداد فایننس ۲.۰، رویدادهایی مانند میتاپ‌های زوریخ و ژنو، فین‌تک بوست اینوویشن ۲۰۱۵، جایزه فین‌تک سوئیس، دیجیتال سوئیس ۲۰۲۵ در این کشور برگزار می‌شوند. وجود این رویدادها و همچنین چندین انکوباتور و انجمن مرتبط با فین‌تک باعث شده فعالیت استارت‌آپ‌های فین‌تک در سوئیس افزایش قابل توجهی از سال ۲۰۱۴ به بعد داشته باشد.

اکوسیستم فین‌تک سوئیس رشد قابل ملاحظه‌ای را در سال میلادی گذشته تجربه کرد که این رشد را مدیون چارچوب قانونی حمایتی، روی خوش نشان دادن بازیگران سنتی مالی به همکاری با استارت‌آپ‌ها و توافق‌نامه‌های بین‌المللی جدید بود.

گزارش‌ها می‌گویند در دسامبر ۲۰۱۷ تعداد ۲۰۹ استارت‌آپ فین‌تک در جزیره صلح فعالیت داشتند. اغلب این استارت‌آپ‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی (۵۷ استارت‌آپ)، تامین سرمایه جمعی (۴۶ استارت‌آپ)، ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاک‌چین (۲۸ استارت‌آپ) و پرداخت (۲۱ استارت‌آپ) فعالیت می‌کنند.

زوریخ به‌طور خاص و به‌سرعت در حال تبدیل شدن به هاب فین‌تک سوئيس است. زوریخ بزرگ‌ترین شهر کشور و بزرگ‌ترین مرکز مالی آن است و بسیاری معتقدند در حال تبدیل شدن به یکی از هاب‌های فناوری اروپاست.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

هایدی

سال‌های خانه‌به‌دوش و یادگیری هایدی که به اختصار هایدی نامیده می‌شود، اثر یوهانا اشپیری و معروف‌ترین رمان سوئیس است که سال ۱۸۸۰ نوشته شده است. تاکنون چندین انیمیشن و فیلم و بازی ویدئویی بر اساس این رمان نوشته شده و منطقه‌ای توریستی نیز در سوئیس به نام هایدی‌لند نام‌گذاری شده است.

[/mks_pullquote]

.

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف سوئیس

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”‌گیت۲۴“]

کردیت‌گیت یک پلتفرم تامین سرمایه جمعی است که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. این پلتفرم وام‌گیرندگان و سرمایه‌گذاران خصوصی و سازمانی را به هم متصل می‌کند. دفتر کردیت‌گیت در شهر راشلیکن قرار دارد و به‌جز این دفتر شعبه دیگری ندارد و این باعث می‌شود هزینه‌های اداری آن پایین بیاید و در نتیجه کارمزد از وام‌گیرندگان هم کاهش می‌یابد.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”متاکواس‌ای“]

متاکو استارت‌آپ سوئیسی است که دفتر مرکزی آن در شهر وی‌وی قرار دارد. کار آنها توسعه راه‌حل‌های قراردادهای تجاری هوشمند روی بلاک‌چین است. به‌عنوان یک شرکت مشاوره، آنها نسل بعدی فناوری‌های مالی را با تکیه بر دفاتر کل توزیع‌شده ایجاد می‌کنند. اکنون محصولات متاکو در دسترس، امن و قابل اعتماد هزاران شرکت و برنامه‌نویس است.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”سیف‌کلود“]

سیف‌سوئیس کلود یک سرویس محاسباتی امن در سوئیس است. سیف‌سوئیس کلود در دسته‌بندی استارت‌آپ‌های فین‌تک در بخش مدیریت داده قرار می‌گیرد. کار آنها ارائه خدمات ابری در زمینه محاسباتی و ذخیره‌سازی است. آنها علاقه‌مندند با ارائه‌دهندگان خدمات فناوری اطلاعات و سیستم‌های یکپارچه‌سازی همکاری کنند.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”نیپ“]

دنیس جاستین و کریستینا کوهل استارت‌آپ نیپ را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کردند. اکنون نیپ بیش از یکصد کارمند در زوریخ، برلین و بلگراد دارد. نیپ در زمینه اینشورتک فعالیت می‌کند و یک اپلیکیشن موبایل دارد که به کاربران اجازه می‌دهد همه خط‌مشی‌ها، حق بیمه‌ها و مزایای تمامی بیمه‌نامه‌هایشان را مدیریت کنند.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”اینوست‌گلس“]

اینوست‌گلس پلتفرمی ۷ در ۲۴ برای بازارهای مالی و دارای یک الگوریتم پیش‌بینی است که گفته می‌شود مالک آن بانک سوئیس است. هدف این پلتفرم ارائه اطلاعات مالی هوشمند مورد نیاز سرمایه‌گذاران در زمان و در فرم مناسب است. اینوست‌گلس اطلاعاتی مانند سهام، اوراق قرضه، فارکس، ایی‌تی‌اف، پیش‌بینی روندهای آتی و اخبار را به‌صورت ساده و خلاصه در اختیار حرفه‌ای‌ها قرار می‌دهد.

[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

.

چرا سوئيس رهبر نوآوری جهان است؟

در نوآوری، سوئیس حرف اول را می‌زند. طبق فهرست سازمان جهانی مالکیت معنوی، سوئیس رهبر نوآوری کره خاکی است. برای شش سال پشت سر هم کشور آلپ این عنوان را از آن خود کرده و حالا سوال اینجاست که چطور توانسته به این جایگاه برسد و آن را حفظ کند؟

نگاهی به شاخص‌هایی همچون سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساخت‌ها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب‌وکار و همچنین دانش، فناوری، خروجی‌های خلاقانه مانند ثبت اختراع و صادرات محصولات خلاقانه، می‌تواند دید روشنی درباره اوضاع نوآوری در جزیره صلح به ما بدهد. در ادامه پنج عامل اوضاع مناسب نوآوری در سوئیس را بررسی می‌کنیم.

۱. کشور مخترع‌ها

در هیچ جای دنیا به اندازه سوئیس نمی‌توانید مخترع پیدا کنید. سال ۲۰۱۵ نسبت درخواست ثبت اختراع در این کشور ۸۷۳ درخواست به یک میلیون جمعیت این کشور بود. بعد از سوئیس، هلند با ۴۱۹ در یک میلیون جمعیت قرار داشت. از نظر شاخص «خروجی‌های دانش و فناوری» سوئیس در رده بسیار بالایی قرار دارد.

۲.  موسسه‌های تحقیقاتی در سطح جهانی

در رتبه‌بندی‌های مختلف موسسه‌های آموزشی جهان، دانشگاه‌های سوئيس همواره رتبه‌های بالایی می‌گیرند. در کنار این سطح بالای دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی، دانشگاه‌ها در پروژه‌هایی برای ایجاد پارک‌های نوآوری همچون پارک نوآوری شهر فرایبورگ و ایجاد شغل و فضای مناسب برای ارتباط دانشجویان و کارآفرینان تلاش می‌کنند.

۳. سرمایه‌گذاری شرکت‌های چندملیتی

گرچه گاهی شرکت‌های چندملیتی به دلایلی همچون فرار از مالیات و اقدامات غیرمسئولانه مورد انتقاد قرار می‌گیرند، اما نباید نقش و حمایت مالی آنها در تحقیق و توسعه را نادیده گرفت. شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه گیاهان دارویی مانند روشه و نوواریتس که در بازل قرار دارند و مالک ۲۰ شرکت بزرگ در جهان هستند، بیشترین بودجه را در بخش تحقیقات خرج می‌کنند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مشارکت‌های چندملیتی با کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، موسسه‌های تحقیقاتی و آموزشی و دانشگاه‌ها، نوآوری در سوئیس را بهبود می‌بخشند.

۴. پروژه‌های نوآورانه در زمینه انرژی‌های سبز

پروژه هواپیمای خورشیدی سوئیس با عنوان سولار ایمپالس توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرد. هدف این پروژه یافتن راه‌حلی پایدار برای سفرهای طولانی از طریق انرژی خورشیدی است. برانت پیکارد، خلبان ماجراجوی همکار در این پروژه سال ۲۰۰۳ و در زمان راه‌اندازی آن گفته بود: «هدف ما ایجاد نمادی قدرتمند برای جذاب کردن نوآوری و روحیه پیشرو بودن است تا مردم را برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه تشویق کند، به‌ویژه در زمینه فناوری‌های انرژی پاک و تجدیدپذیر.»

۵. منابع انسانی ماهر

در زیررده «اشتغال‌زایی مبتنی بر دانش» شاخص نوآوری جهان رتبه سوم را کسب کرد که نشان می‌دهد نیروی انسانی در این کشور واقعا سواد کاری را که انجام می‌دهند، دارند. سوئیس به‌دلیل شرایط مساعد زندگی در آن به‌خوبی توانسته است نیروهای ماهر را از سراسر جهان جذب کند؛ گرچه آنها این نگرانی را دارند که سیاست‌های محدودسازی مهاجرت به اتحادیه اروپا به این نقطه قوت سوئیس آسیب برساند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.